پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

برنامه وزارت علوم برای حذف ۱۰ هزار رشته ارشد و دکتری تا سال آینده

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم از حذف ۱۰ هزار رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در صورتی که از نظر شغلی آینده‌ای برای فارغ التحصیلان این رشته‌ها وجود نداشته باشد خبر داد.

دکتر قاسم عموعابدینی در گفت و گو با ایسنا از برنامه این وزارتخانه برای حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد و گفت: برنامه حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان این مطب با اشاره به بازنگری رشته‌های دانشگاهی، اظهار کرد:  حدود ۱۰ هزار رشته کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌ها در برنامه حذف وزارت علوم قرار دارد و در حال حاضر حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده و در صورتی که از نظر شغلی آینده‌ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در این رشته‌ها وجود نداشته باشد، تمامی ۱۰ هزار رشته سال آینده حذف خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بر اساس سیاست بازنگری رشته‌های دانشگاهی در وزارت علوم، امسال قرار بود ۸۰۰ کدرشته محل در دوره کارشناسی دانشگاه‌ها حذف شود که البته این تعداد به ۱۱۰۰ کد رشته محل رسید و ما در مهر امسال دانشجویی در این رشته‌ها پذیرش نکردیم.

عموعابدینی در خصوص نحوه پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌ها نیز تاکید کرد: پذیرش دانشجو باید در دو بخش شکل گیرد، یک بخش در حوزه نیاز محوری است یعنی صنعت و جامعه، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های علوم انسانی، شرکت‌های غیر علوم انسانی و کشاورزی، رشته‌های مورد نیاز خود را معرفی می‌کنند سپس در دفترچه کنکور اعلام می‌شود، داوطلبان این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند و پس از معرفی و مصاحبه، بورس می‌شوند که این مساله هم اکنون نیز اجرایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: شکل دیگر پذیرش شامل پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان است که این دانشجویان وارد رشته‌های اولویت‌دار می‌شوند و به روش استادمحوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون یک مدل و برنامه‌ای را در دانشگاه‌های حکمت بنیان و تمدن ساز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که براساس آن، دانشجویان استعداد برتر ما به جای پذیرش از فوق دیپلم به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکتری، این دانشجویان از دیپلم در فوق لیسانس پذیرش شوند که به آن «فوق لیسانس پیوسته» می‌گویند و همچنین بتوانند از لیسانس در مقطع دکتری پذیرش شوند.  در برخی از رشته‌ها که خاص این دانشجویان است این نوع پذیرش مجاز است که این دانشجویان به صورت استاد محوری و مستقیم در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند.

به گفته وی، این پذیرش خاص استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر بوده و این روند در بسیاری دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود. دانشجو با ارائه برنامه به یک استاد، شاگرد او می‌شود و پذیرش از کارشناسی تا دکتری هم رواج دارد. بنابراین پایه دانشگاه حکمت بنیان شامل چهار مولفه، برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌محوری است.

عموعابدینی خاطر نشان کرد: برای تحقق این نوع دانشگاه، پذیرش و آموزش از این طریق در ۳۰ دانشگاه بزرگ و معین که یک درصد تولید علم جمهوری اسلامی را برعهده دارند در ۵ سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود. البته در حال حاضر نیز استعدادهای درخشان به روش استادمحوری با درخواست استاد وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند و بورسیه هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، اساس کار استاد باید برنامه‌محوری باشد و هر استاد دانشگاه باید یک برنامه مشخص داشته باشد که بر اساس آن کار کند، این روند در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران انجام شده است.

عموعابدینی ادامه داد: برای تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمت‌بنیان همه آیین‌نامه‌های پژوهشی، آموزشی، فناوری و جذب دانشجو بازنگری خواهند شد تا از سال آینده وارد فاز اجرا شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از تفاوتهای دانشگاه حکمت بنیان با دانشگاه‌های غربی اخلاق‌محوری است که در نظام آموزشی حوزه تمدنی ایران وجود داشته و افرادی که در حکمت‌خانه‌ها تربیت می‌شدند، حکیم نام داشتند. این افراد مانند ابن سینا افراد موثری در جامعه ایرانی و توسعه دانش در سطح جهان بودند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها