مصاحبه با رتبه نخست دکتری نانو مواد

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

“اگر دانشجوی همین دانشگاه نبود محال بود اینجا پذیرفته شود”، “دانشگاه های تاپ فقط مختص دانشجویان خودشان است”، ” رزومه خوبی دارم اما چون شهرستان درس خواندم به نظر شما شانس قبولی در دانشگاه های تهران را دارم؟”

اینها جملاتی هستند که بارها و بارها در کامنت های شما عزیزان به آنها برخورده ایم. خانم برزگر از کسانی است که خود پاسخی برای این سوالها هستند. ممکن است بگویید ایشان استثنا هستند اما فراموش نکنید از این استثنا ها زیاد داریم.

خانم مریم برزگر ورودی 84 کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه هرمزگان ، سال 88  وارد مقطع ارشد در رشته نانوفیزیک دانشگاه شاهرود شدند. در آزمون سراسری دکتری 92 نیز با کسب رتبه یک در رشته  مهندسی فناوری نانو گرایش نانومواد دانشجوی صنعتی شریف شدند.

b

پی اچ دی تست: چرا تصمیم گرفتید تغییر گرایش دهید و آیا اصلا فکر میکردید که در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شوید؟

–          از همان موقع که تصمیم گرفتم در آزمون دکتری شرکت کنم هدفم فقط تحصیل در پژوهشکده نانو دانشگاه شریف بود و به همین دلیل این گرایش را انتخاب کردم. هرچند به من میگفتند که حتی اگر رتبه خوبی هم بیاوری ممکن است در مصاحبه رد شوی. اما من هدفم را مشخص کرده بودم و برای رسیدن به آن تلاش کردم. اینقدر روی قبولی در صنعتی شریف زوم کرده بودم که حتی جلسات مصاحبه دانشگاه های دیگر برایم مهم نبود. در جلسه مصاحبه هم در پاسخ به یکی از اساتید گفتم که من از اول هدفم شریف بوده و سعی کرده ام رتبه ای بیاورم که به این هدف برسم و اتفاقا اساتید هم استقبال کردند چون آنها به دنبال دانشجویی هستند که انگیزه داشته و پر انرژی باشد و بتواند چهار سال کار پژوهشی انجام دهد و این موضوع برایشان بیشتر از اینکه داوطلب از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده باشد اهمیت دارد.

پی اچ دی تست: از چه زمانی مطالعه برای آزمون را آغاز کردید؟

–          من بهمن 90 دفاع کردم و تا تیر 91 در دانشگاه صنعتی شاهرود TA بودم. تقریبا از اواخر آبان به طور جدی مطالعه برای آزمون دکتری را شروع کردم و چون شاغل بودم از صبح تا حدود 3 بعد از ظهر وقت مطالعه نداشتم و بعد از آن تا پایان شب حداقل 5 ساعت مطالعه میکردم. یک ماه آخر هم سر کار نرفتم و حدودا روزی 9 تا 10 ساعت میخواندم.

پی اچ دی تست: زمانی که خود را برای آزمون آماده میکردید فکر میکردید که در نهایت رتبه 1 را کسب کنید؟

–          در ابتدا با توجه به تغییر گرایشم اصلا فکر نمیکردم ولی چون واقعا به این رشته علاقه داشتم وقتی که مطالعه میکردم خیلی لذت میبردم و واقعا درسها را یاد میگرفتم. در جلسه کنکور سوال ها برایم خیلی آسان بود و احساس کردم رتبه 1 میشوم. بعد از جلسه که فهمیدم سوالات برای همه آسان بوده دیگر چنین حسی نداشتم.

پی اچ دی تست: برای زبان و استعداد تحصیلی چه برنامه ای داشتید؟

–          زبان را از کتاب زبان عمومی انتشارات کتابخانه فرهنگ و بیشتر لغات آن را هر شب یک ساعت میخواندم. استعداد تحصیلی هم کتاب مسیح خواه را مطالعه کردم و تست های استعداد تحصیلی گروه فنی و مهندسی و علوم پایه را زدم. من خیلی فرصت نداشتم که روی استعداد تحصیلی وقت بگذارم طوری که تمام لم های آن را به خاطر بسپارم اما کسانی را دیده ام که برای این درس وقت گذاشته و واقعا نتیجه گرفته اند.

پی اچ دی تست:لطفا منابع دروس تخصصی را ذکر کنید.

–          رشته ما رشته جدیدی ست و منابع تست کنکوری ندارد. من یک سری کتاب های دوران ارشد و یک سری کتاب ترجمه شده اساتید دانشگاه شریف را خواندم. (مقدمه ای بر نانوفناوری- چارلز پی.پول ترجمه دکتر نیما تقوی نیا و آشنایی با نانوذرات دکتر عبدالرضا سیم چی). هفته آخر هم تست های سال قبل نانومواد، نانوالکترونیک، نانوشیمی و نانوفیزیک را زدم.

پی اچ دی تست: زمان مصاحبه چه رزومه ای را ارائه کردید؟

–          تدریس در دانشگاه صنعتی شاهرود، سابقه کار در پارک علم و فناوری سمنان و پژوهشکده نانو دانشگاه شیراز، طرح پژوهشی تصویب شده، دو مقاله ژورنالی و سه کنفرانس و مدرک زبان TOEFL iBT

پی اچ دی تست:مصاحبه ها چگونه بودند؟

–          ترتیب انتخابم شریف، تربیت مدرس، تهران و صنعتی اصفهان بود که به مصاحبه صنعتی اصفهان نرفتم. اولین مصاحبه ام در دانشگاه تربیت مدرس بود. مصاحبه دانشگاه تهران بیشتر حالت فرمالیته داشت و اولویت انتخاب اهمیت داشت. مصاحبه شریف خیلی خوب بود. تمام سوالات را به خوبی پاسخ دادم. برخورد اساتید عالی بود و البته چون آخرین مصاحبه ام بود برای آن تجربه های خوبی هم کسب کرده بودم.

پی اچ دی تست: و در پایان چه توصیه ای به داوطلبان آزمون 93 دارید؟

–          به نظر من داوطلبان باید هدفشان را کاملا مشخص کنند. اینکه کدام رشته، کدام گرایش، کدام دانشگاه، کدام استاد و زمینه کاری را میخواهند و برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند. تمام بحث های دلسرد کننده ای که درباره مصاحبه دانشگاه های مختلف وجود دارد را کنار بگذارند. درس ها را خوب مطالعه کنند تا بتوانند رتبه خوبی کسب کنند و همچنین رزومه کاملی ارائه دهند. هرچه سریعتر مقالاتشان را سابمیت کنند تا در زمان مصاحبه اکسپت آن را گرفته باشند. و همچنین به فکر گرفتن معرفی نامه از اساتید مطرحشان باشند.

پی اچ دی تست: با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما

Barzegar

ثبت‌نام
باخبرم کن!

47 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
مهر ۲۹, ۱۳۹۳ ۱:۰۵ ب٫ظ

سلام …بهتون تبریک میگم..
من دانشجوی ترم ۳ علوم و فن آوری نانو-نانو شیمی هستم…
میخوام این بهمن (بهمن ۹۳)آزمون دکتری نانو مواد بدم…ولی رزومه خاصی ندارم یکی پایان نامه ام هست که کار روش رو شروع کردم و تا جواب کنکو بیاد دفاع کردم …متولد دی ماه ۷۰ هستم یعنی ۲۲ سال و ۸ ماه سن دارم و فراغت از تحصیل نداشتم که بخوام مقاله بنویسم یا کار پژوهشی کنم به نظرتون حتی اگر قبول بشم تو مصاحبه رد میشم؟دانشگاهش مهم نیست….
لطفا جواب بدید…
ممنون

در آرزوی قبولی دکترای 94
شهریور ۴, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۶ ب٫ظ

سلام خانم برزگر تبریک میگم آفرین آفرین آفرین. من رشته لیسانسم با ارشدم متفاوته ولی میخوام ارشدمو در مقطع دکترا بخونم زبانم هم خیلی خوبه بنظرتون اینکه لیسانسم فرق داره رو نظر اساتید تاثیر نمیذاره؟ مرسی

r
تیر ۱۱, ۱۳۹۳ ۰:۰۶ ق٫ظ

سلام خدمت همه ی دوستان سخت کوشم
من میخوام دکتری حسابداری شرکت کنم.
زبان و استعداد تحصیلیم بد نیست (به ترتیب ۴۶ و ۴۱ زدم واسه کنکور دکتری گذشته)، چون ریاضی فیزیک بودم، آمار و ریاضیمم بد نیست. یه همراه می خوام واسه درس خوندن، چک کردن منابع و خلاصه یه همراه که نه من اونو معطل خودم بکنم نه اون منو! در ضمن چون متاهل هستم، خیلی هم وقت ندارم، باید برنامه مرتب داشته باشم.
چون خودم خانم هستم،اگر از خانم های این سایت کسی هست که فکر می کنه ما از نظر درسی می تونیم گروه موفقی بشیم یا علی!
از الان واسه همه دوستای خوبم آرزوی موفقیت می کنم.
در ضمن رمضان هم مبارک و التماس دعا

