مدرسان شریف اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی کنفرانس بین المللی تحقیق و توسعه در علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد کنفرانس آینده مهندسی و تکنولوژی ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی در عصر تکنولوژی ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی مهندسی و فن آوری اطلاعات کتابخانه فرهنگ

انجمن آزمون دکتری مجموعه فلسفه

2136

‌رشته و گرایش

۱) فلسفه

۲) فلسفه غرب

۳) فلسفه تحلیلی

۴) فلسفه معاصر

۵) فلسفه اسلامی

۶) فلسفه دین

۷) فلسفه اخلاق

۸) فلسفه اخلاق تطبیقی

۹) فلسفه تطبیقی

۱۰) فلسفه حقوق

۱۱) فلسفه هنر

۱۲) الهیات فلسفه و کلام اسلامی

۱۳) حکمت هنرهای دینی

-

عناوین دروس امتحانی

۱- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (فلسفه عمومی، منطق، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب) و کارشناسی ارشد شامل (فلسفه غرب، فلسفه تحلیلی، فلسفه معاصر، فلسفه اسلامی)

۲- استعداد تحصیلی

۳- زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی)

رشته‌های مجاز به شرکت در آزمون

تمامی رشته‌های فلسفه و رشته‌ها با گرایش فلسفه، تمامی گرایش­های الهیات و معارف اسلامی، تمامی گرایش‌های ریاضی، تمامی گرایش‌های فیزیک، تاریخ علم دوره اسلامی، فلسفه هنر، فلسفه و کلام اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، سطح سه حوزه

سؤالات آزمون دکتری سال‌های گذشته

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۹۵ مجموعه فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۴ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۳ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۲ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۱ رشته فلسفه

 2137

‌رشته و گرایش

۱) فلسفه منطق

۲) منطق با رویکرد فلسفی

-

عناوین دروس امتحانی

۱- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (فلسفه عمومی، منطق- فلسفه اسلامی، فلسفه غرب) و کارشناسی ارشد شامل (منطق فلسفی، منطق ریاضی، فلسفه منطق)

۲- استعداد تحصیلی

۳- زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی)

رشته‌های مجاز به شرکت در آزمون

تمامی رشته‌های فلسفه و رشته‌ها با گرایش فلسفه، تمامی گرایش‌های الهیات و معارف اسلامی، تمامی گرایش‌های ریاضی، تمامی گرایش‌های فیزیک، تاریخ علم دوره اسلامی

سؤالات آزمون دکتری سال‌های گذشته

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۹۵ مجموعه فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۴ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۳ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۲ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۱ رشته فلسفه

 2138

‌رشته و گرایش

۱) فلسفه علم و فناوری

۲) فلسفه فیزیک

۳) فلسفه علوم اجتماعی

۴) فلسفه اقتصاد اسلامی

-

عناوین دروس امتحانی

۱- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (فلسفه عمومی، منطق – فلسفه اسلامی، فلسفه غرب) و کارشناسی ارشد شامل (فلسفه علم، تاریخ علم)

۲- استعداد تحصیلی

۳- زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی)

رشته‌های مجاز به شرکت در آزمون

تمامی رشته‌های فلسفه و رشته‌ها با گرایش فلسفه، تمامی گرایش‌های الهیات و معارف اسلامی، تمامی گرایش‌های ریاضی، تمامی گرایش‌های فیزیک، تاریخ علم دوره اسلامی

سؤالات آزمون دکتری سال‌های گذشته

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۹۵ مجموعه فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۴ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۳ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۲ رشته فلسفه

دانلود سؤالات آزمون دکتری ۱۳۹۱ رشته فلسفه

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۱,۴۶۵)

  1. علی می‌گه:

    جناب سه نقطه اون تست توماس میشه وجود خدا.
    حدوث و قدم عالم با عقل قابل اثبات نیست. این رو رو تمام زندگیم شر ط می بندم …. کوچکترین شکی نداشته باش. تو ج دو کاپلستون هست. هزار بار خوندم و چک کردم

    • علی می‌گه:

      این مطلبی که شما گذاشتی تایید کننده است که میشه وجود خدا. در این زمینه هیچ شکی ندارم . عقل و وهم وحی میتونن اثبات کننده خدا باشند ولی حدوث و قدم با عقل قابل اثبات نیست . این نظر توماسه

  2. ... می‌گه:

    آکوییناس شخص را نفسِ متجسد میدانست و اصلاً به دوگانه گی جوهری [که نفس و بدن دو جوهر مستقل اند] قایل نبود.

  3. ... می‌گه:

    احمد جان شما در مورد سئوال ۲۱ دلیلی داری که ۴ درسته؟ من هم ۴ رو زدم و البته دلایلی دارم اما شما اگر دلیلی داری و محکمه بگو لطفا.
    ۲ و ۳ که غلطه. توماس معتقد بود که مسیح صورت جسمانی نداره پس احتمالا ۱ هم غلطه. اما در مورد حرکت و زمان، توماس میگه باید داوری در این باره را به تعلیق دراورد.

  4. سحر می‌گه:

    کلید اولیه استعداد بنا بر نظر استاد نیکپور (خودم نرسیدم بزنم فقط ۶ تا زدم):

    ۱ ۲
    ۲ ۱
    ۳ ۴
    ۴ ۲
    ۵ ۲
    ۶ ۳
    ۷ ۱
    ۸ ۲
    ۹ ۱
    ۱۰ ۴
    ۱۱ ۳
    ۱۲ ۴
    ۱۳ ۱
    ۱۴ ۱
    ۱۵ ۳
    ۱۶ ۴
    ۱۷ ۴
    ۱۸ ۱
    ۱۹ ۲
    ۲۰ ۴
    ۲۱ ۲
    ۲۲ ۳
    ۲۳ ۳
    ۲۴ ۲
    ۲۵ ۱
    ۲۶ ۴
    ۲۷ ۳
    ۲۸ ۴
    ۲۹ ۱
    ۳۰ ۳

  5. ... می‌گه:

    مجتبی و علی عزیز:

    در توماس: عقل می تواند به حقایقی مثل وجود خدا و مشیت الهی دست یابد. ولی حقایقی مثل معاد و تثلیث با وحی ثابت میشود.

    پاسخ نه تثلیث است و نه وجود خدا.

    • ... می‌گه:

      در توماس بقای نفس هم با عقل ثابت میشود.

    • مجتبی می‌گه:

      تو دوره قرون وسطی تقریبا همه فلاسفه بصورت ضمنی اعتراف کردن که تجسد و تثلیف با صرف روش عقلانی قابل توجیه نیست.توماس علاوه بر این حدوث و قدم عالم رو هم اضافه میکنه ولی درباره وجود خداوند برهان میاره
      سوال گفته کدوم گزینه هم تو حوزه عقل و هم حوزه ایمانه،فقط مورد خداوند میتونه باشه

      • ... می‌گه:

        من اطلاع دقیقی ندارم. البته در مورد بحث «صورت جسمانیت»، توماس بدعت ایجاد کرد که شرحش در کاپلستون هست و مخالفینش معتقد بودند که عدم پذیرش بدعت خطرناکی است که از طرف توماس اورده شده. کاپلستون. دیباچه ای بر فلسفه ی قرون وسطی . ترجمه مسعود علیا ص ۱۰۸

        در مورد خدا هم دقیق نمیدونم اما کاپلستون گویا ۴ مورد رو صراحتا ذکر کرده بود: دو مورد (بقای نفس و خدا) که با عقل ثابت میشن و دو مورد (معاد و تثلیث) که با وحی ثابت میشن. شما اگر متن صریح از کاپلستون داری لطفا بذار تا تکلیفمون مشخص بشه.

