مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

لزوم حرکت به سمت پذیرش استادمحور دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این معنا ندارد که بی‌اذن و همگامی اساتید، نسبت به پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری اقدام کنیم چرا که در چنین شرایطی باید منتظر خروجی بی‌کیفیت باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در پیامی به همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نظام سنجش و پذیرش دانشجو، نقطه آغاز نهاد عالی و سازمان دانشگاهی است.

وی ادامه داد: به تعبیر فلاسفه، همه حقیقت در نقطه آغازین هر پدیده‌ای حضور دارد بنابراین به نقطه آغازین هر سیستمی باید نهایت دقت و توجه را داشته باشیم. چنانچه نقطه آغازین از منطق و سازگاری درونی از یکسو و تطابق با واقعیت‌ها و نیازهای بیرونی از سوی دیگر برخوردار باشد، می‌توان انتظار داشت سیستم مورد نظر با احتمال بیشتری به اهداف خود نائل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: کنکور و آزمون سراسری ‌چنین نقشی را برای آموزش عالی ایفا می‌کند. کافی است به چهره‌های برتر این آزمون در طول این سال‌ها نگاهی بیندازیم؛ اکثر قریب به اتفاق آنها به مدارج بالای علمی و کسب کرسی‌های معتبر نائل شدند و این خروجی افتخارآمیز بر حقانیت اقدامات انجام شده در تمام سال‌های گذشته دلالت می‌کند.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: این به این معنا نیست که سیستم ما خالی از هرگونه خلل است به ویژه با توجه به تحولات صورت گرفته در نظام‌های آموزش عالی جهان و نیز با نظر به تحولات گسترده در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کاستی‌ها بیشتر احساس می‌شود.

وی یادآور شد: مطلعم که در سه دهه گذشته در سازمان سنجش ایده‌ها و طرح‌های گوناگونی برای ارتقاء کیفی سازمان سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به کنکور توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تصویب دو قانون مهم درباره آزمون‌های سازمان سنجش در مجلس و تصویب بیش از ۷۰ مورد نکات مهم در این زمینه در شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد که کنکور یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان عالی رتبه کشور است و در رأس همه مقام معظم رهبری بر ضرورت ایجاد تحولات لازم در کنکور اشارات راهگشایی داشته‌اند.

وی گفت: اولین همایش در این زمینه در سال ۱۳۸۱ و در اصفهان برگزار شده است. فاصله ۱۹ ساله میان آن تلاش با کوشش ارزشمند کنونی البته مایه حیرت و تا حدی تأسف است زیرا مسئله مهمی مانند کنکور باید بیش و پیش از این مورد توجه و مداقه علمی قرار می‌گرفت.

زلفی‌گل تأکید کرد: از اساتیدی که در این همایش شرکت دارند می‌خواهم هنگام بررسی کنکور با نگاهی جدی و بدون مماشات به عملکرد گذشته و چشم‌انداز آینه، حداقل خود را در مقام وزیر علوم تصور کنند تا بتوانند از منظری بالا، والا و همه جانبه به نظام سنجش و پذیرش دانشجو بپردازند.

وی اظهار داشت: با مرور کوتاهی بر تجربه جهانی، یقین دارم که دستاوردهای ما تا همین لحظه قابلیت عرضه جهانی دارد و باز می‌دانم جهان نیز چیزهای بسیاری برای عرضه به ما دارد بنابراین با ترکیب تجربه ملی با تجربه جهانی می‌توانیم به ایده‌ها و طرح‌های سازنده دست یابیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد کمی کم‌نظیر در مقاطع تحصیلات تکمیلی یادآور شد: باید به سوی نظام سنجش و پذیرش استادمحور حرکت کنیم. این معنا ندارد که بی‌اذن و همگامی اساتید، نسبت به پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری اقدام کنیم.

زلفی‌گل افزود: اگر فاصله و بیگانگی میان اساتید و دانشجویان پذیرش شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی همانند مقطع کارشناسی باشد، آنگاه باید منتظر خروجی‌های بی‌کیفیتی باشیم که نه تنها باری از دوش کشور برنمی‌دارند، بلکه بیکاری آنان خود معضلی لاینحل خواهد شد.

وی اظهار داشت: حرکت به سوی پذیرش استادمحور مستلزم تعریف مجدد نقش اساتید در دانشگاه‌ها است. دانشجویان مقطع ارشد باید برای کمک به حل مسائل کشور پذیرش شوند و دانشجویان دکتری با هدف تربیت نظریه‌پردازان جهانی پذیرش شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اگر چنین نکنیم، «کسب مدرک» همچنان هدف اول و آخر جوانان ما خواهد بود که تا همین جا برای این هدف ناکافی و گاه بیهوده، خسارت‌های بی‌شماری دیده‌ایم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید علی موسویان
آبان ۲۹, ۱۴۰۰ ۸:۴۹ ق٫ظ

با سلام
به نظر من از دو حال خارج نیست
یا وزیر علوم دارند مانند سایر مسئولان شعار می‌دهند، که چیز جدیدی نیست!
یا اینکه از وضعیت دانشگاه‌های دولتی خبر ندارد و این فاجعه است!!!
برادر عزیز،‌ آقای دکتر زلفی گلی، وقتی اساتید دانشگاه های دولتی در روز مصاحبه به صورت علنی با رفتارشان نشان می‌دهند که دانشجوی خودشون را جذب میکنند برای مقطع دکتری، شما چطور می‌خوای پذیرش دانشجو را استاد محور کنی؟ با اینکار تقریبا جذب دانشجوی دکتری به صورت ۱۰۰ درصدی میشه بر اساس سلیقه استاد. سلیقه ای بودن عیبی نداره منتها برای زمانی که استاد سلیقه اش بر اساس شایسته سالاری باشه نه بر این اساس که چون فلانی لیسانس و ارشد با من کار کرده پس دکتری هم جذبش میکنم. با احترام به تمام اساتید کشور ولی به نظر من این طرح جز ایجاد فساد و پارتی بازی در جذب دانشجو هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. اول باید در تمام زمینه ها فرهنگ ایجاد کنیم بعد قانون گذاری کنیم. در این زمینه به نظرم در کشورهای اروپایی و امریکایی عدالت وجود داره، استاد بدون شناخت دانشجو صرفا بر اساس رزومه علمی، توانایی و علایق تحقیقاتی اقدام به جذب دانشجو میکنه از هر کجای دنیا، در دانشگاهی مثل امیرکبیر که متاسفانه یک نوع نژادپرستی (انتخاب بیش از ۸۰ درصدی دانشجوهای خودشون، اکثر دانشجویان دکتری امیرکبیر را بررسی بفرمایید لیسانس و وفوق لیسانس اونجا تحصیل کردند) وجود داره این طرح جز فساد چیزی به همراه نخواهد داشت.

میرزایی
آبان ۲۹, ۱۴۰۰ ۹:۴۵ ق٫ظ

سلام
با نظر شما موافقم. حتی از اینی که شما میگی بدتر هم هست. من سال گذشته با یکی از اساتید دانشگاه امیرکبیر صحبت کردم که من یکسری دیتا دارم و علاقه‌مندم مقاله بنویسم و با شما در این زمینه همکاری کنم. شما یک موضوع تعیین کنید من مقاله کار کنم با همکاری شما. ایشان گفتند من فقط به دانشجوهای خودم موضوع میدم. وقتی ایشون از دادن یک موضوع دریغ میکنه، ما چطور انتظار داریم در مصاحبه دکتری عادل باشه و دانشجویی غیر از دانشجوی خودش رو پذیرش کنه. من واقعا متاسفم برای چنین نگرشهایی که اساتید دانشگاه های دولتی دارند و چه فرصتهایی از بسیاری از دانشجویان خوب برای تحصیل گرفتند و باعث شدند چه نخبگانی به دلیل این ترش رویی ها از کشور بروند. الان یکی از دوستان من و پسر خاله من که پارسال به دلیل بی مهری از سوی دانشگاه امیرکبیر مورد پذیرش در دکتری واقع نشدند، امسال یکیشون در دانشگاه فنی آلمان پذیرش فول فاند شد و یکیشون هم در دانشگاه بریتیش کلمبیا پذیرش شد. اینا ضرر به مملکته و باعثش اون استاد دانشگاه امیرکبیر هست که در مصاحبه چنین افرادی رو مردود کرده. امیدوارم مسئولین فکری کنند هرچند بعید میدونم.

مونا
آبان ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۰ ق٫ظ

گل گفتید آقای موسویان
من فارغ‌التحصیل ارشد از علوم تحقیقات هستم. پارسال دکتری شرکت کردم. زمان مصاحبه که حدودا خرداد ۱۴۰۰ بود، یک ISI داشتم Q2 و از زمان لیسانس تا پایان ارشدم هم ۳ تا علمی – پژوهشی داشتم با ۶ تا مقاله کنفرانسی، مدرک زبانم زمان مصاحبه داشتم آیلتس آکادمیک ۶، با این حال تو مصاحبه امیرکبیر من پذیرفته نشدم، وقتی بررسی کردم دیدم یه خانمی که اسمشون را نمیبرم (چون کامل میشناختم ایشون را) با یک مقاله کنفرانسی و یک مقاله علمی پژوهشی پذیرش شدند، تنها امتیازشون نسبت به من این بود که از لیسانس امیرکبیر بودن. الان با همین رزومه که هیچ مقاله ای بهش اضافه نشده با یک استادی در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Politecnico di Milano) چند بار به صورت اسکایپ مذاکره داشتم و نظرشون مثبت هست و قرار هست اگر کارها انشاالله خوب پیش بره پذیرش دریافت کنم. واقعا اینجا عدالت نیست. من نمیخوام بگم نخبه هستم یا از خودم تعریف کنم ولی اگر قبول میشدم واقعا به فکر مهاجرت نبودم ولی دلم شکست و هر لحظه در حال تلاش برای مهاجرت هستم حتی شده به صورت غیرتحصیلی. امیدوارم یه روزی عدالت آموزشی به کشور ما هم برگرده.

دانشجوی کانادا
آبان ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸ ق٫ظ

به نظرم خود وزارت علوم بیشترین سهم رو در مهاجرت از ایران داره

داوطلبب
آبان ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

پس ما بخونیم برا کنکور که چی بشه دقیقا؟؟؟
جوونی د عمرمونو داریم میذاریم

شقایق
آبان ۲۷, ۱۴۰۰ ۲:۱۰ ب٫ظ

در دانشگاه های دولتی، تعداد زیادی از اساتید جوان عضو هیات علمی ، خود هیات علمی دانشگاه دیگری هستند.
تو خود بخوان حدیث مفصّل از این مجمل

شقایق
آبان ۲۷, ۱۴۰۰ ۵:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  شقایق

منظورم ***فرزند هیات علمی دانشگاه دیگری هستند

محسن
آبان ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۰۸ ب٫ظ

به احتمال زیاد اساتید شخصی و سلیقه ای گزینش می کنند که وضعیت را پیچیده تر هم می کند.

Mahdi
آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۸:۳۶ ب٫ظ

سلام.
الان بدون اذن عزیزان سرگرم آشنابازی و … هستند خدا به داد برسد اذن هم بخواهند بدهند. خدااااااااااااااااا