مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

لزوم بازبینی در شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه با اشاره به ضرورت بازبینی در شیوه پذیرش دانشجویان دکتری، گفت: پیشنهاد اصلی در جذب دانشجو، محول کردن جذب دانشجویان دکترا از سازمان سنجش به دانشگاه‌ها است.

ابراهیم فرشیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پذیرش دانشجو در مقطع دکترا نیاز به بازبینی دارد و در ابتدا باید مشخص شود که چه تعداد از دانشجویان مقطع phd برای جامعه مفید هستند.

وی افزود: باید مشخص شود که چه تعداد از دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکترا مفید هستند و چه تعداد تنها برای پر کردن ظرفیت دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه با اشاره به اینکه باید در شیوه‌نامه جذب دانشجویان مقطع دکترا در کشور بازبینی شود، تصریح کرد: پذیرش دانشجویان phd در ایران نیز باید مانند پذیرش دانشجویان در کشورهای دیگر باشد؛ در واقع روال پذیرش دانشجوی دکترا در کشورهای اروپایی درست‌تر است. در کشورهای اروپایی دانشجوی مقطع phd برای پنج سال به منظور انجام پژوهش جذب و توسط دانشگاه انتخاب می‌شود.

فرشیدی با بیان اینکه نمی‌توان دانشجویان را به دانشگاه‌ها تحمیل کرد، افزود: دانشجویان phd مانند دانشجویان دوره کارشناسی که دروس کلی را می‌گذرانند، نیستند بنابراین نمی‌توان آن‌ها را به دانشگاه‌ها تحمیل کرد.

وی با اشاره به افت سطح علمی دانشجو، بیان کرد: اکنون سطح کیفی دانشجویان در کشور کاهش پیدا کرده است، بنابراین ممکن است دانشجویانی تنها برای مدرک گرفتن تحصیل کنند. در این صورت نه دانشجو نه دانشگاه و نه اساتید، نفع و بهره‌ای نخواهند برد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: پیشنهاد اصلی در جذب دانشجو، محول کردن جذب دانشجویان دکترا از سازمان سنجش به دانشگاه‌ها است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

51 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
فروردین ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۲۲ ب٫ظ

اظهار نظر رئیس دانشگاه رو ببینید در حد یه آدم کوچه بازاری صحبت می کنه.. میگه بعضی از دانشجویان دکتری صندلی پر کن هستند.. کسی نیست بگه کسانی که در آزمون دوره دکتری شرکت می کنند کارشناسان ارشد این مملکت هستند و از هفت خوان رستم گذشتند.. اما گویا این جناب از روی سوابق و خاطرات تحصیلی خود لب به سخن گشوده اند.. کسی نیست بگه در اظهارنظر رسمی حد و حدود مردم را در نظر بگیرید و توهین گونه صحبت نکنید شاید شاکی پیدا بشه.. انید آن که این ارجمند بزرگوار در شان مخاطبین صحبت کنند و شان و جایگاه خود را نیز درنظر بگیرند.

علی
فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ ۴:۳۳ ب٫ظ

به عنوان دانشجویی که لیسانسم رو دانشگاه فردوسی مشهد و فوق‌لیسانسم رو دانشگاه تبریز خوندم و ۲ تا مقاله و یک کتاب دارم، کاملاً با این رویه مخالفم. این بحث‌های علایق پژوهشی اساتید و نمره ملاک سواد نیست صرفاً مغلطه هست. اگر نمره ملاک نیست، چی هست؟ شما آزمونی رو شرکت میکنی که داره سواد شما از یک سری مباحثی که باید برای ورود به اون رشته بلد باشی رو میسنجه. حالا نمیتونی به این سوالات جواب بدی، میشه گفت آزمون مشکل داره یا شما سواد نداری؟
توی مملکت ما آبدارچی شرکت‌ها هم برای خودشون دک و پز دارن و زیرمیزی میگیرن. وای به حال اینکه پذیرش دکتری اینجوری بشه. افرادی که میگن باید به دانشگاه محول بشه از چند حالت خارج نیستن:
یا سواد کافی ندارن و دانشگاه درست درمونی درس نخوندن
یا پارتی و آشنا دارن داخل دانشگاه‌ها
یا وضعشون خوبه و اینجا هم میخوان با پول برای خودشون صندلی جور کنن.
کشور ما اروپا یا آمریکا نیست که بشه چنین کاری کرد. در استخدامی‌هایی که توسط سازمان سنجش برگزار نمیشه و درون‌سازمانی هست، میبینیم که پسرعمه، پسرخاله، شوهر خواهر و….پست و مقام دارن، اکثراً با مدارک از موسسات غیرانتفاعی و پیام نور.

