موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری چقدر است؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ازجمله مواردی که در ارزیابی سوابق آموزشی مصاحبه دکتری مهم است معدل و کیفیت دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی است. اگر در مقطع کارشناسی ارشد یا کارشناسی یک ترم مشروط شویم چه تاثیری در مصاحبه دکتری دارد؟

تاثیر معدل در آزمون دکتری ۱۴۰۲

چند سالی است که معدل مقطع دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تاثیری در آزمون کتبی دکترا ندارد؛ در واقع رتبه و نمره ترازی که در قالب نتایج اولیه دکتری منتشر می‌شود تنها حاصل عملکرد داوطلب در جلسه کنکور کتبی است. تنها موضوع مهم این است که حداقل معدل ارشد برای شرکت در آزمون دکتری ۱۴ است. در این مطلب توضیحات بیشتری درخصوص حداقل معدل ارشد برای دکتری ارائه شده است.

اما بی اثر بودن معدل در نتیجه آزمون کتبی دکتری به معنای بی اثر بودن معدل در پذیرش دوره دکتری نیست. چرا که یکی از مواردی که عموما در امتیازات مصاحبه دکتری در نظر گرفته می‌شود معدل مقطع کارشناسی ارشد است. به همین علت، ضروری است که معدل به طور دقیق در هنگام ثبت نام آزمون دکتری در سایت سازمان سنجش ثبت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر معدل در آزمون دکتری کلیک کنید.

تاثیر معدل در مصاحبه دکتری

تاثیر معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل در مصاحبه دکتری در قالب جداول امتیازدهی تعریف می‌شود که میزان امتیاز آن به اساتید مصاحبه کننده و شیوه نامه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه بستگی دارد.

معمولا معدل مقطع کارشناسی ارشد برای اساتید اهمیت بالاتری نسبت به مقطع کارشناسی دارد. چرا که اولا ماهیت دوره کارشناسی ارشد به لحاظ تخصصی بودن و اهمیت به پژوهش بیشتر به دوره دکتری نزدیک است؛ ثانیا برخی داوطلبان ممکن است در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته داده باشند؛ و ثالثا تعداد داوطلبانی که در مقطع کارشناسی عملکرد چندانی خوبی نداشته اما در مقطع کارشناسی ارشد معدل خوبی دارند کم نیست.

برای اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر معدل ارشد در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری چقدر است؟

اگر در طول مقطع کارشناسی مشروط شده‌اید احتمالا چندان جای نگرانی نیست؛ همان طور که اشاره شد معمولا مقطع ارشد برای اساتید اهمیت بیشتری دارد.

اما اگر در مقطع کارشناسی ارشد مشروط شده باشید، ممکن است اثر خوبی بر روی ذهن اساتید مصاحبه کننده نداشته باشد و این گونه تصور کنند که شما اساسا دغدغه تحصیل ندارید. بنابراین، لازم است عکس این موضوع را به اساتید مصاحبه کننده اثبات کنید.

تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری

در ادامه نکات مهمی در خصوص تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری به شما خواهیم گفت.

1- ممکن است به هر دلیلی در مقطع کارشناسی ارشد خوب عمل نکرده باشید. نگران نباشید. شما با تمرکز بر سایر مولفه‌های مهم به سادگی می‌توانید این مورد را جبران کنید. مثلا اگر رزومه پژوهشی خوبی داشته باشید، تاثیر مشروطی در مصاحبه کمتر به چشم خواهد آمد.

2- معمولا ضعف در یک مولفه عاملی برای عدم موفقیت در مصاحبه دکتری نیست. بنابراین، اگر در مصاحبه شفاهی به خوبی عمل کنید و اساتید شما را شایسته تحصیل در مقطع دکتری تشخیص دهند، مشروطی نمی‌تواند به تنهایی دلیلی برای قبول نشدن شما باشد.

3- ممکن است اساساً این مولفه برای اساتید مصاحبه‌کننده در همه دانشگاه‌ها مهم و در اولویت نباشد. بنابراین، با اعتمادبنفس در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید.

4- ممکن است در جلسه مصاحبه از شما توضیحاتی برای علت مشروطی بخواهند. از قبل به این موضوع فکر کنید و سعی کنید در صورت طرح این پرسش، در کمال صداقت پاسخ دهید. مثلا این که «اشتباه کردم و در آن زمان اهمیت چندانی نمی‌دادم» هم می‌تواند یک پاسخ صادقانه و مناسب باشد، اما در ادامه باید سعی کنید اساتید را قانع کنید که الان شرایط شما فرق کرده و در دوره دکتری تمام سعی خود را خواهید کرد. ضمن این که می‌توانید به مستنداتی مثل رزومه پژوهشی خوب خودتان اشاره کنید و نشان دهید که تغییر کرده‌اید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص آمادگی برای مصاحبه دکتری کلیک کنید.

اهمیت معدل کارشناسی در مصاحبه دکتری چقدر است؟

معدل مقطع کارشناسی هم ممکن است در مصاحبه دکتری اهمیت داشته باشد، اما عموما اهمیت آن نسبت به معدل مقطع ارشد کمتر است.

آیا در صورت داشتن مشروطی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد باز هم شانسی برای قبولی در مقطع دکتری وجود دارد؟

بله، معدل تنها یک مولفه در مصاحبه دکتری است و شما می‌توانید با کسب امتیاز در سایر بخش‌ها این ضعف را جبران کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها