موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

راحت ترین و بهترین رشته برای قبولی در دکتری چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

برای بسیاری از داوطلبان دکتری این سوال مطرح است که قبولی در کدام رشته راحت‌تر است؟ آسان ترین رشته برای قبولی در مقطع دکتری چیست؟ بهترین رشته دکترا در ایران کدام است؟

به گزارش پی اچ دی تست، برخلاف مقطع کارشناسی ارشد وزارت علوم که تقریبا محدودیتی برای انتخاب رشته برای شرکت در آزمون وجود ندارد؛ برای شرکت در آزمون دکتری بسیاری از رشته‌‌ها لازم است شرط تجانس رعایت شود. بدین معنا که ضروری است رشته مدنظر برای شرکت در آزمون دکتری با رشته مقطع کارشناسی ارشد داوطلبان متناسب باشد.

بنابراین، در قدم اول لازم است بدانیم که اساسا امکان تغییر رشته در مقطع دکتری وجود دارد و در گام بعدی بررسی کنیم که راحت ترین رشته برای قبولی در دوره دکتری چیست.

آیا رشته ارشد و دکتری باید یکی باشد؟

برخی رشته‌های امتحانی همانند رشته‌های زیرمجموعه گروه فنی و مهندسی، گروه آزمایشی علوم پایه و نیز برخی رشته‌های گروه علوم انسانی و کشاورزی و منابع طبیعی نیازی به رعایت شرط تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های دکتری بدون شرط تجانس کلیک کنید.

اما در بسیاری از رشته‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. رشته های مجاز دکتری هر ساله در قالب دفترچه ثبت نام آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

برای اطلاعات از جزئیات امکان تغییر رشته در مقطع دکتری وارد لینک زیر شوید:

تغییر رشته در مقطع دکتری

 

یادتان باشد در صورتی که مایل به تغییر رشته در مقطع دکتری هستید؛ با توجه به ضوابط موجود لازم است در رشته مدنظرتان در آزمون دکتری ثبت نام کنید و کنکور همان رشته را بدهید. بعد از اعلام نتایج کنکور و در هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری، امکان تغییر رشته وجود ندارد.

بهترین رشته دکتری در ایران چیست؟ راحت ترین رشته کدام است؟

منتظر این نباشید که نام یک رشته به عنوان بهترین و راحت ترین رشته در مقطع دکتری اعلام شود. اساسا در مقطع دکتری تخصصی با توجه به ماهیت دوره که بر پژوهش استوار است، قرار است تلاش مضاعفی داشته باشید.

راحت ترین رشته در دوره دکتری برای هر فرد متفاوت است؛ طبیعتا اولین گزینه و بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، رشته فرد در مقاطع تحصیلی گذشته بخصوص مقطع کارشناسی ارشد است. چرا که علاوه بر داشتن سطح دانش مناسب که پس از سال‌ها تحصیل در این رشته به دست آمده، پژوهش در این زمینه نیز برگ برنده دیگری است که در مصاحبه به کمک داوطلب خواهد آمد.

اما اگر به هر دلیلی ناچار هستید و یا تمایل دارید که در مقطع دکتری تغییر رشته دهید، باید توجه داشته باشید که عدم شرط تجانس بدین معنا نیست که داوطلبان در مرحله دوم که برگزاری مصاحبه دکتری در دانشگاه‌هاست نیز لزوماً موفق خواهند شد.

در حقیقت افرادی که مایل به تغییر رشته در مقطع دکتری هستند باید توجه کنند که علاوه بر مجاز بودن برای ثبت نام در آزمون کتبی دکتری، لازم است در مصاحبه دانشگاه‌ها، اساتید را برای این تغییر رشته به لحاظ منطقی و نیز علمی قانع کنند تا شانس پذیرش داشته باشند. بنابراین، لازم است کاملا آگاهانه دست به تغییر رشته بزنید.

