مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی آزمون دکتری ۱۴۰۲ از سوی وزارت علوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

نحوه برگزاری مصاحبه و نمرات هر یک از بخش‌های مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها اعلام شد.

به گزارش پی‌اچ‌دی تست، در شیوه‌نامه انجام مصاحبه‌های دکتری با آزمون، ۲۰ امتیاز به سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب و ۳۰ امتیاز به ارزیابی داوطلبان در جلسه مصاحبه اختصاص داده شده است.

آیین نامه نحوه برگزاری مصاحبه دکتری سال ۱۴۰۲

مقدمه

با توجه به گسترش روزافزون تحصیلات تکمیلی در کشور و ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، شایسته است که اصل برابری فرصت‌ها و عدالت آموزشی در فرایند پذیرش دانشجو مدنظر قرار گیرد. در این فرایند، اعتماد به مؤسسات پذیرنده دانشجو، به مثابه پایه و اساس تحقق این مهم مدنظر قرار گرفته است.

آنچه در این شیوه نامه آمده، به منظور اطلاع مؤسسات از نحوه اجرا و پذیرش دانشجوی دکتری (Ph.D) در سال ۱۴۰۲ و در جهت جلوگیری از هر گونه سوگیری ناخواسته و برای ایجاد نوعی وحدت رویه در پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی فراهم شده است.

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور (شورای عالی انقلاب فرهنگی) در خصوص اعمال حدنصاب برای مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرحواره (در رشته‌محل‌های پژوهش‌محور) می‌باشد، شیوه نامه اجرایی جاری برای تعیین روند پذیرش و به منظور پیشگیری از بروز هر گونه اختلال در فرآیند پذیرش عادلانه، علمی و کیفی و نیز ایجاد هماهنگی بین همه عوامل اجرایی در ستاد، سازمان و مؤسسات تدوین شده است. نظارت عالی و هر گونه تفسیر یا تبیین موارد پیش‌بینی‌نشده، بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

تعاریف

وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان: سازمان سنجش آموزش کشور

مؤسسه: تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مراکز پژوهشی تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که دارای مجوز پذیرش دوره دکتری از دفتر گسترش آموزش عالی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

شورا: شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی

سنجش: فرایندی است که با هدف ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در بین مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی برای تمامی داوطلبان از طریق آزمون، مصاحبه علمی، بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری انجام می‌شود.

پذیرش: فرایندی است که با شرکت داوطلب در آزمون آغاز و با بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، انجام مصاحبه علمی و سنجش عملی تکمیل و با اعلام قبولی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پایان می‌یابد.

دکتری پژوهش محور: دوره دکتری تخصصی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر اخذ واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود.

طرح پژوهشی تقاضامحور: طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به موسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه‌های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می‌شود.

رشته‌محل‌های پژوهش محور: رشته‌محل‌هایی از مؤسسات می‌باشد که دارای طرح پژوهشی تقاضا محور است و در زمان انتخاب رشته، عناوین آنها از طریق دفترچه شماره دو سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طرح واره: طرح اولیه رساله داوطلبان رشته‌محل‌های پژوهش‌محور است که در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور که از طرف موسسه اعلام شده است، توسط داوطلب تهیه و تدوین و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری به صورت مکتوب ارائه می‌شود.

کلیات

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش دانشجو در دوره دکتری (Ph.D) و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با این شیوه نامه انجام می‌گیرد. مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان انجام می‌شود و مرحله دوم آن شامل مصاحبه علمی و سنجش عملی، بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و تهیه طرحواره (برای پذیرش در رشته‌محل‌های پژوهش محور) داوطلبان است که به مؤسسات پذیرنده واگذار شده و کلیات آن به شرح ذیل است:

۱- ثبت نام و شرکت داوطلبان در مرحله اول (آزمون متمرکز) بر اساس اطلاعیه‌هایی که از طریق سایت سازمان (هفته نامه پیک سنجش و دفترچه راهنما) اطلاع‌رسانی شده، صورت گرفت.

۲- طبق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

الف) زبان                                                                                   با ضریب (۱)
ب) استعداد تحصیلی                                                                    با ضریب (۱)
ج) دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد               با ضریب (۴)

۳- نتایج آزمون متمرکز، حداکثر دو ماه پس از برگزاری از سوی سازمان استخراج و به صورت کارنامه به تفکیک نمرات در بخش‌های مختلف آزمون با محاسبه نمره کل تراز شده به شرکت کنندگان اعلام می‌شود تا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بر اساس دفترچه انتخاب رشته، کدرشته‌محل‌های موردنظر خود را انتخاب کنند.

۴- نتایج اولیه به صورت چند برابر ظرفیت پذیرش بر اساس حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی مؤسسات پذیرنده تعیین شده از طریق سایت سازمان اعلام می‌شود.

۵- تمام فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه‌های شماره (۱) و (۲) در آزمون شرکت کنند.

۶- دارندگان مدارک تحصیلی معادل می‌بایست حائز شرایط «آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون‌های ورودی مقاطع بالاتر» مصوبه جلسه ۸۴۵ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که طی بخشنامه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۹۲/۵/۲۸ توسط معاونت آموزشی وزارت متبوع به تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ گردیده، باشند. ضمناً آن دسته از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه جلسه شماره ۴۳۲ مورخ ۱۳۷۷/۹/۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (مبنی بر ممنوعیت برگزاری دوره‌های معادل) در دوره‌های معادل پذیرفته شده‌اند، در شمول این مصوبه قرار می‌گیرند. همچنین براساس مصوبه جلسه ۷۷۱ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۶ و نامه شماره ۹۹/۵۷۱۴/دش مورخ ۹۹/۴/۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه دارندگان مدرک معادل که طی سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱به دوره‌های مذکور راه یافته‌اند، حسب مورد از تسهیلات بخشنامه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۱۳۹۲/۵/۲۸ برای ادامه تحصیل در مقاطع رسمی بالاتر برخوردار می‌شوند. ادامه تحصیل افرادی که دارای مدارک استخدامی، داخلی و یا با عنوان «معادل» می‌باشند، ضمن رعایت بخشنامه ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۹۲/۵/۲۸، منوط به تایید دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و صرفاً تاییدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل، مجوز ثبت نام در دانشگاه نمی‌باشد.

۷- بر اساس قانون فوق و مصوبات هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی – پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:

الف- دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی – پژوهشی براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

۱- آزمون متمرکز (۵۰ درصد)

۲- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)

۳- مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

ب- دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

۱- آزمون متمرکز (۳۰ درصد)

۲- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)

۳- مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

۴- تهیه طرحواره (۲۰ درصد)

تذکر مهم: نمرات مربوط به بندهای ۲ و ۳ و ۴ (در کدرشته‌محل‌های پژوهش محور) لازم است به تفکیک هر مورد در پرتال ارتباطی سازمان سنجش درج شود و رعایت سقف هر کدام از بندهای فوق طبق قانون الزامی و قابل جابجایی و تغییر نمی‌باشد.

۸- تعیین حدنصاب برای ورود داوطلبان به مرحله دوم در اختیار مؤسسات می‌باشد و سازمان مانند سنوات گذشته حدنصاب پیشنهادی را در اختیار مؤسسات قرار می‌دهد. مؤسسات بایستی دقت نمایند که افزایش یا کاهش این حدنصاب باعث مشکلاتی اعم از کاهش یا افزایش تعداد افراد معرفی شده برای مرحله دوم می‌شود و با توجه به اینکه افراد در کدرشته‌محل‌های دیگر تکرار می‌شوند و با در نظر گرفتن اینکه طبق مصوبه هفتمین و دوازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مرحله تکمیل ظرفیت وجود نخواهد داشت، احتمال بروز مشکلاتی همچون خالی ماندن ظرفیت پذیرش وجود دارد.

۹- برگزاری مرحله دوم توسط مؤسسات فقط از داوطلبانی صورت می‌گیرد که حدنصاب اعلامی موسسه را دارا بوده و توسط سازمان به موسسه معرفی شوند و امکان انجام مصاحبه از داوطلبانی که به موسسه معرفی نشده اند، وجود ندارد.

