مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

انتخاب ۲۰ درصد دانشجویان دکتری از میان استعداد‌های درخشان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم گفت: ۲۰ درصد دانشجویان دکتری وزارت علوم از میان استعداد‌های درخشان انتخاب می‌شوند.

محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهاجرت نخبگان گفت: مهاجرت نخبگان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی با ابعاد خیلی گسترده و پیچیده است.

او افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نوبه خود در شناسایی دانشجویان استعداد درخشان در قالب المپیاد‌های علمی و غیر از المپیاد‌های علمی در طول دوران تحصیل اقدام و برنامه ریزی‌هایی کرده است.

آهنچیان تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد از دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری وزارت علوم از میان دانشجویان استعداد درخشان و المپیاد‌های علمی انتخاب می‌شوند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۴ محور برای دانشجویان استعداد درخشان به صورت ویژه داریم که شامل شناسایی، پرورش، هدایت و پشتیبانی از این دانشجویان است که آن قسمت پرورش و هدایت دانشجویان استعداد درخشان بیشتر به این منظور است که تعهدات لازم را نسبت به وضعیت جامعه و سرنوشت کشور خود داشته باشند و باعث تقویت آن شویم.

آهنچیان درباره مهارت شماری از نخبگان گفت گفت: داوطلبان وقتی برای تحصیل از کشور خارج می‌شوند ممکن است که برگشتشان با محدودیت‌هایی همراه شود که این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و وزارت علوم باید اقداماتی انجام دهد که دانشجو از کشور خارج نشود یا اگر خارج می‌شود روی جنبه‌های اخلاقی و تعهدیش در دوره‌های تحصیلی دانشجو کار فرهنگی انجام دهد که در حال حاضر چنین برنامه‌هایی وجود دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: احتمال دارد که بهترین دانشجویان کشور به دلایل شخصی یا دلایل دیگری که که مرتبط با وزارت علوم نیست از کشور خارج شوند و دیگر بر نگردند، در عین حال وزارت علوم آمادگی این را دارد که اگر پیشنهاداتی برای توسعه برنامه‌های پرورش و هدایت دانشجویان استعداد درخشان از هریک از آحاد مردم وجود داشت در اختیار قرار بگیرد تا اقدامات موثرتری انجام دهیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

26 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بنده ی خدا
دی ۱۲, ۱۴۰۰ ۸:۵۵ ب٫ظ

دانشگاهای ایران یه شرایطی میزارن که بهترین دانشگاهای امریکا نذاشتن. اخه ….‌ کسی که حداقل دوتا مقاله کنفرانسی داره یا ژورنال معدلشم بالاست. مغز خر خورده ایران دکترای مهندسی بگیره.
بر فرضی هم که نخوای بری از ایران. پنج سال به عنوان کارمند مفت دانشگاه کار کنی که چییی بشههه. من میترسیدم بیکار بمونم بعد ارشد گفتم شرکت کنم، دیدم در بدترین حالت کع کار پیدا نکنم بشینم تو خونه برم کلاسای هنری یا هر چی که دوست دارم که بهترهه تا انقدر حرص استاد راهنما و استرس درس داشته باشم. والا بوخودا

مونا
آذر ۱۱, ۱۴۰۰ ۰:۴۹ ق٫ظ

خواهشاً شرایط استعداد اسونتر کنید واقعا چرا کسی که ترم پنج دفاع کرده نمیتونه بااستعداد بیاد یا اینکه دوسال نباید ازفارغ التحصیلیش گذشته باشه همچنین معدل کارشناسی شونزده واقعا خیلی بالاست

محمدی
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۲:۲۴ ب٫ظ

استاتیدمحترم دانشگاه ،فرهنگیان باید هردو به یک طریق سهمیه در آزمون داشته باشند چرا که جبهه ایثارگری مدام دارند چراکه هردو آسیب روحی و جسمی ، شرایط کاری سخت دارند.

محمدی
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۲:۱۳ ب٫ظ

نباید بیست درصد باشد، یک درصد کافی است مگر ما که فارغ‌التحصیل دانشگاه دولتی هستیم چی درصدی به ما بدهید سهم دانشگاه آزاد از ما کمتر این بیست درصد عدالت نیست.استعداد درخشان باید رزرف شوند نه جای مارو بگیرند.

Dr
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۲:۱۰ ب٫ظ

فردی نمی تواند رتبه خوب بیاورد و از طریق آزمون قبول شود که حداقل فاکتور محسوب می شود چرا باید بعنوان دانشجو جذب شود…..هدف از این بی عدالتی چیست؟

اردلان
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱:۰۸ ب٫ظ

شرایط قرار گرفتن در بنیاد استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز طوری بو. که منی کا معدلم ۱۷.۷۸ بود و فقط از شانس بد من یه نابغه توی کلاس و رشته ی من وجود داشت با اختلاف پنج صدم معدل جز استعدادهای درخشان قرار نگرفتم. و رتبه ی سوم معدلش ۱۵ و خورده ای بود. حتی من یک مقاله ی کنفرانسی داشتم اون نداشت. خب این قانون باید عاقلانه تر کمی نوشته میشد. هر چند که ایشالا دارم از کشدر خارج میشم مهر اینده. اون بنده خدا تو دانشگاه امیرکبیر ادامه داره میده. فکر میکنه رفته بهشت. زهی خیال باطل دورادور خبر از همه جا داریم.

Dr
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  اردلان

معدل داشتن چهارتا درس نابغه محسوب میشه؟…..

Graphic
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  اردلان

اصلا نیازی نیست که حتما رتبه اول گروهتون باشید
یه سری شرایط داره که همه ی اونارو داشته باشین میتونی شرکت کنی
همون طوری که منم شرکت کردم
یکی از بچه‌هایی که رتبه ۲ گروه بوده اتفاقا قبول هم شد

بی نام
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۲:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

درسته … ولی شرایط دیگه رو اصلا حساب نمی کنن. مدارک و سوابق وناگون رو با مجموع ۷۰ امتیاز رد کردن. در حالی که کسی که قبول شد هیا کدوم از اینها رو نداشت. از سوابق تدریس و جشنواره ی داخلی و خارجی و مدارک فنی و سوابق حرفه ای کلا صرف نظر کردن و حساب شون نکردن.

دوست
آذر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  اردلان

سلام. شما که انشالا دارید از کشور خارج میشین و به نظرتون موقعیت بهتری نسبت به اون فرد قبول سده داربد چرا لحن نوشته تان اینقدر خشمگین هست؟ اون بنده خدا هم بعد دکتری میره خارج. اینجا کسی نمیمونه. دیر یا زود میرن. انواع سهمیه ها جایی رو برای امثال من و شما نمیذاره. موفق باشید و به پیشرفت خودتان تمرکز کنید.

باران
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۷ ق٫ظ

آهااا که اینطور ۲۰ درصد میره برا استعداد درخشان، ۳۰ درصد ایثارگران، ۱۰ درصد مربیان؛ عملا خودمونو گذاشتیم سرکار با این کنکور دادنمکن

سید
آذر ۸, ۱۴۰۰ ۸:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  باران

دقیقا یک کاری کردن که فقط یک عده خاص بتونن در دکتری حضور داشته باشن. تازه به فرض مثال در یک رشته گرایش خاص اگر هم داوطلبی با این سهیمه‌ها حضور نداشته باشه، استاد به راحتی دانشجوی خودش رو جذب میکنه و ظرفیت تکمیل میشه.

بی نام
آذر ۸, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  سید

دقیقا. برای بقیه فقط امکان گرفتن صندلی های بدون متقاضی یا شهریه پرداز هست. حتی در دانشگاه آزاد هم رشته های که ذره ای اهمیت داشته باشن فقط برای دایره ای خاص هست. جالب این که در دانشگاه آزاد هم در استعداد درخشان و هم در پذیرش عادی هیچ چیز بجز مقاله ارزش نداره. اصلا به طور کلی در جدول مصاحبه ی دانشگاه آزاد که داوطلب پر می کنه و همینطور دانشگاه های اصلی دولتی جایی برای سوابق افعالی های دیگر نیست و عملا از همون اول امتیازات بجز مقاله و تدریس و المپیاد رو نادیده می گیرند. در حالی که اگر طبق جدول اصلی امتیاز داده بشه جای قبولی ها عوض میشه.
جالب ترش این که در رشته ی هنر که توانایی اجرایی خیلی مهمه هم همینطور هست و امتیاز کارگاه های تخصصی و شرکت دانش بنیان در مصاحبه اصلا حساب نمیشه و معیار فقط مقاله ست. عملا حتی سوابق تدریس رو هم در دانشگاه های خوب دولتی و آزاد چه در استعداد درخشان و چه در پذیرش با آزمون نادیده می گیرن.

محمدی
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

سلام
معیارهای استعدادهای درخشان در ایران غلط و غیر منطقی هست آزمون دکترا را طوری بگیرید که معیار انتخاب دانشجوی مستعد باشه که اینقدر پارتی بازی و بی عدالتی نشه اینقدر نظر اساتید و سفارش و … اثر نداشته باشه. آزمون بهترین ملاکه که بی عدالتی نشه.

احمدی
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

سلام.من بعد فارغ التحصیلیم دو سال منتظر موندم که دانشگاه های مد نظرم استعداد درخشان رشته من رو اعلام کنن،که اعلام نکردن الان چون دوسال از مدرکم گذشته دیگه نمیتونم شرکت کنم،خیلی خوب میشد اگه شرط تاریخ دوسال بیشتر از مدرک نگذشته باشه رو بردارن.

بی نام
آذر ۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۲ ب٫ظ

معیارهای پذیرش و شناسایی استعدادهای درخشان بسیار ناقص و ناکارامد است … مقاله … مقاله … مقاله … فقط همین … ضمنا برای حفظ استعدادها نیاز به پرورش نیست. نیاز به تصمیم برای برقراری عدالت و در مواردی مصلحت است … همینطور اختصاص امکانات برای نخبگان بدون تبعیض.

شقایق
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۷:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  بی نام

دقیقا. و من اضافه میکنم پیش شرط اصلی نوشتن مقاله، آشنایی و تایید استاد است چون حداقل هیچ دیتایی یا هیچ یک از امکانات آزمایشگاه خود دانشگاه، بدون تمایل استاد در اختیار دانشجو قرار نمی گیرد.
مسئولین باید توجه کنند در شرایط حاضر کشور، خیلی از ژورنالهای خارجی برخورد خوبی با مقالات ایرانی ندارند. از طرفی باید توجه شود که چرا بعضی از دانشجویان دارای چند مقاله آی اس آی معتبر خارج از پایان نامه خود هستند. این دیتاها از کجا آمده؟ چرا در اختیار همه کسانی که دوست دارند مقاله بنویسند، قرار نمی گیرد؟

اردلان
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  شقایق

نه من با این حرف اخرتون موافق نیستم من همزمان با نوشتن پایان نامم یک کتاب ترجمه کرد و یک مقاله توی یک ژورنال معتبر q2 امریکایی هم چاپ کردم که دیتاشو از توی همون کتابی که ترجمه کردم استفاده کردم. خدا شاهده که دروغ نمیگم. و با این سیستم هم خودم مشکلاتی دارم.

اردلان
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  شقایق

اصولا برای تمام مقالات دیتا نیاز ندارید شما..و میتونید دیتا رو از مقالات دیگه استفاده کنید و ارجاع بدید در رفرنس هاتون.

فارغ‌التحصیل این سرزمین
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۹:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  بی نام

دقیقا با شما موافقم. هم ناقص هست و هم تبعیض آمیز. چرا فردی که فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هست با معدل ۱۹.۱۸ و دارای ۴ مقاله ISI و ۱۲ مقاله علمی – پژوهشی هست برای مثال نباید حق ادامه تحصیل به صورت استعداد درخشان در یک دانشگاه دولتی مثل امیرکبیر را داشته باشه؟ صرفا چون دانشگاه آزاد بوده!!! واقعا مسئولین و مدیران ما خواب هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند!!! اگر دانشگاه آزاد بد هست چرا هر ساله مجوزش تمدید میشه!!! اگر هم خوب هست چرا همیشه نسبت به فارغ‌التحصیلانش تبعیض قائل میشن و بهشون پشت میکنند.
خدایا عاقبت مارا ختم به خیر کن. انشاالله

بی نان
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۹:۵۵ ق٫ظ

گذشته از تمام این مسایل لازمه که سهمیه ها از استعداد درخشان گرفته تا سایر سهمیه ها باید خارج از سهمیه ی آزاد در نظر گرفته بشه. در بعضی از رشته ها صندلی خالی هست در حالی که در خیلی رشته ها مثل هنر عملا انقدر پذیرش کمه که نمیشه امیدوار بود. تازه بعضی دانشگاه ها نوبت دوم نمی گیرن. در بعضی از رشته ها هم معیار مقاله درست نیست یا کافی نیست. تصور کنید که معیار برای پذیرش هنر فقط مقاله باشه! شما اگر یک مصاحبه گر باشید و با مصاحبه شونده ای رو به رو بشید که فوق داره و هم تدریس دانشگاهی داره هم جشنواره ی بین المللی و ملی هم سوابق حرفه ای عمیق و فقط مقاله ی ای اس ای نداره در برابر مصاحبه شونده ای که هیچی نداره بجز یک مقاله ی ای اس ای که حتی نمیشه مطمین بود که مال خودشه یا میدان انقلاب کدوم رو انتخاب می کنید؟ مسلما به احتمال زیاد به خصوص در دانشگاه های مطرح دولتی و غیر دولتی غقط مقاله مهمه و این درست نیست. بجز این ها اصلا مگه انتشار مفاله در کشور ما خارج از دایره ی دانشگاه ممکنه؟ معمولا مجلات دست همون اساتیدی هست که مصاحبه می کنن. یعنی عملا متاسفانه این امکان ایجاد شده که یک تعدد معدودی هم بتونن نمرات خوب بگیرن هم مقاله داشته باشن هم سابقه ی جشنواره و شغلی و مابقی که تعداد قابل ملاحظه ای هستن نمی تونن کاری کنن. در مورد رشته هایی مثل علوم سیاسی و… ادامه نظر»

Graphic
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  بی نان

سلام به بی نان
البته مقاله ای اس ای توی رشته‌ی ما یه چیز خیلی نادریه و حتی خود اساتید هم خیلی هاشون اصلا اینو ندارن معمولا داخلیه اکثر مقالات و انتظاری هم ندارن که ای اس ای خارجی داشته باشیم
در مورد سوابق هنری هم که خب نمره براش در نظر گرفتن و تاثیر خوبی هم داره البته درست میگین به اندازه مقاله به هیچ وجه تاثیر نداره و منم توی مصاحبه دیدم که کیلویی حساب میکنن جالبه که الزهرا ناراحت بود چرا فقط پژوهشی دارم و ترویجی ندارم یه جوری پرسیدن که انگار کار بدی کردم!:)
ولی مثلا رتبه ۱ امسال پژوهش هنر بدون هیچ مقاله یا کتابی انتخاب اولش که دانشگاه هنر بود قبول شد فقط مدرک زبان داشت و سوابق هنری

بی نام
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

همون شد دیگه … یا معیار نیست یا اگر هست سلیقه ایه و با بندهای خاصی جرا میشه! … از اول تحصیل هم هست تا مصاحبه … نتیجه این که بی خیال میشم … همونطور که امسال خیلی ها شدن … من و همسرم هم آخرین ساله که امتحان می کنیم. به خصوص که همسرم بعد از مصاحبه مریض شد و باعث شد من نتونم ارشدم رو دفاع کنم و از دکتری موندم.

Graphic
آذر ۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  بی نام

امیدوارم امسال به چیزی که میخواید برسید

بی نام
آذر ۹, ۱۴۰۰ ۷:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

ممنونم از نیت و آرزوی خوب تون. ولی دیگه با مشکلاتی که در نتیجه ی عدم دفاع ارشد خودم و بیماری همسرم در نتیجه ی عدم قبولی در مصاحبه و افت کلی روحیه ی خانوادگی پیش اومده خیلی بعیده. سلامت باشید و امیدوارم شما موفق باشید.

نسرین
آذر ۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

پس لطفا حد نصاب غیر قانونی مصاحبه رو که باعث میشه ظرفیتهای دانشگاه دولتی خالی بمونه، حذف کنید