رسول
بهمن ۷, ۱۳۹۲ ۶:۱۹ ب٫ظ

خانم برزگر من هم از طرف دانشجویان نانو فیزیک صنعتی شاهرود بهتون تبریک میگم.
و مفتخریم که رتبه یک مال صنعتی کاشانه

QC
آذر ۱۱, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۸ ق٫ظ

سلام
من ارشد مهندسی مواد هستم. امسال کنکور نانو مواد شرکت کردم. میشه بفرمایید چه منابعی واسه فیزیک و ریاضی عمومی بخونم؟ ریاضی مهندسی هم بخونم؟ و کدوم مبحث مهمتره؟

احمد
آذر ۱, ۱۳۹۲ ۶:۲۳ ب٫ظ

با سلام و ضمن تبریک، من کارشناسی ارشد من مهندسی مکاترونیک هست و می خوام رشته نانو مواد رو برا دکترا امتحان بدم.کدوم کتابا رو برا مبانی نانو تکنولوژی ، نانو مواد بخونم.ممنونم

پویا
مهر ۲۵, ۱۳۹۲ ۳:۵۷ ب٫ظ

آفرین و تبریک خدمت شما

کسی که از همه جهت خودش را آماده کرده و رزومه قوی هم داره حقش هست که وارد مقطع دکتری بشه.

با آرزوی توفیق برای شما

تبریک
مهر ۲۴, ۱۳۹۲ ۵:۴۷ ب٫ظ

تبریک

azin
مهر ۲۳, ۱۳۹۲ ۱۲:۱۸ ب٫ظ

مریم جان
منم رشتم فیزیکه و تصمیم دارم مثل شماامسال کنکور نانو مواد شرکت کنم. در حال حاضر با دکتر مشفق کار میکنم. دوبار تا حالا اومدم پژوهشکده ولی شما رو پیدا نکردم میشه آدرس ایمیل یا شماره تماستون رو اگر امکان داره به من بدید؟

ساناز
مهر ۱۹, ۱۳۹۲ ۱۲:۰۶ ب٫ظ

آفرین عالی بود گل کاشتی انشاالله همیشه موفق باشی.

M.B
مهر ۱۸, ۱۳۹۲ ۲:۴۰ ب٫ظ

سلام
با تشکر از همه دوستان امیدوارم همگی موفق باشید و تمام داستان های کلیشه ای در مورد مصاحبه را کنار بگذارید و به هدفتون فکر کنید.

صبا
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۷:۰۳ ب٫ظ

تبارک الله.با آرزوی موفقیت در ادامه راه.

حسام
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۶:۰۲ ب٫ظ

تبریک می گویم

تک رقمی
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۴:۵۵ ب٫ظ

سلام
تــبــریـکــــ

ضحی
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۴:۳۴ ب٫ظ

عشق می کنم افرادی رو می بینم که هر چه بالاتر رفتن مصمم تر شدن و ارادشون قوی تر شده, ان شالله مبارک خودتون و خونواده محترمتون باشه.

الهام
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۲ ق٫ظ

آفرین به ارادتون منم دانشجو هرمزگان بودم.تبریک

nasrin
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

سلام مریم خانم من واقعا خیلی ناامید بودم از وقتی مصاحبه ی شما رو دیدم امیدوار شدم .بی نهایت ممنون

مهدی
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۹ ق٫ظ

من هم تبریک میگم من رشته دیگری قبول شدم ولی مصاحبه شماروخوندم موفق باشید

رسول
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۵ ق٫ظ

تبریککککک به شما

من
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۸:۵۰ ق٫ظ

بسیار ممنونم.
برای ایشون آرزوی موفقیت میکنم.

issa
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۰:۵۶ ق٫ظ

تبریک میگم
احسنت بر اراده و پشتکار شما

fati
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۰:۴۳ ق٫ظ

امسال من رتبه یک رشته مدیریت خواهم بود، اینو مطمئنم.
یعنی قول میدمبعد از اعلام نتایج خودم این خبر رو به همه تون بدم.

ابوذر
مهر ۲۱, ۱۳۹۲ ۷:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  fati

زبان انگلیسی تون خوبه؟

یک مدیریتی
مهر ۲۳, ۱۳۹۲ ۸:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  fati

سلام

بیایید در انجمن دکتری ۹۳ در ارتباط باشیم.اصلا تا حالا کامنتی از شما ندیدم.

ن
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۸ ب٫ظ

واقعاً جای تبریک داره.
چه جالب! بیش از ۵۰% شرکت کنندگان در رشته نانو مجاز شدن!
رشته ما که تقریباً ۱۲-۱۳% مجاز بودن!

ادیب
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۵ ب٫ظ

با سلام شما با کارهاتون آنقدر به ما انگیزه می دهید که آدم جو گیر می شه انشا الله رتبه ۱ مکانیک ساخت و تولید دکتری ۹۳ مال منه و با هاتون مصاحبه خواهم کرد…

———–
امیدواریم همینگونه شود.

تربیت مدرسی آینده
مهر ۱۷, ۱۳۹۲ ۴:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  ادیب

انشالا که همینطور باشه…

سایه
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۹ ب٫ظ

وقتی درصد زبان واستعداد تحصسلی خودمو با بیشتر رتبه های برتر مقایسه میکنم یا بهتره یا اختلاف کمی دارم.رشته تخصصیم (فلسفه )هم دانشم از خیلیا بیشتره فقط توتست زدن مشکل دارم.کاش یه نفر بهم بگه باید چی کار کنم؟

یلدا
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۳:۲۷ ب٫ظ

مبارکتون باشه ایشالا موفقیت های بعدی

مهبانگ
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۳:۰۲ ب٫ظ

سلام تبریک میگم بهتون.به نطر شما اگه کسی ارشد فیزیک خونده باشه میتونهدر امتحان موفق بشه با توجه به اینکه دروس نانو نخونده چون گرایش شما نانو فیزیک بود؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید.
دروس ریاضی را از چه منابعی مطالعه کردید؟

M.B
مهر ۱۸, ۱۳۹۲ ۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهبانگ

سلام
ممنون از لطف شما، دروس نانو بین رشته ای است و شما باید به میزانی فیزیک شیمی و مواد بخونید. من ریاضی ۱و۲ مسعود اقاسی رو خوندم
امیدوارم موفق باشید.

shd
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  M.B

سلام خانم برزگر
من رشته نانومواد هستم و امسال هم دکترا نانومواد شرکت کردم.
میشه کلیه کتاب هایی که مطالعه کردین(ریاضی،فیزیک،نانو و…)رو بگین
واینکه آیا مطالعه مطالب نانو سایتnano.irکمکی میکن؟
اگه امکانش هست میلتون در اختیارم بذارین ممنون میشم
من۳مقاله کنفرانسی و۲مقاله ژورنالی که معلوم نیست تا روزمصاحبه اکسپت شن بنظرتون با۳کنفرانس تو مصاحبه قبول میشم؟

negar (فیزیولوژی گیاهی)
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۱ ق٫ظ

تبریک موفق باشید

فاطمه
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

واقعا تبریک میگم .مرحبا به اراده وپشتکارتون.

باران، نانو فیزیک
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

سلام مریم جان
تبریک میگم
خیلی خوشحال شدم وقتی مصاحبت خوندم
موفق باشی

ساحل
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۹:۴۴ ق٫ظ

تبرییییییییک خانووووم

"مرضیه" داوطلب ریاضی محض
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۸:۵۶ ق٫ظ

واقعاً تبریک میگم
امیدوارم در ادامه راهتان موفق باشید.

م-توزنده جانی- مدیریت
مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۷:۲۲ ق٫ظ

واقعا تبریک.
از عزمتان الگو می گیریم و تمام تلاشم را جهت پذیرش بکار خواهم برد.

رضا
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۵:۴۸ ب٫ظ

با سلام
با اینکه معدل موثرتون بالا نبود اما نتیجه تان عالی بود
تبریک موفق باشید

سارا(فیزیولوژی گیاهی)
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۲:۲۳ ب٫ظ

تبریک.انشاله ما هم بتونیم موفق بشیم

تربیت مدرسی آینده
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱:۱۷ ب٫ظ

تبرییییکککککک

آسمان
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۱ ب٫ظ

هر رفتنی رسیدن نیست ولی برای رسیدن باید رفت…

آفرین به شما،ارادتون،پشتکارتون…

و هزاران بار تبریک

همیشه شاد و موفق باشین

سوده
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

با تافل IBT داشتن باید زبان رو بیشتر می زدبد …

حمیده- شیمی معدنی
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۶ ق٫ظ

آفرین به تلاش و همتتون
تبریک میگم

phdmech93
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

خیلی خیلی بهتون تبریک میگم.انشالا همیشه موفق باشید

کیانوش
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

فکر کنم من اولین فردی هستم که کامنت میذارم اینجا
تبریک میگم افرین به اراده تان

شادی(تاریخ ایران)
مهر ۱۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۸ ق٫ظ

هزار کوه گرت سد راه شود ، برو …