مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

زمینه سازی اشتغال دانش آموختگان دکتری با مهارت محوری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

احمد نادری نماینده مجلس شورای اسلامی، نگاه مهارت محور به دوره دکتری را امری ضروری و نیازمند تخصیص بودجه کلان دانست.

به گزارش خبرگزاری آنا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برای کاهش دانشجویان دکتری نمی‌توان کاری انجام داد جز اینکه باید آن را مدیریت کرد و راه اندازی مهارت محوری را به صورت پایه‌ای و نسلی پیش برد.

احمد نادری نماینده مجلس، درباره نبود تناسب میان رشته‌های تحصیلی با اشتغال فارغ التحصیلان دکتری گفت: این موضوع دارای چند مولفه و ذهنیت نهادینه نشده در کشور ماست که قبل از انقلاب وجود داشته و پس از آن پررنگ‌تر شده است. 

وی افزود: نتیجه افزایش تعداد داوطلبان دکتری شروع مدرک گرایی در کشور بود، یعنی مقاطع تحصیلی بالاتر محترم‌تر به حساب می‌آمدند و در بازار کار قوی‌تر جذب می‌شدند که در این فرایند نادرست دانشجویان مملکت را وارد کردیم. 

نادری تصریح کرد: به جای حرکت به سمت تخصص گرایی‌هایی از جنس فنی و حرفه‌ای و مهارت محوری به سمت مدرک گرایی صرف سوق پیدا کردیم و همین عامل باعث شد که مدرک بدون سواد و حل مسائل کشور کمتر رواج یابد؛ بنابراین این موضوع تبدیل به معضل جدی شد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کنکوری‌های دهه ۶۰ و ۷۰ بیشتر پشت کنکور کارشناسی بودند و در دهه ۸۰ این موضوع به مقطع تحصیلات تکمیلی و در دهه ۹۰ به سمت دکتری کشانده شد که هم اکنون در همین دهه ثابت مانده است. 

نادری اضافه کرد: خیلی از دانشجویان دکتری اشتغال ندارند و همین موضوع روند وارد شدن جوانان به بازار کار، ازدواج و تشکیل خانواده را به تعویق انداخته است و باید این موضوع را با نظام مهارت محوری اصلاح کنیم. 

نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش دانشجویان دکتری نمی‌توان کاری انجام داد جز اینکه باید آنرا مدیریت کرد و راه اندازی مهارت محوری را به صورت پایه‌ای و نسلی پیش برد. 

نادری با بیان اینکه بودجه کلان برای مهارت محوری، سازمان‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه‌های علمی کاربردی با تخصص فنی و حرفه‌ای جهت جذب دانشجو اختصاص دهیم و آن‌ها را وارد جامعه کنیم، با توجه به اینکه نسل جامعه شناختی را ۱۰ سال می‌بینیم نسل دانشجویی کارشناسی و ارشد را ۵ تا ۱۰ سال ببینیم، یعنی یک نسل دانشجو را وارد بازار کنیم و در کنار آن نسل دانشجویی دکتری را سر و سامان دهیم تا وارد بازار کار شوند، البته قطعا همه آن‌ها شغل متناسب با تحصیلات پیدا نمی‌کنند؛ چرا که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های متفاوت و دانشگاه‌ها بالاست و باید چاره‌ای برای بازار کار آن‌ها اندیشید و راهی جز مهارت محوری وجود ندارد.

 
ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر ونوس
تیر ۱۶, ۱۴۰۲ ۸:۳۲ ب٫ظ

سلام
رفتن سمت تحصیلات تکمیلی بزرگترین اشتباه است. دکتری هیچ فایده ای ندارد. فقط بیکاری در انتظار شماست.

علی
خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۲ ق٫ظ

مسولین همیشه عملکردی دیر هنگام داشتند. آینده پژوهی در ایران جدی گرفته نمیشه. در آینده ی نزدیک با معضل کمبود محقق مواجه خواهیم بود. آقای نادری از شما انتظار این نگرش را نداریم…

افشین
خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۳:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

اتفاقا بر عکس!
تا دلت بخواد محقق داریم اما شرایط و امکانات استفاده از دستاوردهاشون رو نداریم.
صنعت و فناوری ما در سالهای گذشته به دلایلی مثل تحریم ها، از دانش ما جا مونده
ما موندیم و دانشی که به واسطه بلااستفاده بودن در حال استهلاکه!

علی
خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۶:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  افشین

منظور من آینده ست و شما هم اشاره کردید که دانش در حال استهلاکه و نتایج این استهلاک کمبود محقق در آینده خواهد بود. کسی ذوق و شوق دکتری نداره جز برخی رشته ها، به عنوان مثال موردی که کارمند دانشگاه عنوان کرد که برای شش نفر ظرفیت دکتری رشته فیزیک تنها پنج نفر آمده بودند.

افشین
خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

بله، درسته متأسفانه!