پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

اعلام معیارهای شناسایی سرآمدان علمی و فناوری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

سامانه سرآمدان علمی و فناوری و دیپلماسی علمی با هدف شناسایی و مدیریت اطلاعات سرآمدان علمی و فناوری راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، سرآمدان علمی و فناوری نقش و جایگاه برجسته‌ای در توسعه و تعالی کشورها، به خصوص در زمینه تولید علم، هنر و فناوری ایفا می‌کنند. از این رو، شناسایی سرآمدان علمی و فناوری کشورها از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این حال، تعاریف گوناگونی از سرآمدان علمی و فناوری در کشورها و مجامع گوناگون به چشم می‌خورد. جوایز متعددی نیز به پژوهشگران و سازمان‌ها در کشورهای گوناگون اعطا می‌شود که اعتبار آنها روشن نیست. از این رو، ضرورت استانداردسازی تعریف سرآمدان علمی و فناوری و ایجاد مفهومی واحد، جامع و یکپارچه در کشور و همچنین اعتبارسنجی جوایز علمی ملی و بین‌المللی بیش از پیش احساس می‌شود.

نظر به اهمیت و ضرورت این امر، سامانه «سرآمدان علمی و فناوری و دیپلماسی علمی» با رسالت شناسایی و مدیریت اطلاعات سرآمدان علمی و فناوری ایران و کشورهای اسلامی و ایجاد بستری برای همکاری‌های علمی آنان در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) ایجاد شده است.

این گروه در راستای نیل به مرجعیت علمی و رسمی، ضمن استانداردسازی تعریف سرآمدی و اعتبارسنجی مستمر جوایز متعدد ملی و بین‌المللی به ارزیابی مستمر و شناسایی سرآمدان علمی و فناوری ایران و کشورهای اسلامی در دو سطح پژوهشگران انفرادی و سازمان‌ها به لحاظ ابعاد گوناگون می‌پردازد. نتایج حاصل از این سامانه می‌تواند ضمن ایجاد مرجعیت برای ISC در خصوص اعتبارسنجی جوایز ملی و بین‌المللی از یک سو و شناسایی سرآمدان علمی و فناوری ایران و کشورهای اسلامی از دیگر سو، به عنوان ابزاری برای کمک به متولیان علمی و پژوهشی کشور جهت تسهیل امور پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مانند شناسایی پژوهشگر برتر، اعطای پایه تشویقی و … به کار گرفته شود.

علاوه بر این، این سامانه می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای نهادهای علمی کشور را جهت آگاهی از عملکرد آنها به لحاظ سرآمدی علمی و فناوری ایجاد کند. همچنین با ارائه چشم‌اندازی از سمت و سوی حرکت کشور در این خصوص به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توسعه علمی کشور یاری می‌رساند.

معیارهای سرآمدی علمی و فناوری

سامانه «سرآمدان علمی و فناوری و دیپلماسی علمی»، سرآمدان علمی و فناوری ایران و کشورهای اسلامی را نه تنها بر اساس جشنواره‌ها و جوایز، بلکه بر اساس معیارهای گوناگون سرآمدی مورد شناسایی قرار می‌دهد. بدین ترتیب، ابتدا معیارهای شناسایی سرآمدان علمی و فناوری تدوین شد که شامل موارد ذیل خواهد بود:

  • کسب جوایز معتبر ملی و بین‌المللی (مانند نوبل، فیلدز، خوارزمی، فارابی)؛

  • پژوهشگران پراستناد علوم انسانی ISC، یک دهم و یک درصد برتر ESI و دو درصد برتر Scopus؛

  • نشر مقالات در یکی از دو مجله نیچر و ساینس یا نشر کتاب در حوزه‌های علوم انسانی در سطح بین‌المللی با ناشران معتبر تراز اول جهان؛

  • نوآوری، اکتشاف یا اختراع ثبت شده در مراجع معتبر بین‌المللی (همانند اداره ثبت اختراع اروپا؛ (EPO)، اداره ثبت اختراع ژاپن (JPO) و اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO))؛

  • راه‌اندازی و هدایت یک شرکت دانش‌بنیان با جذب دانش آموختگان فراتر از آستانه‌ای معین؛

  • مشارکت در طرح‌های بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌های تراز اول جهان؛

  • جذب گرنت ملی و بین‌المللی (با مبلغی فراتر از آستانه‌ای معین)؛

  • ساخت مواد شیمیایی، واکسن، دارو، قطعه مکانیکی، الکترونیکی و دستگاهی و نرم‌افزاری که به تولید انبوه رسیده باشد.

به منظور تحقق این امر، این سامانه در پنج فاز ذیل طراحی و راه‌اندازی خواهد شد.

در فاز اول، شناسایی سرآمدان علمی و فناوری ایران مد نظر قرار گرفته است. در این فاز، تنها سرآمدانی گردآوری می‌شوند که اطلاعات آنها بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی و وب‌سایت‌ها گردآوری می‌شود.

در فاز دوم نیز سرآمدان علمی و فناوری ایران مورد شناسایی قرار گرفته، با این تفاوت که اطلاعات این فاز از طریق خوداظهاری سرآمدان گردآوری می‌شود.

در فاز سوم، سرآمدان علمی و فناوری ایران با توجه به تمام معیارهای سرآمدی فوق‌الذکر جهت اعطای جایزه آی اس سی، انتخاب پژوهشگر برتر و … مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

در فاز چهارم، سرآمدان علمی و فناوری کشورهای اسلامی به سامانه افزوده خواهند شد.

در فاز پنجم، بستری برای دیپلماسی علمی ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که پژوهشگرانی که پتانسیل دیپلماسی علمی داشته مورد شناسایی قرار می‌گیرند. همچنین، توافقات میان سرآمدان علمی ایران و کشورهای اسلامی ثبت می‌شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها