موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تغییرات کنکور دکتری ۱۴۰۲ چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

تغییرات کنکور دکتری ۱۴۰۲ مربوط به رشته‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت است و آزمون دکتری وزارت علوم مطابق روال معمول بدون تغییر خاصی در سال جاری برگزار خواهد شد.

تغییرات آزمون دکتری ۱۴۰۲ وزارت علوم

در مهرماه سال ۱۴۰۰، منصور کبگانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره مکانیسم‌های اجرایی تغییر کنکور در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ما مطمئن هستیم که برای این تغییر بزرگ باید تعداد زیادی آیین‌نامه و شیوه‌نامه از سوی شورای سنجش و پذیرش کشور تنظیم شود در این مسیر در هفته گذشته اولین جلسه اجرایی سازی کنکور ۱۴۰۲ در ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار شد و خوشبختانه هر سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و بهداشت کارگروه‌هایی را تشکل و گزارش‌هایی ارائه دادند.

وی افزود: گزارش وزرا باعث شد که از نگرانی‌های ما کاسته شود چراکه داوطلبان آینده باید با خیالی آسوده و بدون نگرانی در کنکور ۱۴۰۲ حضور یابند.

رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: البته تغییرات اساسی از کنکور ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود ولی در کنکور ۱۴۰۱ نیز سهم سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد و مثبت خواهد بود.

کبگانیان در پاسخ به اینکه آیا آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز همانند کنکور تغییر اساسی خواهند کرد، گفت:

در مورد این آزمون‌ها قرار است سیاست‌هایی را طراحی کنیم و با همکاری مجلس این موضوع را جلو می‌بریم. خصوصاً تغییر در آزمون دکتری مسئله مهمی است چرا که اکثر دانشگاه‌ها سیستم کنونی را بهینه نمی‌دانند و از نحوه پذیرش ناراضی هستند.

تغییر نحوه پذیرش دانشجوی دکتری

در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، معاون آموزشی وزارت علوم از تغییر نظام پذیرش دانشجوی دکتری تا پایان سال و اجرایی شدن آن از سال آینده خبر داد. وی تأکید کرده بود که نحوه فعلی پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های کشور مورد انتقاد جدی است.

مطابق طرح تحول دولت و با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی ربط، نظام پذیرش دانشجوی دکتری باید تا پایان سال تغییر یابد؛ اما اجرای آن به احتمال زیاد از سال ۱۴۰۲ تحقق یابد.

عموعابدینی در توضیح تغییرات نحوه پذیرش در مقطع دکتری گفته بود که: «پس از تصویب نظام پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده، سازمان سنجش در بخشی از پذیرش بر اساس عناوین طرح‌های کلی استادان دانشجویان را جذب خواهد کرد. یعنی پرونده دانشجو‌ها مستقیم به استاد می‌رسد و مصاحبه پذیرش را هم استاد بر اساس طرحی که قرار است با دانشجو اجرایی کند، برگزار می‌کند. پس از پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور با صنعت گرنت تعیین تکلیف می‌شود و حقوق هم به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.»

پذیرش دکتری استاد محور

در نهایت وزیر علوم در مهرماه ۱۴۰۱ از تصویب طرح «استادمحوری» برای استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: براین اساس هر استادی می‌تواند دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری استعداد درخشان را به طور مستقیم جذب کند.

برخلاف تصور قبلی، این روش جایگزین پذیرش از طریق آزمون دکتری نشد؛ یعنی تغییراتی در کنکور دکتری لحاظ نشد و این طرح در کنار کنکور اجرایی خواهد شد.

این طرح برای استعدادهای درخشان در تمام دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود. تمام اعضای هیات‌علمی که به جذب استعدادهای درخشان تمایل‌دارند، می‌توانند از این طرح استفاده‌کنند. این سهمیه مازاد است و جزو سهمیه کنکور به حساب نمی‌آید. هر عضو هیات‌علمی می‌تواند دانشجو در این فرآیند جذب‌کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص پذیرش استاد محور دانشجوی دکتری کلیک کنید.

حذف کنکور دکتری ۱۴۰۲

موضوع حذف آزمون دکتری چند سالی است که مطرح شده است و به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها نیز تمایل به حذف آزمون دکتری و پذیرش مستقل از کنکور سازمان سنجش دارند. اما با توجه به اعلام زمان برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۲ و نیز ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲، حداقل در سال جاری این موضوع منتفی است.

زمان کنکور دکتری ۱۴۰۲ تغییری نداشته و همانند سال‌های گذشته در اسفندماه برگزار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حذف کنکور دکتری ۱۴۰۲ کلیک کنید.

دروس امتحانی کنکور دکتری

سازمان سنجش با انتشار دفترچه کنکور دکتری ۱۴۰۲ سرفصل‌های دروس امتحانی کنکور دکتری و ضرایب دروس را اعلام کرده است. درخصوص دروس امتحانی آزمون هم تغییراتی در کنکور دکتری ۱۴۰۲ وزارت علوم لحاظ نشده و همچنان زبان و استعداد تحصیلی جزئی از این آزمون هستند.

ردیفعنوانضرایب دروس در کنکور دکتری
۱زبان عمومی دکتریضریب ۱
۲استعداد تحصیلیضریب ۱
۳

دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد

(برای دیدن منابع آزمون دکتری کلیک کنید)

ضریب ۴

تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه در قبولی دکتری

بر اساس قانون فوق، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته تاثیر آزمون و مصاحبه دکتری بر حسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی – پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:

نوع دوره
آزمون متمرکزسوابق آموزشی، پژوهشی و فناوریمصاحبه علمی و سنجش عملیتهیه طرحواره
دکتری آموزشی ـ پژوهشی۵۰ درصد۲۰ درصد۳۰ درصد
دکتری پژوهش محور۳۰ درصد۲۰ درصد۳۰ درصد۲۰ درصد

بنابراین، همچنان سهم آزمون سازمان سنجش و مصاحبه دکتری در قبولی همچنان ۵۰ درصد است و نسبت سال‌های گذشته تغییراتی نداشته است.

تغییرات کنکور دکتری وزارت بهداشت

برخلاف آزمون دکتری وزارت علوم که تغییرات خاصی در سال ۱۴۰۲ نداشت، تغییرات کنکور دکتری ۱۴۰۲ وزارت بهداشت قابل توجه است. سه تغییر مهم در کنکور رشته‌های علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است:

زمان کنکور دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

بنا بر اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، زمان برگزاری آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی داروسازی سال ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲۹ و زمان کنکور دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۴ خواهد بود.

این در حالی است که آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی همه رشته‌های وزارت بهداشت به طور معمول در تیرماه برگزار می‌شد.

حذف درس استعداد تحصیلی از کنکور دکتری وزارت بهداشت

در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی سال ۱۴۰۲ وزارت بهداشت، درس استعداد تحصیلی حذف شده است.

تغییر در درس زبان انگلیسی

علاوه بر تغییرات فوق در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی وزارت بهداشت نسبت به سال ۱۴۰۱، درس زبان انگلیسی در کنکور 1402 شامل سوالات عمومی و تخصصی هر رشته خواهد بود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
kave
آذر ۴, ۱۴۰۱ ۰:۴۶ ق٫ظ

جمع کنید بابا، با اون طرح های مسخرتون، کلا کنکور حذف کنید و مثل کشورهای اروپایی کنید، یعنی یا به دانشگاه درخواست بده دانشجو یا استاد. استعداد درخشان دیگه چیه. بقیه مگه خنگن که نتونن به استاد درخواست بدن؟

فاطمه فردوسی
دی ۲۴, ۱۴۰۰ ۰:۳۰ ق٫ظ

باعرض سلام..ای کاش این طرح را ضمن تشکر فراوان از مسئولین از کنکور امسال اجرا شود با این که از حرف تا عمل بسیار دشوار است واولین مصلحت این طرح این هست که کسانی که مدرک گرا نیستند در رشته ای که به ان علاقه زیادی دارند پذیرش میشوند ومحصول این کار این هست که مسلما تلاش پذیرفته شدگان در رشته مورد دلخواه باعث میشود چند برابر به مقوله ی پزوهش واموزش با انگیزه ی بیشتری بپردازند وکمترین فایده ی این تصمیم این هست که درس خواندن فقط منوط به حفظ تئوری های خسته کننده وفقط به فکر گرفتن نمره نمیشودمگر درکشورهای دیگر که ورودی را راحت نمونده اند ضررکرده اند؟اگر کسی استعداد ان رشته را باشد تا اخر راه با اداره به نتیجه ومثمرثمرشدن برای کشور میشود واگر استعدادش را نداردکه انصراف میدهد دکترای اکثررشته ها ادامه ی همان ارشد است اگر فردی مثل من بالاجبار دررشته ای که ادامه ان برایم مثمر نیست چون نظام قدیم هستیم واگاهی واطلاعات کافی هم نداشتیم چه جرمی داریم که باید در رشته ای که یک عمر ان را خوانده ایم ادامه دهیم چرا رشته دیگری را ادامه ندهیم که شوق یادگیری ان را داریم اتفاقا سختی های قبلی باعث میشود با دلی خوش ادامه تحصیل بنماییم چرا تقاص گذشته ایی را بدهیم که اصلا کسی نبود به داد ما برسد وبا وجود درسخوان بودن چیزی قبول شویم که علاقه ای به ان نداریم واز ابتدا دران قوی بودیم.باتشکر فراوان

Mehri
مهر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

دست دانشگاهها رو بیشتر باز بزارین تا انحصار طلبیشون کامل بشه. کاری که دولت قبل به خوبی انجام داد .

حسن
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۹:۵۹ ب٫ظ

فقط زودتر شرایط کنکور ها رو اعلام کنین تا متقاضیان بتونن درست برنامه ریزی کنن

پریشاد
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۴ ق٫ظ

خیلی خوب بود نظر دوستان.واقعا بعضی اساتید دانشجو رو روانی میکنن و انگیزه رو کلا ازش میگیرن.برخی هم شدیدا به دانشجو بی تفاوتن،انگار دانشجو یه ربات هست که فقط باید مقاله بنویسه،از نظر اونا دانشجو اصلا انسان نیست و از حقوق اولیه ی یک انسان بی بهره است،تازه ناراضی هم هستن،خدا رحم کنه،کی به نارضایتی دانشجوها اهمیت میده؟؟؟

هادی
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۳۴ ق٫ظ

بابا یکی این اساتید را از دانشگاه اخراج کنه چهارتا مخترع و مبتکر بذاره جاشون
به یکی ماه را نشان می دادند نگاه نوک انگشت طرف می کرد. مشکل اصلی و اصل مشکل رویه ی حاکم بر دانشگاه و فشل بودنه، مشکل اصلی بازار سوداگری مقاله است.

هادی
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۲۶ ق٫ظ

بی خودترین مسئله تو ایران سوابقه
چند درصد پژوهش های آکادمیک به درد دنیا و آخرت ما میخوره
رزومه میشه معدل
کی گفته معدل یعنی سواد؟؟!!
اکثر معدل بالاها حافظ کتابها هستند، تجزیه و تحلیل صفر.
من نمی دانم این کشور به چه سمت و سویی میره و کلا هدف دانشگاه و اساتید چیه؟؟!! یکبار به خودتان بگید در عوض عمر خودتان و جوانان مملکت و پول مملکت چه قراره تحویل بدین.
استعدادهای مملکت را همین اساتید سوزاندند
حالا اونایی که میگن تست زدن معیار خوبی نیست پیشنهاد بهتری دارند؟ دانشجوان خودشان شق القمر می کنند؟
بحث اینه که هدف بازارگرمی و دادن مقاله پوچ و بی خاصیت بدرد نخور است. حالا دانشجو آشنا به این چرندیات باشد یا نباشد چه فرقی می کند

فائزه سادات مدرسی به آقای هادی
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  هادی

سلام و درود خداوند بر شما! “استعدادهای این مملکت را همین اساتید سوزاندند ” !!! حق مطلب را ادا فرمودید ؛ چه دکتر شده هایی که اصلا لیاقت لیسانس هم نداشتند و چه لیسانس ها و فوق لیسانهایی که دکترا قبولشون نکردند ولی فی الواقع زبده های رشته خودشون هستند !

محسن
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۸:۲۴ ب٫ظ

دانشگاهها می گویند کل پروسه جذب دانشجوی دکتری دست ما باشد، البته الانشم هم در پنجاه درصد دوم کل پنجاه درصد اولی را خنثی می کنند

Mahdi
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۶:۴۶ ب٫ظ

سلام.
به نظر می‌رسد شاید به دنبال این باشند که فقط خواص و افرادی با ژنهای از ما بهتران و از “طبقه طلا” مجوز ورود به ارشد و دکترا را بدست آورند و امثال من از “طبقه مفرغ” برویم دنبال دستفروشی و … خدا رحم کند.

فائزه سادات مدرسی به آقای مهدی
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  Mahdi

دقیقا همینطوره

الهام
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۶:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  Mahdi

منم با حرف شما موافقم.

سحر
مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  Mahdi

دقیقا

کوروش
آبان ۱۰, ۱۴۰۱ ۹:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  Mahdi

دقیقا

علی
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۳:۲۲ ب٫ظ

دانشگاه ها به چه علت از نحوه پذیرش ناراضی اند؟ و میخوان که چطور باشه این رویه؟
کاش اینا رو هم یه اشاره میکردند.

نسرین
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۳:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

علت نارضایتئ دانشگاه کیفیت نا مناسب دانشجویان دکتراست. این کیفیت نامناسب از این لحاظه که متاسفانه کنکور ملاک درستی برای انتخاب دانشجو نیست. کنکور باعث میشه هر کس به دلیل درس خوندن بیاد دانشگاه دکتر بشه. هر کس که فقط درس خونده و با استاد آشنا نیست. کار تحقیقی با افراد ناآشنا باعث میشه کیفیت آرامش استاد بیاد پایین. چون هم دانشجو کنکور داده و یک چیزی از رشته خودش سرش میشه، هم آشنا و امین استاد نیست پس قطعا چنین دانشجویی از لحاظ علمی کیفیت آرامش روحی و روانی استاد رو پایین میاره.
متاسفانه در کشور ایران چیزی به نام مجلس وجود داره متاسفانه طرح عدم تعارض منافع رو داده، متاسفانه وزارت علوم باید مجری قوانین مجلس باشه.
افسوس که مصوبات ادارات نباید نقیض قانون مجلس بشه. افسوس که مجلس به نفع مردمی قانون صادر میکنه که در هفت آسمان یک ستاره و در زمین یک پارتی ندارند

امیر
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۴:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  نسرین

واقعا همینه

moonlight
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۸:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  نسرین

آرامش روحی روانی استاد؟ والا اساتید اصولا دانشجو رو روانی میکنن ولی خودشون در آرامش کامل هستن. این رو تضمینی عرض کردم. استادی رو دیدم که آخر کار دانشجو بهش گفت این نشد برو موضوعت رو عوض کن. دانشجوی بیچاره تو سالن نشسته بود زار زار گریه میکرد و میگفت من منت هزار نفر رو کشیدم و پیش هر کس و ناکس گردن کج کزدم داده جمع کروم، مرتب و متظم هم کارم رو به استاد ارائه کردم و راضی بوده. یهو نه گذاشته نه برداشته میگه برو موضوع عوض کن! این فقط یه مورد از بسیار مواردیه که دیدم. راستی پس اساتید خارجی که دانشجوی دکتری ایرانی میگیرن و قطعا یه ایرانی امین و آشنای اونها نیست کلا بی آرامشن که!!!

فائزه سادات مدرسی به moonlight
مهر ۲۱, ۱۴۰۰ ۵:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  moonlight

سلام و عرض ادب ؛ واقعا عالی فرمودید ! درود بر شما ! دقیقا همین بلایی که استاد راهنمای بنده خواست سرم بیاره زیر بارش نرفتم و تا نهایت کار رفتم و یک‌موضوع کاملا بکر و دست نخورده رو به زیبایی و دقت هرچه تمام تر کار کردم ؛ نهایتا خانم راهنما بالای تیریبون، روز دفاعیه ، خطاب به حضار فرمودند:”البته این پایان نامه ایست که بنده هیچ دخالتی در تدوین اون نداشتم و خانم مدرسی استقلال رای داشتند ” !!!! در صورتیکه کاملا دروغ می گفت و ایشون اصولا ایده ای راجع به نوشتن پایان نامه به من نداده بود که من بخوام ایده ش رو کنار بزنم و به رای خودم رفتار کنم ! و قسمت نهایی نوشته شما هم عالی بود ! طعنه ی تلخیست بر این ایده که اساتید قراره با عوض شدن دانشجوی مورد نظرشون آرامششون بر هم بخوره ! واقعا این اساتید رشته ی علوم اجتماعی که دیوانه کننده آن تا جایی که بنده تجربه ش رو داشتم ! یعنی اصلا نمی دونن با خودشون چند چندن چه برسه با دانشجوها !!! دو به دو باهم دعوا دارن سر هیچ موضوعی هم به توافق نمی رسن الا آزار و اذیت دانشجوهای بخت برگشته و البته مال المصالحه قراردادن دانشجو در دعواهای خودشون !

حامد
مهر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  نسرین

چقدر بی ربط میگید … واقعا انگار اصلا نه از وضع متقاضیان گرفتار دکتری و این همه بی عدالتی دانشگاه ها در گزینش خبر دارید و نه رویه های اجرایی و اداری کشور و آموزش عالی رو میشناسید.
درس خوندن برای ورود به دکتری ملاک نیست … درس نخوندن ملاکه!!!! آدم میونه چی بگه.

سحر
مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  نسرین

انگار کلا تو فضای آموزشی نبودید و خبر ندارید، اساتیدی که آرامش دانشجورو میگیرن ،اساتیدی که دانشجویی رو که باهزار امید سرمایه جوانی ،عمر و … در راه دانش گذاشته رو نادیده میگیرن و در نهایت یک دانشجوی بیانگیزه،ناامید ،خسته و افسرده و …. رو به جامعه تحویل میدن
مقطع دکتری هم که فقط،شده سفارشی و.‌‌

دامپزشک بیچاره
دی ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  نسرین

کدوم استاد؟ ۴ تا فک و فامیل شدن استاد؟ همشون رانت بازن و خبر دارن کجا فرصت جذب هیات علمی هس به هیشکی نمیگن! فقط آشنا یا لجاجت طرفه که میتونه باعث بشه با شانس هیات علمی بشن! انسان چقدر زنده هس که بخواد تا آخر عمرش درس بخونه و مقاله بده؟ این طرح های مسخره هم تو اروپا و … جواب میده که نرخ اشتغال بالاتری دارن و فقط پی اچ دی نمیخونن که حقوق دریافت کنن چون بعدش موسسات و پژوهشکده ها استخدامشون میکنن! اینجا با هزار تا توهین و منت میگن ما وظیفمون فقط انتقال دانش بود!

سمی
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳ ق٫ظ

عجب

رکسانا
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

سلام
یعنی کنکور دکتری تخصصی وزارت بهداشت میشه ۴۰ درصد رزومه ازین به بعد؟؟؟؟

Mahdi
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  رکسانا

سلام.
۶۰ درصد مربوط به کنکور سراسری است نه کنکور دوره های تکمیلی.