موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پاسخ به سوالات رایج درباره ثبت‌نام کنکور دکتری ۱۴۰۳

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب به سوالات متداول داوطلبان در خصوص ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ پاسخ داده شده است.

به گزارش پی اچ دی تست، ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ از ۱۷ آبان آغاز شده است. کلیه داوطلبان کنکور دکتری در دوره‎‌های روزانه، شبانه و پردیس دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی و نیز دانشگاه آزاد لازم است نسبت به ثبت‌نام در بازه زمانی اعلام شده اقدام نمایند.

آخرین مهلت ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۳، ۲۳ آبان‌ماه اعلام شده است. البته احتمال تمدید ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۳ هم وجود دارد.

۱- منظور از کد ترکیب در آزمون دکتری ۱۴۰۳ چیست؟

– تا سال گذشته، همه داوطلبان یک کدرشته در آزمون دکتری به سوالات دروس یکسانی پاسخ می‌دادند و در نهایت نیز تنها یک رتبه برای همه گرایش‌های آن رشته به دست می‌آوردند.

در سال جاری برای اولین بار در آزمون دکتری، دروس مورد سوال در گرایش‌های مختلف یک رشته متفاوت شده‌اند. به این معنا که داوطلبانی که گرایش مشخصی از یک رشته را مدنظر دارند، تنها لازم است به سوالات دروسی که برای آن گرایش موثر هستند پاسخ دهند و نمره درس تخصصی کنکور آن‌ها تنها از همین دروس محاسبه خواهد شد.

دروسی که در هر کد ترکیب موثر هستند با علامت تیک در جدول مشخص شده‌اند.

۲- آیا پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۲ اجازه شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ را دارند؟

– بر اساس دفترچه ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۳، پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه و غیرروزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ می‌توانند در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام و شرکت نمایند.

۳- آیا دانشجویان مقطع دکتری، می‌‎توانند در آزمون دکتری ۱۴۰۳ شرکت کنند؟

– دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های روزانه و غیرروزانه دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می‌توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام و شرکت نمایند. این داوطلبان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

۴- آیا فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری هم می‌توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۳ شرکت کنند؟

– ثبت‌نام و شرکت مجدد در این آزمون برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری تخصصی، به شرط فراغت از تحصیل در آن مقطع تا پایان نیمسال اول سال تحصیلی جاری ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بلامانع است.

۵- آیا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند هم می‌توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۳ شرکت کنند؟

– بله، همه کسانی که تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ موفق به اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد شوند، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ هستند.

۶- آیا در ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ شرط معدل وجود دارد؟

– داوطلبانی که معدل مقطع کارشناسی ارشد آنان کمتر از ۱۴ است، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ را ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شرایط شرکت در کنکور دکتری کلیک کنید.

۷- اطلاعات موردنیاز جهت ثبت‌نام در آزمون دکتری ۱۴۰۳ از جمله کدهای رشته‌‎های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، رشته امتحانی، دانشگاه و شهر را از کجا می‌توان پیدا کرد؟

– پس از ورود به سامانه ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، می‌توانید از منوی سمت راست، قسمت «جداول موردنیاز جهت ثبت‌نام»، اطلاعات مورد نظر خود را به دست آوردید.

۸- آیا می‌توان در آزمون دکتری ۱۴۰۳ در دو رشته امتحانی شرکت کرد؟

– خیر، داوطلبان آزمون دکتری تنها مجاز به انتخاب یک رشته امتحانی هستند.

۹- آیا امکان شرکت در هر رشته امتحانی موردعلاقه داوطلب در آزمون دکتری وجود دارد؟

– برخی از رشته‌های امتحانی مقطع دکتری دارای شرط تجانس مدرک کارشناسی ارشد داوطلب هستند و لازم است داوطلبان با توجه به رشته‌های مجاز به ثبت‌نام آزمون دکتری رشته‌های مختلف، نسبت به ثبت‌نام و شرکت در کنکور اقدام نمایند. (برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب رشته‌های مجاز به شرکت در آزمون دکتری را بخوانید.)

۱۰- برای شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد باید جداگانه ثبت‌نام کرد؟

– خیر، آزمون دکتری ۱۴۰۳ سراسری و آزاد به صورت یکپارچه برگزار خواهد شد و بنابراین ثبت‌نام دکتری آزاد ۱۴۰۳ هم به صورت همزمان با ثبت‌نام دکتری سراسری در سایت سازمان سنجش خواهد بود.

۱۱- هزینه ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۳ چقدر است؟

– هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری ۱۴۰۳؛ ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است. لازم است داوطلبان پس از ثبت‌نام، به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با پرداخت هزینه به صورت آنلاین، نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۲ اقدام کنند.

۱۲- آیا برای ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد نیاز به پرداخت هزینه مجزا در سایت سنجش است؟

– خیر، داوطلبان تنها با پرداخت یک هزینه ثبت‌نام، همزمان داوطلب دکتری دانشگاه‌‎های سراسری و آزاد محسوب شوند.

۱۳- آیا می‌توان همزمان داوطلب آزمون دکتری و پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان بود؟

– بله، داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد و سراسری به طور همزمان امکان ثبت‌‌نام دکتری بدون آزمون را دارند.

۱۴- کسانی که هنوز دانشجوی کارشناسی ارشد هستند و معدل آنها نهایی نشده، باید چه معدلی را هنگام ثبت‌نام در سایت سازمان سنجش درج کنند؟

– داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۶/۳۱ فارغ‌التحصیل خواهند شد، لازم است علاوه بر درج معدل دوره کارشناسی، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده‌شده در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای خود را حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱ در تقاضانامه درج نموده و نسبت به تکمیل و تأیید فرم معدل مندرج دفترچه ثبت‌نام کنکور دکتری ۱۴۰۳ از سوی دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای خود اقدام نموده و آن را نزد خود نگهداری نمایند، تا در صورت قبولی به مؤسسه محل قبولی ارائه گردد.

۱۵- آیا آزمون دکتری ۱۴۰۳ در خارج از کشور هم برگزار می‌شود؟

خیر، این آزمون تنها در داخل کشور برگزار می‌گردد.

۱۶- آیا امکان ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری وزارت علوم و آزمون دکتری وزارت بهداشت به طور همزمان وجود دارد؟

– بله، داوطلبان می‌توانند همزمان در کنکور دکتری وزارتین علوم و بهداشت شرکت کنند.

۱۷- آیا امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌نام در مهلت ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۳ وجود دارد؟

– بله، تا پایان مهلت ثبت‌نام می توانید نسبت به اصلاح مشخصات ثبت‌نامی خود در سایت سازمان سنجش اقدام کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد بهرامزاده
دی ۱۰, ۱۴۰۲ ۸:۵۲ ب٫ظ

آیا جا ماندگان از ثبت نام آزمون دکترا شانسی برای ثبت نام دارند

A
آذر ۹, ۱۴۰۲ ۸:۴۳ ق٫ظ

لطفاً ثبت نام آزمون دکتری رو تمدید کنید جا موندیم

رحمانی
آبان ۲۲, ۱۴۰۲ ۲:۲۷ ب٫ظ

سلام .خواستم بگم چرا اینقدر هزینه ثبت نام زیاده نسبت به پارسال چند درصد افزایش .من که دوست دارم ثبت نام کنم این هزینه رو ندارم و واقعا جای تاسفه که کسی هم که میخواد درس بخونه رو اینطوری منصرف میکنین

نعمتی
آبان ۲۲, ۱۴۰۲ ۲:۵۲ ق٫ظ

سلام علیکم ، بنده براساس دفترچه امسال از شاخه علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی را میخوام امتحان بدم ولی در ثبت نام کلی نوشته شده که علوم تربیتی ، میخواهم بدانم مگر در آزمون برای مجموعه علوم تربیتی که چندگرایش دارد چند سئوال مزار برای پاسخ طرح می شود؟ چطور باید من مدیریت آموزشی را امتحان بدم؟

علی
آبان ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  نعمتی

سلام .من هم همین سوال را دارم لطفا جواب دهید ممنون

مسعود
آبان ۲۱, ۱۴۰۲ ۳:۲۴ ب٫ظ

سلام بنده می خواهم در رشته دکتری فلسفه و کلام اسلامی شرکت کنم. ارشد همین رشته راهم دارم. اما سوالم این است که آیا با توحه به دفترچه امسال که فلسفه و کلام در زیر ساخه الهیات قرار گرفته است باید دروس دیگر مثل فقه و مبانی و تاریخ ادیان و.. نیز برای کنکور بخوانم؟! همانطور که در دفترچه آمده؟!

پاسخ به مسعود
آبان ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  مسعود

مسعود جان . شما دروسی که ضریب داره برای رشته تون بخونید . مواد امتحانی برای هر درسی مشخصه تو جدول برای هر رشته

سهیل
آبان ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۷ ق٫ظ

خدا خیرتون بده واقعا بابت پاسخ ب سوال اول من یکی ماتم گرفته بودم ک گرایشهای تاریخ یکی شدن و چطور اونهمه حجم مطالب رو میتونستم بخونم خیر ببینین الهی

Ahmadi
آبان ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۸ ق٫ظ

کنکور امسال هوشمند و با کامپیوتره یا خیر؟