موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

گرایش های دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

جغرافیا و برنامه­ ریزی روستایی یکی از گرایش‌های جغرافیا است که نگاهی جامع به وضعیت روستاها و فضاهای زندگی روستایی دارد. این رشته به درک مردم، مکان­ ها و محیط‌های روستایی، فرایندهای تغییر آن­ها و روابط بین آن­ها در مقیاس جهانی تا محلی می‌پردازد. رشته جغرافیا و برنامه­ ریزی روستایی ابتدا به شناخت و تحلیل و تبیین نواحی روستایی می­‌پردازد و سپس از این شناخت برای برنامه­ ریزی و توسعه نواحی روستایی استفاده می‌­کند.

گرایش های دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی چیست؟

داوطلبان همه گرایش های دکتری رشته ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی لازم است در کنکور دکتری مجموعه امتحانی علوم جغرافیایی شرکت کنند. بنابراین، آزمون مجزایی برای گرایش‌های مختلف این رشته در مقطع دکتری برگزار نمی‌شود.

گرایش های دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، فهرست گرایش های دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی به شرح زیر است:

  • ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

دفترچه انتخاب رشته دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی را از کجا دانلود کنم؟

همه رشته‌محل‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بنابراین، دفترچه جداگانه‌ای برای رشته ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی منتشر نمی‌شود و همه اطلاعات لازم در دفترچه‌های مذکور ارائه می‌شود.

کدام دانشگاه ها در رشته ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی در مقطع دکتری پذیرش دارند؟

پذیرش در گرایش های دکتری رشته ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. دانشگاه‌های مختلفی در تهران و شهرستان‌ها در این رشته در مقطع دکتری پذیرش دارند.

برای کسب اطلاعات دقیق درخصوص دانشگاه های دارای پذیرش دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی و ظرفیت پذیرش دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی کلیک کنید.

نحوه پذیرش دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

برای شرکت در آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی لازم است نسبت به ثبت نام در کنکور دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام کنید. زمان ثبت نام آزمون دکتری عموما در آبان یا آذرماه است.

رشته­ های مجاز به شرکت در آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی چیست؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی هستند:

– علوم جغرافیایی (تمامی رشته‌ها)

– علوم سیاسی

– روابط بین‌الملل

– حقوق

– شهرسازی و طراحی شهری

– برنامه ریزی توسعه منطقه ای

– اقتصاد کشاورزی

– توسعه روستایی

– زمین شناسی (علوم زمین)

– آبخیزداری

– هواشناسی

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی کلیک کنید.

برای پذیرش دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

با توجه به ادغام کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، برای پذیرش در مقطع دکتری این رشته نیز لازم است در همان کنکور سازمان سنجش ثبت نام کنید. در هنگام اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، مجاز بودن به انتخاب رشته هم برای دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در ادامه، فرایند انتخاب رشته دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی برای دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. نتایج دعوت به مصاحبه و مصاحبه نیز جداگانه انجام می‌شود.

نتایج نهایی قبولی دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

منابع دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی چیست؟

داوطلبان هر یک از گرایش‌های امتحانی آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی لازم است با توجه به سرفصل های آزمون دکتری رشته ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی که در دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ درج شده، نسبت به مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون اقدام نمایند.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی و ضرایب دروس به صورت کلی اقدام می‌کند. بدین صورت که ضریب دروس عمومی (شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی) برابر ۱ و ضریب دروس تخصصی برابر ۴ است. اما جزئیات منابع آزمون دکتری رشته ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی اعلام نمی‌شود.

دروس تخصصی آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

مجموعه دروس تخصصی در سطوح کارشناسی شامل (روش تحقیق در جغرافیا)، (جغرافیای سیاسی (مبانی و ایران))، (جغرافیای شهری (مبانی و ایران))، (جغرافیای روستایی (مبانی و ایران))، (ژئومورفولوژی) (مبانی و ایران))، (آب و هواشناسی عمومی و ایران)

و کارشناسی ارشد شامل (اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک ـ نظریه های جغرافیای سیاسی)، (نظریه ها و دیدگاه های توسعه شهری ـ تکنیک ها و مدل های برنامه ریزی شهری)، (دیدگاه ها و نظریه های توسعه روستایی ـ تکنیک ها و روش های برنامه ریزی روستایی)، (تکنیک ها و مدل ها در ژئومورفولوژی ـ دیدگاه ها و نظریه های ژئومورفولوژی)، (تکنیک های آب و هواشناسی)

دروس عمومی آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

– استعداد تحصیلی

 زبان عمومی آزمون دکتری

داوطلبانی که قصد پذیرش در هر یک از گرایش های دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی را دارند، لازم است کلیه سرفصل‌های امتحانی مربوطه را مطالعه کنند.

برای مشاهده منابع پیشنهادی آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی به صفحه زیر مراجعه کنید:

منابع آزمون دکتری ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و برنامه ریزی روﺳﺘﺎیی

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها