مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

حفظ آزمون کتبی در پذیرش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور: گرچه ممکن است تاثیر کنکور در پذیرش دانشجویان دکتری کم شود اما دادن اختیار کامل به دانشگاهها هم ممکن نیست.

دکتر منصور کبگانیان در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب از برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی کنکور تحصیلات تکمیلی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز قوانینی در حوزه پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دارد. به همین جهت ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های سنجش و پذیرش در تحصیلات تکمیلی را بعد از اتمام برنامه ها و مصوباتی که در خصوص ساماندهی کنکور داریم، دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها برای دوره های تحصیلات تکمیلی به طور کامل حذف نخواهد شد، تصریح کرد:  سیاست ساماندهی سنجش و پذیرش دوره های تحصیلات تکمیلی موضوعی متفاوت است‌ دانشگاه ها در حال حاضر به این نوع شیوه پذیرش دانشجویان به ویژه در دوره دکتری اعتراض دارند و باید مقداری اختیارات دانشگاه ها در این زمینه بیشتر شود چرا که این مقطع از نظر اهمیت، با بحث مقطع کارشناسی بسیار متفاوت است.

 قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: در رابطه با کنکور دکتری مجلس شورای اسلامی باید اصلاحاتی در قوانین پذیرش خود انجام دهد و برای اینکه مقداری این موضوع روشن تر باشد در جلسه قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد مطرح شد که ما سیاست های کلی را تصویب کنیم.

وی از تشکیل کارکرده مشترک بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: این پیشنهاد از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد و قرار شد این کار گروه همکاری های مشترک برای اصلاح سیاست ها را رقم بزند.

کبکانیان خاطر نشان کرد: واگذاری کامل پذیرش دانشجو  به دانشگاه ها امکان پذیر نیست، اما نقش دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری بیشتر خواهد شد. ما کار کارشناسی آن را در کمیسیون آموزش آغاز خواهیم کرد. همچنان که در گذشته نیز دو جلسه در این زمینه تشکیل دادیم هر زمانی خروجی این کمیسیون آماده شد به صورت جدی مورد بحث و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

 قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  تاکید کرد: همچنین مصوب شد ما در بحث سنجش و پذیرش دانشجویان مستقیم ورود نکنیم، ولی سیاست های آن را آماده خواهیم کرد.

کبگانیان در خصوص سهمیه های پذیرش در دانشگاهها نیز با تاکید بر اینکه سهمیه های پذیرش در کنکور حذف نخواهد شد، گفت: تعداد زیادی از این سهمیه ها جنبه عدالت خواهی دارد و باید باقی بماند اما برخی از این سهمیه ها به ورودی های دانشگاه ها لطمه جدی زده و باید اصلاح شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما سیاست های سنجش و پذیرش را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین میکنیم و مجلس شورای اسلامی  نیز  اگر در این زمینه ها قانون مشخص دارد بر این اساس در ریل درستی وارد خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

78 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
مرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

من هم مخالف حذف کنکورم اما بیایین یه کار و زار راه بندازیم در مورد حذف تراز توسط دانشگاه ها، باید مثل آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد بر اساس رتبه مجاز شده در دانشگاه ها مصاحبه صورت بگیره نه اینکه داخل کارنامه میزنه مجاز بعد بخاطر تراز دانشگاه ها به مصاحبه دعوت نمیشه مثلا چه تفاوتی بین رتبه ۵۰ و ۵۱ هست که ۵۰ دعوت به مصاحبه میشه و ۵۱ نه این واقعا ظلم هست در حق خیلیا وقتی قرار نیست دعوت به مصاحبه بشیم چرا میزنید مجاز به انتخاب رشته؟

مینا علوی
مرداد ۶, ۱۴۰۰ ۹:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  حسن

دقیقا امسال این ظلم در حق من شد. با اختلاف دو امتیاز روزانه دانشگاه تهران مجاز نشدم

پریسا
مرداد ۸, ۱۴۰۰ ۸:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مینا علوی

قطعا تو مصاحبه ریجکت میشدی

مینا علوی
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  پریسا

نه اتفاقا پارسال با رتبه من روزانه قبول شدن و البته با رزومه خیلی ضعیفتری

حامد
مرداد ۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  حسن

با سلام. کاملا درسته و موافقم. این هم جور دیگه ای از ظلم در کنکور دکتری است. موافق کار و زار در این خصوص هستم.

سونیا
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۸:۳۹ ق٫ظ

سلام دوستان ذکر چند نکته جهت یادآوری: پذیرش دانشجوی دکتری استادمحور است بنابراین هرکدام از اساتید با توجه به حیطه پژوهشی خودشان از بین داوطلبین معرفی شده سعی میکنه بهترین نفر رو انتخاب کنه برای ۴ سال باهم کار کردن. که برای این انتخاب معیارهایی وجود داره که وزارت علوم و دانشگاه ها مشخص کردن در حین اجرا هم تفاسیری رخ میده! که باعث میشه یک نفر با رتبه ۱ قبول نشه و دیگری با رتبه ۱۱ قبول شه!

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۹:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  سونیا

با سلام.
بر چه اساس اینطور میفرمایید؟
میشه اون معیارها یا آیین نامه های ذیربط و لینک های مربوطه برای دسترسی به اونها رو به ما هم معرفی نمایید؟

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۷:۴۲ ق٫ظ

با سلام.
آقای کبگانیان محترم!
چرا فقط اعتراض دانشگاه ها مبنی بر کمبود اختیار در پذیرش دکتری رو میشنوید؟
چرا اینهمه صدای اعتراض متقاضیان دکتری که نمونه هاش در همین سایت هست رو نمیشنوید؟
عموماً دارن میگن که همین حد اختیار ۵۰ درصدی هم زیاده و باعث بی عدالتی های زیادی شده.
اگر واقعا میخواهید کار کارشناسی و عالمانه و فارغ از گرایشات و اغراض شخصی انجام بدید، چرا تو سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظرسنجی از داوطلبان دکتری برگزار نمیکنید در این رابطه؟
آیا عقل اینهمه آدم با این همه تجربیات و سطح دانشی، به کارتون نمیاد برای این تصمیم مهم؟
واقعا بجاست در این خصوص، هم کمیسیون آموزش مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی سازمان سنجش، یک نظرسنجی از داوطلبان دکتری سال های اخیر انجام دهد.
بنده سعی میکنم این موضوع رو پیگیری کنم و سایر دوستان و داوطلبان نیز به نظرم خوبه این موضوع رو پیگیری کنند.

۱۳۲۱
تیر ۳۱, ۱۴۰۰ ۶:۲۳ ب٫ظ

سلام.واقعا من فکر میکنم اگر اختیارات بیشتری به دانشگاه ها بدن خیلی از دانشجوهایی که مستعد هستن به ندرت میتونن وارد دانشگاه بشن چون معمولا هر دانشگاه ترجیح میده دانشجوهای خودش رو بپذیره و خیلی سلیقه ای عمل میشه‌.کاش مصاحبه جوری بود ک یک تیم مصاحبه کننده ی ثابت وجود داشت و از همه همون تیم مصاحبه می‌گرفت و براساس صلاحیت علمی و سایر فاکتورها امتیاز میدادن و امتیاز رو میفرستادن سازمان سنجش.اینجوری داوطلبا تیم مصاحبه کننده رو نمیشناختن و برعکس و شاید منصفانه تر داوری میشد.ای کاش تاثیر آزمون بیشتر از مصاحبه بود….

علی
مرداد ۱, ۱۴۰۰ ۱:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  ۱۳۲۱

اصلا بخصوص تو این دوسال مصاحبه واقعا اجحاف در حق برخی و به کام بعضی دیگر بود…

علی
مرداد ۱, ۱۴۰۰ ۱:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  ۱۳۲۱

چون مصاحبه مجازی دو الی ۱۰ دقیقه چطور شخصیت و علم داوطلب سنجیده میشه. وقتی داوطلب رتبه مثلا ۱۵ شده خب این معلومه علمشو داشته رتبه اورده. من واقعا به ۹۸ درصد ازمونای سنجش اعتماد دارم و غالبا شخص به حقش میرسه همانطوری که که توی کنکور سراسری و ارشد هر کسی مطالعه بیشتر داشت به حقش رسید

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۷:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  علی

با سلام. دقیقا درسته و کاملا موافقم.

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۷:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  ۱۳۲۱

با سلام.
دقیقا درسته و کاملا موافقم.
خیلی خوب و منصفانه است اگر مصاحبه در هر رشته توسط یک تیم واحد انجام بشه.

حدیث
تیر ۳۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۳ ب٫ظ

باسلام و احترام خدمت همگی
بنده از سال ۹۵ تا ۹۹ کنکور دکترا میدادم و هرساله رتبه دوربین و رزومه عالی مصاحبه میرفتم قبول نمیشدم تجربه شخصی مو بهتون میگم بین رتبه ۱ تا ۵۰ هیچ فرقی ندارد چون اساتید کسی رو که بخوان نمره کل وارد شده رو بالا میزنن و بخدا قسم طی این چند سال دیدم مثلا تونی رتبه ۱۲۰ بود قبول میشد ولی اونی ۱۰ بود قبول نشد علتش رو هم بهتون میگم چون پذیرش دانشگاه دولتی تو کل کشور رو قطره ای کردن مثلا اگه شیراز ۵ تو گرایش من میخواست فقط یه نفر رو اون سال پذیرش کرد و تمام. و یقین دارم با این روال پیش بره همه از اسم دکترا متنفر میشن چون بااستعداد ها موندن و کسایی ببخشید هوش کمتری دارند رو میخوان ولی دست از تلاش برندارید و ادامه بدین با آرزوی موفقیت

Graphic
تیر ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  حدیث

یعنی هرکی دکتری قبول شده هوش کمتری داره؟! اصلا عقلانی نیست این حرفتون!!! همه هم با پارتی و آشنا قبول نمیشن
به نظرم نقاط ضعف خودمون قبول کنیم و سعی کنیم رفعش کنیم بهتره تا اینجوری گارد بگیریم.
درمورد رتبه هم همه‌ی رشته‌ها مثل هم نیست خیلی از رشته‌ها با این رتبه‌هایی که گفتی اصلا دعوت نمیشن هرجایی

علی
تیر ۳۱, ۱۴۰۰ ۴:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

بنده خدا این دوستمون کلی گفت درصدی واقعا حقشون نیس قبول بشن ‌. کی گفت ایشون همه کند ذهن هسن؟ من رفیقم با رتبه ۷ یکسال رد شد سال بعد همون دانشگاهها که ردش کرده بودن با رتبه ۴۵ همه جا قبول شد. قسم میخورد سالی که رتبه ۷ شده مصاحبش عالیتر از سالی بوده که ۴۵ شده. میگف سال دوم یک دانشگاه معتبر رفتم گفتو مصاحبه استاد مصاحبه کننده گف چون دانشگاه مورد علاقه من ارشد خوندی گفته بود ازت سوال نمیکنم قبولی. شما الان گارد گرفتین نه این بنده خدا که حقیقت را میگه

Graphic
تیر ۳۱, ۱۴۰۰ ۴:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  علی

من گفتم ایشون کند ذهن هستن؟

علی
مرداد ۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

نه دوست عزیز منظور اینه که در موارد معدودی بعضی دانشگاهها . در بعضی موارد افراد با استعداد را نمیگیرین و افرادی به مراتب درجات پایینتر را پذیرش میکنن. وگرنه خیلی از افرادی هم که قبول میشن با استعداد و نخبه هسن. بحث ما پارتی بازی اساتید هسش و اینکه من درصد خیلی کمی شنیدم واقعا حقشون نبوده قبول بشن که البته حق الناسه. شما هم بنظرم همین نظر را قبول داشته باشین. اینا واقعیات و برخی کمبودها و نقایص اصلی دانشگاههای معتبر ما هسش. بعضی وقتا من به ذهنم میاد مصاحبه دانشگاه ازاد عادلانه تر هسش یک مصاحبه انجام میده برای کل دانشگاهها

ن‌خ
مرداد ۱, ۱۴۰۰ ۷:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  علی

دَمِت گرم.
فقط لطفاً این‌قدر ننویس “هسش”!
خیلی رو اعصاب هسش!

Graphic
مرداد ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  ن‌خ

انگار متوجه منظور من نشدی
من گفتم همه با پارتی بازی قبول نمیشن،
نگفتم اصلا پارتی بازی نیست.
درسته قبول دارم اگه استادی آشنا باشه و دستش باز باشه اصلا نیازی به این همه تلاش نیست و همون سری اول قبولم! ولی وقتی همچین موقعیتی ندارم انقدر ناامید هم نمیشم سعی میکنم قوی تر از قبل بشم که سری بعدی استاده نتونه بگذره ازم مثلا نمیگم رتبه ۴۰ با ۱ فرقی نداره..
درکل اون حس ناامیدی و دید منفی‌ای که توی برخی کامنتها هست رو دوس ندارم اصلا.

علی
مرداد ۲, ۱۴۰۰ ۱:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

باهاتون موافقم

علی
مرداد ۲, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  ن‌خ

حق دارین اینقد مشغله زیاده. متن رو مینویسم بر نمیگردم اصلاحش کنم

محسن
مرداد ۵, ۱۴۰۰ ۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  علی

اینطور البته نمیشه قضاوت کرد . هر سال سطح غلمی و رزومه داولبین هم متفاوت هست. سالی که با رتبه ۷ رد شده اند، قطعا سطح مصاحبه ها هم بالا بوده. من خودم امسال دادم. در برخی دانشگاه ها بلهپارتی و .. هست ولی در خیلی از دانشگاه ها هم واقعا اساتید دنبال دانشجوی خوب هستند تا پذیرش کنند. نباید غیرمنصفانه قضاوت کرد. یک سال سطح مصاحبه ها و داوطلبین خیلی بالاست و رقابت نزدیک و سخت میشه و یکسال هم به قول دوستمون با مصاحبه متوسط هم شاید بتونیم در دانشگاه خوب قبول بشیم

sasy
تیر ۳۰, ۱۴۰۰ ۶:۱۴ ب٫ظ

به امید حذف کنکور دکتری اسفند ۱۴۰۰

علی
تیر ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  sasy

فک کنم شما چند سالی هس اینجایید جالب هم اینه همیشه هم مخالف جمعید نه الان . همیشه مخالف جمع بودید . خب شما بچه درس خوان هسید از طریق استعداد درخشان بفرمایید دکتر بشید. مثلا دکترا حذف بشه چی میشه …..

داوطلب دکتری
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳ ب٫ظ

سلام. وقت همگی به خیر. آیا سراغ دارید از طرف دانشگاه ها به شما یا دوستانتان زنگ زده باشن که شما رو پذیرش کردیم یا فعلا هیچ دانشگاهی به کسی اعلام نکرده که شما قبول شدید. ما که فعلا از طرف دانشگاه بهمون نگفتن آیا امیدی داریم به قبولی دکتری؟

علی
تیر ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲ ق٫ظ

بعضیا زنگ میزنن بعضیا هم که زنگ نمیزنن. پس امیدواری همیشه هسش.

اسماعیلی
تیر ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴ ق٫ظ

سلام
موارد معدودی پیش میاد استاد به داوطلبی زنگ بزنه و بهشون بگه دانشگاه ما قبولید اما این به معنای قبولی ۱۰۰ درصد نیست در اغلب موارد پذیرفته شدن همون دانشگاه اما تعدادی هم با احتساب سهمیه توسط سنجش خب پذیرفته نشدن.
اما اینکه با شما هیچ تماسی گرفته نشده معناش این نیست شما قبول نشدین، از رشته به رشته تا دانشگاه به دانشگاه فرق داره بعضی دانشکده ها اصلا نمیگن تا زمانی که سنجش اعلام کنه
در کل نگران نباشید

علی
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰ ب٫ظ

دوستان چرا اعصاب و روان خودتونو بهم میریزید. بنظرم تا ابد الدهر هم درست بشو نیست.برید نهایت ۳۰ سال دوم زندگیتونو انجام بدید.

رضا ف
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۵ ق٫ظ

سلام به همه دوستان
نظرات شما رو خوندم با همتون موافقم
در مورد اعمال سلیقه میخوام یک نکته رو بگم، خدا میدونه من پارسال رتبه ۲۵ شدم بخاطر اینکه می دونستم اگه مصاحبه برم استادم حتما من رو میگیره نرفتم تا حقی از کسی ضایع نشه با اینکه رزومه خوبی هم داشتم، چون استادم رو خودم خوب میشناسم که چطور آدمیه، امسال بازم خوندم به لطف خدا رتبه ۱ شدم، واقعیت اینه نمیشه با استادا در افتاد و اکثرا دنبال دانشجوی خودشون هستن، متاسفانه زحمت خیلی از دانشجوها نادیده گرفته میشه، پارسال اینقد از این بی عدالتی ها تو همین سایت و جاهای دیگه شنیدم مصاحبه نرفتم چون خودمم احساس میکردم حق یکی ممکنه حتی با احتمال ۱ درصد خورده بشه، بنظر من با این وضعیت هر طوری هم بشه زور کنکور دکتری به اساتید نمیرسه و باید سازوکار درستی اعمال بشه که عدالت رعایت شه، به امید روزی که هم خودمان و هم اساتید اخلاق و عدالت رو رعایت کنیم، همه ماها امید داریم به آینده و میخوایم موفق بشیم خدا کنه اون لحظه حواسمون به همدیگه باشه و بدونیم خدایی هم هست که ناظر به همه اعمال ماست. برای همه آرزوی موفقیت دارم.

داوطلب دکتری
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۲:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ف

موفق باشی آقا رضا

رضا ف
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۲:۵۸ ب٫ظ

ممنونم
شما هم همینطور دوست گرامی

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۹:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  رضا ف

سلام آقا رضای عزیز.
احسنت به این همت بلند و خیرخواهی شما.
آرزوی موفقیت دارم.
لطفا شما با این تجربه غم انگیزی که سراغ دارید، تا جای ممکن صداتون رو به گوش مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس و وزارت علوم و غیره برسونید و کمک کنید تصمیمات بدتر از این نگیرند.

رضا ف
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۴:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  حامد

سلام آقا حامد
قربان شما
مطمئن باشید من به اندازه سهمم همیشه پیگیر بوده و هستم.

داوطلب دکتری
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۹:۴۷ ق٫ظ

عجب!
وضعیت سازوکار نظارتی و شفافیت در عملکرد پذیرش توسط دانشگاهها چطور؟! روشن است!؟

با اینکه آزمون ملاک کاملا تعیین کننده‌ای نیست، ولی با توجه به عدم نظارت در مصاحبه‌ها،
سهم آزمون هر چه بیشتر باشد، بهتر است.
مهمتر اینکه، اگر پذیرش کلا آزمونی شود هم، باز مشکلات خارج از نظارت پیش خواهد اومد، مثل مقالات کپی و …. مادام که برای آن هم فرآیند دقیقی اتخاذ شود.

بنظر من،
(( باید ازمون ۷۰، و مصاحبه ۳۰ باشد یا نهایت ۶۰ به ۴۰! و آن هم بدون حد نصاب. خارج ازین وضعیت به نفع دانشگاه، موجب زیاد شدن بیش از پیش بی عدالتی خواهد شد))
این شرایط که عرض کردم، بنظرم هم به عدالت آموزشی نزدیکتر است، هم اساتید حق دارند قبل پذیرش، دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند و مصاحبه هم یک محک حداقلی برای دانشجویان می‌تواند باشد.

محمد
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۲۶ ب٫ظ

بله حد نصاب کاملا غیر قانونی هست و موجب اعمال پارتی بازی میشه

داوطلب دکتری
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۲:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

بدون حد نصاب هم متاسفانه نمرتت مصاحبه جوری وارد میشه که باز دست دانشگاه بازه با شرایط ۵۰-۵۰ .
بدون حد نصاب، فقط احتمال خالی موندن ظرفیت به صفر میرسه.
دیگه اساتید هستن و وجدانشون

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۷:۳۱ ق٫ظ

با سلام.
احسنت. دقیقا درسته و کاملا موافقم.

م.ح.ف
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۸:۰۴ ق٫ظ

تا زمانیکه به معنای واقعی توان نظارتی دقیق و کاملا سالم بر اختیارات دانشگاه نباشد ، سپردن و اختیار زیاد دادن به دانشگاهها ، یعنی دادن مجوز اعمال سلیقه شخصی و پارتی بازی و تضییع حقوق یک عده که آشنا و پارتی ندارند ولی علم و استحقاق دارند.

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۷:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  م.ح.ف

با سلام. دقیقا درسته و کاملا موافقم.

نادر
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۴۵ ق٫ظ

مسئله تراکنش بالای کنکوره در همه مقاطع

امیر
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۴۳ ق٫ظ

یعنی چی الان خیلی کم اختیار دارن ؟؟؟من با رتبه ۶۴ ده جا مصاحبه دادم اما انگار قبولیا رو تحت عنوان استعداد درخشان که دانشجویان خودشون هستن گرفته بودن یعنی چی آخه اگر دانشگاه های دیگه رو قبول ندارین چرا پس اجازه فعالیت دادین بهشون خدایی این تصمیمات نهایت بی عدالتی یعنی ته ته بی عدالتی باید سهمیه دانشگاه ده درصد باشه تمام

مسی
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  امیر

شما ۶۴ هستی منم که زیر ۲۰ هستم امیدی ندارم خیلی براشون مهمه ارشدت دولتی باشه و این انصاف نیست.

سحر
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰ ب٫ظ

بنظرم کلا فقط باید از روی ازمون سنجش صورت بگیره چون مصاحبه در ایران اصلا عادلانه نیست و بر اساس سلیقه و رابطه انجام میشه

امیر
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  سحر

دقیقا همه دانشجو های خودشونو میگیرن اصلا عادلانه نیست

سلام
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۸:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  سحر

احسنت، بنده نیز آن پایین مفصل توضیح دادم. یک راه کارامد این است. البته باز هم اینجا تکرار می کنم که این بهترین راه نیست ولی بین بد و بدتر، قاعدتا” آدم چیزی را انتخاب می کند بیشتر به نفعش باشد. به نظرم تا سالیان سال این مشکل وجود خواهد داشت و آن هم به خاطر وجود اساتیدی با طرز تفکرات عجیب و غریبشان در سیستم آکادمیک کشور است. چطور می خواهند طرز فکر اساتید را تغییر بدهند؟ اصلا شدنی هست؟ از دوستان سوالی دارم. چرا باید اساتید به سمتی پیش روند که دانشجو را بر اساس پارتی بازی جذب کنند و اینکه اصلا وجدان من و شما چطور اجازه می دهد که با چنین اساتیدی کار کنیم؟ نسل به نسل بی تفاوت می گذریم، می گوییم بعد از این همه سختی چرا خودم را در معرض حواشی قرار بدهم که تا حدودی حق هم داریم. مهم این بود که آن استاد انتخابم کند که همین هم شد و می رویم پی سرنوشت خودمان. چند سال بعد، جامعه همان دانشجو را در جایگاه یک استاد می بیند و این چرخه همچنان ادامه دار هست. مشکل اساسی تر از این حرفاست و صحبت از یک چرخه است. من می گویم که این اساتید در ابتدا باید شناسایی و به سازمان سنجش گزارش شوند. اگر شدنی است که بعید می دانم، اساتید طرز فکرشان را اصلاح نمایند و بر اساس عدالت جذب دانشجو نمایند. اما اگر اینگونه نباشد، شما هر روشی پیاده کنید برای ظاهر و حرف زیباست اما در نهایت باز… ادامه نظر»

سحر
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴ ب٫ظ

من پارسال کنکور دکترا وزارت بهداشت دادم که اختیار دانشگاه ها فقط ۳۰ درصد بود ولی با همون ۳۰ درصد چنان نتیجه رو زیر و رو کردن که با رتبه ۱رقمی قبول نشدم و وقتی اعتراض کردم گفتن تو جمع زدن نمره رزومت اشتباه کردیم و ۴ نمره ات از قلم افتاده ولی بازم بخاطر ۰.۶ رد شدی. به همین راحتی اعمال سلیقه میکنن وای به حال اینکه اختیارشون بیشترم بشه

مسی
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۰ ب٫ظ

من واقعاً متاسفم، همین الانم که یه چیزی گذاشتید به اسم حد نصاب مرحله دوم که دانشگاه زیر اون نمره رو بده دانشجو حتی رتبه یک هم باشه حذف میشه، دیگه چه اختیاری میخواین بدید

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۷:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  مسی

با سلام. واقعا همینطوره. چقدر اختیار آخه؟ به چه قیمتی؟
چرا فقط اعتراض دانشگاه ها مبنی بر کمبود اختیار در پذیرش دکتری رو میشنوید آقای کبکانیان؟ چرا اینهمه صدای اعتراض متقاضیان دکتری که نمونه هاش در همین سایت هست رو نمیشنوید؟

