استخدام خارج از فراخوان دانشآموختگان دوره دکتری در طرح جهت
از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظهای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سعید خدایگان در نخستین نشست شورای نخبگان با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان برگزاری شد، با اشاره به طرحهای اجرایی بنیاد گفت: تاکنون ۲۶ طرح از زمان تأسیس بنیاد اجرا شده است. برخی از این طرحها به دلایل مختلف در دورههای زمانی متوقف شدهاند، اما طرحهایی که همچنان در حال اجرا هستند، بر اساس هرم نخبگی در پنجلایه تعریف میشوند. این هرم از طبقه دانشآموزان مستعد آغاز میشود و در بالاترین سطح به نخبگان و اساتید برجسته ختم میشود.
طرحهای بنیاد؛ از دانشآموزی تا نخبگی
وی در ادامه افزود: در لایه دانشآموزی، طرح شهاب در حال اجراست که با همکاری وزارت آموزش و پرورش به شناسایی استعدادهای برتر میپردازد. این طرح گستردهترین برنامه بنیاد در این حوزه است. در لایه دانشجویی نیز چندین طرح فعال وجود دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به طرح احمدی روشن اشاره کرد که حلقههای حل مسئله با محوریت اساتید برجسته را تشکیل میدهد و دانشجویان در این حلقهها به حل چالشهای علمی و صنعتی میپردازند و طرح شهید وزوایی که با هدف حمایت از دانشجویان ممتاز، المپیادیها و نفرات برتر کنکور طراحی شده است و شامل بستههای آموزشی، پژوهشی و فناورانه میشود.
خدایگان ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان همچنین بهمنظور تسهیل شرایط تحصیل دانشجویان مستعد تماموقت دورۀ دکتری تخصصی و تمرکز بیشتر آنان بر انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی، تسهیلات ویژهای را در قالب طرح پژوهشیار به آنان اعطا میکند تا ضمن پیوستگی مسیر علمی، پژوهشی، دانشجویان مستعد دکتری را در انجام پژوهش اصیل با رعایت زمانبندیها تشویق و حمایت کند.
توجه ویژه به دانشآموختگان دوره دکتری
تجربه موفق طرح «جهت» در ساختار کارگروههای تخصصی
نخستین نشست شورای نخبگان در دولت چهاردهم و مأموریتهای جدید
ساختار بنیاد ملی نخبگان و ارکان آن
وظایف شورای نخبگان و اصلاحات در آییننامهها
چالشهای پیش روی بنیاد و اهداف اصلی آن
جایگاه شورای نخبگان و مسئولیتهای آن
تشکیل کارگروههای تخصصی
وی از تشکیل ۶ کارگروه تخصصی خبر داد و افزود: در حال حاضر، ۶ کارگروه در حوزههای «علوم مهندسی»، «علوم پایه»، «علوم انسانی»، «علوم پزشکی»، «هنر» و «علوم کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی» تشکیل شده است. دبیران این کارگروهها منصوب شدهاند و امیدواریم این ساختار بتواند در مسیر تحقق اهداف بنیاد گامهای مؤثری بردارد.
حسینی ضمن قدردانی از اعضای شورا و کارگروهها، بر لزوم همکاری و همافزایی میان اعضای بنیاد تأکید کرد و افزود: تلاش همه ما این است که بنیاد ملی نخبگان به جایگاه اصلی خود بازگردد و مأموریتهای محوله را به بهترین شکل انجام دهد.
محدودیت تعداد برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی
جایزه علامه طباطبایی؛ هدفگذاری و ویژگیهای آن
دبیر شورای نخبگان در ادامه به تشریح جایزه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: جایزه علامه طباطبایی در بالاترین سطح هرم بنیاد قرار دارد و به سرآمدان علمی مرتبط با بنیاد اهدا میشود. این جایزه صرفاً فردی نیست، بلکه ماهیتی جمعی دارد و میتواند از سوی استاد به دانشجویان دکتری وی نیز تسری یابد. هدف از این جایزه، فعالسازی هستههای پژوهشی اساتید برگزیده است.
وی افزود: یکی از ویژگیهای مهم این جایزه، الگوسازی از برگزیدگان آن است. این افراد نه تنها به لحاظ علمی بلکه از نظر اخلاق فردی و اخلاق علمی، به عنوان نمونههای فرهنگی در دانشگاهها مطرح میشوند. جایزه علامه طباطبایی میتواند مصداق بارز یک فعالیت فرهنگی باشد که در کنار ارتقای سطح علمی، ارزشهای اخلاقی و فرهنگی را نیز ترویج میدهد.
حسینی تأکید کرد: برگزیدگان این جایزه، شخصیتهایی هستند که علاوه بر موفقیتهای علمی، در تربیت نسل آینده و پیشبرد فعالیتهای پژوهشی نقش بسزایی دارند. امیدواریم با اهدای این جایزه، مسیر الگوسازی و حمایت از نخبگان بیش از پیش هموار شود.
تشریح روند اهدای جایزه علامه طباطبایی
نرگس حسینمردی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان و عضو حقوقی شورای نخبگان نیز در نشست شورای نخبگان به تشریح روند اهدای جایزه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: جایزه علامه طباطبایی بالاترین نشان علمی بنیاد ملی نخبگان است که به اساتید تراز اول کشور اختصاص مییابد. این جایزه بر اساس آییننامه و شیوهنامهای مشخص، از میان اساتید و پژوهشگران برجسته کشور انتخاب و اهدا میشود.
وی با اشاره به دورههای برگزار شده افزود: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳، سه دوره از این جایزه برگزار شد و پس از یک وقفه، دوره چهارم در سال ۱۳۹۸ برگزار گردید. در مجموع طی ۵ دوره، ۱۲۷ استاد برجسته کشور مورد تقدیر قرار گرفتهاند. سه دوره از این مراسم با حضور رئیسجمهور وقت، یک دوره با معاون اول رئیسجمهور و یک دوره نیز با حضور رئیس بنیاد ملی نخبگان برگزار شده است.
توزیع جوایز و بررسی رشتههای برگزیده
بازنگری آییننامهها و شیوهنامههای انتخاب برگزیدگان
برنامهریزی برای تقدیر از برگزیدگان در اردیبهشت ۱۴۰۴
تأکید بر استقلال و عدالت در انتخاب برگزیدگان
اهمیت واژهگزینی در تعریف جایزه علامه طباطبایی/ تغییر نام جایزه علامه طباطبائی (ره) به «نشان» علامه طباطبائی (ره)
رضا فرجی دانا عضو حقیقی شورای نخبگان نیز در این نشست به اهمیت واژهگزینی در تعریف جایزه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: در ایران، تفاوت میان نشان و جایزه گاه دچار خلط مفهومی میشود. نشان بیشتر به تمام دستاوردهای یک فرد در طول زندگی علمی او تعلق میگیرد، اما جایزه معمولاً به دلیل یک اختراع، نظریه یا کشف خاص به فرد اهدا میشود. جایزه علامه طباطبایی بیشتر به عملکرد حرفهای افراد در طول زندگیشان بازمیگردد و به همین دلیل شاید واژه «نشان» برای آن مناسبتر باشد.
وی افزود: این نشان نمادین نیست و باید جنبههای حمایتی بیشتری داشته باشد. در گذشته، جوایزی از جمله پوشش کامل بیمه، وام مسکن یا تسهیلات سفرهای زیارتی برای اساتید برگزیده در نظر گرفته میشد که به نوعی تکریم جایگاه علمی و اجتماعی آنان بود.
پیشنهادات برای بازنگری در طرحهای اجرایی
ضرورت حضور نمایندگان علوم اجتماعی و سیاسی در کارگروههای نشان علامه
پیشنهاد افزایش تعداد اعضای کارگروهها
حضور افراد شاخص علوم انسانی و علوم اسلامی در کارگروهها
ضرورت بکارگیری شیوههای علمی و فناورانه در هدایت دانشآموزان
علی نیکبخت معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست با اشاره به طرح «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانشآموزی) گفت: این طرح با همکاری آموزش و پرورش بر پایه مدلهای علمی و منطقی اجرا شده است. ما توانستهایم دانشآموزان مستعد را در حوزههای علمی، هنری و اجتماعی شناسایی کنیم. هرچند فرآیند هدایت این دانشآموزان نیازمند برنامهریزیهای بیشتر است و در مرحله ابتدایی قرار دارد، اما به زودی برنامههای مرتبط با این بخش ارائه خواهد شد.
وی افزود: برخلاف طرحهای دانشجویی که با جامعهای محدودتر مواجه هستیم، در حوزه دانشآموزی با ۱۵ میلیون دانشآموز سر و کار داریم که هر کدام استعداد و خلاقیت خاص خود را دارند. روشهای سنتی استعدادیابی دیگر کارآمد نیستند و نیاز است که از شیوههای علمی و فناورانه بهره بگیریم.
نقش آموزش و پرورش در طرح شهاب
همچنین امید نقشیته از معاونان سمپاد و عضو حقیقی شورای نخبگان نیز در این نشست در خصوص نقش آموزش و پرورش و طرح شهاب گفت: خوشبختانه توجه ویژهای به حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است. در گذشته، برخی متولیان طرح شهاب بهطور جدی پای کار نبودند، اما با احیای مدارس سمپاد، این روند بهبود یافته است. هم بنیاد ملی نخبگان و هم آموزش و پرورش در این زمینه حساسیت و دغدغه دارند و امیدواریم با حمایت شورا، طرح شهاب به شکل کامل و مؤثر اجرا شود.
شایان ذکر است، در پایان این نشست احکام اعضای حقوقی و حقیقی شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان توسط حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان به اعضای شورای نخبگان تقدیم شد.