برای دکتری چه رشته ای بخونم؟

با توجه به مواردی که پیش از این گفته شد، می‌توان شرایط زیر را برای انتخاب راحت ترین رشته در مقطع دکتری بیان کرد:

1- ادامه تحصیل در رشته مقاطع قبلی بهترین انتخاب است.

2- در صورتی که قرار است در مقطع دکتری تغییر رشته بدهید؛ در گام اول لازم است بررسی کنید که به لحاظ قانونی مجاز به شرکت در آزمون دکتری آن رشته هستید.

3- در صورتی که قرار است در مقطع دکتری تغییر رشته بدهید؛ رشته انتخابی شما چیزی باشد که اطلاعات کافی در زمینه‌اش دارید. بدین معنا که دانش شما در آن رشته هم‌سطح یک فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آن رشته باشد.

تغییر رشته با پشتوانه علمی مناسب نیز همراه باشد تا اساتید، داوطلبان تغییررشته‌ای را سزاوار تحصیل در رشته جدید در قیاس با سایر داوطلبان بدانند. زیرا در مقطع دکتری همانند مقاطع قبلی زمان زیادی برای فراگیری مباحث جدید علمی نیست و این دوره بر پژوهش و پیشبرد مرزهای دانش در آن حوزه متمرکز است. در نتیجه عملکرد داوطلب در مصاحبه و نمایش توانمندی‌های خود در رشته جدید در مصاحبه بسیار مهم خواهد بود.

4- دلایل مناسب و منطقی برای تغییر رشته در مقطع دکتری داشته باشید. هماهنگی بیشتر رشته جدید با زمینه کاری فرد و کسب مدارک و مدارج مدیریتی و  نیز تحصیل در رشته مورد علاقه شخصی و … را می‌توان از جمله دلایل این امر برشمرد.

5- اگر به فکر هیات علمی شدن هستید؛ بهتر است رشته تحصیلی مقاطع قبلی را ادامه دهید.

درمورد جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم، اگر چه به طور رسمی شرایطی در این زمینه اعلام نشده است، اما علاوه بر این که برخی دانشگاه‏‌ها ممکن است در شرایط اختصاصی خود به لزوم تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کنند، در جلسات مصاحبه جذب نیز احتمال ایجاد شرایط مشابه مصاحبه پذیرش دکتری وجود دارد. یعنی ممکن است اساتید در رابطه با این تغییر رشته در مقطع دکتری قانع نشوند و یا متقاضی با تجانس رشته مقطع ارشد و دکتری را فردی لایق‌تر جهت تدریس در آن رشته بدانند.

علاوه بر این، در فراخوان‌های سال‏‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی صراحتاً به لزوم همسان بودن رشته تحصیلی در دو مقطع آخر تحصیلی متقاضیان اشاره شده است و بنابراین داوطلبان تغییررشته‌ای لازم است بدانند که احتمالاً فرصت جذب به عنوان هیأت علمی در دانشگاه آزاد را نخواهند داشت.

درمورد مشاغل دولتی و خصوصی نیز شرایط گوناگونی ممکن است وجود داشته باشد. ممکن است برخی ادارات، شرکت‌ها و … علاقه‌مند به جذب افرادی با مدارک دارای تجانس در مقطع ارشد و دکتری باشند. اما این احتمال هم وجود دارد که تمرکز بر توانمندی‌های فردی متقاضیان باشد و یکسان بودن مدرک ارشد و دکتری از اهمیت چندانی برخوردار نباشد.

رشته های جدید دکتری چیست؟

در صورتی که رشته جدیدی در مقطع دکتری تخصصی پذیرش داشته باشد، در دفترچه ثبت نام دکتری اعلام می‌شود. بنابراین، در مهرماه که این دفترچه منتشر می‌شود؛ می‌توانید این مورد را بررسی کنید.

دکتری چند سال است؟

طول دوره دکتری حداقل 3 سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب دکتری چند سال است را مطالعه کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها