پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

لزوم مهیا شدن فرصت مطالعاتی برای همه دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم: ما انتظار داریم که اعتبارات خاصی در اختیار سازمان امور دانشجویان قرار گیرد تا ما بتوانیم برای هر دانشجوی دکتری یک فرصت مطالعاتی خارجی یا داخلی مهیا کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل یکشنبه شب ۱۷ بهمن ماه با حضور در شبکه برون‌مرزی جام جم در برنامه مشاور به تشریح محورهای اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت.

وزیر علوم گفت: در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا، هم شیوه پژوهش را به دانشجویان آموزش می‌دهیم، هم تحلیل نتایج آزمون‌ها و پژوهش‌ها را به دست می‌آورند و هم با شیوه مستندنگاری و شیوه انتشار فعالیت علمی آشنا می‌شوند. البته در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی، فرهنگ هم جایگاه محوری دارد.

تحقیقات بنیادی و مرجعیت علمی

وزیر علوم گفت: تحقیقات را به سه دسته تقسیم می‌کنند؛ تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای، در دوره‌ای از زمان بیشتر دانشگاه‌های و مراکز آموزشی و پژوهشی ما تحقیقات بنیادی انجام می‌دادند و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا بر مبنای تحقیقات بنیادی انجام می‌شد و منجر به رشد علمی کشور می‌شد.

وی با اشاره به اینکه خروجی تحقیقات بنیادی هم در دنیا دستیابی به مرجعیت علمی است، گفت: خوشبختانه باعث افتخار است که امروز می‌توانیم اعلام کنیم در سال ۲۰۲۱ که به تازگی تمام شده، بیش از ۷۶ هزار سند علمی بین المللی توسط محققان ایرانی منتشر شده و رتبه پانزدهم را در پایگاه استنادی اسکوپوس کسب کرده‌ایم.

وی گفت: کشور ما حدود یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی بیش از دو درصد علم دنیا را تولید می‌کنیم و با افتخار باید اعلام کنم که هم اکنون، بسیاری از دانشمندان ما در دنیا مرجع هستند و از این ۷۶ هزار سند علمی که منتشر شده بیش از ۳۰ درصد با مشارکت دانشمندان ایرانی انجام شده است.

زلفی‌گل گفت: هنگامی این میزان مقاله علمی با مشارکت گروه یا گروه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود به معنای این است که مرجعیت علمی دانشمندان ما در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است.

فرصت مطالعاتی

وی فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برای نخبگان را اقدام مثبت دانست و گفت: ما انتظار داریم که اعتبارات خاصی در اختیار سازمان امور دانشجویان قرار گیرد تا ما بتوانیم برای هر دانشجوی دکترا یک فرصت مطالعاتی خارجی یا داخلی مهیا کنیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریابید!!
بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ ۹:۲۷ ق٫ظ

با سلام و احترام از پی اچ دی تست عزیز تقاضامندم، اخبار مربوط به خوابگاه ها و شرایط پروتکلی مربوطه را نیز پوشش دهد. در این وضعیت کرونا و امیکرون و غیره، دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های شمال کشور (با تاکید فراوان ) متاسفانه پروتکل اصولی در نظر نداشته و صرفا با هدف اجرای ابلاغیه وزارت علوم، قصد حضوری شدن کلاس ها گرفته اند. اگر بناست که حضوری شود و قطعا هم همین طور هست، لااقل تعداد نفراتی که برای هر اتاق در نظر گرفته میشود، یک نفر و نهایت دو نفر باشد، نه آنکه کارمند محترم سرای دانشجویی بفرمایند ممکن است چهار نفر هم امکان پذیر باشد و هر چه وزارت بگوید همان. چرا نهادهای مربوطه هیچگونه رسیدگی نمی کنند؟ این سریع و قاطع بودن تصمیمات آخر کار دستمان می دهد. امیدوارم این مشکلات هر چه سریعتر برطرف شود این از وضعیت خوابگاه ها، آن هم از وضعیت پاسخدهی بعضی کارشناسان شاغل در دانشگاه علی الخصوص تحصیلات تکمیلی که بعضا به بدترین شکل ممکن پاسخ میدهند و کرامت و احترام دانشجو لگدمال می کنند. کجای عالم کارشناس تحصیلات تکمیلی پشت تلفن حرف دانشجو را قطع میکند و خداحافظی می کند؟ کجای عالم وقتی از طرف سوالی میپرسی که دقیقا مربوط به بخش آموزش دانشکده میشود اظهار بی اطلاعی می کند؟ واقعا یک سری مسائل روح آدم را به آتش می کشد و ربطی به مقامات هم ندارد. انتظار میرود کسی که پشت میزی می نشیند و او را کارشناس خطاب می کنند، حداقل به مسئولیت خود عمل نماید.… ادامه نظر»

علی@
بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  دریابید!!

سلام. تمام مطالبی که فرمودید رو ترم گذشته بر سر ما آوردند و اتاق ها ۳ و ۴ نفره و کثیف بودند و هر بار که مسئول بهداشت آمد سرپرست خوابگاه اجازه ورود نمی داد و با حرف زدن و سرگرم کردن آنها را دست به سر کردند.
بی احترامی هم که کار عادی هست مسئول خوابگاه از خدمات خوابگاه می باشد و هر حرفی که می زنیم برابر با بر خورد بد اینان بود کجای کشور خدمات خوابگاه مسئول خوابگاه هستند بجز شمال کشور.
خوابگاه ها کثیف و همراه با موش و … غیره بود ونیاز به تعمیرات بود و وقتی مشکل بیان می شد می گفتند شما خواستید دانشگاه حضوری شود در صورتی که اجباری از جانب دانشگاه بود و تمام شرایط آموزش مجازی را تعطیل کردند و غیبت برای دانشجو در نظر می گرفتند.

علی@
بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ ۵:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  دریابید!!

سلام. دقیقا تمام این بلا ها رو ترم گذشته سر ما آوردند. اتاق ها ۳ نفره و کثیف بودند چند ماهی که خوابگاه تعطیل بود خدمات که مسؤل خوابگاه هم بودند اصلا رسیدگی نکرده بودند و هر بار که شکایت از کثیفی می شد با برخورد بد این افراد رو به رو می شدیم کجای کشور خدمات مسئول خوابگاه هست بجز شمال کشور.
خوابگاه ها نیاز به تعمیرات اساسی داشت و هر بار هم که مسئولان بهداشت می آمدند این خدمات آن ها را دست به سر می کردند در خوابگاه ها موش و …بود و وقتی اعتراض می شد می گفتند شما آموزش حضوری خواستید در صورتی که تمام آموزش مجازی برای ما قطع شد و عدم حضور کلاس غیبت محسوب می شد.
ترم گذشته برای ما به این شکل حضوری بود امیدوارم حداقل این ترم رسیدگی بشه.

افروز
بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ ۰:۳۱ ق٫ظ

ممکنه آزمون به تعویق بیفته؟

دانشجوی بالقوه دکتری
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

جناب محترم وزیر، بهتر است ابتدا دستور فرمایید تا کنکور دکتری به تعویق بیافتد چراکه سلامت داوطلبین به شدت در خطر است و بعد به فکر حقوق دانشجویان دکتری باشید مثل دانشجویان پزشکی و بعد صحبت از فرصت مطالعاتی بشود!!!

