موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

سوالات روش تحقیق در مصاحبه دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ازجمله سوالات مصاحبه دکتری که در بسیاری از مصاحبه‌ها به روش‌های مختلف پرسیده می‌شود روش تحقیق است. اساتید مصاحبه کننده با طرح سوالات روش تحقیق در مصاحبه دکتری به دنبال ارزیابی میزان آشنایی داوطلب با این مبحث و روش پژوهش علمی هستند که مبنای دوره دکتری است.

سوالات مصاحبه دکتری 1402 شامل چه چیزهایی است؟

به گزارش پی اچ دی تست، بر اساس تجربیات داوطلبان آزمون دکتری در رشته‌ها و سال‌های مختلف، سوالاتی که در مصاحبه دکتری ممکن است مطرح شود به طور کلی شامل پنج دسته است:

  • سوالات تخصصی (شامل سوالات تخصصی هر رشته و یا سوالات روش تحقیق)
  • سوالات سنجش زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری
  • سوالات عمومی
  • سوال در خصوص زمینه پژوهشی داوطلب ازجمله پژوهش‌های انجام‌شده مانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مقالات و نیز موضوع مدنظر برای رساله دکتری
  • سوالات مذهبی و عقیدتی

بنابراین ممکن است در مصاحبه دکتری از روش تحقیق و آمار هم سوالاتی مطرح شود.

سوالات روش تحقیق در مصاحبه دکتری

سوال روش تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد

ممکن است در جلسه مصاحبه دکتری در مورد روش تحقیق پایان­ نامه­ کارشناسی ارشدتان سؤال کنند. این که چرا از این روش استفاده کرده‌اید یا با این که روش‌­های مناسب‌­تر، بهتر و دقیق­‌تری هم بود و چرا از آن‌ها استفاده نکرده‌اید.

بنابراین، بحث روش تحقیق در پایان نامه کارشناسی ارشدتان را به دقت مطالعه کنید و در مورد روش­‌های دیگری که می­‌توانستید از آن‌ها استفاده کنید مطالعات بیشتری انجام دهید. در مورد دلیلتان هم نیازی نیست چیزی غیر از واقعیت بگویید. مهم این است که اکنون روش‌­های دیگر را بشناسید و بدانید که با استفاده از آن‌ها هم می­‌توانستید تحقیق خود را به انجام برسانید.

مطالعه روش تحقیق و آمار

اگر داوطلب رشته‌هایی هستید که درس روش تحقیق و آمار را گذرانیده‌اید، بدانید که آشنایی با این دو درس از مهم‌ترین مباحث در ارزیابی شما است. بنابراین پیش از مصاحبه نگاهی به مبانی روش تحقیق و آمار که پیش از این آموخته‌اید و در صورت امکان کتاب‌‌های معتبر در این زمینه داشته باشید.

سوالات تحقیق کیفی و کمی در مصاحبه دکتری

ممکن است سوالاتی که از روش تحقیق پرسیده می‌شود مربوط به روش کمی باشد یا کیفی. در ادامه نمونه سوالات روش تحقیق که در مصاحبه های دکتری سال‌های گذشته پرسیده شده آمده است.

  • بر چه اساسی نمونه‌گیری انجام می‌دهیم
  • در مورد رگرسیون، مدل نظری، نظریه و …
  • تفاوت بین روش تحقیق کمی و کیفی
  • ترجمه متنی که درمورد روش تحقیق باشد
  • پایایی و روایی
  • انواع روش تحقیق، پیمایشی، بنیادی، کاربردی و نیز آمار پارامتریک، انواع همبستگی
  • انواع شیوه‌های ارجاع‌دهی

روش تحقیق مدنظر برای رساله دکتری

علاوه بر این که بسیار محتمل است که در جلسه مصاحبه از شما سوالاتی درمورد موضوع مدنظر برای رساله دکتری پرسیده شود، ممکن است از شما بپرسند که قرار است این موضوع را با چه روشی انجام دهید.

همچنین، ممکن است توضیحاتی پیرامون روش تحقیق مدنظر برای موضوع پیشنهادی رساله دکتری از شما بخواهند که لازم است از قبل خوب به آن فکر کرده باشید و درمورد آن مطالعه کافی داشته باشید.

امتیاز کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری چقدر است؟

داشتن مقاله به اساتید مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که داوطلب ضمن داشتن توانمندی پژوهش و نگارش مقاله، به حوزه پژوهشی خود نیز علاقه‌مند هم است. به همین جهت معمولا داشتن مقالات مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب که کیفیت مناسبی هم داشته باشند در مصاحبه دکتری اثر زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز مقاله در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

چاپ کتاب هم در مصاحبه دکتری امتیاز دارد؛ البته کتاب باید مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها