موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

مدارک مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

با نزدیک شدن به زمان شروع مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، بسیاری از داوطلبان به دنبال فهرست مدارک لازم برای ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد هستند.

به گزارش پی اچ دی تست، بر اساس اعلام دانشگاه آزاد، زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ در هفته سوم تیرماه اعلام شده است. این بازه زمانی مربوط به مصاحبه داوطلبان با آزمون، بدون کنکور استعداد درخشان و نیز داوطلبان پذیرش در مقطع دکتری واحدهای کیش، ارس و امارات دانشگاه آزاد است.

مصاحبه‌ها به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار خواهد شد.

ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبانی که بر اساس نتایج اولیه انتخاب رشته واجد شرایط دعوت به مصاحبه شده و تمایل به شرکت در این مرحله از ارزیابی علمی و تخصصی را دارند لازم است به سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org مراجعه کنند. داوطلبان لازم است نسبت به انتخاب رشته (یا رشته های) مورد نظر خود جهت ثبت نام و حضور در مصاحبه علمی در این سایت اقدام کنند.

زمان ثبت نام مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد

زمان ثبت نام مصاحبه از ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۴۰۲ است. داوطلبان به منظور ورود به سامانه لازم است کد دسترسی انتخاب رشته (مندرج در ذیل کارنامه اولیه منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور) و کد ملی خود را وارد نمایند.

سامانه ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

به محض شروع مهلت ثبت نام جهت شرکت در مصاحبه دانشگاه آزاد، لینک سامانه ثبت نام مصاحبه در سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه‌ آزاد به آدرس azmoon.org فعال می‌شود.

مهم: عدم ثبت نام در سامانه فوق در موعد مقرر به منزله انصراف از پذیرش است.

مدارک لازم برای ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

فرم مربوط به سوابق تحصیلی، علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلبان از طریق سامانه قابل دریافت بوده و متقاضیان ثبت نام لازم است فرم مذکور را از سامانه دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند. داوطلبان لازم است فرم مربوطه را به همراه سایر سوابق علمی پژوهشی خود در قالب یک فایل (با حداکثر حجم 10 مگا بایت) آماده و در زمان ثبت نام در سامانه در محل مربوطه بارگذاری نمایند.

داوطلبان امکان بارگذاری تنها یک فایل pdf  را خواهند داشت و در صورتی که داوطلب بیش از یک فایل را بارگذاری نماید، آخرین فایل بارگذاری شده به عنوان سوابق تحصیلی، علمی، آموزشی و پژوهشی فرد در نظر گرفته خواهد شد.

لذا داوطلبان تنها در صورت نیاز به اصلاح فایل بارگذاری شده، می توانند مجدداً تا پایان مهلت ثبت نام با مراجعه به سامانه نسبت به بارگذاری فایل جدید مستندات تحصیلی، علمی،آموزشی و پژوهشی خود اقدام نمایند.

برای دریافت فرم سوابق تحصیلی، آموزشی و پژوهشی مصاحبه دکتری آزاد به صورت ورد به لینک زیر مراجعه کنید:

 

توجه: در سال ۱۴۰۰ لازم بود داوطلبان در زمان ثبت نام جهت مصاحبه نسخه ای از سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی خود را بر اساس فرمی که از طریق سامانه فوق قابل دریافت است، تهیه و در قالب فایل pdf در زمان ثبت نام در سامانه بارگذاری نمایند. اما در سال ۱۴۰۱ تنها واریز هزینه ثبت نام مصاحبه کافی بود و امکان بارگذاری فرم سوابق یا مدارک در سامانه وجود نداشت. البته دانشگاه آزاد در اطلاعیه خود بر لزوم بارگذاری فرم تاکید کرده بود، اما چنین امکانی از طریق سامانه فراهم نشد!

هزینه مصاحبه‌ دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبان جهت ثبت نام و شرکت در مصاحبه لازم است نسبت به پرداخت هزینه به صورت آنلاین اقدام نمایند.

هزینه مصاحبه‌ دکتری دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۸۵هزار تومان است که نسبت به سال گذشته ۸۵هزار تومان افزایش داشته است. هزینه شرکت در مصاحبه دکتری آزاد ۱۴۰۲ در سال‌های گذشته به شرح زیر بوده است:

  • مصاحبه ۱۴۰۱: ۲۰۰هزار تومان
  • مصاحبه ۱۴۰۰: ۱۴۴هزار تومان

داوطلبان لازم است پس از پرداخت وجه مصاحبه و ثبت نام در رشته (رشته های) مورد نظر خود رسید ثبت نام را از منوی سمت راست از سامانه دریافت و تا زمان دریافت برگه ورود به جلسه مصاحبه نزد خود حفظ نمایند.

پس از پرداخت وجه و ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه امکان لغو ثبت نام و عودت وجه تحت هیچ شرایطی وجود ندارد اما داوطلبانی که در بیش از یک رشته دعوت به مصاحبه شده اند می توانند تا پایان مهلت ثبت نام با مراجعه به سامانه ثبت نام پرداخت وجه و ثبت نام در رشته های مجاز خود اقدام نمایند.

مدارک لازم مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

برای حضور در مصاحبه دکترا دانشگاه آزاد لازم است داوطلبان مدارکی را به همراه داشته باشند. به همراه داشتن برخی مدارک الزامی و برخی مدارک جهت کسب امتیاز در مصاحبه دکتری است.

۱. فرم سوابق رزومه آموزشی و پژوهشی: به همراه داشتن فرم تکمیل‌شده سوابق تحصیلی، علمی، آموزشی و پژوهشی در زمان حضور در جلسه مصاحبه الزامی می‌باشد. فرم مذکور لازم است در جلسه مصاحبه تحویل گروه تخصصی مربوطه شود.

بهتر است این فرم را به‌صورت تایپ‌شده تحویل دهید؛ چرا که هم نشان‌دهنده نظم شما و اهمیتی است که برای مصاحبه قائل شده‌اید و هم نوشته‌های فرم خواناتر خواهد بود.

۲. کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار: بر اساس اعلام دانشگاه آزاد در زمان حضور در جلسه مصاحبه لازم است داوطلبان اصل کارت ملی و یا شناسنامه عکس دار را همراه داشته باشند.

بنابراین، حتما اصل مدارک فوق را به همراه داشته باشید و از بردن کپی مدارک مذکور به تنهایی اجتناب کنید.

۳. مستندات رزومه آموزشی و پژوهشی: به همراه داشتن برخی از این موارد ازجمله مدارک تحصیلی مقاطع قبلی و نیز ریزنمرات در مصاحبه دکترا دانشگاه آزاد ضروری به نظر می‌رسد. اما سایر مدارک امتیازآور هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • گواهی پذیرش مقالات و اصل مقالات

انواع مقالات علمی که در نشریات معتبر به چاپ رسیده و یا مقالاتی که در کنفرانس‌ها پذیرش گرفته‌اند می‌توانند در مصاحبه دکتری امتیازآور باشند. بنابراین، مستندات مقالات پذیرش یا چاپ‌شده را حتما به همراه داشته باشید.

اگر مقاله شما در فرایند داوری است و هنوز پذیرش نشده، احتمالا امتیازی بابت آن نخواهید گرفت. اما توصیه ما به شما این است که همین مقالات را نیز به همراه داشته باشید؛ ممکن است در ذهنیت اساتید موثر واقع شده و به طور غیرمستقیم در امتیازدهی در جلسه مصاحبه اثرگذار باشد.

قابل توجه است که بدون داشتن مقاله هم امکان قبولی در مقطع دکتری وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری کلیک کنید.
  • تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی

تالیف یا ترجمه کتاب هم از موارد امتیازآور در مصاحبه دکتری دانشگاه ازاد است.

اگر پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده‌اید و یا کتاب دیگری تالیف یا ترجمه کرده‌اید، نسخه‌ای از آن را همراهتان ببرید. البته میزان امتیازی که اساتید برای این مورد در نظر می‌گیرند به کیفیت کتاب و سلیقه اساتید بستگی دارد.

  • گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

داشتن اختراع هم در مصاحبه دکتری امتیازآور است. بنابراین، اگر اختراعی دارید حتما مدارک و مستنداتش را همراهتان به جلسه مصاحبه ببرید.

  • برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر و یا المپیادهای علمی دانشجویی

برگزیده شدن در جشنواره‌ها و المپیادهای علمی و افتخاراتی از این دست نیز در جلسه مصاحبه هم امتیازآور است و هم احتمالا نظر اساتید را به شما جلب می‌کند. بنابراین، هر مدرکی از این دست که دارید با خودتان ببرید.

  • مدرک زبان

داشتن مدرک زبان در مصاحبه دکتری اجباری نیست؛ اما ارائه مدرک زبان می‌تواند برای شما در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد امتیاز به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مدرک زبان در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

مدارک دیگری که مرتبط با رشته تحصیلی شماست مانند شرکت در کارگاه‌ها، طرح‌های پژوهشی و … را نیز به همراه خود ببرید. هر یک از این موارد ممکن است بنا بر سلیقه اساتید مصاحبه‌کننده برای شما امتیازآور باشد.

آیا داشتن توصیه نامه برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ضروری است؟

معمولا در جلسات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، از داوطلبان توصیه نامه نمی‌خواهند. با این حال، به همراه داشتن توصیه‌نامه استاد راهنمای مقطع ارشد و حداقل یکی دیگر از اساتید مقطع ارشد خالی از لطف نیست.

آیا تدریس در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد امتیازآور است؟

در سال‌های اخیر کمتر در جلسه مصاحبه دکترا به سابقه تدریس توجه می‌شود. اما به هر صورت ممکن است با توجه به رشته و نیز اساتید مصاحبه‌کننده به این مورد نیز امتیاز بدهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

آیا لازم است قبل از مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، مدارک بارگذاری شود؟

خیر نیازی به بارگذاری مدارک نیست. کافی است مدارک را در روز مصاحبه به همراه داشته باشید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید
تیر ۲۰, ۱۴۰۱ ۱:۱۸ ق٫ظ

سلام
دوستان اصلا استرس نکشید
بنده سال قبل مصاحبه شرکت کردم و از همه زمینه ها و مباحث رشته ام چه رشته لیسانس و چه رشته فوق لیسانس ازم سوال شد دیگه سوالی نبود که نپرسند از ۱۴ سوالی که پرسیدند یک سوال جواب ندادم
که خود مصاحبه کننده گفت خوبه که هم در حسابداری و هم حسابرسی و هم مدیریت مالی و بازارهای مالی مسلط هستید
ولی در آخرش چی شد امتیاز پایین دادند و هیچ جا قبول نشدم
در صورتی که یکی از دوستان با رتبه یکسان و سوابق پژوهشی یکسان در کنکور قبول شده بودیم و مصاحبه ایشان با سه سوال که یکی جواب ندادند و دو تا رو جواب دادند قبول شدند
پارسال مصاحبه مجازی بود و هر دو در مصاحبه هم کنار هم بودیم
نتیجه این تجربه مصاحبه اینکه مصاحبه کاملا کاملا شانسه اصلا به خودتون استرس وارد نکنید همه چی بستگی داره به فرد مصاحبه کننده که از شما خوشش بیاد.

مریم
تیر ۲۱, ۱۴۰۱ ۵:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  وحید

موافقم

حسین
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۵:۰۹ ب٫ظ

با این شرایط اقتصادی فکر نکنم کسی که توانایی پرداخت شهریه رو داشته باشه مردود کنن
اگر چه تحصیل در این مقطع با این هزینه ها ارزش نداره، فکر میکنم تا ۱۰ سال آینده از هر ۱۰ نفر ۶ نفر دکتری دارند مثل کشور هندوستان و اینجا هم مثل هند به این نتیجه میرسن باید دنبال یادگیری یک تخصص باشن نه فقط مدرک دانشگاه آزادی که حتی بدرد خود دانشگاه آزاد هم نمیخوره

کلوز
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۵:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  حسین

کاش رد نکنن، من خیلی استرس دارم

مهدی
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۵:۰۸ ب٫ظ

قبولید همتون قول از سمت من

کلوز
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۵:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

از کجا مطمنید؟ تورو خدا بگید خیلی استرس دارم

سوگند
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۵:۰۸ ب٫ظ

اصل مدرک کارشناسی و ارشد همرام باشه بدون ریز نمرات مشکل داره؟ ریز نمرات چطور میتونم دریافت کنم دانشگاه هام هر کدوم یه شهر بودن و خیلی دورن

مهدی
تیر ۱۸, ۱۴۰۱ ۷:۴۸ ب٫ظ

اوردن پایان نامه هم ضروریه؟

هوشنگ
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

بله ، حتماً یک نسخه از پایان نامه رو همراه خود داشته باشید.

مهسا
تیر ۱۹, ۱۴۰۱ ۳:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

اگه دفاع کردید یه نسخه همراهتون باشه ولی نیازی به صحافی نیستش.