پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

طراحی شیوه نامه خاص برای حذف سربازی مشمولان دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نشست اخیر خود با ستاد نیروهای مسلح گفت: دانش‌ آموختگان دکتری می‌توانند با ارائه طرحی در راستای حل مشکلات جامعه گام بردارند که این طرح می‌تواند جایگزین سربازی مشمولان دکتری شود.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در حاشیه نشست مجلس و دولت در مورد حذف سربازی برای مشمولان دکتری گفت: رایزنی با ستاد نیروهای مسلح برای استفاده بهینه‌تر از فارغ التحصیلان دکتری داشتیم؛ دانش‌آموختگان دکتری به جای اعزام به خدمت سربازی می‌توانند طرح پسا دکتری را بگذرانند؛ دانش‌ آموختگان دکتری می‌توانند با ارائه طرحی در راستای حل مشکلات جامعه گام بردارند که این طرح می‌تواند جایگزین سربازی مشمولان دکتری شود.

وزیر علوم یادآور شد: ما سالی حدودا  ۵ تا ۶ هزار دانش‌آموخته دکتری داریم که باید به سربازی اعزام شوند؛ در این راستا طی جلسه‌ای که با  ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم پیشنهاد داده شد که این افراد دوره پسا دکتری را بگذرانند و زیر نظر اساتید دانشگاه طرح‌هایی را بر اساس نیازهای جامعه ارائه دهند و دیگر به سربازی نروند همچنین حقوق این افراد هم یک سوم تا یک دوم پژوهشگران پسادکترای معمولی خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: توافقات ابتدایی این طرح  صورت گرفته است. مقرر شده است تا شیوه نامه‌های خاصی را طراحی کنیم؛ طرح شیوه‌نامه در آینده نوشته خواهد شد تا زمانی که این شیوه‌نامه‌ها تکمیل نشود، این جلسات ادامه خواهد داشت همچنین اعتبارات لازم را برای امریه‌های دکتری در نظر گرفته شد؛ امیدواریم این طرح به مرحله عملیاتی شدن برسد.

 
ثبت‌نام
باخبرم کن!

18 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غلامرضا
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲ ب٫ظ

سلام
اینا همش برای شوی خبری از این حرفا میزنن
هنوز طرحی به تصویب نرسیده رسانه ای میکنن تا تیتر اخبار شوند،آخه یکی نیست به اینا بگه کسی که عمرشو گذاشته درس خوانده چرا باید دوسال از عمرش گروگان باشه و نتونه از جوانیش و مدرکش استفاده کنه
دو ماه بره آموزشی و بعد دنبال زندگی و اشتغال نه اینکه دو سال حیران باشد
خیلی جالبه که میگن چرا سن ازدواج بالا رفته،جمعیت رو به سالمندی رفته
غافل از اینکه اینا همه نتیجه تصمیمات این آقایون مسئول هست که خودشونو علامه میدونن

در آخر خبر گفته
امیدوارم این طرح اجرایی شود
مگه امیدی هم گذاشتید با آین اوضاع اقتصادی و بیکاری

Dr
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  غلامرضا

اتفاقا برعکس ارشد و دکتری که نزدیک ده ساله با جذب سرسام آور همراه شده…..پولیها همینجوری قبول میشن…..باید جذب راخصوصا پولی را بشدت کاهش دهند….

رضا
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷ ب٫ظ

بر خلاف نظر اکثر دوستان، این طرح خیلی عجیب غریب یا جدید نیست …
چندین سال پیش پروژه های کسری خدمت به صورت روتین در سپاه، ارتش، پدافند، بسیج و … اجرا می شد و خیلی ها تونستن بازه ای از ۵ تا ۱۶ ماه رو کسر خدمت بگیرن.
غیر از این پروژه ها، بحث نخبگان هم بود که با طرح های حدود ۱۴ ماهه سربازی رو به صورت مشاور با سازمان های نظامی (مثل پدافند، سپاه و ارتش و …) و حتی سازمان های غیر نظامی (مثل مخابرات، برق و …) می گذرونی.

خلاصه این طرح هدفش گسترش همون طرحی است که به صورت پایلوت چند سالی انجام شده. به نظرم طرح خوبیه. هم از بابت حل شدن مشکلات کشور و هم از بابت اینکه فارغ التحصیل می تونه به مدت حدود ۲ سال از علم اش در دنیای واقعی استفاده رایگان کنه، تجربه کسب کنه، با محیط آشنا بشه، کسب درآمدی داشته باشه، بتونه به چشم بیاد که بعدا امکان جذب داشته باشه، مطالب از ذهنش خارج نشه و …

داوطلب
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ ۹:۲۴ ب٫ظ

سلام. سوالی در همین راستا. به فرض اگر کسی این طرح را بگذراند، آیا برای اپلای دچار مشکل نمی شود؟ چون به هر حال کار در ارتباط با نیروهای مسلح هست. ضمن اینکه پروژه هایی که اکثرا تعریف می کنند در ارتباط با سازه های عمرانی، یا مخابراتی است و برای دیگر رشته ها به نظر میرسد پروژه های منعطفی وجود ندارد

سارا
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۷:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

اصلا نخوندی متن رو!! سازه و عمران مخابرات دیگه چیه؟؟؟؟ خیلی واضح نوشته “طرحی در راستای حل مشکلات جامعه گام بردارند” منظور طرح های اجتماعی و اکولوژیکی و محیط زیستی و مشکلات جامعه و از این دست موارد هست. ربطی هم به نیروهای نظامی نداره و در دانشگاه ها انجام میشه ( و در نهایت به این محققین مدرک پسا دکتری داده میشه) شما احتمالا با اون طرحی که برای ارگان های نظامی انجام میشد اشتباه گرفتی. طرح های ارگان های نظامی رو دوستان کارشناسی ارشدم میتونن انجام بدهند و از مدت دوره سربازی کسر خواهد شد.

داوطلب
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

اولا” سلام
دوما” عذرخواهی می کنم که این مطلب را می گویم: اگر هم قصد روشن کردن کسی را دارید لطف بفرمایید در طریقه ی پاسخ دهی تان تجدیدنظری کنید و در خطابه ی خود از فعل دوم شخص مفرد آن هم در این سایت استفاده نکنید. با نام سارا آمدید و در مورد خدمت سربازی صحبت می کنید. گیریم حرف شما صحیح باشد و با نام واقعی یا جعلی تان هم به هیچ عنوان کاری ندارم، اما یک مقدار رعایت طرف مقابل را بکنید. به شما هیزم تر فروختند که چنین واکنشی نشان دادید؟
سوما” شما هم بخشی از متن بنده را درست متوجه نشدید. صریحا نوشته شده است اگر کسی این طرح را بگذراند، آیا برای اپلای دچار مشکل نمی شود؟طرحی که هنوز اجرایی نشده، کلّی اما و اگر در آن وجود دارد.
چهارما” و ختم کلام: سلامت وموفق باشید

محمد
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۴:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

بعد از پسا دکتری اپلای چی میخوای بگیری؟
داداش سربازی بری که خیلی راحت تره! بعد از نهایتا دو سال کارت پایان خدمتتو میگیری و اپلای میکنی و هرکشوری بخوای میری! خود دکتری حداقل چهار پنج ساله و یکزمانی هم برای مراحل تصویب طرح و دو سالم برای پسا دکتری میشه ۸ سال! دوباره سوالمو می پرسم! بعد از ۸ سال تحصیل و اخذ مدرک پسا دکتری اپلای چی میخوای بگیری؟؟؟؟؟؟

داوطلب
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۹:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام بر آقا محمد گرانقدر
بنده بابت طرح سوال از شما و آن بزرگوار عذرخواهی میکنم. این موضوع را ادامه ندهید عزیز. نمی خواهم وقت کسی صرف پاسخ به این سوال هدر رود. سلامت و شاد باشید

حسن
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

لطفا پاسخ بدید برای ما هم سواله

رضا
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

دوستان عزیز، داوطلب و حسن

اولا دلیلی برای عذرخواهی شما نیست، شما یه سوال ساده پرسیدین. اتفاقا برای من رفتار تهاجمی محمد و سارا عجیب است.

دوما در جواب سوال شما، تا اونجایی که در دوستانم دیدم (حدود ۱۰ نفر در پروژه های نخبگان) حضور در این دوره ها و پروژه ها هیچ تداخلی با اپلای یا حتی گرفتن ویزا نداره. ارگان های نظامی بخش های مختلفی دارند، از جمله راه سازی، شهرسازی، مخابرات و …
پس همکاری با نهادها هیچ مشکلی نداره. آنچه که بیشتر زیر ذره بین است، موضوع همکاری است. اگر دقت کرده باشین حتی تحریم اشخاص هم توسط آمریکا بر اساس کار است و نه سمت و محل کار. پس با خیال راحت در این پروژه ها شرکت کنید. بر حسب تجربه بخش های مرتبط با استعدادهای درخشان ارتش و سپاه بسیار رفتار محترمانه دارند، امکانات خوبی دارند، برنامه های خوبی دارند، اعضای هیئت علمی شون علاقه مند و حمایت گر هستند.
***
اما یک توصیه دوستانه، اگر واقعا توانایی یا تصمیمی برای انجام کار درست ندارین، تو این پروژه ها شرکت نکنید. چون تا یک جایی (تا جایی که مطمئن بشن شما نمی خوای کار کنی) باهات راه میان و حمایت می کنن. بعدش نه تنها اخراج میشی از پروژه، بلکه تمام مدتی که صرف کردی از بین میره.
بنابراین مطمئن باش که تو کاری که قراره همکاری کنی، توان و علم اش رو داری + مطمئن باش کسانی که با تو همکاری می کنن هم بلد کار هستند.

بهنام میلان
آذر ۲۱, ۱۴۰۰ ۹:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

ممنون از این راهنمایی کامل و مفید . فقط ببخشید یه سوال، تقریبا چقد وقت میدن برای انجام یه پروژه؟

سهراب
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

آقای داوطلب لطفا بگید

داوطلب
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  سهراب

سلام
آقا محمد که به بنده نتاختند و سارا خانم هم بنده را راهنمایی کردند منتهی من نباید پاسخ راهنمایی شان را آن طور مینوشتم. کش دادن اینگونه مسائل ممکن است از میان خوانندگان این کامنت ها، کسی را خدای نکرده گمراه کند و تصمیمی برای آینده اش بگیرد که درست و آنچه که باید، نباشد. به همین دلیل عذرخواهی کردم و ختم کلام. صرفا تبادل نظر است و نباید اصل قرار دهیم.
و اما آقا رضای گل و عزیز
بی نهایت ممنون که وقت گذاشتید و نوشتید. درست میفرمایید. پس آنطور که پیداست، اگر هم احیانا حساسیتی روی ماهیت پروژه باشد، از جانب آمریکاست (اگر باشد) و شاید کشورهای اروپایی چندان این مسائل برایشان مهم نباشد. بخش آخر هم که صحبت از حذف افراد از گردونه ی دوره کسری خدمت شد (حالا بنا به هر دلیلی) ، کمی بی انصافیست اگر واقعا اینچنین باشد. مصداق وقت تلف کردن به معنای واقعی کلمه است (به مانند رفتن عینی به خدمت سربازی و بلکه بدتر)

رضا
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

داوطلب عزیز برای اپلای، گرفتن فاند، گرفتن ویزا، گرفتن اقامت و … فرد را به صورت جامع بررسی می کنن. حتی برای کشوری مثل آمریکا، وقتی فرد رزومه پژوهشی خوب، رزومه کاری مناسب، معرفی نامه از اساتید مقبول و … داشته باشه، همه چیز فرق می کنه. یادتون باشه کشورهای خارجی مهاجر پذیر از ایران، بهتر از خود ما این شرایط رو می دونن. رفیق فابریک خودم نفر اول نخبگان شد، پروژه طراحی پهپاد داشت با یک نهاد نظامی که اتفاقا خیلی هم روش حساس هستند. از دانشگاه MIT فاند گرفت، اتفاقا پروژه اش رو هم تو جلسه مصاحبه پرزنت کرد. پس اصلا ذهنت رو درگیر نکن. این طرح فوق العاده است اگر اجرایی بشه. کافیه از بچه هایی که به واسطه استعداد درخشان یا نخبگان پروژه گرفتن جای سربازی بپرسین تا با جوانب عالی طرح بیشتر اشنا بشین. *** اما در مورد قسمت دوم، شاید بد منظورم را رسوندم. بعضی از دوستان واقعا توانایی انجام پروژه ای که به عهده می گیرند (خودشون درخواست میدن) را ندارن یا خیلی هاشون فکر می کنن بپیچونیم بره. اولا که ایشون جای یک نفر را گرفته که می تونست این کار را به اتمام برسونه و مشکل را حل کنه. دوما بودجه و امکانات داره هدر میره هیچ، ادامه اون مشکل خودش داره صدمه می زنه به مردم و اون سازمان. سوما هیئت علمی که فرد داره باهاش کار می کنه بالاخره ایشون رو انتخاب و تایید کردند و وقتی خروجی نداشته این انتخاب و همکاری، باید پاسخگو باشند. اون دو نفری… ادامه نظر»

داوطلب
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۶:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

جواب سوالم را گرفتم. ممنونم از توضیحات جامع شما. خدا خیرتان دهد

امیر
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ ۶:۲۹ ب٫ظ

باسلام، آیا سامانه ای برای ثبت نام معرفی شده؟

مهسا
آذر ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

سلام
هنوز در حال رایزنی هستن و چیزی تصویب نشده. به محض تصویب در همین سایت اطلاع رسانی میشه

Dr
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ ۵:۴۵ ب٫ظ

اینجوری همه میرن دانشگاههای پولی تا از سربازی فرار کنن….سرمایه داری