Lordship
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۹ ب٫ظ

متاسفانه با اختیار دادن بیش ازحد به دانشگاه‌ها بستر فساد سیستماتیک رو مهیا میکنن…. امسال من خودم نزدیک ۱۰تا دانشگاه مصاحبه دادم…. چیزیکه عیان بود… کسی به رزومه شما اهمیت نمیده.. چون برخیشون فقط اسمتو می‌پرسید و موضوع پایان نامه رو صرفا… آیا مسولین از این فسادها بی خبر هستن؟ هرچند بی خبریشون قابل پذیرش نیست…

پریسا
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۹:۵۷ ب٫ظ

امیدوارم آزمون دکتری حذف نشه.چون واقعا بی عدالتی و پارتی بازی بیداد خواهد کرد. من نمی‌دونم واقعا چه جوری این تصمیمات گرفته میشه. کلا یه جا هم که یه کم بر اساس عدالت و فرصت برابر عمل میشه متاسفانه یه کاری میکنن که مافیا و باند بازی و پارتی بازی اشاعه پیدا کنه.

زهرا
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۸:۳۱ ب٫ظ

خیلی خوب شد آزمون کتبی ورودی دکتری حذف نشد چون اگر حذف میشد اساتید به میزان علمی دانشحو توجه نمی کردند و پارتی بازی و بیعدالتی بیداد می کرد من خودم دانشجو دکتری هستم به هر کی خوششان می آید کیلویی نمره می دهند و از هر کس خوششان نمی اید روزگارش را سیاه می کنند
عدم تمرکز یعنی فساد و بیعدالتی
بسیار سپاسگزاریم که جلوی منفعت طلبی تعدادی از اساتید بی وجدان را گرفتید

سلام
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۸:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

البته این آزمون کتبی هم همچین آش دهن سوزی نیست. باز هم چیزی که در اصل تعیین کننده هست، ۵۰ درصد مصاحبه هاست. نمی دانم دوستان چرا به این نکته توجه ندارند. باور بفرمایید این تقسیم درصدها تشریفاتی است.
مثل این می ماند من خودم را به زور به یک استاد تحمیل کنم که من ۵۰ درصد آزمون را گرفتم و تو حق نداری انتخابم نکنی. مشکل را باید ریشه ای تر حل کرد. اینکه چرا یک استادی باید چنین طرز تفکری داشته باشد که دانشجو را بر اساس معیارهای خودش انتخاب نماید؟، اصلا چرا باید چنین اساتیدی در سطح دانشگاه ها وجود داشته باشند؟

mohammad
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۸:۲۴ ب٫ظ

با سلام و عرض ادب:به نظرم در این حالت استادان اعمال سلیقه می کنند فقط دانشجویان خودشون رو جذب میکنند دانشحویان سایر دانشگها اعم از دولتی .آزاد . پیام نور هر چقدر بار علمی داشته باشند ارزیابی دقیق صورت نخواهد گرفت واستادان عزیز تعصبی اعمال نظر خواهند کرد. بنده .هم تو سسیتم اموزشی دانشگاه تهران خوندم و هم دانشگاه ازاد این روش جواب نمیده ازمون بهترین روش البته فعلا هست اگه اختیار با دانشگاه باشه باید دیدگاهها و زیر ساختهای اموزشی که طولانی مدت شکل گرفته عوض بشه

Mehri
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۴:۱۴ ب٫ظ

واگذاری اختیارات جذب به دانشگاهها از مهمترین دلایل گسترش فساد سیستماتیک در وزارت علوم هست که نتیجه واقعیش ایجاد سد در مسیر پیشرفت علمی کشور هست و عدم گسترش برخی رشته ها توسط اساتیدی که خودشون رو پرچم دار اون رشته ها میدونند مثل مطالعات ترجمه انگلیسی که فردی که لیسانس ادبیات انگلیسی بوده ، فوق لیسانسش آموزش زبان انگلیسی بوده و در انگلیس پایان نامه ای در ارتباط با ترجمه اراءه داده و سپس این رشته رو در دانشگاه علامه راه اندازی کردن و اتحصاری کردن به دلایل بیزینسی و مافیایی و حتی تبلیغ میکنند برای برداشتن این رشته در دو دانشگاه دیگه که فردوسی و اصفهان هستند که هر کدوم ۵ نفر دانشجو میگیرند و در مقایسه با رشته آموزش زبان انگلیسی در دکتری که بیش از ۱۴۰ نفر میگیرند و اهمیت این رشته یک فاجعه علمی هست برای کشور که فقط خسران به همراه داره ، انشالا وزارت علوم جدی وارد بشه و جلوی این مافیا بازی رو بگیره

منصور
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۵:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  Mehri

سلام.
احسنت برشما.
دقیقا همینطوره…

دکتر بهزاد
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۳:۵۸ ب٫ظ

اینهایی که مدعی هستند دانشجوی دکتری باید بر اساس تز پیشنهادی و توانایی … انتخاب بشود واقعا دنبال بهانه گیری هستند تا راه را برای یکجور پارتی بازی در مصاحبه برای خودشان باز کنند!
شما که در زمان مصاحبه تز ارائه می دهید حداقل دو سال بعد آن را شروع می کنید
تازه بعد از پشت سر گذاشتن آزمون جامع
پیشنهاد تز دکتری هنگام مصاحبه چه ربطی به دو سال بعد دارد؟ شاید تا آن زمان یک نفر دیگر موضوع تز شما را کار کرد؟ تکلیف چیست؟

حکمت
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۳:۴۵ ب٫ظ

مطمئن باشید اگر چنین اتفاقی بیفتد و آزمون حذف شود دیگر فارغ التحصیلان یکی دوسال گذشته به پایین عملاً جذابیتی برای اساتید ندارند بخصوص فارغ التحصیلان قدیمی باید قید دکتری رو بزنن!!