۱۰- مؤسسات مجاز به برگزاری آزمون کتبی یا شفاهی و احتساب نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی هستند. شایان ذکر است از تمامی افراد معرفی شده باید مصاحبه به عمل آید و آزمون کتبی یا شفاهی را نمی‌توان به عنوان فیلتر جهت کاهش تعداد مصاحبه شوندگان قرارداد.

توجه مهم: براساس مصوبه جلسه ۱۳۷مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور (شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه و همچنین طرحواره (در رشته‌محل‌های پژوهش محور) می‌باشد، حدنصاب نمره برای هر کدرشته محل تعیین کنند و این سازمان مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید.

۱۱- در برگزاری فرآیند مرحله دوم آزمون، مؤسسات دقت کافی به تطابق رشته امتحانی داوطلب و رشته فارغ التحصیلی آنان مطابق جداول دفترچه ثبت نام آزمون (دفترچه شماره ۱) داشته باشند و هر گونه ‌عدم تطابق را باید به سازمان اعلام نمایند.

۱۲- موسسات پذیرنده باید نهایت دقت را در درج حدنصاب نمره مصاحبه و همچنین نمره مصاحبه داوطلبان بعمل آورند. شایان ذکر است تحت هیچ شرایطی بعد از اعلام به این سازمان نمرات تغییر داده نمی‌شود.

۱۳- مؤسسات پذیرنده کدرشته‌محل‌های پژوهش محور ملزم هستند حداکثر تا ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فهرست طرح‌های پژوهشی تقاضامحور هر یک از رشته‌های مربوط را جهت اطلاع داوطلبان واجد شرایط از طریق سایت موسسه اعلام نمایند.

۱۴- دانشجوی پذیرفته‌شده در کدرشته محل پژوهش محور هیچ گونه مسئولیتی در قبال مسائل مادی مربوط به طرح پژوهشی تقاضامحور با کارفرما و موسسه نداشته و امکان دریافت هیچ وجهی از دانشجو بابت این طرح وجود ندارد. لذا بروز هر گونه اختلاف بین کارفرما و مؤسسه نمی‌تواند مانعی برای ادامه تحصیل دانشجوی پذیرفته‌شده به وجود آورد.

۱۵- مؤسسات، برای پذیرش دانشجو در مهرماه، از کسانی میتوانند پذیرش به عمل آورند که حداکثر تا سی و یکم شهریورماه همان سال فارغ التحصیل شوند. این موضوع برای داوطلبانی که شروع تحصیل آنان نیمسال دوم است، سی‌ام بهمن ماه همان سال خواهد بود.

۱۶- دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های روزانه و غیر روزانه دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می‌توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت نمایند. این متقاضیان بعد از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

۱۷- ثبت نام و شرکت مجدد در این آزمون برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) بلامانع می‌باشد.

۱۸- در بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی رعایت موارد زیر ضروری است:

الف) مؤسسات مجری دوره‌های دکتری میبایست چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی را از طریق سایت موسسه به داوطلبان اطلاع‌رسانی کنند.

ب) ضروری است که مؤسسات در فرآیند بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری یا برگزاری جلسه مصاحبه، میزان تأثیر هر یک از مؤلفه‌های فوق را مطابق آنچه در قانون آمده مدنظر قرار دهند.

فرآیند اجرایی

مؤسسات بعد از اعلام نتیجه انتخاب رشته داوطلبان در قالب کارنامه، با توجه به معرفی چند برابر ظرفیت با رعایت موارد الزامی که در ذیل آمده است، اقدام به مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری داوطلبان می‌کنند.

الف) مصاحبه باید به صورت حضوری انجام شود.

ب) زمان برگزاری مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری توسط سازمان تدوین و به اطلاع موسسات و داوطلبان خواهد رسید. موسسات می‌بایست زمانی را برای داوطلبان غایب و یا افرادی که زمان مصاحبه آن‌ها با سایر مؤسسات هم پوشانی داشته است در نظر بگیرند.

ج) نمره دهی به مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و طرحواره‌های پژوهشی (مرحله دوم)، بر اساس فرم پیشنهادی شماره دو این شیوه نامه انجام گیرد.

د) کلیه داوطلبان معرفی شده به مرحله دوم، موظف به تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی می‌باشند. بدیهی است چنانچه داوطلبی فرم مذکور را در مهلت تعیین شده تکمیل نکند سازمان این افراد را از فرآیند پذیرش حذف نموده و هیچ گونه اعتراضی قابل قبول نخواهد بود.

۱- ترکیب کمیته برگزارکننده

الف- جلسات مربوط به مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور اعضای هیأت علمی (حداقل سه نفر) به انتخاب گروه آموزشی رسمیت مییابد.

ب- درصورتی‌که گروه دارای رشته‌ها و گرایش‌های مختلف باشد، پیشنهاد می‌شود که یک کمیته اصلی و به تعداد گرایش‌ها کمیته‌های فرعی برای مرحله دوم تشکیل شود.

ج- به منظور ایجاد شرایط یکسان برای تمامی داوطلبان لازم است تعداد اعضای هیأت علمی برگزارکننده در هر کدرشته محل در تمام جلسات مرحله دوم ثابت باشد.

۲- تشکیل پرونده

فرآیندهای اداری مربوط به تشکیل پرونده و مدارک لازم برای مرحله دوم، از طریق مؤسسات به اطلاع داوطلبان رسانده شود و تمام مراحل تشکیل پرونده در حد امکان به صورت الکترونیکی بوده و در یک بازه زمانی مشخص و در قالب فرم‎های صریح و روشن برای داوطلبان امکان‌پذیر باشد.

تبصره: شایان ذکر است پاسخگویی در خصوص مرحله دوم آزمون بر عهده مؤسسات می‌باشد.

۳- دستورالعمل اجرای مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری

در این شیوه نامه، سه فرم پیشنهادی مجزا در نظر گرفته شده است که فرم شماره ۱ مخصوص درج اطلاعات داوطلبان، فرم شماره ۲ مخصوص نحوه ارزیابی مرحله دوم و فرم شماره ۳ مخصوص صورت‌جلسه انجام مرحله دوم و درج نمرات داوطلبان است.

تبصره ۱فرم‌های ۱ و ۲ به صورت پیشنهادی است و درصورتی که مؤسسه بخواهد تغییری در جداول آن‌ها ایجاد کند این تغییر از سوی شورای مؤسسه به تصویب رسیده و اطلاع‌رسانی صورت پذیرد. شایان ذکر است مجموع نمرات هر قسمت باید مطابق قانون رعایت شود.

تبصره ۲– مؤسسات بایستی برای تمامی داوطلبان معرفی‌شده برای انجام مرحله دوم، که در مرحله دوم حاضر بوده اند، نمره این مرحله را به تفکیک موارد اعلام شده در پرتال ارتباطی سازمان درج نماید.

تبصره ۳– اگر داوطلبی در یک رشته امتحانی (گرایش یکسان) و یک دانشگاه در دوره‌های مختلف در یک جلسه مصاحبه حاضر بوده است، برای تمامی دوره‌ها نمره مصاحبه یکسان درج شود.

۴- مستندسازی

معاون آموزشی مؤسسه مسئول نظارت بر فرآیند مرحله دوم است و می‌بایست پس از اتمام مرحله دوم، فرم صورت جلسه را برای تمام داوطلبان، حتی در صورت‌عدم کسب حدنصاب موردنظر، تکمیل و تأیید کند. تکمیل تمام بندهای فرم صورت جلسه مرحله دوم الزامی است. بدیهی است پس از اعلام نمرات مصاحبه داوطلبان و حدنصاب نمره مصاحبه از سوی موسسه به سازمان، موارد اعلامی به هیچ وجه قابل تغییر نیست.

۵- اعلام نتایج نهایی

سازمان، بعد از تعیین وضعیت صلاحیت عمومی و کنترل سایر شرایط و ضوابط و شرایطی که از سوی مؤسسه در زمان فراخوان پذیرش دانشجو اعلام شده است، اسامی پذیرفته شدگان نهایی را استخراج و اعلام میکند و بعد از اعلام اسامی نهایی از طرف سازمان، داوطلبان به عنوان پذیرفته شده قطعی در مؤسسات ادامه تحصیل خواهند داد.

۶- غیبت و انصراف

مصاحبه علمی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری برای هر داوطلب صرفاً یک بار انجام می‌شود. عدم مراجعه داوطلب در بازه زمانی تعیین شده در مرحله دوم و همچنین تاریخ مجدد پیش‌بینی‌شده به منزله انصراف وی تلقی شده و برگزاری مجدد مصاحبه، برای داوطلبی که شرکت نکرده است، امکان‌پذیر نخواهد بود.

۷- ملاحظات

الف) به منظور هماهنگی بیشتر بین اعضای هیأت علمی برگزارکننده مرحله دوم، تصمیم گیری در خصوص ملاک‌های پذیرش، چگونگی برگزاری جلسات و نحوه بررسی سوابق داوطلبان، جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت علمی مربوطه و معاون آموزشی دانشکده یا مؤسسه برگزار شود.

ب) فراهم ساختن شرایط یکسان و مشابه برای تمام داوطلبان در طی فرآیند مرحله دوم به منظور برقراری عدالت آموزشی و رعایت شأن و منزلت داوطلبان در تمام موارد مربوط به مرحله دوم، الزامی است.

ج) شایسته است که مؤسسات، محیطی دوستانه و به دوراز هر گونه اضطراب فراهم سازند تا داوطلبان قادر به ارائه حداکثر توانمندی و قابلیت خود در این مرحله باشند.

د) بر اساس آموزه‌های دین اسلام و قوانین و مقررات کشور، از هر گونه تبعیض و سوگیری قومی، جنسیتی، فرهنگی و مؤسسه‌ای در طی فرآیند مرحله دوم پرهیز شود.

ه) تصریح ملاک‌های مرحله دوم به منظور ایجاد فرصت برابر برای رقابت داوطلبان، به شفافیت بررسی سوابق و جلوگیری از هر گونه اعتراض و مشکلات احتمالی منجر خواهد شد. شایسته است، سؤالات مرحله دوم، صریح، روشن، بدون ابهام و مرتبط با موضوع، طرح شوند.

و) به منظور برقراری عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر، شایسته است که مدت زمان یکسانی با توجه به نظر هیأت برگزارکننده برای مرحله دوم هر یک از داوطلبان در نظر گرفته شود.

ز) در صورت پرشمار بودن تعداد داوطلبان، به منظور پیشگیری از خستگی اعضا هیأت برگزارکننده و اثرات احتمالی آن، لازم است که برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جلسات مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری طی چند روز انجام شود.

ح) به منظور افزایش پایایی فرآیند مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، ضروری است که فرم نمره دهی مرحله دوم، از سوی هر یک از اعضای هیأت علمی برگزارکننده به صورت جداگانه تکمیل شود و تصمیم گیری در خصوص هر داوطلب، از سوی کل اعضای هیأت برگزارکننده صورت پذیرد.

ط) مؤسسه، نمره مرحله دوم هر داوطلب را در ملاکهای مربوطه در فرم صورت جلسه مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری وارد کرده و اصل صورت جلسه به تأیید اعضای هیأت برگزارکننده برسد.

ی) با توجه به اهمیت رعایت شأن داوطلبان و احترام به کسانی که به عنوان آینده ساز جامعه علمی کشور به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، پیشنهاد می‌شود که موارد زیر در برخورد با داوطلبان مدنظر قرار گیرد:

– محل مناسب برای انتظار آن‌ها تعبیه شود؛

– کارکنان مؤسسه در خصوص نحوه برخورد با داوطلبان و احترام به ایشان توجیه شوند؛

– وسایل پذیرایی اولیه در حد توان مؤسسه برای داوطلبان فراهم شود؛

– راهنمایی صحیح داوطلبان از بدو ورود به دانشگاه انجام شود؛

– دستورالعمل‌های بهداشتی توسط تمامی کارکنان موسسه و داوطلبان رعایت شود.

۸- سایر موارد

الف) ظرفیت پذیرش دانشجو در مؤسسات مطابق با ظرفیت تأییدشده از طرف دفتر گسترش آموزش عالی و براساس آنچه در فراخوان پذیرش اعلام‌شده است، صورت می‌گیرد.

ب) با توجه به تصویب «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰ در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ توسط مجلس محترم شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲» در این آزمون اجرا می‌شود و معرفی و پذیرش داوطلبان واجد شرایط در هر دو مرحله از آزمون، بر اساس این قوانین و به صورت ذیل صورت می‌گیرد.

  • ۲۵ درصد از ظرفیت پذیرش در هر کدرشته محل به رزمندگان و ایثارگران (همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان، همسر و فرزندان آنان و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان)، به شرط کسب حدنصاب علمی (در سهمیه رزمندگان حداقل ۸۰ درصد و در سهمیه ایثارگران حداقل ۷۰ درصد نمره در هر یک از مراحل آزمون برای آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد) اختصاص می‌یابد.

  • ۵ درصد از ظرفیت پذیرش در هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به شرط کسب حدنصاب علمی (حداقل ۷۰ درصد نمره در هر یک از مراحل آزمون برای آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد) اختصاص می‌یابد.

  • خالی مانده سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی بماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

ج) بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب مورخ ۱۳۸۹/۱/۲۹ مجلس محترم شورای اسلامی، ده درصد (٪۱۰) ظرفیت اعلام شده مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر کدرشته محل برای مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، به شرط کسب حداقل هشتاد درصد (٪۸۰) نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد، اختصاص می‌یابد. حدنصاب نمره در تمامی مراحل آزمون لحاظ می‌شود. براین اساس و طبق مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۲ شورای مرکزی بورس در خصوص ادامه تحصیل مربیان (ابلاغی طی نامه شماره ۴/۲۹۳۶۷ به تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۹سازمان امور دانشجویان) شرایط استفاده از سهمیه مربیان به شرح ذیل است:

۱- مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌توانند از سهمیه مربی استفاده کنند.

۲- مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی (مازاد بر ظرفیت) در کلیه دوره‌های روزانه و غیرروزانه ملزم به پرداخت شهریه میباشند و پرداخت این شهریه در صورت نیاز دانشگاه محل خدمت به تخصص ایشان با رعایت آیین‌نامه‌های داخلی و امکان انجام تعهدات بعد از فارغ التحصیلی، حداکثر به مدت چهار و نیم سال براساس مصوبه هیات امناء برعهده دانشگاه محل خدمت و در غیر این صورت برعهده مربی می‌باشد.

۳- مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی که در ظرفیت عادی (بدون استفاده از سهمیه مربی) دوره‌های غیرروزانه شهریه پرداز) پذیرفته شوند، همانند سایر داوطلبان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

۴- مربیان پیمانی مشمول استفاده از سهمیه مربی نمی‌باشند، این داوطلبان میتوانند با موافقت دانشگاه محل خدمت و استفاده از ظرفیت عادی همانند سایر داوطلبان (بدون استفاده از سهمیه مربی) در آزمون شرکت نموده و پذیرفته شوند. لازم به ذکر است این داوطلبان همانند داوطلبان آزاد ملزم به پرداخت شهریه در دوره‌های غیرروزانه می‌باشند.

۵- مربیان (اعم از رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی یا پیمانی) در صورتی می‌توانند در دوره روزانه یا شهریه‌پرداز ادامه تحصیل دهند که دانشگاه محل خدمت آنان موافقت نماید و بایستی موافقت دانشگاه محل خدمت قبل از ثبت نام در آزمون اعلام شود و ماموریت آموزشی مربیان پذیرفته شده، وفق مقررات داخلی دانشگاه محل خدمت می‌باشد.

۶- اعطای ماموریت آموزشی مربیان براساس بخشنامه شماره ۱۵/۱۶۵۱۳۰به تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود.

با توجه به موارد فوق موسسات می‌بایست مدارک تمامی داوطلبانی را که برای آن‌ها سهمیه مربی لحاظ شده است را از لحاظ صحت ادعای اعلام شده داوطلب مبنی بر مربی رسمی و یا رسمی آزمایشی بودن مورد بررسی و تایید قرار دهند.

فرم پیشنهادی شماره ۱

این فرم توسط داوطلبان تکمیل می‌شود. جهت دانلود فرمت ورد فرم شماره ۱ به لینک زیر مراجعه نمایید:

فرم شماره ۱ مصاحبه دکتری

فرم پیشنهادی شماره ۲: نحوه بررسی سوابق علمی و مصاحبه آزمون دکتری

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری شامل سه بخش به شرح زیر است.

الف) دکتری آموزشی – پژوهشی:
۱– سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ نمره)
۲– مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ نمره)
ب) دکتری پژوهش محور:
۱– سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ نمره)
۲– مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ نمره)
۳– تهیه طرحواره (۲۰ نمره)

تذکر مهم ۱: نمره تمامی داوطلبان در هر یک از بخشهای «سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و سنجش عملی و تهیه طرحواره» توسط موسسه به صورت جداگانه از طریق پرتال ارتباطی به سازمان اعلام خواهد شد.

الف) دکتری آموزشی – پژوهشی:

۱- نمره سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری:

جدول ۱- نحوه محاسبه نمرات پژوهشی و فناوری

ردیف نوع فعالیت حداکثر نمره نحوه ارزیابی نمره مکتسبه
۱

۱-۱ مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

۳-۱ برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر

   
۲مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی   
۳مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)   
۴تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی   
۵معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل   
۶برگزیدگان المپیادهای علمی- دانشجویی   
۷مدرک زبان معتبر  طبق جدول شماره ۶ 
۸سایر موارد موردنظر دانشگاه   
جمع ۲۰  

۲) نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی:

جدول ۲- نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی

ردیف نوع فعالیتحداکثر
نمره
نحوه ارزیابینمره
مکتسبه
۱آزمون شفاهی و یا کتبی   
۲مصاحبه تخصصی   
۳نظر اساتید راهنما   
جمع ۳۰  

ب) دکتری پژوهش محور:

۱- نمره سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری:

جدول ۳- نحوه محاسبه نمرات پژوهشی و فناوری

ردیف نوع فعالیت حداکثر نمره نحوه ارزیابی نمره مکتسبه
۱

۱-۱ مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

۳-۱ برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر

   
۲مقالات علمی ـ ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی   
۳مقالات چاپ‌شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)   
۴تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی   
۵معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل   
۶برگزیدگان المپیادهای علمی- دانشجویی   
۷مدرک زبان معتبر  طبق جدول شماره ۶ 
۸سایر موارد موردنظر دانشگاه   
جمع ۲۰  

۲- نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی:

جدول ۴- نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی

ردیف نوع فعالیتحداکثر نمرهنحوه ارزیابینمره مکتسبه
۱آزمون شفاهی و یا کتبی   
۲مصاحبه تخصصی   
۳نظر اساتید راهنما   
جمع ۳۰  

۳- تهیه طرحواره:

جدول ۵- نمره تهیه طرحواره

ردیف نوع فعالیتحداکثر نمرهنحوه ارزیابینمره مکتسبه
۱میزان انطباق طرحواره با طرح پژوهشی تقاضامحور موسسه   
۲میزان انطباق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی قبلی داوطلب در راستای طرح پژوهشی   
۳امتیاز استاد راهنمای طرح پژوهشی تقاضامحور به داوطلب   
۴امتیاز مربوط به نحوه تدوین طرحواره و ارائه آن در قالب اهداف و پیش فرضیه‌ها و روش اجرا   
جمع ۲۰  

ج) امتیاز مدرک زبان:

جدول ۶- همترازی نمرات آزمون‌های ملی و بین المللی زبان انگلیسی

MSRT (MCHE)IELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL Computer + TOEFL PAPER
TOLIMO
حداکثر نمره
90-1007-9/096-120250-300 600-680 8
85-896/5-6/986-95232-249 575-599 7
80-846-6/476-85213-231 550-574 6
75-795/5-5/966-75196-212 525-549 5
70-745-5/456-65173-195 500-524 4
65-694/5-4/946-55152-172 475-499 3
60-644-4/436-45133-151 450-474 2
50-593/5-3/929-35113-132 425-449 1

 

دانلود شیوه نامه اجرایی آزمون دکتری 1402

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلمان
خرداد ۲۰, ۱۴۰۲ ۸:۴۲ ب٫ظ

اون بند “د” ملاحظات خیلی جالب هست که در مورد سوگیری و … صحبت کرده :)
پدر آمرزیده ها الان هفتاد هشتاد درصد داوطلب ها از اینکه اساتید با استفاده از حد نصاب دانشجویان دلخواهشون رو جذب میکنند شکایت دارند. بعد شما خودتان را به کوچه چپ می زنید؟