موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

شرط معدل برای شرکت در آزمون دکتری چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب به جزییات حداقل معدل لازم برای شرکت در آزمون دکتری و نحوه درج معدل در فرم اینترنتی ثبت‌ نام دکتری ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

به گزارش پی اچ دی تست، بر اساس اعلام سازمان سنجش، معدل در هنگام ثبت‌ نام دکتری ۱۴۰۳ عبارت است از نمره میانگین مندرج در گواهینامه موقت یا مدرک رسمی فارغ‌التحصیلان دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی. در صورت فارغ‌التحصیل نشدن ملاک، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی است که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ فارغ‌التحصیل خواهند شد.

حداقل معدل کارشناسی ارشد برای آزمون دکتری

دانشجویان سال آخر و یا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای (به جز فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای پزشکی) که معدل آنان کمتر از ۱۴/۰۰ است، حق ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ را ندارند.

بنابراین، حداقل معدل ارشد برای دکتری ۱۴ است.

حداقل معدل کارشناسی ارشد برای آزمون دکتری

داوطلب باید در زمان مراجعه به دانشگاه، معدل خود را با مدرک معتبر به دانشگاه ها ارائه دهد.

در هنگام ثبت‌ نام دکتری ۱۴۰۳ چه معدلی باید درج شود؟

داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ که فارغ التحصیل شده اند، لازم است معدل نهایی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی خود را در ردیف های مربوطه تقاضانامه اینترنتی درج نمایند.

داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ فارغ التحصیل خواهند شد لازم است علاوه بر درج معدل دوره کارشناسی، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی خود را حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱ در تقاضانامه درج نموده و نسبت به تکمیل و تأیید فرم معدل مندرج در دفترچه ثبت‌ نام دکتری ۱۴۰۳ از سوی دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی خود اقدام نموده و آن را نزد خود نگهداری نمایند، تا در صورت قبولی به مؤسسه محل قبولی ارائه گردد.

نکته مهم این است که داوطلبانی کنکور دکتری که هنوز دانشجو هستند باید معدل خود را در هنگام دریافت کارت آزمون دکتری ویرایش کنند.
اگر در هنگام ثبت نام آزمون دکتری فارغ‌التحصیل شده‌ایدباید معدل نهایی مقطع ارشد خود را وارد کنید.
اگر در هنگام ثبت نام آزمون دکتری دانشجو هستید، اما در بهمن ماه فارغ‌التحصیل می‌شویددر هنگام ثبت نام معدل کل تا پایان شهریورماه را وارد کنید و در هنگام دریافت کارت آزمون دکتری ویرایش کنید و معدل نهایی مقطع ارشد خود را وارد کنید.
اگر در هنگام ثبت نام آزمون دکتری دانشجو هستید و در بهمن ماه هم فارغ‌التحصیل نشدید، اما تا پایان شهریورماه سال بعد فارغ التحصیل می‌شوید

در هنگام ثبت نام معدل کل تا پایان شهریورماه را وارد کنید و در هنگام دریافت کارت آزمون دکتری ویرایش کنید و معدل کل تا پایان ترم بهمن را وارد کنید.

مهم: این دسته از داوطلبان لازم است فرم معدل را هم تکمیل کنند و بعدا به دانشگاه محل قبولی در مقطع دکتری ارائه نمایند.

اگر در هنگام ثبت نام آزمون دکتری دانشجو هستید و تا پایان شهریورماه سال بعد فارغ التحصیل نمی‌شویدطبق اعلام سازمان سنجش امکان شرکت در آزمون دکتری را ندارید. اما ممکن است در صورت شرکت در کنکور دکتری و قبولی در دانشگاه آزاد، همکاری با شما صورت گیرد.

فرم معدل چیست؟

این فرم که در دفترچه راهنمای ثبت‌ نام دکتری در دسترس داوطلبان است، مختص داوطلبانی است که در هنگام ثبت‌ نام و نیز زمان برگزاری آزمون دکتری هنوز فارغ التحصیل نشده‌اند و حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۶/۳۱ فارغ التحصیل خواهند شد.

این دسته از داوطلبان باید فرم مخصوص در دفترچه راهنما را تکمیل و فرم تکمیل شده را به تأیید مؤسسه آموزش عالی محل فارغ التحصیلی برسانند و پس از تطبیق با معدل مندرج در کارت ورود به جلسه و در صورت داشتن مغایرت معدل طبق اطلاعات ارائه شده در سایت سازمان اقدام نمایند.

فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی نیاز به تکمیل فرم مخصوص معدل ندارند و ضرورت دارد که منحصراً معدل اکتسابی را براساس معدل مندرج در گواهینامه فارغ‌التحصیلی بر مبنای 0 تا 20 و یا 0 تا 4 و حداکثر تا 2 رقم اعشار درج نمایند.

زمان و نحوه ویرایش معدل کارشناسی ارشد

اگر در هنگام ثبت نام در کنکور دکتری، معدل خود را به درستی به وارد نکرده‎اید، امکان ویرایش در هنگام دریافت کارت ازمون دکتری وجود دارد.

همچنین، آن دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ و یا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی فارغ التحصیل می شوند، در مرحله دریافت کارت ورود به جلسه دکتری، می توانند نسبت ویرایش معدل در آزمون دکتری و یا درج معدل فارغ التحصیلی (برای فارغ التحصیلان ۱۴۰۲/۱۱/۳۰) و یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰) اقدام نمایند.

آیا معدل در آزمون دکتری تاثیر دارد؟

چند سالی است که معدل داوطلبان تاثیری در آزمون کتبی دکتری ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر معدل در آزمون دکتری کلیک کنید.

آیا معدل در مصاحبه دکتری تاثیر دارد؟

بله ممکن است اساتید مصاحبه کننده امتیازی برای معدل مقاطع گذشته داوطلبان بخصوص مقطع کارشناسی ارشد در نظر بگیرند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطیما
مهر ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

سلام عرض ادب
معدل کارشناسی ارشدم ۱۷.۵ شده حالا میخوام ۱ سال بمونم بعد دکترا معدلی شرکت کنم .امکانش هست که یک سال بعد معدلی شرکت کنیم یاه نه

کهربا
آذر ۲۴, ۱۴۰۱ ۱:۱۷ ق٫ظ

سلام وقت بخیر
من دانشجوی ترم ۳ ارشد مهندسی شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه هستم،و کارشناسیمو دانشگاه آزاد کرمانشاه خوندم
معدل کارشناسیم ۱۶.۵۰ و معدل ارشدم ۱۴.۵۰ هستش و دو مقاله دارم،خواستم ببینم شما اطلاع دارید با این معدلها امکان شرکت در آزمون دکتری رو دارم یا خیر؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

رضا
آبان ۳۰, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

با درود خدمت ادمین بزرگوار یک سئوالی داشتم جهت اطمینان خاطر خودم. من در مقطع کارشناسی معدل ۱۵.۷۰ و در مقطع کارشناسی ارشد معدل ۱۷.۹۰ رو بدست آوردم و خواستم بدونم که آیا امکان ثبت نام برای آزمون دکتری رو دارم؟

سهیل
خرداد ۳۱, ۱۴۰۰ ۶:۲۴ ب٫ظ

با درود و سپاس من امروز  در مصاحبه دکتری مهندسی پزشکی در دانشگاه علم  صنعت، شرکت اشتم و یکی از اساتید این دانشگاه با وجود معدل بالای دوره ارشد ( ۱۷) با بیان اینکه به دلیل پایین بودن معدل دوره لیسانس ( ۱۳.۱۰) شما حق شرکت در دوره دکترا را ندارید، و باعث عدم پرسش سوالهای بیشتر از سمت اساتید دیگر و پایان یافتن فرایند مصاحبه شدند.  در جستجویی که در قوانین آموزشی وزارت علوم داشتم ، تنها شرط معدل ۱۴ برای دوره ارشد را پیدا کردم.(اینجا).برای همین پرسش را به سازمان سنجش ارسال و در اینجا مطرح کردم، در توضیح برای دلیل این پیگری باید خاطر نشان کنم که دلیل پیگیری این مورد، ارزش خود فرایند مصاحبه از لحاظ موارد زیر می باشد: – آشنایی با اساتید دانشگاه ( گسترش روابط کاری و …)- تست نقاط ضعف کاری،‌اموزشی من – و …  بر این اساس این پرسش را در اینجا مطرح کردم و به نظرم رسید در صورت واقعی نبودن شرط معدل کارشناسی ( بالای ۱۴ )  برای دوره متقاضیان دوره دکترا، درخواست تجدید مصاحبه یا بازگرداندن هزینه پرداخت شده برای مصاحبه ( حدود ۱۰۰،۰۰۰ تومان) را بنمایم. با تشکر

امیر.ف
آبان ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

همچین شرطی تا بحال اعلام‌نشده