موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پاسخ به سوالات متداول داوطلبان درخصوص پذیرش دکتری استاد محور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

همزمان با اعلام فراخوان‌های دکتری استاد محور، برخی متقاضیان با سوالاتی درخصوص این نوع پذیرش مواجه شده‌اند که در این مطلب به آنها پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش پی اچ دی تست، شیوه جدید پذیرش دکتری به روش استاد محور شیوه‌ای است که اساتید با داشتن شرایط خاصی می‌توانند با مشخص کردن موضوع رساله در ابتدای فرآیند پذیرش، دانشجوی دکتری جذب کنند. البته در این روش هم نیاز به تایید نهایی پذیرفته‌شدگان از سوی سازمان سنجش است.

نحوه پذیرش دانشجوی دکتری استاد محور

پذیرش دکتری استاد محور به دو شیوه صورت می‌گیرد:

  • بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان
  • از طریق کنکور دکتری سازمان سنجش

آیین نامه پذیرش دکتری استاد محور (به صورت بدون آزمون و نیز از طریق کنکور) از سوی وزارت علوم به صورت جداگانه ابلاغ شده است.

در شیوه اول بدون آزمون، استاد موضوع رساله را از سامانه نان انتخاب کرده و در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه به تصویب می‌رساند. سپس طی فراخوانی (همانند فراخوان‌های دکتری بدون کنکور استعداد درخشان) عنوان طرح و سایر جزییات از سوی هر یک از دانشگاه‌ها به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود. در ادامه داوطلبان واجد شرایط که علاقه‌مند هستند با این استاد و در زمینه این موضوع کار کنند، می توانند با ارسال مدارک ثبت نام کرده و پس از تایید استاد و رعایت شرایط و ضوابط به عنوان دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

بنابراین، درخصوص پذیرش بدون کنکور، داوطلبان باید منتظر انتشار فراخوان‌های دانشگاه‌ها باشند. در فراخوان دانشگاه‌ها جزییات زمان و نحوه ثبت نام، عناوین طرح‌ها، اساتید و رشته‌های دارای پذیرش اعلام می‌شود.

در شیوه دوم که پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش صورت می گیرد نیز استاد میزبان باید موضوع رساله دکتری را پس از تایید شورای آموزشی یا پژوهشی دانشکده و یا دانشگاه در سامانه نان ثبت کند. سپس سازمان سنجش مشخصات استاد پذیرنده به همراه عنوان طرح تحقیقاتی موضوع رساله را به صورت یک کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور درج می‌کند. فرایند قبولی در این روش مشابه روال معمول قبولی در کنکور دکتری است.

بنابراین، درخصوص پذیرش با کنکور داوطلبان باید در هنگام انتخاب رشته، رشته‌محل‌های استاد محور را در فرم اینترنتی انتخاب رشته وارد کنند.

شرایط ثبت نام دکتری استاد محور چیست؟

درخصوص پذیرش با آزمون که شرایط ثبت نام همان شرایط ثبت نام آزمون دکتری است. تنها نکته مهمی که هم در پذیرش بدون‌ آزمون و هم با آزمون استاد محور دانشجوی دکتری وجود دارد این است که داوطلبانی که با استفاده از این شیوه پذیرفته می‌شوند، نباید با استاد پذیرنده دارای رابطه نسبی یا سببی باشند.

شرایط پذیرش استعداد درخشان دکتری به شیوه استاد محور همان شرایط اعلام‌شده در آیین نامه دکتری استعداد درخشان وزارت علوم است. بر اساس آخرین آیین‌ نامه جدید دکتری استعدادهای درخشان، شرایط پذیرش دکتری استعداد درخشان را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • داشتن معدل کارشناسی بالاتر از ۱۶
  • داشتن معدل کارشناسی ارشد بالاتر از ۱۷
  • کسب حداقل ۶۰ امتیاز آموزشی، پژوهشی و مصاحبه در آیین‌نامه
  • از تاریخ دانش آموختگی متقاضی تا اول مهر ماه سال پذیرش در دوره دکتری، بیش از دو سال نگذشته باشد.
  • کسب حداقل ۷ امتیاز از ردیف ۱ جدول ۱ امتیازدهی

آیا فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد می‌توانند در پذیرش استاد محور بدون کنکور دکتری شرکت کنند؟

در صورتی که در فراخوان دکتری استاد محور ویژه استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها محدودیتی ذکر نشده باشد، داوطلبان دانشگاه آزاد هم می‌توانند برای این نوع پذیرش ثبت نام کنند.

زمان ثبت نام دکتری استاد محور کی است؟

درخصوص پذیرش با آزمون لازم است داوطلبان در کنکور دکتری سازمان سنجش ثبت نام کنند. در خصوص پذیرش بدون آزمون هم باید مطابق زمان‌بندی اعلام‌شده در اطلاعیه هر دانشگاه ثبت نام کنند.

سایت ثبت نام دکتری استاد محور چیست؟

درخصوص پذیرش با آزمون ضروری است متقاضیان برای کنکور دکتری در سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند. در خصوص پذیرش بدون آزمون هم باید مطابق اطلاعیه هر دانشگاه و به روش اعلام‌شده ثبت نام کنند.

پذیرش دکتری بدون آزمون استاد محور همان استعداد درخشان است؟

خیر، پذیرش استاد محور (بدون آزمون) کاملا مجزا از فرایند پذیرش بدون کنکور استعداد درخشان دانشگاه‌هاست. اما کسانی که متقاضی پذیرش دکتری استاد محور به صورت بدون کنکور هستند باید شرایط آیین نامه دکتری استعداد درخشان را داشته باشند.

آیا امکان شرکت در فراخوان‌های بدون کنکور استعداد درخشان و نیز استاد محور مقطع دکتری به صورت همزمان وجود دارد؟

بله، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و داوطلبان دارای شرایط می‌توانند همزمان در فراخوان های دکتری بدون کنکور استعداد درخشان و دکتری استاد محور شرکت کنند.

آیا استاد محور همان پژوهش محور است؟

خیر، پذیرش دکتری پژوهش محور سال‌هاست که از طریق آزمون دکتری صورت می‌گیرد و با پذیرش استادمحور متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص دکتری پژوهش محور کلیک کنید.

چطور از طریق کنکور باید برای قبولی دکتری استاد محور اقدام کنم؟

مطابق آیین‌نامه دکتری استاد محور، برای قبولی از طریق کنکور باید رشته‌محل‌های استاد محور در دفترچه انتخاب رشته اعلام شود. اما در دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ اثری از رشته‌محل‌های استاد محور نبود. بنابراین، در سال جاری امکان پذیرش استاد محور از طریق آزمون دکتری وجود ندارد.

آیا تحصیل در دوره دکتری استاد محور شهریه دارد؟

تحصیل در دوره‌های روزانه دکتری استاد محور رایگان است و در سایر دوره‌ها مطابق مصوبه هیات امنای دانشگاه‌ها لازم است شهریه پرداخت شود.

آیا پذیرش دکتری استاد محور در دانشگاه آزاد هم صورت می‌گیرد؟

آیین‌نامه‌های پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور از سوی وزارت علوم ابلاغ شده و در دانشگاه‌های سراسری اجرا خواهد شد. تاکنون آیین‌نامه‌ای از سوی دانشگاه‌ ازاد در این خصوص ابلاغ نشده است.

پذیرش دکتری استاد محور در چه رشته هایی صورت می‌گیرد؟

در پذیرش استاد محور دانشجوی دکتری از طریق آزمون، لیست رشته‌محل‌ها در دفترچه انتخاب رشته دکتری اعلام خواهد شد. بدین صورت که سازمان سنجش مشخصات استاد پذیرنده به همراه عنوان طرح تحقیقاتی موضوع رساله را به صورت یک کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته دکتری درج می‌کند.

در پذیرش استاد محور استعداد درخشان، همه جزییات لازم ازجمله رشته‌های دارای پذیرش در فراخوان دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mn
تیر ۱۷, ۱۴۰۲ ۴:۱۵ ب٫ظ

سلام
وقت بخیر ممنون از مطالب مفید سایت
در پذیرش استاد محور جدا از کنکور ، استاد پذیرنده بازم هم باید شرایط استاد نمونه کشوری یا برگزیده بودن جشنواره رو داشته باشه؟ یا هر استاد و دانشیاری میتونه جذب کنه؟ و اینکه اگر دانشگاهی شرایطتش رو داسته باشه از طرف وزارت علوم بهش ابلاغ میشه که اطلاعیه بزنه داخل سایت دانشگاه؟ اگر اینطوری باشه دانشکاهی که اطلاعیه نزده امکان جذب نداره؟