پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

اعلام آمار دانشجویان دکتری از سوی معاون پژوهشی وزیر علوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون پژوهشی وزیر علوم طرح‌های نوآوری پژوهشی که به تازگی در وزارت علوم اجرایی شده را تشریح کرد.

استفاده بهینه از فارغ‌التحصیلان دکتری با دوره‌های پسادکتری و سربازی پژوهشی

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم به اقدامات اخیر حوزه پژوهشی اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از فارغ‌التحصیلان بخصوص فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری از موضوعاتی بوده که مدنظر وزارت علوم بوده است.

وی افزود: در شورای عالی عتف مصوبه دوره‌های پسادکتری را داشتیم که این دوره برای استفاده بهینه از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دکتری در کشور است. این مصوبه برای اولین بار با مجوزی همراه شد که مقام معظم رهبری فرمودند سالانه ۵۰۰ نفر می‌توانند طرح سربازی خود را از طریق پسادکتری بگذرانند.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: یکی از نوآوری‌های این مصوبه این بود که بجز دوره‌های پسادکتری که سابق بر این در حوزه تحقیقات بنیادی داشتیم نوع دیگری هم به این دوره اضافه شد؛ یعنی آن‌هایی که وارد طرح‌های ارتباط با صنعت می‌شوند یا دوره‌هایشان را در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرانند و آن‌هایی که دوره پسادکتری خود را در شرکت‌های صنعتی می‌گذرانند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

صالحی به پژوهشگران مستقل اشاره کرد و گفت: بحث آئین‌نامه این طرح به تازگی اجرایی شده و یک نوآوری است. چنین کاری در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق نیفتاده است. ظرفیتی ایجاد کرده‌ایم که پژوهشگران مستقلی که حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دکتری دارند طبق آئین‌نامه مصوب باید حداقل امتیازی کسب کنند تا بتوان از ظرفیت آن‌ها در کارهای تحقیقاتی استفاده کرد.

وی افزود: دوره‌ای که پژوهشگران مستقل در آن فعالیت می‌کنند به عنوان شغل احتساب می‌شود و در آینده به عنوان پژوهشگر، بازنشسته می‌شوند. بنابراین این اتفاق بسیار خوبی است که در کشور اتفاق افتاده است.

صالحی به جهت‌دهی بورس‌های تحصیلی به سمت نیازهای کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۴ نوع بورس در سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری تعریف کرده‌ایم. یکی از مزیت‌های این بورس‌ها بورسیه‌های دوره لیسانس است که شرکت‌های مختلف و بزرگ کشور مانند خودروسازان، تولیدکنندگان و حتی حوزه‌های علوم انسانی می‌توانند رتبه‌های مختلف کنکور را بورس کنند و این موضوع به شدت درحال گسترش است.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: اتفاقات بسیار خوبی با حمایت قانون جهش تولید دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری اتفاق افتاده که این اتفاق، اتفاق فوق‌العاده‌ای است و قانون بی‌نظیری است که صنایع و بخش‌های دولتی و خصوصی که نیاز به حوزه پژوهش و فناوری دارد را کمک می‌کند تا بتوانند از ظرفیت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها استفاده کنند.

بیش از ۶۰ هزار دانشجوی دکتری در ایران!

وی گفت: همچنین همیشه مشکل نظام حل مسائل کشور را داشتیم. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی فوق لیسانس و ۶۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم، باید بدانیم چگونه نظام حل مسائل را به سمت پژوهش‌هایی که فارغ‌التحصیلان انجام می‌دهند، سوق دهیم.

صالحی عنوان کرد: سامانه نان یک قدم فوق‌العاده بزرگ بوده؛ سعی کردیم با سیاست‌های تشویقی و ترغیبی، نه تنبیهی و اجباری تحقیقات کشور را به سمت نظام ایده‌ها سوق بدهیم. سال گذشته در قانون بودجه، نظام ایده‌ها و نیازها، آئین‌نامه‌های ترفیع، پایه تشویقی، آئین‌نامه پژوهانه مطرح شد و بزودی در آئین‌نامه ارتقاء سیاست‌های تشویقی را داریم.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم پشتیبانی مالی را طبق برنامه‌ریزی‌هایی که شده با جورچین نظام حل مسائل کشور تکمیل کنیم. این مسائل یک چشمه از اتفاقاتی است که در وزارت علوم در این سال‌ها افتاده است

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرانی
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳ ۴:۱۷ ب٫ظ

آمار به معنای سواد بالای جامعه نیست.

علیرضا حسینی اوخچلار
اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳ ۶:۲۶ ق٫ظ

عالیه