        در مورد تثلیث کاپلستون صراحتا میگه: فلاسفه نمیتوانند با عقل طبیعی به آن دست پیدا کنند و فقط کار وحی است. همان منبع ص ۱۸

        • ... می‌گه:

          عدم پذیرش «صورت جسمانیت» بدعت خطرناکی است که …

          ببخشید ناقص نوشته بودم

          • ... می‌گه:

            راه های ۵ گانه ی اثبات وجود خدا از نظر توماس که به نظر عقلانی میرسد نه وحیانی.
            مطالب زیر را از اینترنت کپی پیست کردم، شاید راهگشا باشد: [از مقاله ی تأثیرپذیری آکوئیناس از اندیشمندان مسلمان در ارائه پنج راه اثبات وجود خدا]:

            «درک وجود خدا به طریقی عام و مبهم به واسطة طبیعت (به طور فطری)، در درون ما نهاده شده است، تا آنجا که خدا را سعادت آدمی معرفی کنیم: در نتیجه، از آنجا که سعادت مطلوب انسان است و چیزی که مطلوب اوست باید برای او شناخته شده باشد، پس وجود خدا هم باید برای او شناخته شده باشد و نیازی به استدلال نداشته باشد. درحالی که به صرف اینکه ما نسبت به خدا علاقه و میل داریم، نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم که خدا وجود دارد؛

            همان گونه که ملاحظه شد، آکوئیناس اثبات وجود خدا را نیازمند دلیل و برهان می‌داند. وی گزارة «خدا وجود دارد» را بدیهی تلقی نمی‌کند.

            بازهم باید بررسی کنیم. من تاریخ فلسفه ی کاپلستون جلد مربوط به قرون وسطی را ندارم. کسانی که دارند لطفا بررسی کنند

  6. مجتبی می‌گه:

    اقاعلی شما سوال هشت منطق رو چی زدن؟

  7. احمد می‌گه:

    ۶۹ ۴
    ۵۰ ۳
    ۳۸ ۴
    ۲۵ ۴
    ۲۱ ۴

  8. احمد می‌گه:

    ۲۸ ۴
    ۲۹ ۲
    ۳۹ ۱
    ۴۵ ۲
    ۴۷ ۴
    ۴۹ ۱
    ۵۰ ۳
    ۵۳ ۱
    ۵۶ ۱
    ۵۷ ۳
    ۶۸ ۳

  9. ... می‌گه:

    علی جان بحث بین اجزاء مختلف و اجزاء مشابه است. کانت میگه اجزای زمان و مکان مشابه اند؛ نه مختلف.

  10. ... می‌گه:

    سوال ۵۷ میشه پارمنیدس

  11. ... می‌گه:

    باید یک نکته رو خدمت دوستان خصوصاً عرض کنم: این چه تفکریه که داره باب میشه که میگن طبق فلان تفسیر پاسخ میشه فلان گزینه و طبق تفسیر دیگه میشه یک گزینه ی دیگه!!!!!!! واقعاً جای تعجبه. آخه مگه میشه مثلاً یک موضوع دقیق مثل زمان و مکان از نظر هارتناک یه جور تفسیر بشه و از نظر کورنر یه جور دیگه. این تفاسیر البته هست اما در مورد نکات ریز نه نکات اصلی.

    علی جان شما شماره ی صفحه ی کتاب رو بده تا بهت ثابت کنم اینطور نیست. اگر شما دیدی که در یک کتاب نوشته بود به نظر کانت زمان و مکان دارای مصداق اند و یا اینکه گفته بود زمان و مکان دارای اجزاء مختلف اند اون کتاب رو بنداز دور.
    عزیزم اگر زمان و مکان دارای اجزاء مختلف باشند کل معرفت شناسی کانت زیر سئوال میره. یک تکه کیک رو به عنوان زمان یا مکان فرض کن. حالا تکه های این کیک مشابه اند نه مختلف. کانت زمان و مکان رو اینطور می بینه. [البته این مثال را تسامحاً به کار بردم]. کانت به پیروی از نیوتن زمان و مکان رو مطلق میگیره اما شما به این نکته توجه نمیکنی.

    • ... می‌گه:

      علی جان لطفا این تفکر نادرست رو باب نکن. شما درباره ی تست ۵۹ میگی نظر ارو استرول و لاکوست فرق داره؟؟؟!!!! آخه مگه میشه عزیز من.
      لطفا برای روشن شدن مسئله از این به بعد شماره ی صفحه کتابها رو بده تا بررسی کنم. این جور که شما پیش میری به عدد تمام کتابها تفسیر هست. البته تفسیر هست اما در مورد نکات ریز نه نکات اصلی. ضمنا هرجا تفسیر خاصی هم بوده، مثلا در مورد لایب نیتس، خود کاپلستون ذکر کرده.

    • ... می‌گه:

      صفحه ی ۳۰ هارتناک رو دقیق تر بخون علی جان. عینا نوشته که مفهوم جزء با مفهوم مصداق فرق داره و مثال کیک رو هم زده. کجاش با کورنر و کاپلستون فرق داره.

      «ما میتوانیم از قطعات، انقسامات، و یا پاره های مختلف مکان سخن بگوییم، ولی هیچ یک از اینقطعات یا انقسامات مصادیق مکان نیستند» هارتناک ص ۳۰

      علی جان این جمله ی هارتناک که همون حرف بنده است.

      من این رو به همه ی بچه ها عرض میکنم که درسته طراح سئوال از نظر ما سئوالات رو سلیقه ای طرح کرده و خوب نیست اما شما حتی یک سئوال رو هم نمیتونی پیدا کنی که پای تفسیر وسط بیاد.

  12. مجتبی می‌گه:

    اقا اگه ممکنه صرفا بگین سوال هشت منطق رو چی زدین خواهشا،من گزینه دو زدم

  13. مجتبی می‌گه:

    جناب سنقطه،شما تست مربوط به پراگماتیستها رو چی زدین؟

  14. مجتبی می‌گه:

    دوستان کسی هست که جواب سوال مربوط به برهان حقایق سرمدی لایبنیتز رو بدونه؟
    سوال ۲۵

  15. علی می‌گه:

    به سه نقطه

    ۲۱ قطعا گزینه سه این دیگه قطعا
    ۲۲ باید بشه گزینه یک البته مطمین نیستم ولی دیگه خدا میدونه چون به هر حال امکان داره یک نفری یک گوشه ای از جهان یک کتابی نوشته باشه و طراح سوال اون کتابو دیده باشه و مثلا بگه ایده ها و تخیل . دیگه خدا می دونه . تا جایی که من خوندم مقولات خودشون جزیی اند.
    ۲۳ که نزدم .
    ۲۵ قطعا چهار
    ۲۶ قطعا ۲ . دو سه بار دیگه هم تو کنکور داده بودن . تو سوالات سال قبل دیدم و جابو چک کردم. استنتاج جزیی از کلی
    ۳۰ قطعا ۳. این دیگه با هیچ تحلیلی و با هیچ تفسیری نمی تونه عوض شه. کسی که منکر تصورات فطریه مثل توماس بالطبع برهان وجودی رو هم رد می کنه. البته خدا می دونه
    ۳۷ قطعا چهار. البته این جور تست دادن به هیج وجه علمی نیست و عادلانه نیست درست تر این بود که می نوشت عقل و فاهمه
    ۳۸ .قطعا چهار . میشه فیشته . این بعینه هست و چک کردم.۴۷ قطعا چهار….
    ۴۹ که دیگه این چه تست عجیبی بود اخه که چی بشه اینو دادی … که مثلا چی . ولا من نزدمش
    ۵۰ . که قاعتا باید بشه گزینه ۳ . چون اون سه تای دیگه نومینالیست بودند.
    ۵۲. به نظرمن باید اقنوم کلی . چون اقنوم کلی واسطه بین نامحسوس و محسوسه. سه و چهار که یکی اند . صور ارسطو هم در نهایت همون مثل افلاطونی اند از لحاظ معرفت شناسی.و متعلق علم.
    ۵۶ . قطعا گزینه یک . چون اون سه تای دیگه صد درصد درستند.
    ۵۹ گزینه دو . البته طبق نظر ارو استرول. ولی تو لاگوست چیز دیگه گفته.
    ۶۹. گزینه چهار . چند سال قبل هم داده بودن

  16. علی می‌گه:

    جناب سه نقطه تست ۳۹ مربوط به کانت رو از کتاب هارتناک دادند. نه تو کاپلستون بود نه تو کتاب کرنر . به عینه تو صحفه ۳۰ هارتناک است. میشه گزینه یک . این دیگه اخر بی انصافی بود از کتاب هارتناک سوال دادند . طبق تفسیر کرنر زمان و مکان اجزا دارند . ولی به عینه تو هارتناک توضیح داده میشه یک

  17. ... می‌گه:

    علی جان و دوستان عزیز دیگر لطفا در صورت امکان پاسخ این تستها رو بدید. ممنون

    ۲۱٫۲۲٫۲۳٫۲۵٫۲۶٫۳۰٫۳۷٫۳۸٫۴۷٫۴۹٫۵۰٫۵۲٫۵۶٫۵۹٫۶۹

  18. ... می‌گه:

    علی جان در مورد اسپینوزا من هنوز مطمئن نیستم. البته سر جلسه تونستم خودم رو قانع کنم؛ مثل اون سئوال کانت سئوال ۳۹

    اما در مورد هگل مراجعه کن به هگل پیتر سینگر. من آداب و رسوم اجتماعی رو عینا اونجا دیدم و تقریبا مطمئنم

  19. علی می‌گه:

    به جناب سه نقطه در مورد اسپینوزا حق با شماست .

  20. علی می‌گه:

    من دارم کتابها رو نگاه میکنم سما هم نگاه کن جناب سه نقطه. تو صحفه ۲۰ ج پنج نوشته به نظر هابز ” روح بر جسمی لطیف و سیال دالالت دارد….” تو چند جای دیگه تو بخش هابز هم به صراحت اشاره شده فلسفه هابز ماده باورانه است و حتی به صراحت گفته خدا جسمانی است و به شهادت قدیس ترتولیانوس تمسک جسته.

  21. علی می‌گه:

    تو صحفه ۲۲۰ خط اخر ج هفت میگه در جهان یونان و رومی آگاهی از آزادی پدید امد اما یونانیان برخی از انسانها رو آزاد می دانستند . یعنی آزادگان در برابر بردگان.
    این تنها چیزیه که راجع به اون تست تو کتاب هست . که به گزینه ۴ می خوره

  22. ... می‌گه:

    علی جان منظور شما از این که میگی «نفس در اسپینوزا روحانی است» دقیقاً چیه؟ یعنی اسپینوزا جوهر روحانی را قبول داشت؟ این که مشخصاً جوابش منفی است. اسپینوزا برخلاف دکارت اصلاً این دو [نفس و بدن] را جدا نمیرد. منظور شما دقیقاً چیه؟ ممنون میشم بگی.

    • ... می‌گه:

      علی جان:

      اسپینوزا علناً میگه نفس حتی بسیط هم نیست. حالا چطور روحانی است؟؟؟؟ البته باید منظور شما را از روحانی بدانم.

      • علی می‌گه:

        اسپینوزا میگه نفس سرمدی است . جگونه یک چیز مادی میتونه سرمدی باشه؟ نفس تصور بدن است یعنی نفس به ماده وابسته است و کمال نفس مطابق کنال بدنه . یعنی تاکید بر وابستگی مادی نفس می کنه نه اینکه نفس مادی باشه.

  23. هانی می‌گه:

    سلااااااااااااااااااااااام به همه دوستان :)
    کامنت هاتون و جوابای سوالات که گذاشته بودید خوندم متشکرم منم توی برخی جواب سوالات با شماها همنظر بودم! من از روزی که کنکور تموم شده به شدت سرم مشغوله و حتی نتونستم سوالاتی رو که زدم بررسی کنم به هر حال ممنونم از تک تک شما عزیزان که کمکم کردید امیدوارم همه با بهترین رتبه قبول بشیم و در همون دانشگاه مورد نظرتون :)

  24. ... می‌گه:

    علی جان در مورد اسپینوزا و هابز و هگل منبع بده.

    من معتقدم اسپینوزا جزو ماتریالیست ترین فلاسفه ی تاریخ بشر است و بسیاری از ماتریالیست ها به گردش هم نمیرسند. خواه پاسخی که در مورد نفس دادم درست باشد خواه غلط. ضمنا در این اعتقاد ابداً تنها نیستم.

    • ... می‌گه:

      نفس تصور بدن است و خودآگاهی تصور نفس.
      هرگونه خودآگاهی منشأ جسمانی دارد.

    • مجتبی می‌گه:

      دوست عزیر درمورد اسپینوزا هم میشه برداشت مادیگرایانه داشت و هم روح باورانه همچنانکه ایدالیستهای المانی داشتند،ولی چیزی که مشخصه فلسفه اسپینوزا طبیعت باورانه است ونه مادی گرایانه،اساسا ماده صفتی از جوهره همونطور که ذهن صفتی دیگه هستش.
      جواب اون تست مثل روز روشنه:تامس هابز
      هابز حتی جامعه و مناسباتش رو هم جسمانی میدونه ولی اسپینوزا ضمن اینکه نظرش درمورد ذهن مبهمه ولی اصالت توازی بیشترین قرابت رو بنظرش داره

  25. ... می‌گه:

    هگل در مورد یونانی ها معتقد بود که وضعیت آنها حاص آزادی و تعمق نبود بلکه حاصل آداب و رسوم اجتماعی بود؛ مثلا رفتن نزد غیبگو.

  26. ... می‌گه:

    علی جان:
    من سئوال ۳۶ را عرض کردم که میشود برنتانو؛ نه مور. مور سئوال ۶۸ است عزیز برادر.

    در مورد سئوال ۳۵ هگل. در یونان آزادی مبتنی بر آداب و رسوم اجتماعی و غیب گویی بود و به همین دلیل آنها سقراط را به عنوان کسی میدیدند که علیه این تفکرات قیام کرده و او را کشتند. من با توجه به هگل پیتر سینگر میگویم.
    درر مورد اسپینوزا هم عرض کردم اسپینوزا فقط جوهر را قبول داشت و همه چیز را صفات و حالات همین جوهر میدانست و به همین دلیل او را متهم کردند که برای خدا امتداد قائل شده است و خدا را جسمانی میداند.

  27. علی می‌گه:

    در مورد اون تست که کدام یک جز فلاسفه زبان متعارف حساب میشن.من نزدم چون واژه متعارف برای من مبهم بود. اگر من منظور از متعارف ، طبیعی باشی میشه کواین. اگر منظور از متعارف رایج باشه میشه راسل یا فرگه

  28. علی می‌گه:

    ۶۶ که قطعا میشه دو . این دیگه هیچ شکی توش نی

  29. علی می‌گه:

    سوال ۲۴ امکان نداره بشه دو . درک عرفانی وحدت هستی هیچ رقمه به شوپنهاور نمی خوره. و کاپلستون اشاره کرده به وضوح. به نظر من هر چهار گزینه غلطن ولی در نهایت این یک موضوع تفسیریه. و تنها گزینه ای که نزدیکتر به درست می باشه گزینه یکه

  30. علی می‌گه:

    سوال ۶۷ رو نزدم

  31. علی می‌گه:

    سوال ۲۶ میشه دو . این تست دو بار دیگه تو کنکورهای سال قبل دادند استنتاج جزیی از کلی . کاپلستون فک کنم ص ۳۲۰ . الان خونه نیستم دقیقا چک کنم . ولی مطمین باش

  32. علی می‌گه:

    سوال ۳۵ میشه گزینه چهار . تو کاپلستون هست . من نزدمش .

  33. علی می‌گه:

    اصولا تنها چیزی که تو هابز است حرکت و امتداده.و ماشین وارگی و مکانیک

  34. علی می‌گه:

    جتاب سه نقطه بر اساس فلسفه اسپینوزا فکر صفت خداست. و نفس روحانی است. من فک می کنم اسپینوزا نفس روحانی اس. و میشه هابز . البته این نظر خودمه و تقریبا اطمینان دارم

  35. ... می‌گه:

    ۲۴ هم من زدم ۲ که تقریبا مطمئنم.
    دوستان کمک کنید

  36. ... می‌گه:

    ۶۸ هم که میشه ۱

درج نظر