مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
استعداد طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
انتشارات یافته
نوگولرن
عالم زاده
یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
انتشارات یافته
نوگولرن
عالم زاده
یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری

لزوم اصلاح نحوه پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاداتی برای اصلاح پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور ارائه کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال‌های اخیر به دلیل کاهش تقاضا برای ورود به آموزش عالی و همچنین ضرورت شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان، پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی با روش‌های جدید مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این روش‌ها، «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» است که در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در اجرایی شده است. 

این طرح برای نخستین‌بار در بند «ج» ماده ۲۳۰ نسخه اول لایحه برنامه هفتم پیشرفت مطرح شد ولی به دلیل ابهام در تعریف طرح استاد محوری، تعارض منافع و چالش‌های دیگر در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی حذف شد. با این حال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۱ آئین‌نامه‌های اجرایی آن را تصویب کرد و از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پذیرش دانشجو به این شیوه را آغاز کرد. 

با گذشت یک سال از اجرای این طرح، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چالش‌های اجرایی طرح پذیرش دانشجو به شیوه استادمحوری را مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب در فرآیند اجرا و پیامدهای احتمالی اجرای آن را به شکل کنونی بررسی کرده است. 

پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور چگونه انجام می‌شود؟ 

ظرفیت پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون و بدون آزمون است. همچنین این ظرفیت بر اساس مرتبه علمی اساتید تعیین شده است. شرایط پذیرش دانشجو مواردی همچون تعداد واحدهای گذرانده‌شده، معدل کل، قرار داشتن در مدت مجاز تحصیل، ارتباط رشته تحصیلی با رشته درخواستی کسب امتیازات لازم و… است. 

فرآیند پذیرش دانشجو نیز به این صورت است که استاد میزبان موضوع رساله یا پایان‌نامه را از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) انتخاب می‌کند و درخواست پذیرش دانشجو را به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام می‌کند. معاونت آموزشی دانشگاه ظرفیت، رشته‌ها و نیم‌سال تحصیلی مجاز پذیرش را به استاد میزبان اعلام کرده و موارد را به عموم اطلاع‌رسانی می‌کند. متقاضیان با ارسال مدارک خود در فراخوان شرکت می‌کنند و فرآیند ارزیابی از جمله بررسی مدارک اولیه، انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت‌ها از طریق معاونت آموزشی انجام می‌شود و سپس اسامی تایید شده برای تایید صلاحیت عمومی و نهایی شدن پذیرش به سایمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌شوند. 

پذیرش ۵۲۱ نفر به شیوه استادمحور در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بر اساس گزارش گروه استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دانشگاه‌ها در مجموع ۵۲۱ نفر را از طریق «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به شیوه استاد محور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش کرده‌اند که سهم مقطع کارشناسی ارشد ۱۸۳ نفر و مقطع دکتری ۳۳۸ نفر بوده است. 

عملکرد برخی دانشگاه در پذیرش دانشجو به شیوه استاد محوری به شرح زیر است:

نقاط قوت و مزایای طرح

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این طرح توجه به رفع نیازها و چالش‌های کشور و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است؛ چرا که این طرح می‌تواند به عنوان سازوکاری برای آگاهی اعضای هیئت‌علمی از مسائل و نیازهای بخش‌های مختلف کشور و هدایت دانشجو در راستای انجام پایان‌نامه و رساله برای حل مسئله با رفع نیازها باشد که همین موضوع می‌تواند به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت کمک کند. 

برخی از اساتید اعتقاد دارند که دانشجویانی که از طریق آزمون پذیرش می‌شوند، کیفیت کافی را ندارند. به همین دلیل پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان که اساتید نقش اصلی را در ارزیابی و پذیرش دانشجو دارند، می‌تواند به شناسایی و پذیرش استعدادهای برتر منجر شود. کمک به ارتقای استقلال دانشگاهی و انتخاب فرد شایسته با مشخص بودن موضوع پایان‌نامه یا رساله نیز از دیگر نقاط قوت این طرح است. 

با وجود این نقاط قوت، طرح پذیرش استاد محور نقاط ضعفی نیز دارد که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره شده است. 

یکی از این نقاط ضعف نادیده گرفتن محدودیت‌های امکانات رفاهی دانشگاه‌هاست. با توجه به ظرفیتی که برای پذیرش دانشجو از این شیوه در نظر گرفته شده است؛ اگر دانشگاه‌ها تمایل به استفاده از همه ظرفیت اساتید واجد شرایط داشته باشند، در تامین امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه، تغذیه و… دچار مشکلات مضاعف می‌شوند. 

نقاط ضعف پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور

یکی دیگر از نقاظ ضعف مطرح شده؛ «عدم تحول در شیوه به‌کارگیری دانشجویان» است. در این گزارش عنوان شده است که طرح حاضر به رغم ایجاد تغییرات قابل توجه در شیوه وذیرش دانشجو، درخصوص نحوه تامین مالی نیازهای ثبت‌شده و چگونگی بهره‌مندی دانشگاهیان از آن‌ها سکوت کرده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد شیوه به‌کارگیری دانشجویان در این طرح (به‌ویژه در مقطع دکتری استادمحور) به روش‌های معمول و بدون در نظر گرفتن حقوق و حق‌الزحمه مکفی خواهد بود. بنابراین ادامه رویکرد رایج گذشته بدون پیشران‌ها و انگیزاننده‌های مالی هم می‌تواند در جذب دانشجویان با استعداد و با توانایی ویژه و هم در دستیابی به نتایج پژوهشی خلاقانه در رفع نیازهای کشور اثرگذار باشد. 

در این گزارش؛ ضعف ابعاد نظارتی بر فرآیند پذیرش نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف طرح استادمحوری مطرح شده است. با توجه به اشاره کلی و کوتاه آئین‌نامه به نظارت سازمان سنجش و مشخص نبودن نحوه آن از یک سو و انجام بخش عمده فرآیند ارزیابی از سوی دانشگاه‌ها و همچنین حساسیت‌های جامعه به فرآیندهای پذیرش دانشجو از سوی دیگر، این طرح از نظر ابعاد نظارتی ضعیف است. 

همچنین‌ عدم تعریف دقیق نیازهای دستگاه‌های اجرایی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی یکی دیگر از نقاط ضعف این طرح است. جزئیات عناوین نیازهای دستگاه‌های اجرایی ذکرشده در دفترچه طرح استادمحوری مشخص نیست و این امر می‌تواند در مسیر انجام پژوهش و اجرای طرح استادمحوری چالش‌هایی را به وجود آورد. 

یکی دیگر از چالش‌های این طرح، وجود ابهام در ضوابط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری است. بر اساس ماده ۲ آئین نامه پذیرش به شیوه استادمحور در مقطع دکتری تخصصی یکی از شروط پذیرش ورود به مقطع کارشناسی ارشد بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو است. اما دقت در قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که شیوه پذیرش استاد محور به عنوان یکی از شیوه‌های قابل قبول برای ورود به مقطه کارشناسی ارشد (و حتی دکتری تخصصی) عنوان نشده است. از این رو تا زمان اصلاح این قانون، پذیرش دانشجویان و دانش‌آموختگان وارد شده به مقطع کارشناسی ارشد استادمحور، در مقطع دکتری تخصصی، تخلف محسوب می‌شود. 

زمان‌بندی محدود فرآیند اجرایی، ضعف در ترویج و معرفی این طرح، عدم بهره‌گیری کافی از ظرفیت اساتید جوان، عدم تغییر فرم‌های امتیاز متناسب با طرح حاضر نیز از جمله نقاط ضعف دیگر طرح پذیرش استادمحور است. 

پیشنهادهایی برای اصلاح طرح پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ طرح پذیرش دانشجو به شیوه استاد محوری به دلیل تلاش برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر و ایجاد فرصت برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان به منظور حل مسائل و رفع نیازهای جامعه، اقدامی است که در صورت رفع معایب می‌تواند در سال‌های آتی به یکی از شیوه‌های اصلی پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (به‌ویژه دکتری تخصصی) تبدیل شود. 

در همین راستا پیشنهادهای سیاستی از جمله کاهش مدت تحصیل در دوره دکتری به حداقل سه سال، اصلاح مبنای تخصیص ظرفیت پذیرش به دانشگاه‌ها، شناور شدن زمان اعلام فراخوان و فرآیند ارزیابی، اصلاح شرایط استاد میزبان و محدود شدن طرح به مقطع دکتری ارائه شده است. همچنین پیشنهادات دیگری از جمله تعریف فرم‌های ارزیابی با توجه به ویژگی‌های طرح برای شناسایی داوطلب شایسته‌تر، تعریف دقیق نیازهای اعلام‌شده از سوی دستگاه‌ها با همراهی اعضای هیئت‌علمی و تهیه محتوای چندرسانه‌ای برای آشنایی هرچه بیشتر اساتید با شرایط و ویژگی‌های طرح ارائه شده است. 

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاداتی نیز به عنوان پیشنهادهای تقنینی ارائه شده و بر اساس آن عنوان شده است که اصلاحاتی در ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی انجام گیرد و شیوه پذیرش استاد محور نیز به این قانون اضافه شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!
15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد رستمی
بهمن ۲۶, ۱۴۰۳ ۹:۰۸ ب٫ظ

سلام و عرض ادب
متقاضی شرکت در امتحان استعدادهای درخشان و استاد محور دوره دکترا
بنده معدلم در کارشناسی ارشد ۱۹.۵۸ می‌باشد ولی معدل کارشناسی اینجانب حضور در جبهه ۱۳.۹۲ شده است به همین خاطر برای شرکت در امتحان استعدادهای درخشان و استاد محور ا این مشکل معدل کارشناسی مواجه می‌باشم. اگر برای مقطع دکترا شرط معدل کارشناسی را بردارند بهتر است.

میترا
بهمن ۱۹, ۱۴۰۳ ۷:۴۶ ب٫ظ

سلام وقت بخیر.
دوستان می خواستم لطفا توی سایت سازمان سنجش درخواست بدید که محدودیت سال پذیرش دکتری به شیوه استادمحوری استعداد درخشان برداشته بشه. چون فقط کسانی به روش استادمحوری استعداد درخشان می تونن دکتری برن که از تاریخ دفاع پایان نامه ارشدشون، سه سال سپری نشده باشه. کسای دیگه که از دفاع ارشدشون سه سال گذشته باشه، بخوان هم نمی تونن به این روش برن دکتری.

محسن
بهمن ۱۹, ۱۴۰۳ ۵:۱۷ ب٫ظ

برخی از اساتید اعتقاد دارند که دانشجویانی که از طریق آزمون پذیرش می‌شوند، کیفیت کافی را ندارند؟؟؟؟؟
دانشجویان استادمحوری که حتی نمیتونن در ازمون دکتری مجاز به انتخاب رشته آزاد و پیام نور بشوند پس کیفیت لازم رو دارند؟؟؟ طرف با مقاله کنفرانسی میاد دکتری استاد محوری میخونه! و با من و امثال من هم که کلی درس خوندیم و رتبه اوردیم میشینه سر یک کلاس! تازه یک سیس عقاب هم میگیره که بله ما استعداد درخشانیم فلانیم وبهمانیم! در حالی که در حد دانشجوی لیسانس هم سطح علمی ندارند!

با تجربه
بهمن ۱۵, ۱۴۰۳ ۳:۰۲ ب٫ظ

استاد محور= آشنا بازی مطلق

محمدرضا
بهمن ۱۵, ۱۴۰۳ ۱:۲۲ ب٫ظ

یکی از بزرگترین نقاط ضعفش اینکه بعد از گذشت دو سال از فارغ‌التحصیلی دیگه نمیشه شرکت کرد

بی نام
بهمن ۱۵, ۱۴۰۳ ۲:۱۵ ق٫ظ

بسیار طرح خوبیه چون اساتید با هرکی آشنا هستن و خوششون بیاد همونو میگیرن. صرفا چهار تا بیسواد که توی خوابشونم قبولی در کنکور دکتری رو نمیدیدن، دارن با این طرح دکتری میگیرن

لیلی سیاهپوش
بهمن ۱۵, ۱۴۰۳ ۰:۱۲ ق٫ظ

ضمنا طرح‌ بسیار خوبی برای دانشجویانی است که توانایی مالی برای دادن شهریه و در حالی که لیاقت پذیرفته شدن را دارند امید است که همه موارد مهم در انتخاب افراد شایسته مورد توجه قرار گیرد از توجه شما سپاسگزارم.

لیلی سیاهپوش
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۱۱:۵۶ ب٫ظ

سلام وقت بخیر. طرح بسیار خوبی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه های معتبر مثل دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها می باشد متقاضی هستم سالهاست اما متاسفانه مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار نگرفته تقاضای پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری هستم چون مطمئن هستم شایستگی این مقطع را به خاطر معدل بالا و نمره پایان نامه بسیار خوب و نویسنده و مترجم سه کتاب که تعداد دیگری هم در حال آماده سازی است. مدرس دانشگاه و موسسات آموزشی پژوهشی و تخصصی گردشگری و ناظر فنی مصاحبه های زبان انگلیسی تخصصی ایرانگردی و جهانگردی میراث فرهنگی صنایع دستی استان البرز و نماینده رسمی و از اعضا هیئت رئیسه انجمن حرفه ای صنفی راهنمایان گردشگری استان در خدمتم مدرک کارشناسی ارشد بنده زبان انگلیسی گرایش آموزش است و همینطور دارای کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی هستم به امید دیدار .

علی
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۱۰:۵۷ ب٫ظ

طرح بسیار خوبیه. باید افرادی در دوره دکتری قبول شوند که طرح،ایده،اختراع و یک جیز مهم و جدید داشته باشند. اسرائیل با فشار دادن یه دکمه چندهزار نفررو شهید میکنه. ما باید از افرادی استفاده کنیم که بتونند در برابر این ترفندها و تهدیدها کاری کنند.

محمدطاهرآرمند
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۱۰:۵۲ ب٫ظ

متقاضی

مهراد
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۹:۱۹ ب٫ظ

بعضی از دانشگاهها نظرشون به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد خودشون هست
ویرانه ای که اعمال سلیقه ها و حب و بغض به آموزش عالی آن هم رسیده
شیوه هایی مثل ثبت نمره مصاحبه کمتر از ۴۰ و یا اعلام غیبت در جلسه مصاحبه نمونه و امثالهم…
دانشگاههای دولتی دارای پردیس از این فرصت برای جذب دانشجوی پولی و کسب درآمد بیشتر استفاده میکنند و باز هم عیار علمی بالایی ملاک نیست.
شاید مصاحبه متمرکز به شیوه دانشگاه آزاد برای رفع این تبعیض و دور زدن عدالت برای دانشگاههای دولتی نیز مفید فایده واقع شود وگرنه باید شاهد حضور اشخاص خاصی در لباس دانشجوی دکتری بود

A
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۴:۴۸ ب٫ظ

پس فارغ‌التحصیلان ارشد ب دکتری دیگر هیچ . اگر اصلاحی میخواهید انجام دهید لااقل مصاحبه دکتری رو بردارید ویا آزمون دکتری رو مثل آزمون دیگر دو مرحله ای نمایید .

یاسر
بهمن ۱۵, ۱۴۰۳ ۱۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  A

مصاحبه نباشه چطوری آقازاده ها را وارد کنند دکتری ؟؟ منکه دوساله اینجوری می‌افتم عقلا کمی بفهمن سواد داشتن ناراحت نمیشدم

امیرحسین
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۲:۰۹ ب٫ظ

منظورم فراخوانی که برای امساله که مرتبط به سال بعذ انشالله میشود

امیرحسین
بهمن ۱۴, ۱۴۰۳ ۲:۰۶ ب٫ظ

سلام یعنی سال بعد پذیرش استاذ محوری ذکتری نداریم؟