پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

وزارت علوم؛ تناقض در گفتار و عمل

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پاسخ مسئولین سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان کنکور دکتری 98 بر ابهام مسئله افزایش حدنصاب های این آزمون افزود.

به گزارش پی‌اچ‌دی تست، برخی از داوطلبان آزمون دکتری 98 در روزهای اخیر اعتراض خود را نسبت به افزایش غیرمنطقی حدنصاب ورود به مرحله مصاحبه دکتری اعلام کرده‌اند.

روز گذشته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و سخنگوی این سازمان در مصاحبه‌های جداگانه‌ای به سوالات داوطلبان آزمون دکتری در این خصوص پاسخ دادند.

 

این مصاحبه‌ها ضمن آن‌که نویدبخش خبر خوبی برای داوطلبان نبود، ابهام بیشتری نیز در این زمینه ایجاد کرد که در مطلب حاضر به آنها خواهیم پرداخت:

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مصاحبه خود خاطرنشان کرده‌اند که:

دانشگاه‌ها به دلیل کیفی شدن سطح دانشجویان حد نصاب را افزایش داده‌اند اما داوطلبان نباید نگران باشند چرا که ظرفیت خالی نمی‌ماند و اگر ظرفیتی خالی بماند دوباره دانشجو پذیرش می‌‌شود.

در این خصوص موارد زیر قابل تأمل است:

1- پذیرش مجددی که ایشان حرف از آن زده‌اند به چه صورت است؟ آیا پذیرشی رسمی است یا به صورتی غیررسمی قرار است این ظرفیت‌ها پر شود؟

سازمان سنجش بارها و در اطلاعیه‌های مختلف تأکید کرده است که مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری (و البته دیگر آزمون های سراسری) حذف شده اند و دیگر پذیرشی به نام تکمیل ظرفیت وجود نخواهد داشت. پس این ظرفیت‌های خالی‌مانده احتمالی چگونه پر خواهد شد؟

با فرض این که سازمان سنجش بخواهد مجدداً تکمیل ظرفیت برگزار نماید، آیا بهتر نیست با افزایش مصاحبه‌شوندگان احتمال این کار کاهش یابد و لقمه دور سر چرخانده نشود؟

ایشان به گونه‌ای حرف از پرشدن ظرفیت زده‌اند گویی اهمیتی ندارد که این ظرفیت را چه کسانی پر کنند و مهم پرشدن ظرفیت است! آیا این که عده‌ای از داوطلبان با افزایش حدنصاب دانشگاه‌ها مجبور به پذیرش در دانشگاه دیگری شوند و بعد ظرفیت های باقی‌مانده را افراد دیگری تکمیل کنند، منطقی است؟ آیا بهتر نیست که داوطلبان بیشتری امکان معرفی توانمندی‌های خود به دانشگاه‌ها را داشته باشند؟

2- ایشان فرموده اند که دانشگاه ها در جهت کیفی شدن سطح دانشجویان حدنصاب را افزایش داده‌اند! جای این سوال وجود دارد که آیا معرفی مصاحبه‌شوندگان بیشتر سطح کیفی دانشگاه‌ها را افزایش می دهد یا افراد کمتر؟

معرفی داوطلبان بیشتر به مصاحبه دانشگاه‌ها باعث می شود که انتخاب گسترده‌تری پیش روی اساتید باشد و آنها با دست بازتری بتوانند داوطلبان مدنظر خود را انتخاب نمایند. پس قاعدتاً افزایش حدنصاب باعث کاهش کیفی می شود نه افزایش.

3- مسئولین وزارت علوم در مصاحبه‌های متعددی اعلام کرده اند که به آزمون دکتری اعتقادی ندارند و خواهان پذیرش مستقل از سوی دانشگاه ها هستند (که البته با توجه به تصویب قانون پذیرش دکتری در مجلس شورای اسلامی امکان پذیر نیست). به عنوان مثال می‌توان به مصاحبه چند روز پیش معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص تمایل این وزارتخانه به پذیرش مستقل دانشجویان دکتری توسط دانشگاه‌ها اشاره کرد.

حال جای این سؤال است که اگر نگاه وزارت علوم به آزمون کتبی دکتری به عنوان ابزاری جهت برگزیدن داوطلبان و افزایش سطح کیفی معرفی شدگان به مصاحبه است، چرا قصد حذف آن از گردونه انتخاب دانشجویان را دارد؟

و اگر چنین نیست چرا با کاهش حدنصاب آزمون دکتری، راه را برای افزایش استقلال دانشگاه ها در جذب دانشجویان خود هموارتر نمی کنند؟

قطعا توضیحات مسئولین در خصوص این تناقض و اقدام سریع برای حل مشکل داوطلبان می تواند از ابهام این امر بکاهد!

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور نیز به عنوان سخنگوی این سازمان اعلام کرده اند که:

تعیین حدنصاب دانشگاه‌ها به عهده خود دانشگاه‌ها است و سازمان سنجش تنها مجری است.

در خصوص گفته‌های ایشان نیز موارد زیر قابل طرح است:

1- آیا این گفته به این معنا است که داوطلبان باید درخواست‌های خود را به وزارت علوم اعلام کنند یا خیر؟ بهتر است در این خصوص اطلاع رسانی کافی انجام شود تا اعتراضات داوطلبان بی‌جواب نماند.

2- از سوی دیگر ایشان گفته اند که “داوطلبان می‌توانند تا ۷ خرداد ۹۸ منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در سایت سازمان سنجش تقاضای خود را ارسال کنند”. اگر سازمان سنجش در زمینه حدنصاب‌ها پاسخگو نیست، چرا داوطلبان باید چنین کاری را انجام دهند؟

آیا با ارسال درخواست‌ها به سازمان سنجش تنها وقت داوطلبان گرفته خواهد شد یا این سازمان قصد دارد به عنوان واسطه، نظرات داوطلبان را به وزارت علوم منتقل نماید. در هر صورت بهتر است توضیحات کاملی در خصوص نحوه پیگیری درخواست‌های داوطلبان ارائه شود.

 

کاربران گرامی پی‌اچ‌دی تست هم می تونند نظرات خود را جهت تکمیل این مطلب و نقد جامع صحبت‌های مدیران سازمان سنجش در بخش نظرات مطرح نمایند.

با آرزوی موفقیت روزافزون داوطلبان عزیز

ثبت‌نام
باخبرم کن!

37 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
روانشناسی
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۱:۳۸ ب٫ظ

سلام
دوستانی که از نتیجه کارنامه انتخاب رشته دکتری متعجب شدند و اعتراض دارند.
برای پیگیری این اقدام غیرکارشناسی سازمان سنجش در افزایش خارج از عرف حدنصاب دانشگاه ها برای مصاحبه دکتری در صفحه خبرگزاری فارس کمپین ایجاد شده، برویدحمایت کنید تا خود خبرگزاری بیشتر پیگیری کنه. چون پیگیری اولیه کرده و آقای کدخدایی جواب داده ولی جوابی که نشون میده عمق فاجعه را نمیدونند
https://my.farsnews.com/c/7959
تعدادش ۴۱۳ تا شده باید به ۵۰۰ برسه
حتما دوستان وارد لینک فارس بشید و حمایت کنید به دوستان هم اطلاع بدید

علی ر
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۲:۰۴ ق٫ظ

لطفا به هرجایی که میتونید شکایت کنید و سه شنبه هم حضوری همه باشید که جلوی این ظلم گرفته شود!
همه لطفا در سایت دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند

علی
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۰:۲۲ ق٫ظ

دوستان سه شنبه ساعت ۱۰-۱۱ روبروی درب سازمان سنجش
سه شنبه اخرین مهلت اعتراض هست ، به تمام معترضین اطلاع دهید

سوزان
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۰ ب٫ظ

حالا چکار کنیم بچه ها اعتراض کردیم . خدا کنه تغییر بدند .هیچ حسی بدتر از بلاتکلیفی نیست

تجمع سه شنبه ساعت 10-11 روبروی درب شیشه ای سازمان
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  سوزان

سه شنبه جلوی درب سازمان سنجش ساعت ۱۰-۱۱

سوزان
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۰:۴۳ ق٫ظ

شهرستان هم هستیم ماه رمضون وگرنه میومدم توروخدا بچه ها هستید برید

سیما
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۲:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  سوزان

دوستان لطفا شماها هم با خبرگزاری ها صحبت کنید سعی کنید در صفحات مجازی این اتفاق را بیان کنید انشالله که موفق می شویم

مرتضی
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۷:۱۹ ب٫ظ

با سلام خدمت دوستان
خوشبختانه امروز که به دانشکده خودم در دانشگاه تهران برای مطرح کردن مشکل بوجود آمده رفتم، اساتید دانشکده و معاونت آموزشی نامه ای مبنی بر تعیین تراز از سوی سازمان سنجش بهشون ارسال نشده بود و از این مساله اظهار بی اطلاعی می کردند و برای تعیین تراز اصلا جلسه ای در دانشکده ها تشکیل نشده است. ضمنا اساتید دانشکده های دانشگاه تهران از این که سازمان سنجش خودمختار برای تعیین تراز اقدام کرده بود ناراحت بودند و می گفتند افزایش ۱۰۰۰ -۲۰۰۰ تایی ترازها نسبت به پارسال اصلا معقولانه نیست و اینطوری ما در انتخاب دانشجو با محدودیت مواجه ایم. نهایت باید ۵۰۰-۶۰۰ تا افزایش داشته باشه!!!
خبر خوش اینکه سه شنبه این هفته قرار هست در شورای آموزشی دانشگاه تهران درباره ترازها جلسه ای تشکیل و درباره اش صحبت بشه.
معاونت آموزشی دانشکده ما گفت، متاسفانه مشکل تراز در همه دانشگاه های تهران بوجود آمده و قرار هست در این زمینه دانشگاه ها تصمیم گیری شود.
دوستانی که در این اعتراض ها ناامیدی رو تزریق می کردند، دیدید که صدای ما شنیده شد!!!!!

در ناامیدی بسی امید است…

مردم شناسی
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۷:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

کدام دانشکده

مرتضی
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۹:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  مردم شناسی

سلام. جغرافیا

دانشجو
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

چرا پس استادای پردیس فنی همچین چیزی که شما فرمودی رو نگفتن!!؟من امروز رفتم پرس و جو.در خصوص بی اطلاعی تا حدی بی اطلاع بودن(مثلا انتظار این تفاوت تهران و امیرکبیر و نداشتن فقط!!!)ولی در خصوص مکاتبه با سنجش که اساتید ما به هیچ عنوان این کار رو انجام نمی دن!!علنا گفتن امروز.

مرتضی
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۹:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

سلام و احترام خدمت دوست عزیز
در خصوص مکاتبه با سازمان سنجش به هیچ وجه اساتید حق مکاتبه ندارند!! اساتید با بیان دیدگاه های خود به معاون آموزشی دانشکده شان مساله را پیگیری می کنند. سپس این اعتراض در سطحی بالاتر در جلسه ای در شورای آموزش دانشگاه توسط معاونت های آموزشی دانشکده ها طرح موضوع می گردد.

شهرساز
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۷:۰۵ ب٫ظ

باید قبل از آزمون حد نصاب افزایش یافته را اعلام میکردن
ما طبق حد نصاب پارسال درس حوندیم و آزمون دادیم
نمیشه که یهو افزایش حدنصاب بدن بعد از آزمون
اگه گفته بودن مطمئنا برنامه ریزیمون طوری دیگه ای بود
پس بزارن واسه سال دیگه

فریدا کالو
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۴:۴۷ ب٫ظ

سلام
دوستان برای پیگیری این ظلم در صفحه خبرگزاری فارس کمپین ایجاد شده، برویدحمایت کنید تا خود خبرگزاری پیگیری کنه
https://my.farsnews.com/c/7959
تعدادش به حدنصاب برسه خود خبرگزاری پیگیری میکنه
لطفا حمایت کنید

یه بدبخت بی چاره
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۳:۴۶ ب٫ظ

تو سنجش اعتراض زدیم میگه ما فقط پیشنهاد دادیم، دانشگاه ها میگن تقصیر سنجش، کی بود کی بود من نبودم که برای ماها حرف درست نشد، وقتی ظرفیت پذیرش همونه چرا امسال همون تراز پیشنهادی این قدر بالا به دانشگاه ها دادید؟

روان
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۳:۳۴ ب٫ظ

سلام
دوستان برای پیگیری ترازها در صفحه خبرگزاری فارس کمپین ایجاد شده، برویدحمایت کنید تا خود خبرگزاری پیگیری کنه
https://my.farsnews.com/c/7959
تعدادش به حدنصاب برسه خود خبرگزاری پیگیری میکنه
لطفا حمایت کنید

آنیتا
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۳:۰۱ ب٫ظ

رشته من جغرافیا برنامه ریزی شهری . رزومه کاملی دارم که برای تک تک مقالات، کارهای پزوهشی، اجرایی، تدریسم زحمت شبانه روزی کشیدم. زمانی که برای کنکور مطالعه میکردم همزمان دو طرح پژوهشی و دو کلاس عملی رو هم انجام میدادم و در واقع چندین ماه برای تک تک ساعتهام با برنامه پیش رفتم تا هم رزومه کاملتری داشته باشم و هم رتبه روزانه و قابل قبول کسب کنم. با ترازی که کسب کردم اگر شرایط مثله سالهای قبل بود میبایست به همه دانشگاههای سطح یک برای مصاحبه دعوت میشدم. من حتی بعد اعلام نتایج اولیه خودمو برای آزمون کتبی دانشگاه تهران هم اماده کردم. ولی با تغییر رویه آقایان، هیچ جا دعوت به مصاحبه نشدم. روز اعلام نتایج چنان فشار عصبی به من وارد شد که اسپاسم شدید عضلانی گرفتم و توان راه رفتن ندارم. حالا سوالم اینه آقایان مسئول پاسخگوی عمر و انگیزه و امید ما به آینده خواهند بود؟ اگر قرار بود فقط کنکور ملاک باشه از قبل اطلاع میدادن تا به فکر رزومه نباشیم و فقط برای کنکور تست میزدیم!

زهره معماری
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۶:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  آنیتا

عزیزم هیچ چیزی ارزش گرفتن سلامتی ما رو نداره

از حق پذیرش و مصاحبه محروممون کردند، تو خودت رو از یه زندگی سالم محروم نکن.
من کنار تو هستم نه مقابلت ولی برای یه زندگی سالم و مثمر باید به خودت مسلط باشی

آنیتا
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۹:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  زهره معماری

درسته ولی هیچ چیز بدتر از این نیست که به خاطر بی فکری و بی برنامگی افراد دیگه از هدفت، آینده ت دور بشی و تلاشت نادیده گرفته بشه

مرتضی
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۷:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  آنیتا

با سلام،
بنده هم رشته ای شما هستم.
خوشبختانه امروز که به دانشکده خودم در دانشگاه تهران برای مطرح کردن مشکل بوجود آمده رفتم، اساتید دانشکده و معاونت آموزشی نامه ای مبنی بر تعیین تراز از سوی سازمان سنجش بهشون ارسال نشده بود و از این مساله اظهار بی اطلاعی می کردند و برای تعیین تراز اصلا جلسه ای در دانشکده ها تشکیل نشده است. ضمنا اساتید دانشکده های دانشگاه تهران از این که سازمان سنجش خودمختار برای تعیین تراز اقدام کرده بود ناراحت بودند و می گفتند افزایش ۱۰۰۰ -۲۰۰۰ تایی ترازها نسبت به پارسال اصلا معقولانه نیست و اینطوری ما در انتخاب دانشجو با محدودیت مواجه ایم. نهایت باید ۵۰۰-۶۰۰ تا افزایش داشته باشه!!!
خبر خوش اینکه سه شنبه این هفته قرار هست در شورای آموزشی دانشگاه تهران درباره ترازها جلسه ای تشکیل و درباره اش صحبت بشه.
معاونت آموزشی دانشکده ما گفت، متاسفانه مشکل تراز در همه دانشگاه های تهران بوجود آمده و قرار هست در این زمینه دانشگاه ها تصمیم گیری شود.

آنیتا
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۹:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

سلام ممنون از پیگیریتون. امیدوارم سایر دانشگاههای تاپ هم اینکارو انجام بدن

مرتضی
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۹:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  آنیتا

سلام واحترام
خواهش می کنم…
انشاالله هر چه خدا بخواهد همان خواهد شد

جعفر جعفرزاده
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۷:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  آنیتا

سلام. من هم رشته ام سنجش از دور هست. رزومه کاملی دارم. قبلا هم اینجا رزومه ام را نوشته بودم. من تو اردبیل زندگی میکنم. بخدا نه میدون انقلاب رفتم نه میدونم چجوری مقاله فیک میشه درست کرد. برا یه مقاله علمی پژوهشی باور کنید چندین ماه وقت گذاشتم. یک مقاله jcrدارم که درست یکسال براش زحمت کشیدم. ده جلد کتاب دارم که سه جلدش ترجمه است. باور بفرمایید برا هر کدوم روزی بیش از ۱۵ ساعت وقت گذاشتم. خیلی از دوستان انصاف نمیکنند و در مورد دعوت نشده ها حرفهای ناشایستی میزنند. من رتبه ام ۲۳ شد امسال. پارسال رتبه ۲۴ رشته ما روزانه تهران قبول شد. شما رو بخدا قسم میدم اگر با ما همدردی نمیکنید لااقل نمک رو زخم ما نپاشید. دوستان زحمت نه یکسال بلکه چندین ساله ما داره جلوی چشممون براحتی از دست میره. به هر حال نمیدونم تقدیر ما این بوده یا نه ….
تو سایت علم نت اسم منو سرچ کنید ببینید وضعیت رزومه منو. بعدا بیایین بگین خیلی ها از انقلاب مقاله درست میکنند….

مرتضی
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۹:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  آنیتا

با عرض عذرخواهی رتبه و تراز شما چند هست؟

آنیتا
خرداد ۶, ۱۳۹۸ ۹:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  مرتضی

تراز ۴۵۷۱ و رتبه ۷۶
شما چطور؟

یک دوست
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱:۲۶ ب٫ظ

سلام دوستان.کنکور دکترا امسال سبب سلب امنیت روانی داوطلبان گردید با این شیوه ی اعلام تراز.بشخصه خستم ازینکه هرسال یک سازی میزنن.تکلیف ادم معلوم نیست.امسال خیلی زحمت کشیدم وخیلی سختیهارو تحمل کردم تا حداقل روزانه مجاز بشم اما با این ترازها همه ی زحماتم به باد رفت

جعفر جعفرزاده
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۲ ب٫ظ

سلام دوستان. ضمن تقدیر و تشکر از سایت خوب و عالی پی اچ دی تست،از تمامی دوستان تقاضا دارم به جد پیگیر قضیه باشیم. دوستان ، سازمان سنجش خلاف کرده و برای همین داره طفره میره.

مرتضی
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۷:۱۵ ب٫ظ

با سلام. دقیقا….
این آب رفته را نمی داند چطور جمع کند…

بهزاد
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰ ق٫ظ

سلام وقتی بدون هماهنگی میان یک رویه ای را خودسرانه تغییر میدن این میشه نتیجه اش زیبنده تر این بود که حداقل از یکسال قبل صادقانه و شفاف به اطلاع کل داوطلبان میرساندن که ما قصد داریم رویه را تغییر دهیم احتمالا برای دانشگاه آزاد هم به مشکلات عدیده داوطلبان برخورد میکنیم

آریان
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۵:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  بهزاد

احسنت

علی
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۶ ق٫ظ

باسلام
تشکر و قدردانی می کنیم از دست اندرکاران سایت و پیگیریتان که خواسته های ما را واضح مطرح می فرمایید.

مورچه
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

شتر گاو پلنگ که میگن همین سیستم آموزش عالی ما هست

مریم
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۳ ق٫ظ

دانشکده ها میگن خود سنجش امسال ترازها را تعیین کرده است

سیمین
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

بله درست خود سنجش اینکارو کرده . بهترین کار صحبت با خبرگزاری ها می باشد لطفا تماس بگیرید و ازشون خواهش کنید این موضوع را پیکیری کنند. من خودم تماس گرفتم با مهر، تسنیم، فرارو، الف، مشرق با ایسنا هم امروز تماس گرفتم مسئول مربوطه نبود . ولی باید تعدا بیشتری تماس بگیرند.
بچه ها باید جلوی سازمان سنجش جمع شویم. یک سال آینده و زندگیمان هست

عماد
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۶:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  سیمین

https://my.farsnews.com/c/7959
شرکت در این کمپین یادتان نرود به دوستان هم بگویید

الهام
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

با تشکر از پی اچ دی تست برای این گزارش و مقاله تحلیلی، اما چه کاری از ما برمیاد تا این شرایط تغییر کنه.

سیمین
خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  الهام

لطفا با خبرگزاری ها صحبت کنید باید سازمان سنجش جوابگو باشد