عدم انتخاب دکتری دانشگاه شریف از سوی دانش آموختگان این دانشگاه
از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظهای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: فارغالتحصیلان کارشناسی شریف، برای ارشد و سپس دکتری، دانشگاه شریف را انتخاب نمیکنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، رسول جلیلی با طرح این پرسش که چرا فارغالتحصیلان کارشناسی شریف، برای ارشد و سپس دکتری، دانشگاه شریف را انتخاب نمیکنند، گفت: این یک آسیب است و باید دنبال راهکار بود.
رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف، در آیین تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر سعادت فومنی معاون سابق آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را شخصیتی علمی و جدی در کار دانست و افزود : پذیرش مسئولیت توسط دکتر سعادت بیدرنگ بود. پاییز ۱۴۰۱ با معاونت ایشان مصادف بود. در آن زمان مشکلاتی که استمرار آموزش حضوری در دانشگاه داشت با مسئولیت ایشان و علیرغم زحماتی که از جهات مختلف داشتند با موفقیت از پس آموزش حضوری دانشگاه در این دوران برآمدند .
وی ضمن خیرمقدم به دکتر کوچکزاده گفت: امیدواریم آینده آموزش دانشگاه همچون سابق و حتی بهتر از آن بدرخشد.
رئیس دانشگاه شریف در ادامه گفت: لازم میدانم نکاتی را که از لحاظ محتوایی مناسب است در این جلسه مطرح شود را بیان کنم. با وجود اینکه دانشگاه در زمینههای آموزش، پژوهش، فناوری فعالیت کرده و در موضوع کار نیز ورود پیدا کرده است، فعالیت ما در تمامی این زمینهها با سیری تاریخی انجام شده و واجب است. اما هنوز برگ برنده دانشگاه صنعتی شریف آموزش است. هنوز به تعداد کافی مساله در کشور حل نکردهایم که به عنوان کانون حل مساله بینالمللی، لبه علم یا مسائل بزرگ کشور شناخته شویم. امید داریم این اتفاق نیز در آینده محقق شود ولی باید وجه تمایز و برگ برنده خود را که آموزش است حفظ کنیم.
کارشناسیها، برای ارشد و دکتری شریف را انتخاب نمیکنند/برنامه ویژه برای ایجاد تعادل
جلیلی وجود تفاوت در سطح کارشناسی با کارشناسی ارشد و دکتری را نگران کننده دانست و افزود: چرا فارغالتحصیلان کارشناسی شریف، برای ارشد و سپس دکتری، دانشگاه شریف را انتخاب نمیکنند؟! ورودیها در سطح کارشناسی و ارشد و دکتری انتظار ما را برآورده نمیسازند و این یک آسیب است. آسیبی که شناخته شده است و اکنون باید به دنبال برطرف ساختن آن باشیم. بخشی از راهحل این مساله به دست ما نیست اما بخشی دیگر حتما با تلاش ما قابل انجام است. بایستی حتما در خصوص این موضوع فکری کنیم، فرآیند رسیدگی به این امر توسط دکتر سعادت آغاز شده است.
رئیس دانشگاه خطاب به معاون جدید آموزشی و تحصیلات تکمیلی گفت: بحث نسبت ورودیهای ارشد و دکتری از فارغالتحصیلان کارشناسی شریف باید به نحو ممکن افزایش پیدا کند. امید اصلیترین کلمهای است که در این میان نقش بازی میکند. حواشی بسیاری در این بحث وجود دارد اما باید تعادل را به این موضوع بازگردانیم. جذب ورودی از دانشگاههای دیگر به شریف خوب است اما سهم ما از فارغالتحصیلان کارشناسی شریف نگران کننده است.
دانشگاه شریف باید به کانون محتوای مهندسی فارسی در فضای مجازی تبدیل شود
جلیلی نکته اصلی بعدی در آموزش را تحولی دانست که در آموزش دنیا در حال اتفاق است. وی افزود: ما نمیتوانیم از این تحول چشمپوشی کنیم. امروزه تمام شرکتهای بزرگ وارد حوزه آموزش میشوند و قول استخدام پس از اتمام دوره به همراه حقوق و جایگاه مطلوب را به مخاطبین خود میدهند. چنانچه ما نتوانیم روی این ریل سوار شویم پس از مدتی وجه تمایز اصلی شریف که آموزش است را میتوانیم از دست بدهیم هماکنون نیز در معرضش هستیم. باید به عنوان یک گفتمان به این موضوع عنایت داشته باشیم با تلاش ما باید دانشگاه صنعتی شریف قطب، هاب و کانون محتوای مهندسی فارسی در فضای مجازی برای فارسی زبانان دنیا تبدیل شود. اگر پلهای پیشتر رفته و قسمتی از دروس را به انگلیسی عرضه کردیم و عدهای انگلیسی زبان در دنیا از آن استفاده کردند زهی سعادت اما در حال حاضر فارسی الویت ما است.فارسی را دریابیم.حدود سیصد میلیون فارسی زبانی که در دنیا وجود دارند میتوانند دانشجوی بالقوه ما باشند.
رئیس دانشگاه شریف در ادامه گفت: در دوران کرونا نفرات زیادی در کشور درس ریاضی و فیزیک ۱ ما را گوش دادند و با ریاضی خوب در دانشگاه خود امتحان دادند. این امر باید اتفاق بیفتد که برای دانشجویان ایرانی و خارجی منابع مطلوبی در دسترس باشد.
وی تاکید کرد: ما در حال حاضر این فرصت را داریم که اسم دانشگاه صنعتی شریف روی این منابع باشد. باید از این فرصت در فاصله زمانی کوتاهی استفاده کنیم. در دوران شیوع کرونا این توفیق برای ما بوجود آمد تا بتوانیم زیرساخت کافی برای آموزش الکترونیک در دانشگاه ایجاد کنیم. تعدادی اتاق استودیو با تجهیزات کافی در آموزش دانشگاه و همچنین در دانشکده مدیریت و اقتصاد وجود دارد. دانشکدههای دیگر نیز تصمیم به تجهیز هر اتاقی گرفتند باید کاملتر یا مساوی با امکانات دانشکده مدیریت باشد. ضبط در زمان تدریس استادان با حداقل ویرایش میتواند محتوای قابل قبولی برای ارایه باشد.
دلیلش اینه که الان همه دنبال قبول شدن در رشته های دندانپزشکی و پزشکی هستند و حتی فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا دوباره از اول در کنکور سراسری رشته تجربی شرکت میکنند تا در رشته های دندانپزشکی و پزشکی قبول بشند و از لحاظ پیشرفت مالی و غیره راه صدساله را در عرض یک سال طی کنند الان دیگه کمتر کسی دنبال ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی با توجه به بازار کار و غیره میره و آینده ای نداره
واقعیتش اینه که وقتی دانشجو میبینه دانشگاه یا استاد ضعف داره دنباله به جای بهتر میگرده به علاوه ما به عنوان دانشجو تعهد خدمت میدیم در مقابل آموزش رایگان ولی چه فایده بعد اینکه فارغ التحصیل شدیم خودمون باید دنبال کار بگردیم و دانشگاه کلا خودشو میکشه کنار و هیچکاری بعد از فارغ التحصیل شدن دانشجو انجام نمیده تمام اینا باعث میشه کسایی که تجربه حضور توو دانشگاه شریف رو داشتن دلسرد بشن و ادامه ندن یا برن خارج از کشور و دانشجو های دانشگاه های دیگه مثل آزاد یا غیرانتفاعی که از نظر علمی هم سطح دانشگاه نیستن وارد دانشگاه های بهتر بشن مشکل خود اساتید هستن که دانشجو رو دلسرد میکنن اگه یه نظرسنجی انجام بدن کاملا متوجه میشن.
چندان درست نیست؛ اکثر فارغ التحصیلان کارشناسی شریف اصلا ایران نمیمونند که بخواهند به انتخاب میان دانشگاههای داخلی برسند، و اونایی هم که ایران میمونند، اگر نخواهند به رشتههایی که توی شریف موجود نیستند تغییر بدند، قاعدتا اولویت اولشون شریفه
موافقم