مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

درخواست رئیس دانشگاه خواجه نصیر برای کاهش سهم آزمون کتبی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: پذیرش دانشجویان دکتری از طریق کنکور مثل هندوانه دربسته است و برای گزینش بهتر لازم است درصد تاثیر کنکور کاهش یابد.

فرهاد یکه یزدان دوستدر گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص شیوه پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه ها اظهار داشت: در نظام آموزشی دنیا اساتید مشاور در مرحله انتخاب دانشجوی دکتری اختیار بیشتری دارند و نتیجه بهتری داشته اند اما در کشور ما سیستم به این شکل نیست.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: نحوه پذیرش دانشجو به ویژه دانشجویان دکتری از طریق کنکور مثل هندوانه دربسته است و توان علمی دانشجویان با یک آزمون چندساعته مشخص نمی‌شود. برای گزینش بهتر دانشجویان لازم است درصد تاثیر کنکور بر انتخاب دانشجو کاهش یابد.

وی ادامه داد: بسیار در تمام مراحل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دیده شده است که یک روز امتحان نشان دهنده توانایی فرد نیست و در برخی موارد افراد دارای نمره پایین خوش درخشیده و رتبه افراد دارای نمره های بالا قابل انتظار نبوده است.

رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی افزود: هدفی که دانشگاه ها دارند، افزایش کیفیت دانشجویان در مقطع دکتری است و برای حفظ کیفیت دانشجویان، نمونه هایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که مطلوب است. ما نیز در آموزش عالی این موارد را لحاظ می کنیم.

یزدان دوست با بیان اینکه نیاز است درصد تاثیر کنکور بر پذیرش دانشجوی دکتری کاهش یابد، تصریح کرد: در مقطع دکتری پذیرش از طریق کنکور مثل هندوانه در بسته است چرا که ما اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی و مهارتی دانشجو نداریم.

وی تاکید کرد:‌ در مرحله پذیرش دانشجوی دکتری نیاز است وضعیت دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و توانایی استاد و دانشجو به طور کامل بررسی شود. همچنین موضوع و جامعیت رساله او توسط اساتید بررسی و سپس دانشجو جذب شود و درصد تاثیر کنکور بر این انتخاب درصد بسیار کمی باشد.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر عنوان کرد: نیاز است انتخاب دانشجوی دکتری با شناخت کامل و گزینش صحیح در دانشگاه ها انجام شود و این موضوع را نمی توان در گرو یک روز کنکور، پاسخ به چند تست و سوال تشریحی و دخیل بودن شرایط روز کنکور دانست.

یزدان دوست اظهار داشت: نیاز است مساله به صورت کلی بررسی شود و نظام آموزش عالی رویکرد خود را به این سمت ببرد که دانشگاه ها و اساتید اختیار بیشتری در گزینش دانشجویان دکتری داشته باشند.

یزدان دوست با بیان اینکه آموزش عالی ظرفیت های بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: مطلوب است رویکرد ما در سطح کلان جامعه متقاضی و طالب آموزش عالی به نحو مناسب انتخاب شود و توانایی دانشگاه ها را افزایش دهد زیرا منزلت، ظرفیت و پتانسیل های آموزش عالی بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: در طول چند سال گذشته کشور ما در زمینه علمی و فناوری پیشرفت های بسیار زیادی داشته است و رتبه های بسیار خوبی در جهان دارد و نیاز است بستری فراهم شود تا دانشجویان زیادی از کشورهای همسایه مثل افغانستان، تاجیکستان ارمنستان و پاکستان برای آموزش به کشور ما وارد شوند که مستلزم اصلاح برخی ساز و کارها است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

51 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق٫ظ

با سلام.
جناب آقای رییس محترم دانشگاه خواجه نصیر.
اگر سهم آزمون کاهش یابد، شما تضمین میکنید ارزیابی علمی و صلاحیت ها به بهترین شکل و با اختصاص زمان کافی و روش های دقیق و شناخته شده علمی در دانشگاه شما یا سایر دانشگاه ها انجام شود.
تجربه گذشته، روش های موجود و وضعیت کنونی نظارت بر فعالیت اساتید و دانشگاه ها در کشور ما نشان میدهد، پاسخ سوال فوق صد در صد منفی است و قطعا از عهده شما بر نمی آید.
لطفا اختیارات زیادتر نخواهید و بر کاری که اکنون بر عهده شماست (ارزیابی صحیح همان ۵۰% اختیار موجود) تمرکز کنید.
آگاهی داریم که در سال های گذشته که اختیار زیادی به دانشگاه ها واگذار شده بود، چه بلاها بر سر متقاضیان دکتری آمد و چه حقوقی از ایشان اجحاف شد.
بنده شک ندارم در شرایط کنونی حتی اگر سهم آزمون دکتری به ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد، به عدالت نزدیکتر بوده و نتیجه بهتری از حیث ارتقاء توان علمی دانشگاه ها، به جای خواهد گذاشت.

از طرف یک فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع.

طهماسبی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۶:۵۰ ب٫ظ

خیلی مزخرفه حالا نوبت ما شد همه چی عوض میشه

دکترای شیمی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۶:۴۲ ب٫ظ

راست میگن، خیلی ها تمرکزشون از دست میره سر ازمون ولی واقعا اطلاعات خوبی دارن. برای ما امسال تمام پنجره ها باز بود و واقعا سرد بود به طوری که بنده حس میکردم سرما تا عمق وجودم و کلیه هام رسیده بود و شرایط خیلی سختی بود خیلی ها هم اعتراض کردن که و خواهش کردن که پنجره ها بسته بشن چون باد خیلی سردی میومد و مداد به سخته توی دستم بود به طوری که دفترچه دومی سوال های هوش رو جواب دادم و از بس تحمل ناپذیر بود محیط ازمون که مجبور شدم ۵تا سوال زبان بیشتر حل نکنم…
ازمون وقتی شرایط یکسانی حوزه ها و محیط ندارن قطعا فقط یه چیز احتمالی هست
ولی اینکه بخوان سلیقه ایی عمل کنن و صرفا اسم و رسمی باشه کار درستی نیست و ته نامردی هست و. ظلم در حق خیلی از دواطلبین عزیز

سپیده
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۶:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  دکترای شیمی

درسته. ما امسال برق حوزه امتحانی مون رفت. من نزدیک پنجره‌های وسط سالن بودم تو این کرونا همه رو آوردن چفت هم‌نشوندن و دفتر دوم رو من‌ نفهمیدم چطور زدم… چقدر زدم…‌فقط سعی کردم‌ حفظ جان کنم.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  سپیده

سلام سپیده خانم.
مشکل محیط آزمون رو خیلی راحت تر از مشکلات مربوط به نابسامانی دانشگاه ها و عدم نظارت بر نحوه ارزیابی مصاحبه شوندگان آزمون دکتری، حل کرد.
مطمئن باشید اگر آزمون حذف یا تاثیرش کم بشه، به راحتی نمیتونیم از اعمال سلیقه های شخصی و ناعدالتی ها در نحوه ارزیابی دانشگاه ها، به سلامت عبور کنیم.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  دکترای شیمی

سلام داداش یا خواهر عزیز.
مشکل محیط آزمون رو خیلی راحت تر از مشکلات مربوط به نابسامانی دانشگاه ها و عدم نظارت بر نحوه ارزیابی مصاحبه شوندگان آزمون دکتری، حل کرد.

فائزه
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۶:۳۹ ب٫ظ

میگن ظرفیت رو باید بیاریم پایین بعد میگن باید دانشجو خارجی بگیریم !بهتر باشن ان شاءالله که اینقدر خودمانی ان !

آرزو
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۵:۳۹ ب٫ظ

ای کاش برای مصاحبه یک ارگان بی طرف(نه مربوط به دانشگاه ها) فرایند مصاحبه رو انجام میداد؛ بر اساس نمره کتبی و نمره مصاحبه هر فردی که واقعا لیاقت قبول شدن در مقطع دکتری رو داشت وارد دانشگاه میشد.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  آرزو

دقیقا درسته و شدنی هست.

sasy
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۵:۲۲ ب٫ظ

بنظرم حرفش منطقیه چرا باید کنکور داد ؟
بهتره کلا کنکور دکتری را حذف بکنند ..

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  sasy

آقا یا خانم sasy.
میخواهید اصلا همینطوری بگن بفرمایید بشینید روی صندلی دانشجوی دکتری دانشگاه امیرکبیر، شریف، تهران یا بهشتی.
چیزی نمیشه … فقط دعوا میشه …

علوم سیاسی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۲:۴۸ ب٫ظ

حداقل در رشته من کنکور فقط توان حفظ کردن را اندازه میگیرد، آن هم حفظ کردن کتابهای پر از غلط و کیفیت بسیار پایین. رتبه کنکور به هیچ وجه نشانه سواد یا توان پژوهشی دانشجو نیست.

بابا ول کنید ما رو
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۴:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  علوم سیاسی

راه رو باز کنید لطفا، آقازاده های با سواد می خوان دکتری بگیرند پز بدن!
فقط حوصله حفظ کردن ندارند

فائزه
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۶:۴۰ ب٫ظ

مگه این آزمون سهمی تا حالا سهمی هم داشته در قبولی دکتری ؟!!!

هاله
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۷:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  علوم سیاسی

من خودم مهندسی هستم اما تو خانواده ما دانشجوی دکترای علوم سیاسی هست از طرف اون می پرسم:
خودت چقدر سواد داری که میگی کتابها پر از غلطه؟
مشکل از خودته که کتابها رو نمی فهمی و درک نمیکنی و حفظ میکنی بیسوااااااد
شماهایی که از مسائل معمولی رشته خودتون اطلاع ندارید چطور می خواین پژوهش کنین؟ آها یا میدین مقاله براتون بنویسن یا از یه جایی دزدی میکنید والا استادش سرقت علمی کرده بهش گفتن انتحال و بیرونش کردن شما که جای خود دارید

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  هاله

دقیقا درسته

فائزه سادات مدرسی به همه
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ب٫ظ

همین الانش هم آزمون فقط و فقط درد سر و وقت گیریه

هایدی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۲:۲۹ ب٫ظ

دقیقا

افشین
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۸ ب٫ظ

با یک مصاحبه ده دقیقه ای می خوای همه چیزو کشف کنی؟
دنبال مدل کشورهایی هستی که همه چیزشون بر اساس منطق هست؟
آخه این وضعیتو شما و امسال شما سر دانشگاه های ما آوردین.
اگه خیلی هنر دارین شما و هم قطاراتان، سوالات تستی را طوری طراحی کنین تا بنیه و توان علمی داوطلبان ورود به مقطع دکتری و عیار اون مشخص بشه.
نه اینکه بخواین امتیاز بگیرین.
این ناتوانی شماس نه ما بندگان خدا که افتادیم دست شما و امثال شما.
یه مقدار وضعیت رو در نظر بگیرین و خدا را هم در نظر بگیرین و فراموس نکنین.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  افشین

احسنت آقا افشین. حرف حساب که جواب نداره.

محمد
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹ ب٫ظ

سلام خدمت استاد ارزنده و توانمند یزدان دوست
ایشان هم در دوره خودش اگه با رابطه نرفته بالا حتما اقای یزدان دوست یک شخص توانمند ایشان از بین هندوانه ها در اورده …. مرد مومن مقایسه با کجا می کنی با کدوم امار.. اگه راست میگی درهمان دانشگاه خواجوی گرند دانشجویان دکتر را ببر با لا نه انکه دانشجو بجای پژوهش دنبال پول یا وام باشد … همین جوری در مصاحبه سلیقه ای عمل می کنی بازم دم وزارت گرد یه ازمون گذاشته…….

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

بارک اله آقا محمد.

سعید
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۵ ب٫ظ

گذشته از پارتی بازی و گزینش سلیقه ای، این روش معیار مناسب تری برای پذیرش دانشجوهاست.

به نظر من آزمون کتبی باید یه غربال برای کاهش حجم مصاحبه شونده ها و یا حداکثر ۳۰ درصد تاثیر داشته باشه، و در نهایت رزومه و مصاحبه تعیین کننده قبولی داوطلبین باشه.

reza
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۹ ب٫ظ

خوب برادر من برای اینکه بتونی هندونه خوب برداری باید اول بهش چند تا ضربه بزنی ببینی صدای خوب میده یا نه…دوما به نظم خطوط روی هندوانه نگاه کن سوما میتونی به ساقه انتهایی هندونه نگاه کنی اگه خشک باشه یعنی هندونه خوبیه.
من این مساله رو برای استاد خواجه نصیر حل کردم به همین راحتی

دختر شیرازی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  reza

قبل انتخاب هندونه اش باید از بچه های مهندسی باغبانی یه مشورت می گرفت
همین
به همین سادگی!

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  دختر شیرازی

دختر خانم شیرازی گرامی.
انتخاب هندوانه نیاز به تخصص مهندسی باغبانی یا هیچ تخصص ویژه ای نداره. کمی چشم بینا و حس درست میخواد.
ایشالا بتونید از تخصص تون در عرصه های بهتر و مهم تری بهره بگیرید.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  reza

بارک اله آقا رضا.
حالا ببینیم راه حل مساله برای ایشان جا افتاد یا باز حرفی دارند.

داوطلب دکتری
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

درود خدمت همگی

مثل تمام ابعاد دیگر جامعه که کسی صدای زیردست را نمیشنود
اگر این اساتید صدای اینهمه دانشجو را می‌شنیدند که اعتراض و مطالبه دارند،
هرکز اینچنین توهین‌آمیز صحبت نمیکردند.

این توهین است که با این وضعیت و اعتراض نسبت به طرف دیگر (نحوه‌ی مصاحبه)، اینچنین صحبت بفرمایند.

این پیشرفتها که اساتید گفتند پس با چه روشی بدست آمده، که الان میخواهند تغییرش دهند!!!؟؟
اصلا معلومه این بزرگان چی میگن!؟

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۲ ب٫ظ

احسنت داوطلب گرامی دکتری

آرمین
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

قائم به فرد کردن پذیرش صحیح نیست. معیار باید قابل اندازه گیری باشد نه سلیقه ای.

شایگان
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  آرمین

دقیقا درسته , هر چیزی که توش نظرات شخصی اولویت باشه متاسفانه مفسده هم داره

مهرداد
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  آرمین

درود بر شما. چه عالی گفتید.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  آرمین

دقیقا

مسی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

راست میگه کنکور خوب نیست مصاحبه چند دقیقه ای و سلیقه ای خوبه

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  مسی

ه ه ه

.....
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

راست میگن هندونه دربسته است چون رفقای عزیزشون به پستشون نمیخورند معلوم نیست از تو کنکور کی در میاد…

علی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  .....

هندونه دربسته خودشون هستند.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  .....

آره والا

s سارا
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

توان علمی دانشجویان؟
پس مدرک هایی که میگیریم بی ارزش هستند؟
تاثیر مصاحبه باید به بیست درصد برسد

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  s سارا

دقیقا موافقم

هم وطن
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰ ق٫ظ

درست میگه ایشون،با این کار پارتی بازی و لابی بازی انتخاب اونی که خودشون از قبل کردن بیشتر میشه و کلا هیچ و پوچ

مونا
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

آره تأثیر کنکور کم بشه که باند بازی هاتون بیشتر بشه، عجب پررو هستن بخدا، همین الانشم یه دانشجو با رزومه عالی رو رد میکنن بعد دانشجوی بی سواد خودشون رو پذیرش میکنن

سمانه
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  مونا

دانشجوی خودشون اگه بی سواد هست چطور ارشد قبول شده اونجا؟شما اگه با سوادی چطور ارشد قبول نشدی

داوطلب دکتری1400
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  سمانه

فقط جلوی پارتی بازی و حق کشی و بی عدالتی گرفته شه. تمام

مونا
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  سمانه

سمانه خانم وقتی نمیدونی لطفا حرف نزن، قابل توجهت من هم کارشناسی دانشگاه تهران بودم هم ارشد، مستنداتش هست

انصاری
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۴:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  سمانه

یعنی بنظر شما کسی کنکور دکترا قبول بشه بی سواد ؟شما اگه با سوادی چطور کنکور دکترا قبول نشدی

مونا
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  انصاری

نخیر از نظر من کسی که کنکور دکتری قبول بشه بی سواد نیست، من همچین چیزی نگفتم، ولی اگه واقعا داوطلب باشید یه سرچ میکنید ببینید خصوصا تو دانشگاه های برتر(نه لزوما همه دانشکده ها) چه خبره، میبینید که اگه استادی بخواد دانشجوی خودش هرچند مقاله هم نداشته باشه یا سفارشی باشه رو راحت تو مصاحبه قبول میکنن، حتی اگه این دانشجو از آزمون رتبه خیلی جالبی نیاورده باشه تراز رو پایین میگیرن که اون دانشجوی مورد نظر بتونه تو مصاحبه مجاز بشه، من دیدم یه داوطلب رتبه ۴۰ تو دانشگاه تهران برای مصاحبه مجاز نشد و استادش همه تلاششو کرد تا تونست تراز رو پایین بیاره و اون دانشجو تونست مصاحبه شرکت کنه و قبول شد بدون هیچ مقاله ای…، و اما من تازه امسال آزمون دادم و به امید خدا تو مصاحبه هم قبول میشم… حرف من این بود اگه اختیار اساتید بیشتر از این بشه خواهید دید افرادی که واقعا لیاقت دانشجوی دکتری شدن را دارند فقط به خاطر باند بازی اساتید به حقشون نخواهند رسید، شما از حرفای من اگر بد برداشت کردین مشکل خودتونه

سپیده
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۷:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  مونا

موافقم باهات مونا جان.
چون من طعم این باندبازی رو چشیدم‌ و میدونم که چه میکنن. مدرک زبان نداشته رو امتیاز میدن… و و و که فقط دانشجوی خودشون براشون بمونه‌.
بازم هر چی خیره رقم بخوره.
برا همه آرزوی موفقیت دارم. همین یکی دو روز نتایج میاد و امیدوارم همه شاد بشیم.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  سپیده

موفق باشید.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  مونا

احسنت مونا خانم. کاملا درسته.

حامد
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  مونا

درسته مونا خانم. تشکر.