Mahdi
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۲:۲۵ ب٫ظ

با سلام.
بدون تعارف با توجه به فرهنگ جامعه مان هر چه کارها و امور بصورت سیستماتیک و بدون دخالت دست انجام شود نتیجه بهتر خواهد بود. به عبارت دیگر در بحث پذیرش در دانشگاه نظام کاملا متمرکز و سیستماتیک سازمان سنجش دقیق تر و عادلانه تر خواهد بود و جلوی دخالت دست و اعمال سلیقه و آشنا بازی را خواهد گرفت.

سارا
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳ ب٫ظ

من مخالف اختیارات به دانشگاه هستم. چون تماماً بر حسب سلیقه و آشنایی اعمال میشه

بابک
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۴ ق٫ظ

برعکس باید آزمون و مصاحبه و بررسی سوابق کاملا متمرکز و از طرف سنجش و ستاد وزارت علوم باشه الان کلا پسرخاله بازی شده

حنیف
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  بابک

بله، متاسفانه این یک واقعیته که یک عده نمیخوان بپذیرن! هرجا چنین کارهایی رو بسپری به افرادی که ذینفع هستند، سلایق بشدت دخیل خواهد بود… ولی وقتی سازمانی بی طرف بخواد مصاحبه بگیره یا امتیازات پژوهشی رو لحاظ کنه خیلی به عدالت نزدیک تر میشیم. فهمش سخت نیست، اما عده ای اصرار بر نفهمیدن موضوع دارند.

باران
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  حنیف

با سلام
در کل دانشگاه های برتر جهان مثل هاروارد و کمبریج و کلمبیا هم پذیرش دکتری از روش مصاحبه و تشخیص اساتید انجام میشه. چرا نمیخوایم متوجه بشیم و قبول کنیم دکتری باید بر اساس توانایی و علاقه هر شخص و استاد با توجه به موضوع پرپزال و طرح پیشنهادی باید صورت بگیره! مگه دبیرستان که آزمون بدن و مثل آزمون امتحان نهایی سنجش برای یه دانشجو و اساتید تصمیم بگیره . تا سال ۹۰ کنکور دکتری روش کاملا علمی داشت و کنکور معنایی نداشت و اون بسیار پر بازده تر از این سبک جدید با کنکور هست. موفق باشید.

Mahdi
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۳:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  باران

با سلام.
دو نکته اولا ما در آمریکا یا انگلستان زندگی نمی کنیم در ایران هستیم با فرهنگ آشنا بازی خاص خودمان. دوم نقل قول سالها پیش از یک استاد بزرگوار نام آشنا در سطح کشور در کلاس درباره مصاحبه برای پذیرش دانشجو جالب است ایشان گفتند: “داوطلب بر اساس کنکوری که توسط سازمان سنجش برگزار می شود و رتبه ایی که کسب میکند ارزیابی علمی می شود و مصاحبه هم فقط برای این است که ببینیم از قیافه و تیپ شخص خوشمان می آید یا نه”.

هاله
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۴:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  باران

به باران:
آیا مسافرت از طریق هواپیما و الاغ قابل مقایسه هستند؟ در واقع دانشگاه های ایران مثل هاروارد هستند؟ آیا هزینه دانشگاه هاروارد توسط دولت که نشات از مالیات مروم است تامین می شود؟ آیا سیستم گزینش دانشجو در هاروارد مافیایی و سلیقه ای است؟ اختلاف این دو مثل اختلاف عرش تا فرش است

محمد
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۴:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  باران

در کشور امریکا بودجه زیادی برای کارهای پژوهشی اختصاص دارند و اساتید مجبورند تا روزی حدود ۱۲ ساعت در دانشگاه کار کنند و در صورت عدم بازدهی و اتلاف بودجه مواخذه می شوند آیا ایران همینطور است که استاد خودش دانشجو بگیرد؟
در ایران استاد فقط سلیقه ای عمل می کند

eHsA
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۸:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  باران

باران گرامی
امیدوارم وقتی نتایج امسال اومد از حرفی که زدید، پشیمان نشید
ظلم رو به چشم در مصاحبه پارسال دیدم

امیر
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  باران

خب پس تکلیف سایر دانشجویان دانشگاه ها چی میشه وقتی انحصاری بشه فاتحه مملکت خونده میشه یه عده که ارشد فلان دانشگاه بودن اتومات برن دکتری بخونن بدون ذره ای استعداد و صرفا به خاطر عضو دانشگاه بودن

ن‌خ
تیر ۲۹, ۱۴۰۰ ۶:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  باران

شما خودتون متوجه نمیشین!
*
در آمریکا و …،
وقتی می‌گوییم توانایی و interest هر داوطلب و استاد (و قس علی‌هذا)،
یعنی دقیقاً همین
و لاغیر.

اما در ایران،
علاقه هر شخص و استاد، (عمدتاً) یعنی

رِل‌زدنِ! هر شخص و استاد!!!

(و قس علی‌هذا)

(از همه‌ی داوطلبان و اساتیدِ باوجدان عذرخواهی می‌کنم).

منصور
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۵:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  بابک

سلام.
بله دقیقا ….
ما درهمین کامنت ها بارها شاهد بودیم افرادی اعلام کردند که فلان استاد بهشون زنگ زده و خبر نمره عالی مضاحبه و یا احیانا قبولی رو بهشون دادند…
پس اگر در حدواختیارات سازمان سنجش باشه گستره تصمیم گیری پذیرش خیلی باز نیست و به طبع اعمال سلیقه و واسطه بازی به مراتب کمتره….

حامد
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۸:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  بابک

با سلام. دقیقا درسته و موافقم.

احمدی
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۱ ق٫ظ

بنده کاملا مخالف افزایش اختیارات دانشگاه ها هستم.
همین الان هم با ۵۰ درصد امتیاز دهی میتونند کاملا سلیقه ای عمل کنند و دانشجویی که خودشون میخوان رو بگیرند.اگر اینجوری بشه از عدالت دور میشیم.همه باید در یک آزمون سراسری و بدون اعمال سلیقه افراد حاص شرکت کنند.

مندل
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  احمدی

والا خیلی منطقی دانشجویی که میخوان رو بگیرن. پس دانشجویی که شما میخوای رو بگیرن؟شخصا ۴ بار کنکور دکتری شرکت کردم

moonlight
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مندل

مخالفم. چرا باید نظر شخصی اساتید ملاک باشه. سیستم پذیرش رو باید طوری طراحی کنند که بر اساس ضابطه باشه و نه رابطه. با افزایش اختیار دانشگاه متاسفانه به رابطه بازی میدان داده میشه.

سلام
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  moonlight

فرمایش هر دو بزرگوار صحیح است. این خیلی طبیعی است که استاد شخصی را انتخاب کند که از قبل با توانایی هایش آشناست چراکه دیگر درگیر مقدمات و پیداکردن موضوع و ایده و آزمون و خطاهای اضافی نمی شود. آن دانشجو یکبار امتحانش را پس داده و سریعتر جذب پروژه ی جدید می شود. فکر نمی کنم کسی با این قسمت مشکلی داشته باشد. از طرف دیگر قاعدتا باید یک فرصتی هم برای دانشجویان مستعد و تازه نفس داده شود تا آن ها نیز بتوانند پیشرفت کنند. خب حالا راه حل چیست؟ اینکه ۵۰ درصد آزمون و ۵۰ درصد مصاحبه یا هر تقسیم درصد دیگری، به نظرم جوکی بیش نیست. تکلیف اصلا” معلوم نیست. مثل آن می ماند که شما قصد سفر به شهری را داشته باشید. کلی مسیر را طی می کنید و به شهر می رسید، اما به شما اجازه ورود نمی دهند مگر آنکه یک سری فاکتورها را داشته باشید. پس اصل کاری فیلتر دومی است (با هم رودربایستی که نداریم و خودمان را گول نزنیم، کاملا روشن و مبرهن است که باز این دانشگاه و استادان هستند که تعیین کننده هستند). مسئله اینجاست که پس تکلیف آن بنده خدایی که این همه راه را با هزار گرفتاری رفته چیست؟ چگونه می تواند مزد سختی اش را بگیرد؟ آیا بهتر نبود در همان بدو حرکت، تکلیفش روشن شود؟ وجود دو فیلتر جهت پذیرش کار بسیار اشتباهی است. به لحاظ ظاهر به نظر می رسد که این دو مقوله در کنار هم و مکمل هم دیگر هستند اما… ادامه نظر»

منصور
تیر ۲۸, ۱۴۰۰ ۵:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

سلام.
برادر یا خواهر گرامی…
اگر فردی با بار علمی بالاتر،مورد شناخت اون استاد معظم نباشد و اون استاد عظیم الشان بنده نوعی رو بعنوان دانشجوی دکتری پذیرش نماید ایا انصاف است؟
اگر چنین رویه ای پیش رود اعمال سلیقه و مافیایی رواج دوصدچندان می یابددددددددددددددددد….

بهنام
مرداد ۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  منصور

سلام بله انصاف است جذب دانشجو حق استاده و با هرکی حال کنه میگیره من خودم امسال کنکور دکتری دادم رتبه خوبی اوردم تو دانشگاه تهرانم دارم سربازیمو میگذرونم تو همون دانشکده ای که میخوام برم با استادمم صحبت کردم بعد مصاحبه اومد خیلی رک به من گفت شما توانایی علمی بالاتری داشتی نسبت به یه نفر دیگه تو مصاحبه ولی من علاقه دارم با ایشون کار کنم چون موضوع پیشنهادیشون جای کار بهتری داره منم خیلی منطقی قبول کردم چون واقعا موضوع مورد علاقه من تو ایران خیلی کاربردی نداشت

محسن
مرداد ۵, ۱۴۰۰ ۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  بهنام

درود بر شما . تبارک الله