مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
تجربیات مصاحبه دکتری ۱۴۰۳
مدرسان شریف
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
عالم زاده

تأخیر در اعلام سرفصل ها و رشته های آزمون دکتری ۱۴۰۴ و چالش‌ های پیش روی داوطلبان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

تأخیر سازمان سنجش در اعلام سرفصل‌ها و رشته‌های کنکور دکتری و کارشناسی ارشد ۱۴۰۴، داوطلبان را در بلاتکلیفی قرار داده است.

به گزارش پی اچ دی تست، هر ساله، داوطلبان آزمون دکتری و کارشناسی ارشد با انتظار فراوان منتظر اعلام رسمی منابع و عناوین دروس امتحانی از سوی سازمان سنجش بودند. این اعلام معمولاً در اواسط تابستان صورت می‌گرفت و به داوطلبان فرصت می‌داد تا با آگاهی کامل از مواد امتحانی، برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای مطالعه داشته باشند. اما در سال ۱۴۰۴، این روال معمول با تأخیر مواجه شده است و این مسئله مشکلات عدیده‌ای را برای داوطلبان به وجود آورده است.

مشکلات ناشی از تأخیر در اعلام سرفصل ها و رشته های آزمون ۱۴۰۴

عدم قطعیت در برنامه‌ریزی: داوطلبان نمی‌دانند دقیقاً چه دروسی را باید مطالعه کنند و با چه ضریبی در نمره نهایی تأثیرگذار خواهد بود. این‌ عدم قطعیت، برنامه‌ریزی برای مطالعه را بسیار دشوار کرده و باعث سردرگمی داوطلبان شده است.

نگرانی از ادغام رشته‌ها: یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبان آزمون دکتری، ادغام احتمالی رشته‌ها در آزمون امسال است. عدم اطلاع از عناوین دروس هر رشته، این نگرانی را تشدید کرده و باعث شده تا داوطلبان نتوانند با اطمینان خاطر مطالعه خود را آغاز کنند.

کاهش انگیزه و افزایش استرس: تأخیر در اعلام منابع، باعث کاهش انگیزه و افزایش استرس در بین داوطلبان شده است. بسیاری از داوطلبان، با توجه به زمان محدودی که تا آزمون دارند، احساس می‌کنند که فرصت کافی برای مطالعه همه مواد درسی را نخواهند داشت.

افزایش هزینه‌های آموزشی: بسیاری از داوطلبان برای آمادگی بهتر، به کلاس‌های کنکور و منابع آموزشی مختلف مراجعه می‌کنند. اما با توجه به‌ عدم قطعیت در منابع آزمون، انتخاب کلاس و منابع مناسب بسیار دشوار شده و این امر باعث افزایش هزینه‌های آموزشی برای داوطلبان شده است.

راهکارهای پیشنهادی

تسریع در اعلام عناوین دروس امتحانی: سازمان سنجش باید هر چه سریع‌تر نسبت به اعلام رسمی منابع و عناوین دروس امتحانی اقدام کند تا داوطلبان بتوانند با اطمینان خاطر برنامه‌ریزی مطالعه خود را آغاز کنند.

شفاف‌سازی در مورد ادغام رشته‌ها: سازمان سنجش باید به صورت شفاف اعلام کند که آیا در آزمون امسال رشته‌ها ادغام خواهند شد یا خیر. این امر به داوطلبان کمک می‌کند تا با توجه به علاقه و توانایی‌های خود، رشته مورد نظر را انتخاب کنند.

تأخیر در اعلام منابع آزمون دکتری ۱۴۰۴، مشکلات عدیده‌ای را برای داوطلبان به وجود آورده است. سازمان سنجش باید با اتخاذ تدابیر مناسب، به این مشکلات رسیدگی کند و به داوطلبان کمک کند تا با آرامش خاطر برای آزمون آماده شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

17 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi
شهریور ۲۷, ۱۴۰۳ ۸:۳۶ ب٫ظ

سلام،
انشاالله امسال آزمون کذایی استعداد تحصیلی از عناوین امتحان بطور کامل حذف شود. آمین

فرهاد
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۸:۰۵ ب٫ظ

سلام خدمت همگی، من هم امسال به حمد خداوند اولویت اول رو آنا قبول شدم، تجربه من از مصاحبه رو خدمت شماها بگم که در جلسه مصاحبه اصلا دانشجویان دانشگاه خودشان ملاک نبوده بلکه خود فرد است که می‌تواند جلب توجه نماید و اساتید انتخابشون کنه، انشالله همگی موفق باشید وقبول بشید

