پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

ابلاغ اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس شورای عالی انقلاب اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش پی اچ دی تست، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

  • وزارت آموزش و پرورش
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • سازمان اداری و استخدامی کشور
  • سازمان برنامه و بودجه کشور
  • دانشگاه فرهنگیان
  • کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ­‌ها
  • فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
  • ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • ستاد راهبری و نظارت علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

متن اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ می­‌گردد:

فصل اول ـ کلیات

ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به ­کار می‌­روند:

۱-۱- نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش­ عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).

۲-۱- سنجش: فرایند نظام ­مند گردآوری و تحلیل داده ­ها و اطلاعات با استفاده از ابزار‌ها و شیوه ­‌های مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیم‌گیری درباره فراگیران، برنامه ­درسی و سیاست‌های آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش ­عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفه‌ای و شغلی می‌­شود.

۳-۱- ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخص ­ها و استاندارد‌ های تعریف شده است که در سطوح فردی، مؤسسه ­ای و برنامه­‌ ای و به منظور اطلاع ­رسانی، بهبود و پاسخگویی انجام می­‌شود.

۴-۱- تضمین ­کیفیت: فرایند اطمینان­ بخشی به گروه‌­های ذی نفع، ذی­ علاقه و ذی­ صلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.

۵-۱- اعتبارسنجی: رویه‌ ­ای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود-ارزیابی) توسط متولیان مؤسسه یا برنامه انجام­ و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی ­بیرونی توسط متخصصان (خارج از مؤسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره (الف) میزان تحقق مأموریت، اهداف، استاندارد‌ها یا (ب) الزامات از پیش تعیین شده به عمل می‌­آید. نتیجه کلی این فرایند می تواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تأیید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت مؤسسه یا برنامه گردد.

۶-۱- استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحب نظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.

۷-۱- آزمون ­‌های فراگیر کشوری: به آزمون­‌هایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق می­‌شود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیم­ گیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینه‌­ای خاص تعیین می­ شود و از حیث شرکت­ کنندگان در مقیاس منطقه ­‌ای یا کشوری برگزار می‌­شود.

۸-۱- سازمان: سازمان ملی سنجش ­و ارزشیابی نظام آموزش­ کشور به­ عنوان نهادی تخصصی در حوزه­‌های «سنجش» و «ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت» نظام آموزش عمومی­ و عالی است که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می­ شود.

ماده ۲- اهداف و مأموریت‌­ها

۱- استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تأکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش ­آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی ­های آموزشی متقاضیان ورود به ­سطوح مختلف آموزش ­عالی و سنجش شایستگی­ و توانمندی­‌های شغلی دانش ­آموختگان آموزش­ عالی

۲- استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبه­ بندی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور

۳- استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزش ­های غیررسمی

۴- ارتقای روش ­های سنجش و شیوه­‌های اجرای آزمون­‌ها با بهره­ گیری از یافته ­های جدید علمی در حوزه اندازه­ گیری و سنجش (روان‌سنجی) با تأکید بر صلاحیت حرفه‌­ای

۵- کسب مرجعیت تخصصی در حوزه ­های مأموریتی در سطوح ملی، منطقه­ ای و بین المللی.

ماده ۳- وظایف و اختیارات

۱- برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندی ­‌های آموزشی متقاضیان ورود به­ سطوح مختلف آموزش­ عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش­ عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمه­ متمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی­ ناپیوسته و آزمون­ های فراگیر کشوری

تبصره ۱- آزمون­‌های­ جدید و پیش ­بینی ­نشده در صورت تصویب در شورای سنجش­ و پذیرش در شمول بند فوق قرار می­‌گیرد.

تبصره ۲- توسعه آزمون­‌های صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی از آزمون­‌های رقابتی حافظه­ محور به آزمون ­‌های سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.

۲- ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت­ های شش‌­گانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت­های علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های مربوطه

۳- برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای آزمون­های نهایی آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت و استانداردسازی

۴- برنامه­ ریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزش­های غیررسمی

۵- تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاه­های داده و اطلاعات دستگاه ­های ذی­ربط

۶- رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمون­های بین­ المللی

۷- رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمون­‌های معیار زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران

۸- طراحی، برنامه ­ریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی ­و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورای ­عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شفافیت، مسئولیت ­پذیری و پاسخگویی

تبصره- سازمان با همکاری دستگاه­‌ ها و نهاد‌ های ذی ­ربط از جمله وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش ­پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار­ و رفاه­ اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت ­به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین ­کیفیت بیرونی اقدام می­‌ نماید. بر این اساس مسئولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین ­کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایت ­‌های تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم می­‌کند.

۹- اعتبارسنجی و رتبه ­بندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و مؤسسه) ­ و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی

۱۰- توسعه شیوه­ های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبه ­بندی

۱۱- تحلیل داده­ ها و روند‌های آموزشی، تهیه نقشه­ های توصیفی و آماری و نگاشت­ه ای سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورای ­عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی­ صلاح

۱۲- انجام پژوهش های کاربردی، ارائه خدمات مشاوره ­ای تخصصی و آموزش­ های حرفه­ ای کوتاه­ مدت در حوزه­ های ماموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقش­ آفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفه‌­ای

۱۳- تدارک زمینه­‌ های مشارکت بخش­ غیردولتی تخصصی و حرفه­ای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکت­ های دانش‌بنیان، انجمن ­ها و نهاد‌های حرفه­ ای در ابعاد اجرایی مأموریت­ های سازمان

۱۴- تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره ۳ ماده ۲ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵، ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ و ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفته شدگان در کلیه دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی در آزمون‌های برگزار شده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محل­‌ها و ظرفیت­‌های مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن

تبصره- دانشگاه‌ ­ها و مؤسسات آموزش ­عالی موظفند اطلاعات کامل ثبت­ نام کنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفته شدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفته شدگان استعداد‌ های درخشان)، را طبق موعد مقرر در آئین ­نامه و پس از اعلام پذیرفته شدگان در سامانه ­ای که به این منظور توسط سازمان تهیه می ­گردد، ثبت کند.

همکاری متقابل و انعقاد تفاهم ­نامه با سازمان ­های همتا در سطوح منطقه ­ای و بین­‌ا‌لمللی و فعال در سایر کشور‌ها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.

فصل دوم- ارکان

ماده ۴- سازمان دارای ارکان زیر است:

هیئت امناء

رئیس سازمان

شورا‌های سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سال­های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی)

شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین ­کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.

ماده ۵- هیأت­ امنا، عالی­ ترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط ­مشی ­ها و تصمیم­ گیری­ های کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود مأموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.

ماده ۶- ترکیب هیأت امناء:

  • رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امناء و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور

  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

  • وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  • وزیر آموزش و پرورش

  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

  • معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور

  • رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

  • رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

  • رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ­ها

  • دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی)

  • رئیس سازمان به عنوان دبیر هیأت امناء

  • دو نفر از رؤسای دانشگاه ­ها (یک نفر از رؤسای دانشگاه ­های وزارت علوم و یک نفر از رؤسای دانشگاه­ های وزارت بهداشت) به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • چهار نفر متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی).

تبصره- احکام اعضاء منتخب شورای ­عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس هیأت­ امناء برای دوره ۴ ساله صادر می ­گردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع می­باشد.

ماده ۷- وظایف و اختیارات هیئت امناء

  • تصویب سیاست­ های اجرایی و برنامه‌ ‎های توسعه‌ای و راهبردی سازمان

  • تصویب مقررات و آیین ­نامه‌­‎‌های پیشنهادی از شورا‌های سازمان

  • تأیید گزارش­‌ های سالانه و تحلیل ­‌های کلان کشوری

  • نظارت بر عملکرد سالانه سازمان

  • پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارائه آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • تصویب آئین‌نامه­‌های اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات

  • تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورت­‌های مالی و تعیین حسابرس برای سازمان

  • تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات

  • تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان

  • تعیین هزینه‌ ­های خدماتی و بازنگری در آنها

  • پیشنهاد عزل و نصب رئیس سازمان

  • تصمیم­ گیری درباره واگذاری وظایف غیر حاکمیتی به بخش ­های دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیت ­های اجرایی از طریق برون­ سپاری

  • تصمیم­ گیری و تمهید برای عضویت سازمان در شورا‌های مرتبط با حوزه­‌ های سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

تبصره ۱- تصمیم ­گیری در مواردی که متضمن تأمین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارائه گزارش امکان­ سنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هیئت ­امناء است.

تبصره ۲- رئیس هیئت ­امناء می‌­تواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی سازمان توسط شورای ­عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب کند.

تبصره ۳- هیئت‌ امناء می‌­تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیئت‌ امناء تفویض کند. آیین نامه تشکیل کمیسیون دائمی به تصویب هیئت امنا خواهد رسید.

ماده ۸- جلسات عادی هیئت امنا، حداقل سالی دوبار، تشکیل می­شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیأت امناء و با حضور رئیس هیأت امناء رسمیت می­یابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

تبصره ۱- جلسات فوق العاده هیأت امناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس هیأت امناء یا رئیس سازمان و یا ۵ نفر از اعضای هیأت امناء تشکیل می­شود.

تبصره ۲- دبیر هیئت امناء می­تواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحب ­نظران و متخصصان مربوط، بدون حق رأی برای شرکت در جلسه هیئت امناء دعوت کند.

ماده ۹- مصوبات هیئت امنا، با امضای رئیس هیئت امناء ابلاغ و لازم الاجرا می­‌شود.

ماده ۱۰- رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیأت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس جمهور به مدت چهار سال منصوب می­‌شود. انتخاب مجدد وی برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

تبصره ۱- دو نفر به پیشنهاد هیئت امناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی می­‌شوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزه­های مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.

تبصره ۲- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس سازمان پس از تصویب هیئت امناء و با حکم رئیس هیئت امناء امکان ­پذیر است.

ماده ۱۱- رئیس سازمان، همتراز مقامات مندرج در بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری است.

ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان

۱- راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت برحسن اجرای برنامه ­ها و فعالیت­ها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیئت‌ ­امناء ارائه گزارش­‌های سالانه ­و دوره ­ای از برنامه­ و عملکرد سازمان به­ رئیس هیئت­ امناء و مراجع­ ذی­ربط بر اساس اهداف ­و مأموریت‌ها

۲- پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

۳- اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات

۴- ارائه بودجه پیشنهادی و صورت ­های مالی سالانه سازمان به هیأت ­امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

۵- پیشنهاد آئین نامه­‌های اداری و مالی به هیئت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

۶- نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات

۷- حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان

۸- امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان حسب آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری

۹- پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیئت­ امنا و پیگیری آن پس از تأیید هیئت­ امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۰- اجرای مصوبات هیئت امناء.

تبصره- رئیس سازمان می­‌تواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هیئت­‌امناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار کند.

ماده ۱۳- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب ۱۰/۶/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.

ماده ۱۴- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره­ های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ­ها مطابق با قانون مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.

ماده ۱۵- شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیم ­سازی در حوزه مأموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.

ماده ۱۶- ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد نظام آموزش کشور

  • رئیس سازمان (رئیس شورا)

  • معاون ذی­ربط سازمان (دبیر شورا)

  • معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

  • معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  • معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش

  • معاون ذی­ربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور

  • رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • رئیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

  • معاون ذی­ربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

  • سه نفر متخصص و صاحب­ نظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش ­عمومی، آموزش ­عالی و آموزش مهارتی (هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورای ­عالی انقلاب فرهنگی.

تبصره ۱- معاون ذی‌ربط فرهنگستان­‌ های علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، رؤسای دستگاه­‌ها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رأی به جلسه دعوت می ­شوند.

تبصره ۲- اعضای حقیقی شورا با حکم رئیس سازمان (رئیس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب می‌شوند.

ماده ۱۷- وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور

  • تدوین آئین‌ نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیت‌های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی

  • برنامه‌ ­ریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت آموزش عمومی و عالی

  • پایش روند اجرای فرایند‌های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارائه بازخورد‌های اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی

  • تدوین ضوابط، معیار‌ها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت و رتبه­ بندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آنها

  • تعیین ضوابط و معیار‌ها و فرآیند‌های اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش­ عالی اعم از دانشگاه ­های دولتی، غیرانتفاعی، پیام­ نور، فنی­- حرفه­ای، علمی-­کاربردی، آزاد و … و نظارت بر حسن اجرای آنها

  • طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی

  • تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیت­های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی

  • پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهاد‌های اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقه ­ای و بین‌المللی با تأکید بر به کارگیری شاخص­ های ارزیابی بین ­المللی و اهتمام بر بومی ­سازی، به روزرسانی و روزآمدسازی شاخص‌ ­ها

  • سایر وظایف ارجاعی از هیئت ­‌امناء.

فصل سوم- ساختار، منابع انسانی و امور مالی

ماده ۱۸- سازمان به­ عنوان مؤسسه­ ای دولتی زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیأت­ امنائی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هیئت امناء اداره می­‌شود.

تبصره- محل استقرار سازمان در استان های تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیت­‌ های سایر نهاد‌ها و دستگاه‌­ های کشور جهت انجام وظایف و مسئولیت ­‌های محوله استفاده می‌­کند.

ماده ۱۹- ساختار سازمانی­ و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به مأموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هیئت ­امناء می­رسد.

ماده ۲۰- سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پست ­های سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل می­‌شود.

تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تأیید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پست­های موجود در دستگاه ­‌های اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده­ دارند و ایجاد پست­ های جدید برای مأموریت­ های جدید موضوع این اساسنامه را برعهده خواهد داشت.

تبصره ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جا به جایی اعتبارات و دارایی­ های سرمایه ­ای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را برعهده خواهد داشت.

ماده ۲۱- بودجه سازمان از محل: (۱) تجمیع و انتقال ردیف­­ های اعتباری ناظر بر مأموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهاد‌ها و دستگاه ­ها قرار داشته است، (۲) کسب درآمد‌های عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبت نام در آزمون­ها و موارد مشابه، (۳) کمک­ ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیر نقدی)، (۴) تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و (۵) مشارکت های مردمی، خیرین و موقوفات، تأمین می‌گردد.

تبصره- جزء (۱) مندرج در ماده ۲۱ صرفا یک ­بار حین تأسیس سازمان اعمال می‌­شود.

ماده ۲۲- سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارائه می ­دهد بر حسب طبقه­‌ بندی خدمات و هزینه‌های اجرایی (اعم از هزینه­ ها و تملک دارایی‌­ های سرمایه ­ای-تجهیزات) که به تصویب هیئتت دولت می­رسد، هزینه دریافت کند.

تبصره- اعتبارات این سازمان از محل درآمد‌های عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبت نام شرکت در آزمون­ ها (اعم از موظف مانند آزمون­های سراسری ورود به دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش ­عالی و غیر موظف برای سایر آزمون­‌ها) که در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج می­ گردد، تأمین خواهد شد.

فصل چهارم- سایر مقررات

ماده ۲۳- اموال منقول و غیرمنقول، دارایی­‌ها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.

تبصره- انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هیئت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌پذیرد.

ماده ۲۴- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای­ عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌­شود.

ماده ۲۵- نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیش ­بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.

ماده ۲۷- این اساسنامه مشتمل بر ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای‌­عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجرا است و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه، حاکم خواهد بود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها