پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

جزئیات اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون‌ دکتری 98

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رییس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات قانون سهمیه ایثارگران برای پذیرش در آزمون‌های سنجش را تشریح کرد و گفت: سازمان سنجش در تمامی آزمون‌های خود این قوانین را اجرا کرده است.

در پی مطرح شدن مباحث مرتبط با سهیمه ایثارگران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و انتقاد جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس به حذف سهمیه ایثارگران، دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه حذف سهمیه ایثارگران و اظهاراتی مبنی بر نداشتن مشکل در اجرای قانون ششم توسعه در سال گذشته، گفت: بر اساس ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۵ به تصویب مجلس رسیده است و علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در آزمون کارشناسی سال ۹۸ اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قانون صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق ماده ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و کلیه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲ این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بورسیه‌های تحصیلی داخلی و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی در دوره‌های دکتری تخصصی ۲۰ درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص دهند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: بر اساس تبصره قانون فوق کسب حداقل ۷۰ درصدی حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی است و این میزان در خصوص رشته‌های پزشکی ۸۰ درصد حدنصاب شرایط علمی است.

به گفته وی بر اساس ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در ۴ اسفند سال ۹۳ به تصویب مجلس رسیده است. در ماده قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره آن به این صورت اصلاح می‌شود که در ماده ۷۰ این قانون ۲۰ درصد سهمیه ورود به ۲۵ درصد افزایش یافت. همچنین حدنصاب آخرین فرد پذیرفته شده برای وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ۷۰ درصد تعیین می‌شود.

خدایی در ادامه خاطرنشان کرد: در ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در ۱۴ اسفند ۹۵ به تصویب مجلس رسید. الحاقات در ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به این صورت می‌باشد که سهمیه ورود با پنج درصد از سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵ درصد همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گفته وی، در تبصره قانون فوق در صورتیکه سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران مشمول ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن تکلیف نشود و پنج درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر پنج درصد مذکور به جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند اختصاص یابد.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین شکست در هر کد رشته محل به این صورت انجام شده است. اول اینکه ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنها اختصاص یابد.

به گفته وی، بر اساس تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در صورتیکه سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود باقیمانده آن ابتدا به مشمولین فنی پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

دکتر خدایی تاکید کرد: بر اساس قوانین فوق سهمیه مورد نظر برای ایثارگران به صراحت از ظرفیت اختصاص داده شده و در هیچ یک از آنها بیان نشده است. این سهمیه مازاد بر سهمیه در نظر گرفته می‌شود بنابراین تمامی این مطالب در صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام و صفحه ۲ دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ اطلاع رسانی شده است.

به گفته خدایی سهمیه‌ای برای فرزندان اعضای هیات علمی در هیچ کدام از آزمون‌ها وجود ندارد فرزندان اعضای هیات علمی دارای تسهیلات انتقال و تغییر رشته آن هم صرفا در آزمون سراسری هستند. در صورتیکه خود در آزمون پذیرفته شوند شرایط و حدنصاب علمی لازم برای آن آزمون را کسب کنند می‌توانند نقل انتقال یابند که البته در بند ۱ و ۲ دستورالعمل اجرایی تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی بیان شده است. این تسهیلات مشمول آزمون‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اجرای این قوانین در تمامی آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده است و هر ساله با توجه به تاثیر آن در میزان پذیرش داوطلبان آزاد در مقاطع مختلف مورد اعتراض قرار گرفته است. به همین جهت از سوی دولت و مجلس در حوزه اصلاح قانون در سال گذشته به عمل آمد که این امر در صحن مجلس رای نیاورد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

18 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۷:۴۸ ب٫ظ

من رزمنده با ۷ ماه جبهه هستم و در ضمن جانباز ۱۵ درصد هستم به نظر شما از کدام شرکت کنم بهتره؟

شیرازی
آبان ۶, ۱۳۹۸ ۶:۲۳ ب٫ظ

تو مقطع دکتری سهمیه خیلی نمیتونه تاثیر گذار باشه،چون فقط شما با سهمیه به مصاحبه دعوت میشی ،ولی قبول نه مگر خود فرد توانمند باشه تا اساتید رو تو مصاحبه متقاعد کنه

سارا ب
مهر ۲۴, ۱۳۹۸ ۸:۳۷ ب٫ظ

سلام دوستان
من سهمینه پنج درصدی هستم
روزانه هم اصراری ندارم قبول شم. چون ارشدم دانشگاه ازاده.
به نظر شما با سهمیه شبانه و پردیش می تونم قبول شم؟

eng
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  سارا ب

در بسیاری از رشته ها در دانشگاههای استان تهران داشتن مقاله خوب مطرح است و قبولی در روزانه و یا شبانه و حتی پردیس به کیفیت مقاله و کارهای پژوهشی شما وابسته است البته دانشگاه شهرستانها سازوکار نامشخصی دارد…

دانیال
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۸:۲۴ ب٫ظ

لطفا جواب بدین.سهمیه بسیج فعال در کنکور دکترا لحاظ میشه؟اگه میشه چند درصد؟؟

n
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۸:۰۴ ب٫ظ

من خودم سهمیه دارم ولی سال اول با سهمیه قبول نشدم امسال بدون سهمیه قبول شدم.اینجورا هم ک همه میگن نیست

قدرت اله خوب نژاد
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۷:۳۵ ب٫ظ

در مرحله مصاحبه سهمبه ایثارگران اصلا تاثیر ندارد فقط مرحله اول سهمیه اعمال می گردد

eng
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۱۳ ب٫ظ

چون در مرحله اول تاثیرگذار است اولا شرایط را برای ورود به مصاحبه راحتتر می کند ثانیا در مجموع امتیاز (ازمون و مصاحبه) تاثیرگذار است….

آرمان
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۸ ق٫ظ

سهمیه در دکتری تقریبا هیچ تاثبری نداره
سهمیه ۵ درصد که اصلا تاثیر نداره
چون حداقل باید ۱۱ نفر بگیرن تا ۱ نفر به سهمیه اختصاص پیدا کنه که تعداد کدرشته های با پذیرش ۱۱ به بالا خیلی کمه
برای ۲۵ درصد هم باید حداقل ۳ نفر بگیرن که به سهمیه اختصاص پیدا کنه
از طرفی وقتی به عنوان سهمیه معرفی میشی
توی جلسه مصاحبه اساتید نمراو زیر حدنصاب میزنن
نگید اینطور نیست، چون هست
نمونش خود من

سهیل
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۶:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  آرمان

دقیقا موافقم دوستان از منبع موثق خبر دارم اگر سهمیه ای هستید از سهمیه استفاده نکنید چون افراد سهمیه دار اسمشون توی جامعه بد در رفته و اساتید توی مصاحبه رد میکنن چون افراد سهمیه دار وجه خوبی ندارن از سهمیه ازاد استفاده کنید که اگر ازمون رو قبول شدید مصاحبه هم با توانمدی خودتون قبول بشید ایشون درست گفتن سهمیه ها تقریباهیچ تاثیری توی دکترا ندارن و فقط جنبه دل خوشکنک دارن و اینکه با سهمیه شانس قبولیتون رو توی مصاحبه به شدت کاهش میده چون عرض کردم افراد سهمیه دار توی نظر اساتید وجه مناسبی ندارن

قدرت اله خوب نژاد
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۷:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  آرمان

بنده در مو رد سهمبه از سال ۹۳ درگیر و پیگیر هستم متاسفانه وزارت علوم معاونت اموزشی اعلام کردند که سهمیه ایثارگران فقط در مرحله اول اعمال می گردد و در مرحله مصاحبه اعمال نمی گردد لطفا اقای دکتر خدایی پاسخ دهد به طور صریح که ایا سهمیه ایثارگران در مرحله مصاحبه اعمال می گردد؟ چون بنده ار سال ۹۳ رتبه ۲ ایثارگران هستم و قبول نمی سوم ومی گویند در مرحله مصاحبه سهمیه ایثارگران نداریم.

phd
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۸:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  آرمان

باید بگم که من و همکلاسیم تراز تقریبا مشابه داشتیم ایشون با سهمیه ۵ درصد به مصاحبه دعوت شد و من خیر.. البته شکر خدا ایشون در روزانه مشغول تحصیل هستند.. خیلی تاثیر داره..

بنده خدا
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

بنده سهمیه ۵ درصدی هستم. در کنکور دکتری ( پردیس= روزانه شهریه پرداز) پذیرفته شدم( بدون استفاده از سهمیه طبق کارنامه). از قبل در دفترچه قید شده که بخشی از هزینه ها را دولت تقبل میکنه اما الان گفتند دانشجو باید کامل پرداخت کنه. آیا این یک وعده دروغ نیست . ما اگر بدانستیم شاید مصاحبه پردیس نیومدیم.و پردیس و شبانه را انتخاب نمیکردیم.
چرا و چرا ؟
چرا چیزی را که قانون مصوب شده اجرا نمیشود.؟

مردم شناسی
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

۲۵درصد که اعلام شده از هر ۵نفر یک نفر به سهیمه ها تعلق می گیرد رشته ما در دفترچه ۳نفر ظرفیت اعلام شده و یکی از آنها به سهمیه ها تعلق گرفته بنده با کسب رتبه ۳ متاسفانه مردود اعلام شدم و در کارنامه ذکر کرده که آخرین رتبه قبولی ۲ بعد از پیگیری مشخص شد که ۱ نفر سهمیه لحاض گردیده، و هر اعتراضی که انجام دادم متاسفانه به هیچ جا نرسید.

عملا ۵۰ درصد!
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۳:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مردم شناسی

بله درسته. در رشته ما اکثرا ظرفیت ها ۳ نفره و عملا سهمیه ها احتمال قبولی بیشتری دارن. بدتر از این هم اینه که فقط ۱ نفر بخوان، اولویت این ۱ ظرفیت با سهمیه دار است! بدیش اینه که از قبل نمی دونیم سهمیه دارها چند نفرن و کجا میرن، که حداقل ما اونجاها رو انتخاب نکنیم.

قاسم
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۸:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  مردم شناسی

عزیزم
۲۵ درصد یعنی از هر ۴ نفر یک نفر نه از ۵ نفر یک نفر
ضمنا با احتساب ۵ درصد سهمیه زیر ۲۵ درصد این عدد به هر ۳٫۵ نفر یک نفر با سهمیه تبدیل شده است

!
مهر ۲۴, ۱۳۹۸ ۰:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  قاسم

۰/۵ نفر؟!!!!!!!!!!

حسن
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۷:۰۶ ق٫ظ

سهمیه تو مقطع دکتری زیاد تاثیر نداره