مدرسان شریف
پارسه
سنجش و دانش
وکیلی
یادافزا
تجربیات مصاحبه دکتری ۱۴۰۳
مدرسان شریف
زمان نتایج دکتری ۱۴۰۴
انتشارات یافته
نوگولرن
آکادمی عالم زاده
4icacu
مدرسان شریف
نوگام
سنجش و دانش
وکیلی
انتشارات یافته
نوگولرن
آکادمی عالم زاده
4icacu

انتقاد وزیر علوم از رقابت منفی میان دانشگاه آزاد و پیام‌نور در جذب دانشجو

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم ضمن انتقاد از رقابت منفی دانشگاه آزاد و پیام نور، سه اقدام کلیدی برای ارتقای دانشگاه‌ها پیشنهاد داد.

به گزارش پی اچ دی تست، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، با انتقاد از رقابت منفی میان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام‌نور در سالیان گذشته، که منجر به گسترش بیش از نیاز واقعی آموزش عالی شد و گاها این رقابت جنبه‌های سیاسی به خود گرفت و به جان آموزش عالی افتاد، گفت: ایجاد پردیس‌های بین المللی و خودگردان نیز به‌نظر من سیاست درستی نبوده است و ما نباید شاهد پذیرش دانشجوی کم استعداد و بی‌کیفیت صرفا به قصد درآمدزایی باشیم.

سه اقدام مهم جهت ارتقا دانشگاه از نگاه وزیر علوم

دکتر سیمایی صراف گفت: معتقدم، حتی با وجود شرایط سخت اقتصادی فعلی، اگر تنها سه اقدام مهم را آغاز کنیم، می‌توانیم دانشگاه را ارتقا دهیم، معیشت استادان را بهبود بخشیم و رتبه علمی کشور را نیز افزایش دهیم. این سه اقدام کلیدی، آمایش آموزش عالی، مولدسازی دارایی‌ها و پذیرش دانشجو با اختیار دانشگاه هستند.

وی افزود: پذیرش رایگان در آموزش عالی باید بر اساس نیاز واقعی در هر رشته تحصیلی صورت بگیرد و مازاد بر آن با پرداخت هزینه از سوی دانشجویان باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر آمایش، مولدسازی، و پذیرش با اختیار دانشگاه به درستی اجرا شود، جهشی بزرگ در ارتقای دانشگاه‌ها رخ خواهد داد، ولی موانعی در کشور باعث‌ عدم اجرای طرح آمایش که دستور مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، می‌شود.

دکتر سیمایی صراف گفت: مطالعات مربوط به اجرای آمایش عالی در ده سال گذشته در وزارت علوم انجام شده است و اطلاعات و آمار وجود دارد ولی سه وزیر علوم قبلی علیرغم میل و اراده نتوانستند این مصوبه قانونی را اجرا کنند.

وی ادامه داد: از دانشگاهیان می‌خواهم برای اجرای عملی آمایش آموزش عالی به وزارت علوم راهکار عملی ارائه کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید منافع ملی را بر منافع فردی ترجیح دهیم. این‌که کسی بخواهد برای خوش‌نامی در یک شهرستان دانشگاهی ایجاد کند، نباید بر منافع کل کشور ترجیح داده شود. به قولی اصل مطلب منافع ملی است و این مهم نباشد که بگویند فلانی آمد و دانشگاه را آورد یا تعطیل کرد.

مراحل ساخت مسکن اعضای هیات علمی در سی و پنچ دانشگاه

دکتر سیمایی صراف ادامه داد: از ابتدا که شروع به کار کردیم، مسئله مسکن را جدی گرفتیم. حتی یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها را میزان موفقیت آن‌ها در تأمین مسکن برای اعضای هیئت علمی و کارمندان قرار دادیم. در بسیاری از دانشگاه‌ها، اموال زیادی وجود دارد. چرا نباید از این ظرفیت برای ساخت مسکن استفاده کنیم؟ در حال حاضر سی و پنچ دانشگاه مراحل ساخت مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان را شروع کرده‌اند و امیدوارم دانشگاه شیراز بتواند با حمایتی که از استاندار سراغ دارم الگویی برای سایر دانشگاه‌ها شود.

شیوه پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی

وی درباره بحث حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی گفت: ما طرحی را پیشنهاد کردیم که حقوق اعضای هیات متناسب با الگوی سال ۱۳۸۲ پرداخت شود و برای کارکنان هم دنبال فوق العاده ویژه هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: البته ممکن است افزایش حقوق مستقیم به‌سرعت ممکن نباشد، اما ارتباط با صنعت و بهره‌گیری از قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌تواند به افزایش درآمد دانشگاه‌ها و اساتید کمک کند.

دکتر سیمایی صراف در ادامه گفت: من شخصاً با ایجاد مؤسسات غیردولتی خوب و با کیفیت، موافقم. برخی از آن‌ها از دانشگاه‌های دولتی بهتر عمل می‌کنند. اما اینکه ما از بیت‌المال برای آموزش رایگان صرف کنیم و آخر هم نتوانیم رضایت دانشجو را جلب کنیم، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد
اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴ ۲:۳۶ ب٫ظ

خوبه خودتون این گند رو زدید به سیستم آموزشی حالا از کی انتقاد میکنی