مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

لزوم تقاضا محور بودن دوره دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با تاکید بر ضرورت ورود به مرحله‌ای جدید از توسعه علمی و پژوهشی کشور گفت: یکی از نقاط شروع در این تحول، تغییر نگاه به دوره تحصیلات تکمیلی و تقاضامحور بودن آن‌ها به ویژه در مقطع دکتری است.

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی از آمار‌ها و دستاورد‌های پژوهشی کشور با توجه به فعالیت‌های دو دهه اخیر قابل توجه است.

او افزود: رتبه ۱۵ در انتشار مقالات علمی و توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی در بسیاری رشته‌های دانشگاهی نمایانگر دستاورد‌های پژوهشی کشور در این سال‌ها است.

سیف تصریح کرد: علیرغم پیشرفت‌های فوق هنوز در کاربردی کردن دستاورد‌های پژوهشی با استاندارد‌ها فاصله داریم. همین امر ضرورت ورود به مرحله‌ای جدید از توسعه علمی و پژوهشی کشور را ایجاد کرده است. در مرحله جدید تقاضا محور بودن فعالیت‌های علمی و اثربخشی محور‌های مهمی هستند که باید در اولویت قرار گیرند. یکی از نقاط شروع در این تحول، تغییر نگاه به دوره تحصیلات تکمیلی و تقاضامحور بودن آن‌ها به ویژه در مقطع دکتری است.

او ادامه داد: هم اکنون در دانشگاه‌های کشور سازوکار جذب دانشجوی دکترا مشابه دوره‌های کارشناسی است. دانشگاه بر اساس معیار‌هایی عمومی درخواست می‌دهند، دانشجو آزمون می‌دهد و انتخاب می‌شود و سپس یک دوره آموزشی به همراه رساله دکتری را پشت سر می‌گذارد. تنها نقش این دانشجو در فرایند‌های پژوهشی دانشگاه، همان اجرای رساله است. معمولا محور‌های پژوهشی انتخابی نیز بر اساس علایق اساتید و دانشجویان انتخاب می‌شوند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در پاسخ به این سوال که در دانشگاه‌های معتبر دنیا چه اتفاقی می‌افتد که دوره پذیرش دانشجویان دکتری به یک دوره پژوهشی نیاز محور تبدیل می‌شود، افزود: در دانشگاه‌های معتبر دنیا، دانشجوی دوره دکتری یک شغل قلمداد می‌شود و پذیرش دانشجو از ابتدا بر اساس یک برنامه پژوهشی مشخص و سفارش یا قراداد از صنایع یا سازمان‌های اقتصادی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: حقوق پژوهشگران دوره دکتری از سه منبع اصلی تامین می‌شود: ۱: قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت اعضای هیات علمی و دانشگاه ۲: پروژه‌های صندوق‌های علمی مبتنی بر گرنت دولتی و عمومی (یا بدنه‌های تامین مالی گرنت) ۳: کمک‌ها و حمایت‌های مالی همچون کمک خیرین و واقفین. بر این اساس تقریبا از همان ابتدای پذیرش دانشجو تقاضا و هدف مشخصی برای پژوهش مد نظر معلوم شده است.

سیف با بیان اینکه اعضای هیئت علمی برای جذب دانشجوی دکتری نیازمند داشتن گرنت از این منابع هستند، تاکید کرد: برای همین یا باید به یک نیاز جامعه و صنعت پاسخ دهند. یا برای مواردی که بخش اقتصادی حاضر به هزینه برای آن نیست، ولی حاکمیت برای آن اولویت قائل است (مثل مطالعات بنیادین یا مطالعات فرهنگی و …) بایستی پروپزال به صندوق‌های مرتبط بدهند و نیاز‌های مطالعاتی که بر اساس اولویت‌های بخش دولتی و عمومی است را مرتفع نماید (نظارت بر اجرای این پروژه‌ها نیز بسیار جدی است).

او گفت: به هر صورت عضو هیئت علمی برای جذب دانشجو دکترا و متعاقب آن طی کردن فرایند ترفیع و ارتقاء نیازمند پاسخ به یک نیاز است و اگر این توانایی را نداشته باشد امکان پیشرفت محدود می‌شود و در برخی از دانشگاه‌های معتبر حتی ممکن است امکان ادامه همکاری سلب شود. در این روش چرخه جذب دانشجو بصورتی است که از ابتدا پژوهشگر بر روی موضوعی نیازمحور و کاربردی متمرکز می‌شود و طبیعتا مانع از بسیاری بی اخلاقی‌ها و عدم رعایت مالکیت فکری و موارد مشابه نیز خواهد شد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تاکید کرد: همچنین استقلال عضو هیئت علمی در جذب دانشجو نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. نتیجه چنین زیست بومی به طور خلاصه به پیشرفت موثری ختم خواهد شد. اعضای هیئت علمی متناسب با تقاضا‌ها و قرارداد‌های واقعی دانشجوی دکتری جذب می‌کنند و نتیجتا پژوهش‌ها و مقالات علمی نیز بصورت مستقیم به این نیاز‌ها گره خواهند خورد.

سیف بیان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شده و لازم است به تدریج این روش در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مسلما مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور ایجاب می‌کند در این روند تسریع شود تا دانشگاه‌ها بتوانند در کشور اثر بخشی بهتری داشته باشند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر آینده
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۲:۰۰ ق٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/56526
درخواست کاهش حد نصاب آزمون زبان مقطع دکتری با توجه به شرایط کرونا

Abz
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  دکتر آینده

چه ربطی داره؟؟!!!!
دانشجوی دکتری که سواد مطالعه آثار روز دنیا رو نداره و توانایی ارائه کار خودش به انگلیسی نیست یعنی صلاحیت بودن در این مقطع رو نداره
اکثرا دنبال اینن که فقط مدرک دکتری رو بگیرن تا اینکه کار علمی قابل قبولی ارائه کنن!

حلما
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۵:۲۲ ب٫ظ

این خبرا یعنی چی؟!

اسفند ۱۴۰۰ کنکور رو کلا میخان حذف بکنند؟
یا فعلا در حد حرف هست

داش غلام
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴ ق٫ظ

خوبه همممون سرگرم هستیم داوطلب -استاد-نظام آموزشی

دانشجو۲
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۳:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  داش غلام

خخخخخ دقیقا. ولی خوشم میاد نسل جدید اصلا دانشگاه نمیرن چه برسه تا دکترا. این دانشگاها و استادا هم چندسال دیگه باید کاسه کوزشون رو جمع کنن برن. الان ازین طرحا میدن که مثلا ما خودمون پذیرش کم کردیم درحالی ک نسل جدید باهوشن و خودشون رو درگیر دانشگاه نمیکنن جوری ک میگف امسال ۱ میلیون دانشجو کمتر شده

تعویق دکترا
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱ ق٫ظ

بسیار عالی است. در مقطع دکترا باید کارهای پژوهشی
گره ای از مشکلات کشور را باز کند. با تحقیق خریدن و واحد پاس کردن و مدرک خریدن که نمی شود و کشور به جایی نمی رسد دانشجویانی که واقعا اهل علم و تحقیق هستند باید پیشرفت کنند. و هدر نروند.

داش غلام
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  تعویق دکترا

گره از مشکلات کشور با پژوهش حل نمیشه چون خریداری نداره و گوشی برای شنیده شدن و چشمی برای دیده شدنش وجود نداره اگه قرار بر گره باز شدن بود توی این سالها با همین اندازه کار پژوهشی نیمی از مشکلاتمون حل بود نه مثل الان ….

دکتر سبحان
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۳:۵۲ ب٫ظ

خوبه

دکتر سبحان
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۳:۵۲ ب٫ظ

پذیرش کم نشه فقط

Dr
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۳:۱۶ ب٫ظ

مشکل اصلی سیستم هست که باید اصلاح شود تا سیستم به جذب افراد توانمند میل و رغبت شدید بطور خودکار داشته باشد……اصلاح اولیه باید روی اساتید اعمال گردد از جمله متغییرسازی درامدشان، بررسی صلاحیت علمیشان، پاسخگویی در جذب دانشجو، کاهش سهمیه جذب بدلیل داشتن دانشجو ضعیفتر در دوره‌ های قبل، تجمیع دانشگاهها و بزرگ کردن دانشگاهها (تا اساتید زیادی در یک دانشگاه وجود داشته باشند….چون با کوچکتر شدن دانشگاهها پارتی بازی شدت می یابد و مزیتهای دیگر در تجمیع دانشگاهها)…….شرایطی فراهم گردد امکان حق چاپ مقاله بطور مستقل به دانشجویان داده شود تا اساتید سواستفاده نکنن…..و اساتید ملزم به چاپ مقاله به تنهایی باشد تا مفتکی درآمد نداشته باشند……ایجاد گروه پایش و بازرسی فعالیت اساتید و بررسی اختلافات بین دانشجویان ارشد و دکترا با اساتید سواستفاده گر و همچنین بررسی تخلفات پژوهشی آنها……این موارد رو اول انجام بدهید بعد به اصلاح موارد دیگر بپردازید……

رضا
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۲:۳۳ ب٫ظ

اتفاقا عالیه طرحش، ب قول دوستمون بالاخره باید ی روزی و از ی جایی شزوع بشه.مگه ما چ کم از دیگر کشور ها داریم ک توهین میکنید؟؟؟ مگه پیشرفت بقیه کشورها از اسمون به زمین اومده؟ خب پیشرفت اونا هم مدیون جوانانی امثال شماس ک تو شرایط سخت کار کردن و باعث پیشرفت کشورشون شدن. واقعا احساس میکنم ما توقعمون زیاده . بالاخره باید شروع کنیم و پیشرفت کنیم ……

داش غلام
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

شا چیزی کم تر ندارین
دوست عزیز پیشرفت سیستماتیک هس نه فقط در یک بخش
در سیستم معیوب اگر حلقه های طلایی هم وجود داشته باشه هیچ فیدبکی نداره
آب در هاون کوبیدن هس

ربابه دریس حمادی
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۱:۲۵ ب٫ظ

موضوع بسیار خوبی است و می تواند تاثیر شگرفی در امر پژوهش و دریافت نتایج تاثیر پذیری آن بر روند پیشرفت علمی جامعه و کشور گردد. مشروط براینکه مبتنی بر نیازهای جامعه محور باشد. تا اگر جوانی وقت گذاشت و از تحقیق خود نتیجه گرفت، مطمئن و خوشحال باشد گره ای از نیاز های جامعه را باز کرده و نیاز جامعه را مرتفع کرده است.

داش غلام
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲ ب٫ظ

پزوهش های کاغذی فقط دلگرمی نویسنده و نهایت جامعه دانشگاهی است
گره های جامعه در جایی دیگر بسته شده خواهر گرامی عرب

Abz
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

بالاخره باید از یک جایی شروع بشه
این طرح خیلی مفیده هم برای دانشجویان و هم جامعه و کشور
چه نیازی به این حجم دانشجوی دکتری که فقط واحد پاس میکنن هست؟
چه دردی از کشور دوا کردن؟
تا الان که سیستم آزمون و مصاحبه بود چه خروجی داشتیم؟
کسی که رزومه داره به مراتب حق بیشتری برای دکتری خوندن داره تا کسی که واحد پاس کرده و یا فقط یکی دو ماه صرف کنکور کرده و تمام!

داش غلام
فروردین ۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  Abz

همه دانشگاهها بو علی سینا و زکریا رازی خروجی بدهند که نمی دهند بازهم دردی دوا نشود آنچه می خوانید با آنچه در واقعیت هس تفاوت از ز مین تا آسمان است

Abz
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  داش غلام

با این طرح دست کم ظاهر قضیه درست میشه نه اینکه کل پروسه فی نفسه ایراد داشته باشه
اگر این طرح اجرایی بشه دیگه بهونه‌ای نمیمونه
هر کم کاری صورت بگیره، مقصر دانشگاه و اساتید خواهند بود
الان به هر کسی نقدی وارد میکنی میندازه گردن اون یکی و نهایتا فراموش میشه

نرگس
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶ ق٫ظ

سلام دراستخدامهای دخل کشورخیلی ازجوانهامون فقط پول شرکت در آزمون را پرداخت می کنند اما قبولیها قبلاً تعیین شدند میخواهید برای قبولی در دکتری دانشگاههای دولتی هم همین اتفاق بیفتد. هرعضوهیئت علمی آشناهاش را برای دکتری قبول کنه فقط همین

زهرا
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

خودتون رو با کشورهای دنیا مقایسه نکنید لطفا
چون معیار در اونجا علم و پژوهش هستش
ولی در این نقطه تنها و تنها رابطه و رابطه و رابطه ست
به عنوان مثال به مسئولین رده بالا توجه کنین همممممه با هم فامیلن

مرجان
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

دقیقا

یک بنده خدا
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۳:۲۸ ق٫ظ

یه دونه فقط دکتری بود که اونم نصفش یعنی پنجاه درصدش فقط عادلانه و بدون پارتی بازی بود که اون پنجاه درصد هم دارین برمیدارین و بدین سان یک عالمه بچه مستعد رو دچار خودکشی می کنید. خود استادها اول با اون ماهی بیست ملیون ثابتشون کشور رو متحول کنند بعد به یاد بچه های بدبخت بیکار که دلشون به یه دونه دکترای بدون حقوق و بیگاری کشیدن به عشق درس و تحصیل خوشه بیفتین

حلما
فروردین ۴, ۱۴۰۰ ۰:۰۸ ق٫ظ

دوستان یعنی امسال کنکور رو کلا حذف میخان بکنند؟!

محمد
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۷:۰۹ ب٫ظ

تعجب می کنم که چگونه اساتید ایران پیشنهادهایی برای پذیرش دانشجو بر مبنای جهانی ارائه می دهند در حالی که اینجا ایران است و معتبرترین دانشگاه ما با شاخص‌های جهانی فاصله عمیق دارد.
دانشگاه های ما در حد مدارس بزرگ هستند پس پذیرش آنها نیز مثل یک مدرسه نمونه است چون متقاضی زیاد است پس باید آزمون ورودی ( کنکور) برگزار کنند و این در حالی است که خود دانشگاه های ما نیز می دانند که خیلی از اساتید فقط حقوق بگیر دولت هستند و هیچ تحولی در جامعه ایجاد نمی کنند پس انتظار از دانشجو برای تحول برای جامعه با چنین اساتیدی رویاپردازی می ماند.
اگر قرار است دانشگاه محل تحول باشد همه باید اصلاح شوند از ساختار دانشگاه گرفته تا اساتید و بعد هم دانشجو.

عماد
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۶:۳۱ ب٫ظ

با سلام
جناب دکتر سیف عزیز در ذکر مراحل پذیرش دکتری دو نکته را از قلم انداختند و آن را مشابه دوره کارشناسی دانستند که بنده جسارت کرده آنها را بیان میکنم اول تعیین حد نصاب تراز نمره متقاضی توسط دانشگاه ها و دوم انجام مصاحبه تخصصی توسط اساتید دانشگاه مقصد است این دو عملا امتحان کتبی را بی اثر می کنند و دست دانشگاه را برای پذیرش دلخواه دانشجو صد در صد باز می گذارند از آقای دکتر سیف خواهش می کنم این دو نکته را هم در فرمایشات بعدی خود مد نظر قرار دهند و توصیه نکنند کار از این هم سخت تر شود چون در این صورت با توجه به‌ نظام اجتماعی کشور ما افراد علاقه مند و کوشا باید قید دکتری را بزنند و تحصیل مقطع دکتری فقط برای نزدیکان و دوستان اعضای هیات علمی دانشگاه ها مجاز خواهد بود
با تشکر فراوان

Mahdi
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۵:۳۳ ب٫ظ

سلام.
به عبارتی به نظر می رسد یعنی در مصاحبه از داوطلب دکترا سوال می کنند می توانی یک قرارداد بیست میلیاردی ردیف کنی یا نه؟ و …

باهاتون قهرم
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۴:۲۲ ب٫ظ

به عمل حرف بر آید به سخندانی نیست
والا بخدا هر روشی بذارین پارتی بازیه

لیلا
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸ ق٫ظ

یعنی کنکور حذف میشه؟؟ پس چجوری دانشجو انتخاب میکنن؟ آیا در این روش پارتی بازی نمیشه

پوریا
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

من هن به نوبه ی خود موافقم که لر اساس رزومه باید پذیرش صورت پذیرد نه ازمون کنکور

مهرناز
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۱:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  پوریا

سلام با حرفتون مخالفم کدوم رزومه، مقاله ای ک دانشجو خودش نمینویسه؟؟ مگه به مقاله داشتن زیاد هس؟

فدایی
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهرناز

من هم با نظر دوستمون موافقم اگه رانت بازی نشه اساتید مصاحبه میکنن و مشخص میشه کی واقعا خودش نوشته یا پول داده براش نوشتن

رضا
فروردین ۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۳ ب٫ظ

به نظر منم عالیه … دست از بچه بازی و پارتی بازی بردارید تورو خدا …
کسی که عقلش تکمیل شده باشه و حرفی برای گفتن در مقطع دکتری برای پیشرفت جامعه داشته باشه خودش باید بیاد تقاضا بده … این پیشنهاد و فکر بسیار عاقلانه ایه… نه این که مثل بچه های کارشناسی پشت کنکور بمونیم ..
حالم از این نوع پذیرش به هم میخوره …

فدایی
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

من نیز موافقم باهاتون من از لحاظ پژوهش قویم ولی حوصله خوندن این کتابها رو ندارم کنکور معیار سنجش خوبی نیست

رحیمی
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۹:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  فدایی

پژوهش تنها چه فایده داره؟ شما تا زمانی که مباحث اصلی و تئوری رشتتون رو بلد نباشین چه‌جوری میتونین پژوهش قوی داشته باشین؟ اگر تنها به پژوهش باشه خیلی‌ها که از نظر مالی مشکلی نداشته باشن میتونن خیلی راحت پول بدن براشون مقاله بنویسن یا کتاب ترجمه کنن و… و بیسواد بالا بیان که این بدترین اتفاق هست. مثل پایان نامه‌های کارشناسی ارشد که خیلی از اونها با بیسوادی کامل یه چیزی سر هم شدن و بقول دوستان هیچ گره‌ای هم باز نمیکنه فقط توی کتابخونه‌ها خاک میخوره.

ر. علی پور
فروردین ۲, ۱۴۰۰ ۸:۴۵ ب٫ظ

باسلام.
این فکر عالی است و در ادامه برخورد و تصمیمات تخصصی تری را طلب می نماید. (همراه با
صندوق حمایتی و….)
در کشور هم نیاز به طرحهای تحقیقاتی بنیادی و هم تحقیقات کاربردی نیاز داریم. نمی توان از هیچ کدام غافل شد البته کاربردی نیاز امروز جامعه به نظر می رسد.