علی صفرپور
فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۶ ب٫ظ

سلام. بله من هم موافقم. به نظرم بیشتر باید بر روی آزمون سنجش بحث شود و اساتید شناخته شده و مورد تایید در مورد آن تصمیم بگیرند تا نحوه جذب دانشجو توسط خود دانشگاه ها. اگر وزارت علوم و دیوان عدالت، صلاحیت سازمان سنجش را تایید میکند پس دانشجو را به دانشگاه ها بعد از آزمون مورد نظر معرفی کرده و خود دانشگاه با مصاحبه و … تصمیم خود را بگیرد . سپاس.

Sharareh
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴ ب٫ظ

حذف کنکور دکتری تصویب شده است و تا تیر ماه اعلام می شود. خخخخخ.

بی نام
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۹:۲۵ ب٫ظ

نمرات ارشد اساتید خیلی سلیقه ای میدن، واقعا متاسفم و … هیچ .

افشین بهرامی
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۲:۳۱ ب٫ظ

آقایان محترم سازمان سنجش
چرا توجه نمی کنید؟!
پذیرش در دوره دکتری سلیقه ای و ناعادلانه س
باید فقط آزمون کتبی باشه.
کسایی هم که میگن با حفظیات نمیشه به مقطع دکتری وارد شد توجه کنن.
طراحان محترم از حداکثر توان علمی خودشون استفاده کنند و سوالات را طوری طراحی کنن که پاسخ به هر سوالی نیاز به تحلیل و تسلط به سوالات مربوط به هر سوال را داشته باشه تا کسانی که میگن حفظیات کافی نیست قانع بشن.
چرا با اعصاب و روان مردم بازی می کنین؟
ایراد از طراحان سواله نه داوطلبین گرامی.
سازمان سنجش هم بهتره با صحبت چند استاد ذینفع، بازیچه نشه
والسلام

مایین
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹ ب٫ظ

دانشگاه چی چی؟؟ دانشگاهی که از سال۸۸ تاسیس شده کلا۱۸ تا مقاله isi نداره. باید بایدم ایشون اختیار تام داشته باشه تا فک و فامیلش رو بیاره

آرمین
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۴۴ ب٫ظ

معیار پذیرش چیست واقعا؟ آیا سلیقه می تواند جایگزین معیارهای کیفی قابل اندازه گیری باشد؟ دانشگاه صلاحیت دارد؟ عدالت رعایت می شود؟ آیا نباید فرصت تجربه جدید به فردی که حتی رزومه ندارد داده شود؟ ملاک پذیرش باید ثابت باشد و قابل اندازه گیری برای همه بدون تبعیض. این ها رعایت نمی شود. در مقاطع قبل دیده ایم رفتار اساتید را. کمی واقع بین باشید. بگذارید به جای اداره گزینشی دانشگاه افراد شایسته هوای تازه به دانش گاه های بی دانش بدمند و تولید علم کنند.

متقاضی
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۳۳ ب٫ظ

۵۰درصد دست خودشون هست کفایت نمیکنه؟؟؟؟همش پارتی بازی

ناشناس
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۴۵ ب٫ظ

فعلا در ایران بهترین شرایط آزمون متمرکز سازمان سنجش است و نطارت دقیق تر بر حوزه های برگزار کننده ازمون. تجربه نشون داده که اگر به دانشگاه ها محول کنی پارتی بازی و مسائل دیگر بر سنجش علمی پیشی می گیرد. بخصوص دانشگاه های غیر دولتی مثل پیام نور. غیر انتفاعی ها. دانشگاه ازاد و پردیس های دولتی

ایده
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۳۶ ب٫ظ

دیگه ماها رو داغون کردنن

....
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۳:۱۹ ب٫ظ

سال قبل رشته ما توی یه دانشگاهی ۴ نفر میگرفت. الان فهمیدم بغیر از من، اون ۳ نفر دانشجوهای خودشون بودن! یعنی این همه دعوت شدن هیچ کدوم از این سه نفر بالاتر نبودن؟!

مرضیه
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ....

دانشگاه ما ۷نفر پذیرش داشت فقط من مال اون دانشگاه بودم….بقیه از بیرون
شاید واقعا اون سه نفر صلاحیتشون بیشتر از بقیه بوده..
قضاوت….

علی
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۰:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  مرضیه

شاید فقط شما از دانشگاهتون تونستید به مرحله مصاحبه دانشگاه خودتون برسید از طریق آزمون! بقیه هم اگر میرسیدند یحتمل کنار شما مشغول به تحصیل میشدند.

..
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۷ ب٫ظ

زمانی از دید من عدالت رعایت میشه که برای مصاحبه هم ،اساتید بدون اینکه دانشجو رو ببینید مصاحبه رو انجام بدن و فقط بر اساس رزومه و دانش دانشجو اون ها رو پذیرش کنند،خصوصا اینکه در آینده آساتید بی دانش هم نخواهیم داشت

.
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۰ ب٫ظ

واگذار کردن به دانشگاه ها،پس حتما من بعد عدالت بیشتر رعایت میشه؟!!!،اینکه نیاز محور شه خوبه ولی اینکه به دانشگاه واگذار شه یه بحث دیگه است،؟و چرا باید وقتی با این همه بی عدالتی در پذیرش روبرو هستیم و چرا زمانی که برخی اساتید دانشجو رو قبل مصاحبه پذیرفته،چرا باید کنکور داد؟

داوطلب کنکور دکتری ۱۴۰۰
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۰۹ ب٫ظ

الان تمام دردشون اینه کنکور رو از امسال بردارند؟
یا فعلا در حد حرف هست؟

Safa
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۰۳ ب٫ظ

اشتباه شد.با استانداردترین می نوشتم.اشتباه شد

Safa
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۰۲ ب٫ظ

سنجش مناسبترین و بی استانداردترین شیوه آزمون را داره. خوب ۵۰ درصد دیگه دست‌دانشگاه است. این کافی‌ نیست؟

Abz
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۰۲ ب٫ظ

جالبه بعضی دوستان درصد تعیین میکنن برای عدالت!
منطقیه که دوست عزیزی که ۶ سال کارشناسی و ارشد خونده و خروجی نداشته همینطور دکتری رو هم ادامه بده؟
منکر این نیستم که ممکنه بعضی اساتید سلیقه‌ای برخورد کنن، ولی دانشجویی که تا قبل دکتری نتونسته رزومه ای جمع کنه به نظر نمیاد که بتونه دکتری مفید واقع بشه

..
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  Abz

درست نیس،مثلا من شخص چون استادم هیچ کمکی نکرد مقاله ها و کتابها رو خودم نوشتم،تو مصاحبه هم دیدم افرادی که دانش بالاتری داشتند رد شد،مثلا من شخصی رو دیدم که بهم میگفت هر سوالی پرسیدن جوتب دادم رزومه خوبی هم دارم ولی بهم گفتم من چه کار کنم تا ردت کنم،یا به من گفتند شما سال بعد بیا من قبولت کنم ولی الان نمیتونم،یا دانشجوها قبل مصاحبه پدیرفته شده،شما سال اولتون هست،امیدوارم پذیرش شیدولی مطمین روز مصاحبه با مواردی که گفتم روبه رو میشید،اگه بر اساس عدالت بود خوب بود،ولی اینکه دانشجو قبل مصاحبه پذیرفته میشه و استاد دانشجوهای دیگه رو حتی ندیده ،عدالته؟

Abz
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ..

دوست عزیز

همه جای دنیا هر دانشگاهی هر گروهی هدف تحقیقاتی خودشو داره

قبل از هر چیزی پروپوزال درخواست میکنن که بدونن شما دنبال چی هستین و میخواین تو چه حوضه کار کنین

وقتی تخصص ی استاد تو حوضه x هست چرا باید دانشجویی که میخواد تو حوضه y کار کنه رو بگیره؟
به نظر شما نتیجه جالبی به دست میاد؟

متاسفانه از دانشگاه فقط اینو یاد گرفتیم که نمره بگیریم و چون از قضا نمره‌مون خوبه فکر میکنیم دیگه تمومه! در حالی که در عمل نمیتونیم کاری رو پیش ببریم

نمره ملاک سواد شخص نیست
این کار و پژوهش شخص هست که مشخص میکنه این نمره رو به حق گرفته یا ناحق

و اینکه میگین طرف گفته من همه رو جواب دادم دلیل بر این نیست که درست جواب داده!

*و همچنان منکر این نمیشم که بعضی اساتید ممکنه سلیقه‌ای کار کنن*

..
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  Abz

بله ولی همان طور که گفتم من شاهد این بودم که دانشحو قبل مصاحبه پذیرفته شده، ایا این عدالت که قبل اینکه دانشجو های دیگه رو ببینه انتخاب کنه،بله حرف شما در باره حوزه تحقیقاتی مناسبه ولی انشالله در مصاحبه اتون مواجه خواهید شد که بیشتر اساتیدی که در زمینه تحقیقاتی شما هستند از شما سوال خواهند پرسید،
همان طور که گفتم انشالله امسال پذیرش بشید و در مصاحبه البته امسال فک کنم غیر حضوری شه،ولی بازم از نحوه پذیرش مطلع خواهید شد

Abz
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  ..

انشاالله همگی موفق باشیم.

علی
فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ ۴:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  Abz

نمره یک ملاک عینی هست که حداقل سواد تئوریک شما رو میسنجه.
رزومه الان شده کشک. هر کافی‌نت و کانال تگرامی نوشته تقویت رزومه.
پول میدی اسمت رو میارن توی مقاله و روی جلد کتاب.
آیا آزمون صلاحیت‌های فرد رو به طور کامل میسنجه؟ طبیعتاً خیر!
اما آیا روش بهتری وجود داره؟ احتمالاً خیر!
آیا محول کردن جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها چاره کار هست؟ قطعاً خیر!

حمید کرج تو کف دکتری
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۶:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  Abz

مهندس برو ببین همون اساتید تا قبل دگتری چقدر رزومه داشتند

بعدش چه استدلال مسخره ایی این همه دانشجو قبل دکتری رزومه نداشتند و بعد دکتری رزومه جمع کردند

Abz
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵ ب٫ظ

جناب
من دانشجوی دانشگاه تهرانم و تقریباً همه‌ی اساتیدم فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های خارج کشور (سطح بالاتر از دانشگاه های داخل) هستن
به نظرتون کسی بدون رزومه میتونه از دانشگاه‌های لنکستر، لیدز، کنتربری و … پذیرش بگیره؟

اما بخش دوم حرفتون،
اینی که می‌فرمایید بعد دکتری رزومه جمع کردن فکر نمی‌کنید شرایط فعلی نتیجه‌ی همون رویه‌ای هست که شما میگی؟ چه سودی برای جامعه داشته؟

هاله
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۲:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  Abz

برای فاند بله اما بیشتر اساتید بدون فاند رفتند. مربی بودند رفتند و خرحشون رو دولت داد

Abz
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  هاله

نظری در این باره ندارم.

L
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۵:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  Abz

مثل این که تو اصلاً توو باغ نیستی کی گفت کسی‌رو بدون رزومه پذیرش کنن؟؟؟ * بالاخره هر آیتم نمره‌ی خاص خودشو داره… . من خودم دوتا کار برای “بار اول در دنیا” انجام دادم + ۱۱ تا مقاله آی‌اس‌آی دارم + یک کتاب + بیش از ۴۰ تا پوستر و مقاله کنفرانسی + نمره آزمون زبان ام‌اچ‌ال‌ای ۶۵ + دوتا مدرک دانشگاهی مستقل ولی مرتبط، همه از دانشگاه‌های دولتی(حتی یکیش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران) + … . آزمون قبل با رتبه ۱۲ رد شدم(با بیست نفر ظرفیت). به قول دوستان، بیشتر اساتید و دانشگاه‌ها قبلاً انتخاب خودشون‌رو کرده بودند!… . *** رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی قبل از هر آزمون مشخص می‌شوند و اینجوری نیست که فیلد کاریِ یک داوطلب از استاد/اساتید مربوط به یک رشته/گرایش خاص، خیلی دور باشه… . وانگهی، من که صفر تا صد کارامو خودم انجام دادم و مِن‌بعد هم بلدم خودم انجام بدم چه نیازی به استادی دارم که با رانت‌خواری و هزارتا کثافت‌کاری حالا شده تعیین‌کننده‌ی سرنوشتِ منِ نوعی؟! در ثانی، اون نادان‌هایی که بی‌خود و بی‌جهت!، دَم از کارهای کاربردی و نیازمحور و امثالهم می‌زنند حساب کنند تا ببینیم با این حجمِ عظیم دانشجوی دکتری و …، تاکنون (حتی در بُعد/مقیاسِ جهانی)، “چند درصد” کارِ کاربردی “در حد دکترا” انجام شده که منتهی به مرحله‌ی تولید و مارکتینگ و … شده و کار بشریت‌رو راه انداخته؟… کو حمایت (برای تولید و …)؟! *** امّا، واقعیت این است که اساتیدی که نوعاً دانشجویان خودشون‌رو پذیرش می‌کنند، آن‌هایی هستند که خودشان سواد… ادامه نظر»

Abz
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  L

ماشاالله با این رزومه خودتون ی پا دانشگاهین
نمیدونم چرا همه فقط ادعا داریم
قصد جسارت ندارم ولی یکی با این رزومه دنبال دکتری در ایران باشه باید به عقلش شک کرد
انشاالله شما تو این باغی که هستی موفق و پیروز باشی

L
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۳:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  Abz

من ۱۱ سال سابقه کار دارم و مشغولم
ولی چه اشکالی داره که دکترا هم بگیرم و تحقیقاتم‌رو ادامه بدم و …؟!
**
(در ضمن،
شاید این رزومه از نظر افرادی مثل تو خوب باشد ولی بنده دوستان و همقطارانی دارم که در حال حاضر، تا ۴۰۰ مقاله و… هم دارند.
البته،
از کسی که مطمح نظرش نوکِ بینی‌اش باشد بیشتر از این انتظار نیست! )

ویکتاریون
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۳:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  L

خب پس احتمالا چند نفر از همون ۴۰۰ مقاله ای ها رو قبول کردن دیگه. از کامنت اول شما برمیاد که معتقدین رزومه تون نسبت به رشته تون خوبه. و از کامنت دوم برمیاد که عرف رشته تون بیشتر از این هاست. پس نمیشه مطمئن بود که توی یک رقابت ناعادلانه مردود شدین.
+ منم معتقدم که خیلی پارتی بازی میشه. ولی اگر توی بیش از یک دانشگاه مردود شده باشین یعنی دلیلی بیش از پارتی بازی وجود داره. حالا یا واقعا رزومه نسبت به رشته متوسط هست یا اون مدارکی که خودتون مرتبط می دونین از نظر دانشگاه ها نامتجانس بوده یا ترجیح دادن صندلی روزانه رو به یه داوطلب کم سن تر و کم درآمد یا غیرشاغل بدن. اگر هرکدوم از این سه مورد باشه پارتی بازی به حساب نمی یاد. وگرنه شده که اول دانشجوی خودشون رو برای قبولی درنظر بگیرن و حتی قول بدن، ولی با دیدن رزومه ی خیلی بهتر، دانشجوی خودی رو کنار بذارن.

L
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۳:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

دوستان بنده همه دکترا دارند و استاد هستند.
(به‌عنوان الگوی خودم عرض کردم…)

ویکتاریون
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۷:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  L

خب شما گفتین دوست و همقطار، برداشت من افراد هم رده تون بود. وقتی بحث مقایسه ی رزومه بود لزومی نداشت از این اصطلاحات استفاده کنین. چون رزومه ی داوطلب یا دانشجوی دکترا با استاد قابل مقایسه نیست. البته از همینجا هم معلومه که تعداد مقالات رشته ی شما زیاده. و ممکنه واقعا رزومه ی شما متوسط باشه یا لااقل بیست نفر داوطلب با این رزومه پیدا بشن توی ایران. چون مثلا الان مطرح ترین استاد رشته ی ما توی کشور جمعا ۷۵ تا مقاله داره. مجموع کنفرانس داخلی و خارجی و ع.پ و اسکوپوس و آی اس آی. اصلا هم آدم الکی یا کم کاری نیست و بخش هایی از این رزومه رو با همکاری های بین المللی به دست آورده. ولی خب اگر مطمئنین که این رزومه کافیه و میخواین همینجا ادامه تحصیل بدین شاید سه تا تصمیم بد نباشه: یکی اینکه دنبال دلیل اصلی مردودی بگردین، بازم میگم همه، دائما و همه جا درحال پارتی بازی نیستن. ممکنه واقعا دلیلی هست که خودتون دوست دارین ندیده ش بگیرین. دوم این که مصاحبه ی اون دانشگاهی رو که استادهاش رو قبول ندارین اصلا شرکت نکنین. اول به این خاطر که اونا می تونن این بی علاقگی و احساس بی نیازی رو از بین صحبتای شما تشخیص بدن و به همین خاطر حذفتون می کنن. دوم به این خاطر که اگر پذیرفته بشین هم نمی تونین چندسال با کسی که قبولش ندارین سر و کله بزنین. و سوم اینکه چرا از دوستان عالیرتبه ی خودتون نمی خواین که سفارش… ادامه نظر»

L
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۰:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

“دوست و همقطار” “اصطلاحِ” خاصی نیست و می‌تواند یک هم‌کلاسیِ قدیم/هم‌دوره‌ای در دانشگاه/هم‌اتاقی در خوابگاه و … باشد. منظورم هم این بود؛ ۱- داوطلبانی که به انحای مختلف از “امتیاز ویژه”! استفاده می‌کنند، حواسّشون باشه که، چه‌بسا هستند کسانی که خیلی شایسته‌تر از آن‌ها بودند/هستند ولی ملاک‌ها و شاخص‌های امتیازدهی و ارزیابیِ فرایند مصاحبه و …، و اختیارات خاص برخی از اساتید و دانشگاه‌ها موجب تضییع حقوق آن‌ها شده است و می‌شود. ۲- اساتید/دانشگاه‌ها/مسوولان با بهانه‌ها و حربه‌های گوناگون و غیر استاندارد در حق داوطلبانِ شایسته اجحاف نکنند و آن‌ها را “به‌اصطلاح” دور نزنند!. and so forth * در خصوص تعداد مقالات، به‌نظر می‌رسد که، به‌طور مشخص/علی‌الاطلاق، در رشته‌های علوم پایه پزشکی، به‌دلیل تعدّدِ بیماری‌ها و اقلام درمانی/دارویی و غذایی و …، بالتّبَع، تعداد زمینه‌های تحقیقاتی هم بالا باشد (البته، در مقایسه با فیلدهای فنی و غیرو). اما در مورد مثالی که زدم؛ آقای دکتری که الان استادتمام و جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند، کسی هستند که بنده وقتی دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم به‌دلیل خواندنِ رشته‌ی تحصیلی قبلی(کاردانی علوم آزمایشگاهی)، تمام آزمایش‌های مربوط به پایان‌نامه‌ی ارشد ایشون(هم‌رشته‌ای در این‌جا) رو بنده انجام دادم‌. و می‌خواستم بگم که بعضی‌ از داوطلبان! مثلِ ندیدبدید‌ها هی دم از مقاله و کار پژوهشی نزنند و هی هم نگویند استادم استادم!… . * من دوتا توصیه‌نامه از دو استاد راهنمایم گرفتم. * حدود هفتصد (۷۰۰) ساعت هم “گواهیِ ضمن خدمت” دارم (به‌عنوان کارمند در یکی از دانشگاه‌های شهر تهران؛ البته شغلم با رشته‌ام ارتباط کمی دارد؛ با هفت‌ونیم… ادامه نظر»

ویکتاریون
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  L

فکر می کنم مسئله بیشتر سن باشه. توی یه جامعه ی ۷۰،۸۰ نفری دکترای روزانه که خودم دیدم فقط دو نفر توی رده ی سنی شما هستن و اون دو نفر هم شغل پاره وقت دارن. حتی کسانی که با سهمیه هیئت علمی می شناسم هم اکثرا یه کم جوان تر، نزدیک ۴۰، هستن.
رتبه ی تک رقمی می تونه کمک کنه. و اگر من توی شرایط شما بودم احتمالا شبانه رو هم توی انتخاب هام می ذاشتم. چون که برای گرفتن فاندکامل یا دکترا با قراردادکاری خارج از کشور هم شغل غیرمرتبطی که توی این سال ها داشتین شاید مانع درست کنه. و به هرحال ناچار میشین بخشی از هزینه ها رو خودتون تامین کنین.( برعکس شغل مرتبط که می تونست فاند رو تضمین کنه.)

L
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۲:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

بسیار سپاسگزارم از لطف شما و وقتی که گذاشتید.
در پناه امام زمان (عج) باشید.

Abz
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۶:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  L

این عقده و لحن تند خودش ی دلیل برای رد شدنتون هست
دوما، اینی رزومه هایی که شما میگید برای انیشتین هم قفله :)
این حجم و کمیت (اگر احیانا واقعی باشن) خودش گویای کیفیت کارات هست!
اگر صرفا دنبال تحقیق هستی نیاز به دانشگاه نداری
شما از دکتری فقط اسمشو دوست دارین و استاد مصاحبه کننده خودش میدونه چطور مو رو از ماست بکشه:)
انشاالله رکورد مقالاتی رو که به اسم ی نفره رو بزنین و باعث افتخار کشور باشید
موفق و موید باشید

L
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  Abz

حرفایی که بقیه دوستان (قبل از ورود من به این بحث) به تو گفتند رو به من نگو لطفاً!
من از دکتری الان فقط به اسم و ارتقای رتبه‌اش نیاز دارم.
رکورد هم لازم داشته باشم میزنم به امید خدا.
خدارو شکر امسال نسبت به پارسال آزمونم بهتر بود ولی اگر قبول نشدم میرم خارج… .
یا علی.

اکبر
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  Abz

اتفاقا به عقل کسی باید شک کرد که همه رو مثل خودش میبینه
برادر من مگه همه امکان رفتن دارند؟ هر کسی شرایطی داره که دکنری خارج براش میسر نیست برادر مدعی.

L
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  اکبر

دقیقاً.
درود خدا بر شما.

نورالدین خانزاده
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۰۰ ب٫ظ

ما میگیم شاه نمی‌خوایم، نخست‌وزیر عوض میشه!!!… .
***
ما هنوز در “رعایتِ عدالت” در همان پنجاه‌درصدِ “پذیرش/مصاحبه”، مشکلاتِ عدیده داریم اونوقت شما می‌خواهید پنجاه‌درصد سهمِ نسبتاً استانداردِ “سنجش” رو هم بگیرید و بدید به دستِ اساتیدی که با انواعِ پارتی‌بازی و رانت‌خواری و …، کرسی‌های استادی رو غصب کرده‌اند (و قس علی‌هذا)؟!؟!؟!.
***
خدایا خودت رحم کن!

موسوی
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۹ ق٫ظ

بخدا قسم که واگذاری جذب دانشجوی دکترا به دانشگاه ها باعث فساد و رانتخواری میشه تازه چندسالی هست عدالت داره تا حدی در این خصوص رعایت میشه ولی انگار منافع خیلیا به خطر افتاده!!!

جعفر پور
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵ ق٫ظ

دقیقا اول باید یه ویرایش و بازبینی در مورد اون استادهایی که سالهاست تکیه زدن به کرسی دانشگاه و مصاحبه بشه بعد شیوه رو عوض کنند ….رزومه ای سنگین ان هم به همت دانشجویان سابق نمیتونه دلیلی برای دانشیار شدن طرف باشه ….اول اعضای هیت علمی رو بازنشسته کنید و از نیروهای جوان تر و توانمند و با سوااااااااااد تر بهره بگیریم بعد بریم سراغ تعویض شیوه …..یه مشکلی هست که دوست و اشنا ها و دانشجویان قبلی نمیتونن از پس ۵۰ درصد سنجش بربیان مثل اینکه …..

زینب
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  جعفر پور

دقیقاً . اساتید با مقالات و پایان نامه های ماها شدن استاد وگرنه هزاران فارغ التحصیل دکتری با سواد تو این کشور ریخته. استاد داشتم عصر به دست نمیتونه راه برا میاد تدریس میکنه. آخه تا کی باید چوب این سیاستهای غلط رو بخوریم؟!! تا بچه بودیم زیر خمپاره جنگ و اورارکی، الانم که تحریم ، فقر بیکاری و هزار درد دیگه جوونیمون حروم شد به خدا. فردا هم هم که پیر میشیم و حتی ازدواج هم نکردیم که بچه مون زیر بغلمون رو بگیره.
الان ملاک پذیرش شده پارتی و رانت
پس ماهایی که ارشد رو شهرستان خوندیم و شهرمون دکتری نداره باید چیکار کنیم؟ قید ادامه تحصیل رو بزنیم؟

علی
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹ ق٫ظ

به نظرم ۷۰درصد سنجش باشه،و۳۰درصد مصاحبه، عدالت بیشتر رعایت شده است،،،
اینا میگن کسی که از سیستان بلوچستان درس خونده نباید دانشگاه تهران دکتری بگیره!!
توزیع ناعادلانه ثروت پدر مردم استان های محروم و درآورده،،تو روخدا دیگه بی عدالتی را به آموزش نیارید،،،

هاله
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی

نه تنها محل تحصیل بلکه شهر محل زندگی. به من که رتبه تک رقمی بودم گفتند شهرستانی هستی و اولویت با تهرانیهاست. حالا خوبه خودشون خارج درس خوندن اون همه مسافت. الان ما در کشور خودمون حق داریم اگر نمره بالا داریم در هر شهری که دوست داریم درس بخونیم. این حقوق شهروندی ماست

حمید
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۵۳ ق٫ظ

این چه دانشگاه دره پیتی اه؟!

بابا یه فکری به حال کیفیت استادا و امکانات دانشگاها و تضمین شغلی فارغ التحصیلای دکتری بردارید
چه گیری دادید رو ۵۰ درصد سنجش
راحت بگید دانشجوهای آشنا میخوایم نه باسواد تحمیلی

علی
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۹:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  حمید

آفرین

حسین
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  حمید

لایک داری لایک