موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

مصاحبه با رتبه برتر دکتری مهندسی خودرو – بخش دوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در قسمت قبلی مصاحبه با آقای یارمحمدی ،رتبه یک دکتری مهندسی خودرو، روش های موفقیت در آزمون کتبی را بررسی کردیم . در این قسمت  بیشتر در مورد مصاحبه ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پی اچ دی تست : قبلا گفتید که رتبه یک شدن کارهای خاصی را می طلبد . این موضوع در مصاحبه چگونه صادق است؟

–          دقیقا همین طور است. در حال حاضر آزمون دکتری تفاوت مهمی با کنکورهای دیگر دارد و آن داشتن مصاحبه است. یک داوطلب برگزیده آزمون دکتری باید از همان ابتدا به هر دو مرحله توجه داشته باشد. نمره عالی در آزمون کتبی وقتی آرامش بخش است که با یک رزومه خوب همراه باشد. من تلاش هایم برای آزمون دکتری را از فروردین 91 آغاز کردم. فروردین تا آذر سال گذشته دوره طلایی تقویت رزومه من بود. یک کار مهم رتبه های برتر دکتری انجام و ارائه یک پایان نامه قوی است. پایان نامه ای که مقالات متعددی در پی داشته باشد.  من در شش ماه اول سال پایان نامه ام را تمام کردم و درس سه ماه بعدی هم مشغول تدوین مقالات شدم و هشت مقاله ارائه کردم. دو مقاله کنفرانس، دو تا ISI و چهار تا هم علمی پژوهشی.

پی اچ دی تست : در زمان مصاحبه مقالات تان چاپ شده بود؟

بله. نکته دیگری که می خواستم به آن اشاره کنم در همین مورد بود. درست است که تدوین و ارسال مقالات با ارزش است اما آن چیزی که امتیاز کامل مقاله را در پی دارد اکسپت آن است. من به دنبال آن بودم طوری برنامه ریزی کنم که روز مصاحبه پذیرش مقالات هم در دستم باشد. برای همین در این زمینه تحقیق و پرس و جو کردم تا ژورنال ها و مجلاتی را پیدا کنم که تا اردیبهشت سال 92 مقالات را تأیید کرده باشند.

پی اچ دی تست : قبلا تجربه مقاله نویسی نداشتید؟

–          خیر. من همه مقاله هایم را از شهریور به بعد نوشتم. بچه ها نباید از مقاله نویسی بترسند. نگارش مقاله کار پیچیده ای نیست. زحمت زیادی دارد اما همه می توانند با تلاش و کوشش از عهده آن برآیند. من مقاله نوشتن را گام به گام و از صفر شروع کردم. ابتدا مقاله ای برای یک کنفرانس داخلی فرستادم. بعد برای کنفرانس خارجی ارسال کردم. کار بعدی ام نوشتن مقاله علمی پژوهشی داخل بود. این مرحله هم که با موفقیت طی شد به سراغ نگارش مقاله انگلیسی برای نشریه داخلی رفتم و در نهایت نوبت به نگارش مقاله های ISI  رسید. البته در آخر با خودم گفتم کاش از همان ابتدا بر روی مقالات ISI متمرکز شده بودم.

این را هم بگویم که مقاله هایم را تا حد زیادی مدیون استادم هست که ادیتور بسیار قابلی بود و در تمامی مراحل پایان نامه و نگارش مقاله من را همراهی می کرد، به گونه ای که در این مدت تبدیل به یکی از بهترین دوستان من شده بود و با اینکه می توانستم با استفاده از سهمیه شاگرد اولی دانشگاه و یا گرایش دیگری از مکانیک را انتخاب کنم حضور ایشان من را مصمم به ماندن در دانشگاه علم و صنعت کرد.

پی اچ دی تست : مصاحبه چطور بود ؟

–          خوب بود. امسال رتبه های اول تا سوم آزمون کتبی هر سه از دانشگاه خودمان بودند و رقابت داخلی هم شدید بود. من رتبه یک کتبی بودم و رزومه خوبی هم داشتم. برای همین مشکلی نبود.

پی اچ دی تست : چه توصیه ای برای مصاحبه دارید؟

–          تقویت رزومه برای مصاحبه خیلی مهم است. باید سعی کنند مقالات زیادی داشته باشند. IF مقالات هم مهم است اما به نظر من مهمتر از آن تعداد مقالات است. عده ای با رتبه خوب در آزمون کتبی به مصاحبه می روند و وقتی نتیجه خوبی نمی گیرند می گویند پارتی بازی شده است. خوب اینکه استاد کسی که تعداد مقالات زیادی و معدل بالایی دارد را بگیرد که پارتی بازی نیست. رتبه آزمون و دانش فرد مهم است اما توانایی داوطلب در ارائه مقاله هم خیلی موثراست. به هر حال استاد هم به مقاله نیاز دارد.

نکته دیگر این که سعی کنند قبل از مصاحبه حتما با استاد مورد نظر خود هماهنگ کنند. گاهی فردی با قابلیت بالا یکراست می رود سر جلسه مصاحبه. اساتید هم او را تأیید می کنند اما چون قبلا ظرفیت خود راهماهنگ کرده اند نمی توانند او را بگیرند.

این مسئله در انتخاب رشته هم موثر است. نمی دانم این امر منطقی است یا خیر، اما تجربه نشان داده است که دانشگاه ها به ترتیب انتخاب فرد حساس هستند. توصیه می کنم مواظب انتخاب اول خود باشند . قبل از انتخاب رشته به دانشگاه های مختلف سر بزنند و شرایط را بررسی کنند. بهتر است انتخاب اول را به جایی اختصاص دهیم که احتمال قبولی مان بیشتر است. انتخاب اول سرمایه داوطلب است و باید قدر ش را بداند.

پی اچ دی تست : با تشکر از توجه شما.