امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

امتیازدهی به سابقه تدریس در مصاحبه دکتری، از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر با چالش همراه بوده است.

به گزارش پی اچ دی تست، در گذشته سابقه تدریس به عنوان یک آیتم مجزا در جدول امتیازدهی مصاحبه دکتری مطرح بود و حتی تعداد سال‌های تدریس نیز مورد توجه اساتید مصاحبه‌کننده بود. چرا که این گونه تصور می‌شد که تدریس به معنای تسلط بر یک مبحث درسی و نیز اعتماد یک دانشگاه یا مؤسسه آموزشی به فرد جهت سپردن تدریس در آن مجموعه است.

حتی در مصاحبه دکتری در صورتی که به سابقه تدریس اشاره می‌شد، امکان طرح سؤال از مباحث دروس تدریس‌شده دور از ذهن نبود.

امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری

اما اهمیت تدریس به تدریج کاهش یافت و امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری در سال‌های اخیر از جدول امتیازدهی مصاحبه دکتری حذف شد. با این حال این موضوع بدین معنی نیست که داشتن سابقه تدریس در مصاحبه دکتری بی‌اثر است.

اگر چه برخی دانشگاه‌ها بدون توجه از داشتن گواهی سابقه تدریس در دانشگاه‌ها از سوی داوطلبان می‌گذرند و امتیازی به سوابق تدریس اختصاص نمی‌دهند، اما تجربیات مصاحبه دکتری نشان می‌دهد که برخی دانشگاه‌ها همچنان برای سابقه تدریس امتیاز درنظر می‌گیرند و بر اساس شیوه‌نامه داخلی خود عمل می‌کنند.

حتی دیده شده که در بعضی دانشگاه‌ها سابقه تدریس اهمیت بالایی دارد و علاوه بر آن، اساتید مصاحبه‌کننده ممکن است به هر گونه سوابق کاری مرتبط با رشته نیز امتیاز دهند.

تجربه یکی از داوطلبان می‌گوید که:

امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری یکی از دانشگاه ها به اندازه امتیاز چاپ کتاب در مصاحبه دکتری اهمیت داشت!

ضمن این که هستند رشته‌هایی که اساساً آموزش در آن‌ها اهمیت بالایی دارد و به عنوان یکی از اصول رشته مطرح است. از آن جمله می‌توان به رشته‌ای مثل آموزش زبان اشاره کرد که نه تنها سابقه تدریس دانشگاهی، که سابقه تدریس در آموزشگاه‌های آزاد نیز برای اساتید مهم و حائز اهمیت است.

بنابراین به شما داوطلبان عزیز توصیه می‌کنیم اگر سابقه تدریس دارید، حتماً گواهی آن را از دانشگاه یا مؤسسه آموزشی محل خدمت خود دریافت کرده و در مدارک مصاحبه دکتری قرار دهید.

آنچه که گفته شد، هم در خصوص مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری و هم نحوه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مصداق دارد.

نحوه دعوت به مصاحبه دکتری چگونه است؟

پس از انتخاب رشته آزمون دکتری، نتایج دعوت به مصاحبه از سوی سازمان سنجش و نیز دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس حدنصاب نمره آزمون کتبی که دانشگاه‌های تعیین کرده‌اند، اعلام می‌شود.

بغیر از تدریس، چه موارد دیگر در مصاحبه دکتری امتیازآور هستند؟

برای پاسخ به این سؤال پیشنهاد می‌کنیم بر روی عبارت امتیازدهی مصاحبه دکتری کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی:

ثبت‌نام
باخبرم کن!

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

با سلام
در خبرگزاری فارس در بخش فارس من درخواستی با عنوان(درخواست حذف مصاحبه کنکور دکترا) ثبت شده است از همه علاقمندان و مشتاقان تحصیل در این مقطع خواهشمند است که اولا آن را حمایت کنید، ثانیا به بقیه نیز خبر بدید تا حمایت کنند شاید خدا خودش کمک کرد که مصاحبه از کنکور دکترا حذف بشه و فقط وفقط ملاک پذیرش کنکور سازمان سنجش باشه توکل به خدای بزرگ و توانا
حمایت یادتون نره هر چه تعداد بیشتر بشه ،بهتر میشه پیگیری کرد.

مریم
خرداد ۲۵, ۱۴۰۱ ۶:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

عالی
بنده شاهد این بودم که در مصاحبه های دکتری دانشگاه های تهران ، اساتید دانشجویان خود را انتخاب می کنند و این بسیار مایه تاسف است.

جواد
اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸ ۹:۵۰ ب٫ظ

ای وای از این رویکرد سلیقه ای! چرا تکلیف ما رو ملوم نمیکنن که بالاخره امتیاز داره یا نداره!