خانم ناهید زرین‌جویی پذیرفته‌شده مقطع دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس است. ایشان در آزمون دکتری 95 موفق به کسب رتبه 6 این رشته شده است.

کانال تلگرام دکتری

zarin jooyi

ایشان مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشگاه لرستان و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه دریافت نموده است.

پی‌اچ‌دی ‌تست: بار اول بود که در کنکور دکتری شرکت می‌کردید؟

– خیر، یک بار پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع ارشد آزمون دادم. اما آن موقع اصلاً جدی نبودم و مطالعه متمرکز نداشتم.

پی‌اچ‌دی تست: چه شد که تصمیم گرفتید در آزمون دکتری شرکت کنید؟

– از زمانی که از مقطع ارشد فارغ‌التحصیل شدم، همواره درگیر کارهای پژوهشی، تدریس و یا کارهای مرتبط با رشته‌ام بودم. در این مدت رزومه خوبی فراهم کرده بودم و پشتوانه محکمی داشتم. بنابراین تصمیم‌ گرفتم رزومه‌ام را مرتب کنم و خودم را برای کنکور آماده کنم.

پی‌اچ‌دی ‌تست: مطالعه برای آزمون دکتری را از چه زمانی آغاز کردید؟

–  اوایل دی ماه بود که شروع به درس خواندن کردم.

پی‌اچ‌دی تست: میزان مطالعه شما جهت آمادگی برای آزمون دکتری روزانه چند ساعت بود؟

– من تدریس می‌کردم، اما زمانی که تصمیم گرفتم برای آزمون دکتری شروع به درس خواندن کنم، فقط یک روز در هفته به‌طور فشرده تدریس می‌کردم و باقی روزها را به طور میانگین بین 10 تا 12 ساعت به مطالعه اختصاص دادم. البته بعضی روزها هم ممکن بود فرصت مناسبی برای مطالعه نداشته باشم. اما در مجموع تلاشم را می‌کردم که حداکثر استفاده از زمان را داشته باشم.

پی‌اچ‌دی ‌تست: برای مطالعه دروس زبان و استعداد تحصیلی چه‌قدر زمان گذاشته بودید؟

– کتاب استعداد تحصیلی دکتر مسیح‌خواه را تهیه کردم و تصمیم داشتم که آن را مطالعه کنم. اما اغلب شب‌ها پس از مطالعه دروس تخصصی احساس خستگی می‌کردم و عموماً نمی‌توانستم تمرکز زیادی داشته باشم. البته بخش درک مطلب را خوب مطالعه کردم و در جلسه آزمون هم روی همین بخش تمرکز داشتم و باقی زمانم را به پاسخگویی به سؤالات زبان خاص اختصاص دادم.

پی‌اچ‌دی تست: بعد از کنکور در مورد سطح آزمون و نتیجه احتمالی خودتان چه فکر می‌کردید؟

– در جلسه کنکور احساس بسیار خوبی داشتم، مطمئن بودم تک‌رقمی می‌شوم، اما این مطلب را بازگو نمی‌کردم و کلید آزمون را هم چک نکردم. ولی پس از مدتی نگران شده بودم که نکند نتیجه دلخواهم را کسب نکنم.

پی‌اچ‌دی تست: رزومه شما جهت شرکت در مرحله مصاحبه علمی چه بود؟

– در کنفرانس‌های مختلف سمت اجرایی داشتم، مثلاً مدیر اجرایی دو کنفرانس بودم که باعث شده بود با زمینه های کاری اساتید مختلف آشنا شوم.

– یک کتاب که آلمان چاپ کردم.

– یک کتاب گرامر دانشگاهی که در ایران چاپ کردم.

– 5 مقاله کنفرانسی

– 2 مقاله علمی پژوهشی

– یک book chapter چاپ‌شده در آمریکا

– مدرک نظارت بر فصلنامه علمی ترویجی ناجا

– سابقه تدریس در دانشگاه دولتی

– معدل مقطع ارشد: 88/18 و معدل مقطع کارشناسی: 28/18 که در مصاحبه‌ها بسیار مهم بود.

– مدرک تافل IBT داشتم که  البته منقضی شده بود و اگر اهمیت آن را می‌دانستم، حتماً پیش از مصاحبه‌ها اقدام به اخذ مدرک زبان می‌کردم.

پی‌اچ‌دی تست: در مصاحبه‌ کدام دانشگاه‌ها شرکت کردید و هر یک به چه نحوی برگزار شد؟

– در مصاحبه دانشگا‌های تربیت مدرس، علامه طباطبایی، خوارزمی، شهید بهشتی و رازی کرمانشاه حضور یافتم و در اکثر دانشگاه‌ها پذیرش شدم. برای مصاحبه دانشگاه‌های زیادی ثبت‌نام کردم، اما زمان مصاحبه بسیاری از دانشگاه‌ها با هم تداخل داشت و نتوانستم در مصاحبه برخی دانشگاه‌ها حاضر شوم. از آن جمله، دانشگاه تهران بود که در آزمون کتبی‌اش شرکت کردم، اما چون مصاحبه‌اش با دانشگاه دیگری تداخل داشت، در مصاحبه شرکت نکردم. دلیلش هم این بود که می‌گفتند دانشگاه تهران هر کسی را نمی پذیرد و من ترجیح دادم ریسک نکنم و در مصاحبه دانشگاه دیگری حضور پیدا کنم، که البته تفکر صحیحی نبود.

یک موضوع عمومی در مصاحبه‌ها این بود که اساتید با زیر سؤال بردن پایان‌نامه، قصد داشتند واکنش داوطلبان را ببینند. ممکن بود سؤال شود که چرا از یک الگوی خاص در پایان‌نامه استفاده شده و چرا از الگوهای دیگر استفاده نشده و … . حتی در یک دانشگاه به یکی از دوستان گفته بودند که شانسی برای پذیرش در آن‌جا ندارد، اما در نهایت پذیرفته شد.

موضوع مهم دیگر تسلط بر پایان‌نامه بود. جزئیات پایان‌نامه را باید کاملاً به خاطر داشت. درمورد صاحب‌نظرانی که در حیطه موضوع پایان‌نامه کار کرده بودند هم سؤال می‌شد.

– دانشگاه تربیت مدرس: اولین مصاحبه‌ام بود و آن‌جا بود که فهمیدم مدرک زبان اهمیت زیادی دارد. درمورد پایان‌نامه از من سؤال شد، از استاد راهنمایم سؤال کردند و نیز پرسیدند که چرا از این روش استفاده کرده‌ام. از روش تحقیق و روش های آماری در آموزش زبان هم بسیار سوال شد. سابقه تدریس برایشان اهمیت زیادی داشت و این که کجا تدریس کرده‌ام (آموزشگاه و دانشگاه) نیز مهم بود، چون ماهیت رشته ماه همین است. رزومه نیز برایشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

– دانشگاه خوارزمی: در ابتدا این دانشگاه اعلام کرد که آزمون کتبی دارد، اما هفته قبل از برگزاری آزمون، لغو شد. مصاحبه شلوغی بود و تعداد دعوت‌شده‌ها زیاد بود. می‌دانستم یکی از اساتید این دانشگاه در حوزه ESP کار می‌کند، به همین علت روز قبل از مصاحبه دو کتاب ESP تهیه کردم و به سرعت به مطالعه نکات اصلی پرداختم که بسیار در مصاحبه تأثیرگذار بود.

– دانشگاه علامه: آزمون کتبی و شفاهی داشت. سؤالات بسیار خوب و جالبی در آزمون کتبی مطرح شده بود و کاملاً میزان تسلط داوطلب بر دانش روز رشته را می‌سنجید.

– دانشگاه شهید بهشتی: در این دانشگاه هم ابتدا قرار بود آزمون کتبی برگزار شود، اما 4-5 روز قبل از آزمون لغو شد. سؤالات تخصصی SLA، discourse و research (روش تحقیق، روایی و پایایی و …) مطرح شدند.

– دانشگاه رازی کرمانشاه: آخرین مصاحبه‌‌ام بود. برای آزمون این دانشگاه تقریباً از حوزه‌های مختلف رشته آموزش زبان سؤال پرسیده شد و سؤالات فراتر از از منابع معرفی شده بودند.

پی‌اچ‌دی تست: برای داوطلبان آزمون دکتری 96 چه توصیه‌ای دارید؟

– ابتدا رزومه خود را جمع‌وجور کنند. اگر مقاله نصفه‌ای دارند تمام کنند و به مجلات و کنفرانس‌ها ارسال کنند. یادشان باشد در دانشگاه‌های خوب بیش از کمیت، کیفیت مهم است. بنابراین ارسال مقالات به مجلات معتبر می‌تواند اثر خوبی در مصاحبه داشته باشد.

برای هر کاری که کرده‌اند، حتما مدرک تهیه کنند و گواهی بگیرند. همه این‌ها می‌توانند در روند مصاحبه اثرگذار باشند.

همچنین توصیه می‌کنم اخبار منتشره در پی‌اچ‌دی تست را دنبال کنند، تا از هرگونه خبر یا تغییر احتمالی فوراً اطلاع یابند.

پی‌اچ‌دی تست: منابع مورد نیاز جهت کسب آمادگی برای کنکور را چگونه شناختید؟

– مطالعه برای آزمون دکتری گسترده است و اصلا مثل درس خواندن برای کنکور ارشد نیست. باید در مطالعه برای این آزمون انتخابی برخورد شود. مثلاً برای درس روش تحقیق کتاب Ary به عنوان مبنا قرار گیرد و از باقی کتاب‌ها هر چه اضافه بر Ary هست مطالعه شود. کلاً روش صحیح این است که کتاب‌های مهم رشته که داوطلبان آن‌ها را می‌شناسند، به عنوان مبنا قرار گیرند. کسب آمادگی برای آزمون دکتری لزوما به معنای خواندن ده کتاب از اول تا آخر نیست، بلکه باید حتما انتخابی عمل کرد. به شخصه خواندن جزوات را برای آزمون دکتری توصیه نمی‌کنم. منابع مهم را نیز از طریق وب‌سایت‌های مختلف شناختم و بررسی کردم.

پی‌اچ‌دی ‌تست: چه منابعی جهت آزمون دکتری مطالعه کردید؟

TESTING

1. Language Testing, by McNamara

2. Language Testing in Practice, by Bachman and Palmer

3. Fundamental Considerations in Language Testing, By Bachman

4. Language Testing and Assessment, by Fulcher and Davidson

5. Testing in Language Programs, by James Dean Brown

 

Research

1. Introduction to Research in Education, by Ary, et al.

2. Second Language Research, by Mackey & Gass

3. Research Manual: Design and Statistics for Applied Linguistic, by Hatch and Lazaraton

4. Second Language Research Methods, by Seliger and Shohamy.

5- Research Methods in Applied Linguistics, by Dornyei

6. Research in Education, by Best & Kahn

Theories of SLA

1. Key Terms in Second Language Acquisition, by William VanPatten

2. The study of Second Language Acquisition, by Rod Ellis

3. Second Language Learning Theories, by Mitchell and Myles

4. Second Language Acquisition, by Gass and Selinker

Teaching Methodology

1. Principles of Language Learning and Teaching, by Douglas Brown

2. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages, by Carter & Nunan

3. Teaching English as a Second or Foreign Language, by Celce-Murcia, et al.

4. Task-Based Language Learning and Teaching, by Rod Ellis

5.  Second Language Teaching and Learning, by David Nunan

6. Methodology in Language Teaching, by Richards & Renandya

7. Defining Issues in English Language Teaching, by Widdowson

8. Understanding Language Teaching From Method to Postmethod, by B. Kumaravadivelu

Linguistics

1. An Introduction to Language, by Fromkin, et Al.

2. Chomsky’s Universal Grammar: An Introduction, by Cook & Newson

3. Linguistics for Non-Linguists, by Parker & Riley

 

با تشکر از پی اچ دی تست، به خاطر اطلاع رسانی‌های به‌موقع و مناسبش.

rotbe 6 zaban english