فری11
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۸:۲۹ ب٫ظ

به نام عادل مطلق
متاسفانه بارها شاهد بی عدالتی در روند پذیریش و سلیقه ای بودن انتخاب دانشجویان و تعصب های کورکورانه اساتید داور و مصاحبه کننده بوده‌ام .
من خودم با کسب رتبه های تک رقمی (۳ و۶ و۹)در طی سه سال متوالی اما باز هم به دلیل تعصب تیم مصاحبه کننده نسبت به دانشجویان خود از ادامه تحصیل باز ماندم (تجربه اینجانب بیانگر این است که رتبه فقط وفقط وفقط شرط دعوت به مصاحبه است وهیچ تاثیری در روند مصاحبه ندارد ) و وهم اکنون تصمیم گرفتم که در این مسیری که بی عدالتی وجانبداری و تعصب بسان صخره های ناپیدای آن گشته،دیگر شرکت نکنم وشکوه وشکایت خود روبه خاطر این همه تلاش وکوشش ومطالعه و استرس و اضطراب رو جز به درگاه عدالت مطلق ومولایم علی(ع)جلوه عدل الهی نبرم.
والسلام على من اتبع العدل والمساواه

صدرا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۹:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  فری11

سلام دوست عزیز ما هم دردیم متاسفانه شرایط مهاجرت هم فراهم نیست که بریم اونور آب بخونیم خدا خودش کمک کنه.

مهدی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۸:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  فری11

چه رشته ای هستید؟

هومن
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۴:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  فری11

بنده هم شرایطی مثل شما رو تجربه کردم ولی امسال خدا روشکر اولویت مورد علاقه خودم قبول شدم ….

مهسا
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۸:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  فری11

بله متاسفانه در اکثر دانشگاه ها هممون این بی عدالتی رو تجریه کردیم و حتما مسئولین امر هم بر این مسئله واقف هستند اما نمیفهمم چرا تغییری در جهت اصلاح و بهتر شدن ایجاد نمیشه

رضا
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  فری11

سلام برادر عزیز. فکر کنم در این زمینه من رکورددار ایران باشم رتبه های ۹۲، ۶۳، ۴۹،۴۱.۲۶.۱۹،۱۶ و پارسال هم رتبه ۵. و هر بار در مصاحبه فردوسی رد شدم

مهناز
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۲:۴۰ ب٫ظ

آزمون دکتری ازچندنظربهترست دراردیبهشت انجام شود
۱؛تداخل درامتحانات اراده‌ای
۲:نزدیک بودن به پایان سال وحجم مسئولیت‌های کاری شاغلین ومتاهل ین
۳؛تاخیردر اعلام نتایج مصاحبه سال قبل هرسال.که باعث تاخیردر شروع مطالعه مردودین سال قبل برای سال جاری میشود

مهدی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۸:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  مهناز

مهناز جان! بذار زودتر کنکور دکتری رو بدیم راحت شیم. وقتمونو که از سر راه نیاوردیم این همه مدت مطالعه کنیم

مهناز
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۲:۳۶ ب٫ظ

سلام.ازمون دکتری دراردیبهشت انجام شود

احترام به معماری
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۱۲:۵۲ ب٫ظ

کاش رشته های معماری ادغام شوند و دیگه مجموعه های متلف برای معماری نداشته باشیم در واقع یک رشته معماری با گرایش های متفاوت داشته باشیم. به طور مثال: معماری گرایش فناوری معماری، معماری گرایش معماری اسلامی، معماری گرایش معماری منظر، معماری گرایش مدیریت پروژه و ساخت و…

مهدی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۳ ۸:۰۵ ق٫ظ

احترامی برای هیچکدوم از رشته های وزارت علوم نمونده

حامد
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۱۲:۵۱ ب٫ظ

چه فایده کلی هم بخونی ترازتو ببری بالا تهش سد مصاحبه سر راهته و اینکه طبق دستورالعمل آخری ملاک تعیین کننده تصمیم دانشگاه و مصاحبه هست‌.

مهسا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  حامد

بله متاسفانه به عینه در جلسه مصاحبه دیدم آقایی با وجود چندین مقاله خوب و پربار در مجلات isi و همچنین بار علمی مطلوب در مصاحبه رد شد و خانمی با چند مقاله سطح پایین پذیرفته شد، علت رو وقتی جویا شدم این پاسخ رو شنیدم که اساتید این دانشگاه ترجیحشون پذیرش دانشجویانی هست که مقطع ارشد رو در همین دانشگاه گذرونده باشن!
این یعنی شما هر چقدر خونده باشید و تراز و رتبه خوب بگیرید، همچنین عمرتون رو پای ویرایش و تاییدیه گرفتن مقالات isi کنید در نهایت این میل شخصی داوران جلسه مصاحبه هست که میگه شما در اون دانشگاه باشید یا خیر!
این تجربه بنده مربوط به جلسه مصاحبه دانشگاه دولتی دوره روزانه هست و تجربه ای از دانشگاه آزاد و شهربه پرداز نداشتم

حامد
شهریور ۲۵, ۱۴۰۳ ۶:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

دقیقا وقتی دانشگاه دولتی اینیه که میگین از بقیه دانشگاه‌ها نباید انتظار بیشتری داشت…

رضا
شهریور ۲۷, ۱۴۰۳ ۲:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

شایدشکایت در دیوان عدالت مثمر ثمر باشه