حسین
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۲:۳۸ ق٫ظ

ان شاءالله مهیا شود

M
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۱:۴۹ ق٫ظ

آقای زلفی گل، شما ابتدا به فکر حقوق ماهیانه ای که قرار بود به دانشجویان دکتری پرداخت کنید باشید؛ باوجود اینکه بنده، دانشجوی دکتری روزانه(استعداد درخشان در گروه برق و الکترونیک ) در یکی از بهترین دانشگاه های کشور هستم، اما آینده ای نامعلوم و پر از استرس جلوی راهمان است.
آقای زلفی گل چرا با مجلس رایزنی نمی کنید که در استخدامی های کشور به جای اینکه امتحان استخدامی گرفته شود و یکنفر که اصلا قابلیت آن شغل را ندارد و فقط آزمون کتبی چهارگزینه ای قبول شده را استخدام می کنید ولی دانشجوی دکتری که از هر لحاظ قابل است بدون آزمون ورودی، به مصاحبه استخدامی دعوتش نمی کنید که تا قابلیت های آن را از طریق مصاحبه معلوم کنید؟ چه بسیار نخبه هایی که پشت سدهای استخدامی (آزمون های کتبی چارگزینه ای) مانده اند که بسیار جای تاسف دارد.
آقای زلفی گل به فکر اشتغال آسان دانشجویان دکتری باشید.

***
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  M

اینکه کسی با آزمون کتبی چهار گزینه ای استخدام بشه چیز عجیبی نیست. شما هم با همین مدل آزمون، دکترا قبول شدید.

سلام
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  ***

این بنده خدا که خودشون گفتن استعداد درخشان بودن، قاعدتا آزمون دکترا ندادن ولی مصاحبه که دادن. یک دانشجوی دکترا شدن کلی آزمون و بند و بساط داره که به همه عالم باید ثابت بشه ایشان توانایی انجام رساله رو دارن. شما که بهتر میدونید. باید آزمون دکترا بدیم بعدش مصاحبه میگیرن که اون خودش جدا استرس داره. بعد چند واحد درس میدن که اونا هم قاعدتا امتحانات خاص خودشون رو دارن. در آزمون های زبان هم که باید شرکت کرد تا مدرک گرفت. بعد از اینا تازه وارد آزمون جامع میشیم که تازه اونم کتبی و شفاهی داره. تازه اینا رو که رد کردیم باید از پروپوزال دفاع کنیم و بعد از تایید اساتید، به ما اجازه میدن که پژوهش خودمونو شروع کنیم. شما بفرمایید وجدانا این روال عجیب غریب نیست؟ نباید اصلاح شود؟ چرا این همه فیلتر؟ چرا کسی که از این همه فیلتر رد میشه باز شرکت ها و استخدامی ها اعتماد نمیکنن یا به قول ایشان اصلا چرا از چنین آدمی باید آزمون استخدامی گرفته شود؟ کلا سیستم آموزش عالی کشور فیلترگذاری متوالیست

جهان
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۶:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

تقریبا روند گرفتن دانشجو دکتری پر معضل هست آخرشم هیچ ، حذف کنکور انجام شده مثلا اما پردیس دانشگاه تهران بدون کنکور. میگیره اما مصاحبه سختی داره !!! باز کیفیت آموزش بعلت اساتید خارجیش باز خوبه اما باید کنکور حذف کنند و پژوهش و سابقه پژوهشی اثر بزاره ! کلا سیستم و دانشجوی که اینطوری جذب می‌شوند خروجی کاریشون قوی تره تا امثال ما که پردیس مرکزی ( دانشکده فنی ) می‌خونیم

دانشجو
بهمن ۲۴, ۱۴۰۰ ۳:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

sاحسنت برشما، دانشجویان دکتری فاقد شغل واقعا در حقشون ظلم میشه.خدا شاهده برای اقساط شهریه های کلان دانشگاه آزاد درمانده موندم. آخه این قانون کجای دنیاست ، همه کشورها دانشجوی دکتری در بدو ورود به دانشگاه میشه کارمند اونجا و حقوق دریافت می‌کنه. ما حقوق نداریم که هیچ, شهریه های کلان پرداخت میکنیم و از طرفی بدون درآمد هستیم.بخدا از خانوادم خجالت میکشم که روزی خانواده رو برای شهریه من پرداخت می‌کنند. لطفا کسی به فکر ما باشد ، شرایط ما خیلی سخته ، خسته شدیم ، اینهمه فیلتر و شرایط سخت داریم ،مسیولین محترم لطفا ما را دریابید

دکتری
بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۷:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  M

فقط مهاجرت
اینا فقط شعار میدند و شعار دریغ غز عمل
تنها راه مهاجرته