پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

ابلاغ آیین‌نامه پذیرش بدون کنکور دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شیوه استادمحور و آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین‌نامه “پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور” و آیین‌نامه “پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور” با محوریت پذیرش استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت استادمحور و در راستای رفع نیازهای کشور برای اجرا از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

متن کامل این ابلاغیه به شرح زیر است:

« رؤسای محترم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور

باسلام و احترام؛ 

در جوامع پیشرو و تمدن‌آفرین، توجه به جامعه نخبگانی و استعدادهای برتر همواره مدنظر می‌باشد. آموزش خردمندانه و چندساحتی، بکارگیری هدفمند در جهت تولید علم نافع و ایجاد شرایط جهت نقش آفرینی نخبگان، استعدادهای برتر و درخشان در کشور، یکی از الزامات دانشگاه تمدن‌آفرین و حکمت‌بنیان است. تحقق چنین رویکردی نیازمند تحول در پذیرش و بکارگیری این استعدادها در دانشگاه‌های کشور و توجه به رویکردشاگردپروری در تعامل اساتید و استعدادهای درخشان می‌باشد.

بدین جهت معاونت آموزشی وزارت در دوره جدید با رویکردی تحولی وحکمی و بر اساس الزامات قوانین و اسناد بالادستی سعی در تسهیل پذیرش هدفمند استعدادهای درخشان با نقش‌آفرینی بیشتر اساتید دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور نموده است.

در راستای تحقق اقدام ملی 24 از راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور و اجرایی سازی اقدام3 از راهبرد1 مرتبط با عامل 2 در بخش علم و آموزش عالی سند تحول دولت سیزدهم، آیین‌نامه “پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور” و آیین‌نامه “پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور” با محوریت پذیرش استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت استادمحور و در راستای رفع نیازهای کشور جهت اجرا از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ابلاغ می‌گردد.

همچنین با توجه به زمان ابلاغ آیین‌نامه‌های مذکور، استثنائا زمان مندرج در ماده۸ هر دو آیین‌نامه ابلاغی برای پذیرش دانشجو در مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از نیمه اسفند ماه به پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ تغییر می‌کند.»

به گزارش فارس، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات‌ و فناوری چندی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس‌ درباره چگونگی‌طرح جذب دانشجویان استاد محور گفته بود: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها براساس نیازهایی‌ که در سامانه نان وجود دارد، یک طرح و پروپزال را می‌نویسند و اعلام نیاز می‌کنند که برای انجام آن پژوهش کاربردی چه نیازهایی دارند و خواستار چند دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری هستند. پس از درخواست، طرح اساتید در گروه دانشکده و شورای پژوهشی دانشگاه‌ها بررسی و تصویب می‌شود، وزارت علوم به دانشگاه‌ها اجازه داده است که از بین ۲۰درصد دانشجوی برتر ورودی‌های‌ دانشگاه یا هر رشته که لازم داشته باشند، دانشجوی استعداد درخشان را انتخاب کنند، این دانشجویان دیگر نیاز به کنکور ندارند. دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند به این دسته از دانشجویان پذیرش دهند، مانند پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور.

وزیر علوم درباره علت برگزاری این طرح نیز گفته بود: پذیرش براساس طرح استادمحور به منظور هدایت اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در راستای تحقیقات نیاز محور و مسئله محور کشور صورت می‌پذیرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غزاله اخلاقی
فروردین ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

سلام
بسیار ایده جالب و کاربردی أست
دغدغه کنکور برطرف میشه و امثال بنده که تمایل به ادامه تحصیل در همان دانشگاه مورد علاقه خود را داریم، راه را ، سهل و آسان میکنید.
با تشکر