موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

زمان برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۳ | تاریخ آزمون دکتری 1403

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

زمان آزمون دکتری ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبل تغییری نداشته و تاریخ برگزاری کنکور دکتری 1403 اوایل اسفندماه است.

زمان کنکور دکتری 1402 وزارت علوم

زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳

به گزارش پی اچ دی تست، کسانی که قصد قبولی در مقطع دکتری دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و نیز دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، لازم است ابتدا در آزمون کتبی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود شرکت کنند. در این مقطع تحصیلی، علاوه بر امتحان کتبی ضروری است داوطلبان در مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها نیز شرکت کنند.

رشته‌های وزارت علوم در مقطع دکتری شامل هفت گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان است.

پس از شرکت در آزمون کتبی، نتایج اولیه دکتری (که شامل رتبه و نمره تراز داوطلبان است) اعلام می‌شود. سپس داوطلبان بر اساس رتبه و تراز کسب‌شده نسبت انتخاب رشته اقدام می‌کنند. بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته (یا همان نتایج دعوت به مصاحبه دکتری)، داوطلبان در مصاحبه شرکت کرده و در نهایت نتایج نهایی دکترا از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

نحوه پذیرش دکتری 1402

بنابراین، اولین قدم جهت پذیرش در مقطع دکتری از طریق کنکور، شرکت در امتحان کتبی است.

بنا بر اعلام سازمان سنجش، کنکورهای ارشد و دکتری ۱۴۰۳ همزمان در اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شوند. کنکور دکتری ۱۴۰۳ عصر روز ۴ اسفند ۱۴۰۲ و آزمون کارشناسی ارشد در صبح و عصر روز ۴ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شوند.

جدول زمان بندی برگزاری آزمون های ارشد و دکتری 1403 به شرح جدول زیر است:

زمان بندی برگزاری کنکور دکتری سال 1403

زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۲

همزمان شدن برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری بدعتی بود برای پذیرش در سال ۱۴۰۲ رخ داد. دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش، درباره همزمانی آزمون کارشناسی ارشد و کنکور دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه دو نوبت برگزاری آزمون سراسری را در پیش داریم برنامه ریزی سنگینی پیش روی سازمان سنجش است و از این رو تصمیم گرفته شد که آزمون های ارشد و دکتری در چهار نیم روز برگزار شوند.

وی افزود: البته همزمانی آنها مشکلی ایجاد نمی کند زیرا وقتی حوزه کیفیت بالاتری داشته باشند و برای یک آزمون آماده می شوند می توان آزمون دیگری هم در آن برگزار کرد.

تاریخ برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد کی است؟

کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه برگزار می‌شود؛ بنابراین داوطلبان دانشگاه آزاد هم لازم است در کنکور دکترا سراسری که توسط سازمان سنجش در چهارم اسفندماه برگزار می‌شود شرکت کنند.

همچنین داوطلبانی که فقط می‌خواهند در ازمون دانشگاه آزاد شرکت کنند هم باید در بازه زمانی اعلام‌شده در سایت سنجش ثبت نام کنند.

زمان کنکور دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه پیام نور کی است؟

همه داوطلبان پذیرش در مقطع دکتری دوره های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد لازم است در کنکور دکتری که چهارهم اسفندماه برگزار می‌شود شرکت کنند.

تاریخ ازمون دکتری پردیس کی است؟

داوطلبان قبولی در پردیس های خودگردان دانشگاه‌ها نیز باید در همان آزمون دکترای اسفندماه شرکت کنند. اما کسانی که داوطلب پذیرش در پردیس های بین الملل دانشگاه‌ها بدون شرکت در کنکور سراسری و از طریق آزمون اختصاصی دانشگاه‌ها هستند باید منتظر اطلاعیه دانشگاه مدنظر خود باشند.

برگزاری آزمون اختصاصی دکتری تخصصی پردیس های بین الملل به طور مستقل و از سوی خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و زمان برگزاری آنها توسط خود دانشگاه مشخص می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص دکتری بدون کنکور پردیس کلیک کنید.

آیا احتمال تغییر زمان آزمون دکتری 1403 وجود دارد؟

با توجه به این که خوشبختانه موج کرونا فروکش کرده و طی دو سال گذشته نیز آزمون دکتری بدون مشکل در اسفندماه برگزار شده است، احتمال تعویق کنکور دکتری بسیار پایین است.

آیا آزمون دکتری در خارج از کشور هم برگزار می‌شود؟

خیر کنکور دکتری تنها در حوزه های امتحانی داخل کشور برگزار می‌شود.

آیا می‌توان در کنکور دکتری دو رشته امتحانی شرکت کرد؟

خیر، زمان برگزاری کنکور دکترا برای همه رشته‌های امتحانی یکسان است. بنابراین، داوطلبان امکان شرکت در دو رشته امتحانی به صورت همزمان را نخواهند داشت.

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

زمان ثبت نام کنکور دکتری وزارت علوم سال ۱۴۰۲ از ۱۷ تا ۲۹ آبان‌ماه بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ کلیک کنید.

دفترچه ثبت نام هم در آبان‌ماه منتشر می‌شود. البته دفترچه دکتری ۱۴۰۳ که شامل رشته‌های امتحانی، رشته‌های مجاز و نیز سرفصل‌های دروس امتحانی است از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

دفترچه دکتری ۱۴۰۲

 

تغییرات کنکور دکتری ۱۴۰۳

در کنکور دکتری 1403 تغییرات خاصی در آزمون رخ نداده است. همانند سال‌های گذشته ضرایب دروس عمومی شامل زبان و استعداد تحصیلی 1 و ضریب دروس تخصصی در آزمون کتبی 4 است.

دروس امتحانی کنکور دکترا

ردیفعنوان درسضریب
1دروس تخصصی شامل دروس در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد4
2زبان عمومی دکتری1
3استعداد تحصیلی1

همچنین در کنکور دکترای سال 1403 تاثیر آزمون کتبی در قبولی داوطلبان 50 درصد و تاثیر مصاحبه دکتری که شامل مصاحبه شفاهی و بررسی رزومه علمی، آموزشی و پژوهشی است نیز 50 درصد است.

در پذیرش داوطلبان دکتری 1403 دوره پژوهش محور، تأثیر آزمون کتبی 30 درصد می‌باشد.

عنواندوره دکتری آموزشی پژوهشیدوره دکتری پژوهش محور
آزمون کتبی50 درصد30 درصد
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری20 درصد20 درصد
مصاحبه علمی و سنجش عملی30 درصد30 درصد
تهیه طرحواره (پروپوزال پیشنهادی برای دوره دکتری)20 درصد

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تغییرات کنکور دکتری ۱۴۰۲ کلیک کنید.

منابع آزمون دکتری ۱۴۰۳

برای شرکت در آزمون دکتری لازم است هم منابع دروس عمومی و هم منابع دروس تخصصی مطالعه شوند.

در صورتی که اطلاع دقیقی درمورد درس استعداد تحصیلی ندارید، می‌توانید مطلب استعداد تحصیلی چیست را بررسی کنید. همچنین در مطلب نحوه خواندن استعداد تحصیلی نیز توضیحاتی در خصوص مطالعه این درس ارائه شده است.

نکته مهم: درس استعداد تحصیلی تنها برای داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت حذف شده است. این درس همچنان جزو دروس امتحانی کنکور دکتری وزارت علوم است.

با مراجعه به لینک‌هایی که در جدول زیر ارائه شده، می‌توانید منابع پیشنهادی دروس کنکور دکتری را ببینید و برخی منابع را هم به رایگان دانلود کنید.

ردیفعنوان درس
1منابع آزمون دکتری ۱۴۰۳ (منابع دروس تخصصی)
2منابع زبان دکتری
3منابع استعداد تحصیلی

مطالعه سوالات کنکور دکتری سال‌های گذشته برای داوطلبان این آزمون اهمیت زیادی دارد. چرا که نه تنها در انتخاب منابع کمک بسیار مهمی است، بلکه داوطلبان با نحوه طرح سوالات این ازمون نیز آشنا می‌شوند.

برای دریافت سوالات کنکور دکتری 12 سال گذشته به لینک زیر مراجعه نمایید.

دانلود سوالات دکتری

زمان دریافت کارت ورود به جلسه دکتری

با توجه به زمان برگزاری کنکور دکتری، کارت شرکت در جلسه این آزمون از هشتم تا دهم اسفندماه توزیع خواهد شد. همه داوطلبان ازجمله داوطلبان دانشگاه آزاد لازم است با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت کارت کنکور دکتری اقدام کنند.

زمان آزمون دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۳

آزمون دکتری وزارت بهداشت برای رشته‌های علوم پزشکی و توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی به طور مستقل از کنکور دکتری وزارت علوم برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، زمان برگزاری آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی داروسازی سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۹ و آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۴ خواهد بود.

این در حالی است که آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی همه رشته‌های وزارت بهداشت به طور معمول در تیرماه برگزار می‌شد. بنابراین زمان برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۳ وزارت بهداشت نسبت به سالیان گذشته تغییر مهمی داشته است.

آیا احتمال حذف کنکور دکتری ۱۴۰۳ وجود دارد؟

اگر چه موضوع حذف ازمون دکتری چند سالی است که مطرح شده است؛ با این وجود هنوز برنامه‎ریزی و اقدامی عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته است. با توجه به این که جزئیات برگزاری کنکور دکتری در سال 1403 هم اعلام شده، احتمال حذف این ازمون وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حذف کنکور دکتری ۱۴۰۳ کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محرم
اسفند ۴, ۱۴۰۱ ۸:۵۱ ب٫ظ

سلام ببخشید من آزمون دکترا ۱۴۰۲ ثبت نام کردم کد پیگیری دریافت نکردم هرچه تو سایت سازمان درخواست می کنم جواب نمی دن لطفا پیگیر این موضوع باشین.
باتشکر

محمد
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۲:۵۶ ب٫ظ

بسیار عالی.

کتایون
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۱:۱۷ ب٫ظ

تکلیف اون بنده خدایی که میخواد هر دو رو با هم ثبت نام کنه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عرفان
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۲:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  کتایون

ارشد و دکتری با هم؟ مگه میشه؟ مگه داریم!!!!؛

M
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  کتایون

هم ارشد و هم دکتری؟
خب ممکنه در یک روز نباشه آزمون شون
+
بهتره نیست چنین نخبه ای که می‌تونه دکترا و ارشد رو باهم ببره جلو‌، فاند بگیره بره ی دانشگاه با رنک تک رقمی جهانی؟!

مرتضی
بهمن ۸, ۱۴۰۱ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  M

یه کم فکر کردن هم بد نیست
اینکه یه نفر آزمون دکتری و ارشد رو باهم شرکت کنه به این معنی نیست که میخاد مدرک ارشد و دکتری رو با هم بگیره، شاید میخاد بعد از قبولی یکیشو انتخاب کنه و همونو جلو ببره

ویکتاریون
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۸:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  کتایون

زیاد نیستن کسایی که شک دارن ارشد مجدد می خوان یا دکترا، یعنی انقدر که بخوان مبنای تصمیم گیری بشن.
ضمنا گفته یکیش عصر و فرداشه دیگه.
میشه مثل سابق کنکور لیسانس که هنر و زبان عصر ریاضی و تجربی بودن. شرکت کردنش یه کم سخته ولی ممکنه.