موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

سوالاتی که در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد از داوطلبان ممکن است پرسیده شود، طیف گسترده‌ای دارد که کسب آمادگی برای پاسخگویی به آن‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی در بالا رفتن شانس قبولی داشته باشد.

سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چه می پرسند؟

به گزارش پی اچ دی تست، بر اساس تجربه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در رشته‌ها و سال‌های مختلف، سوالاتی که در مصاحبه این دانشگاه ممکن است مطرح شود به طور کلی شامل پنج دسته است:

1سوالات تخصصی (شامل سوالات تخصصی هر رشته و یا سوالات روش تحقیق) 
2سوالات سنجش زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری
3سوالات عمومی
4سوال در خصوص زمینه پژوهشی داوطلب ازجمله پژوهش‌های انجام‌شده مانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مقالات و نیز موضوع مدنظر برای رساله دکتری

نکته قابل توجه این است که لزوماً همه موارد فوق در همه مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد مطرح نمی‌شود و موارد آورده‌شده در جدول فوق همه انواع سوالاتی است که بر اساس تجربیات سال‌های گذشته در مصاحبه‌ها مطرح شده است.

سوالات تخصصی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

در مصاحبه دکتری آزاد ممکن است انواع سوالات تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی‌تان از شما سوال شود.

سوالات تخصصی رشته در مصاحبه

بسیار محتمل است که از مفاهیم کلیدی در رشته تحصیلی‌تان از شما سوال شود. بنابراین، مروری بر این موارد با تکیه بر مهم‌ترین منابع و مراجع رشته‌تان داشته باشید. همچنین، سعی کنید تعاریف و مفاهیم کلیدی به‌روز در رشته‌تان را مرور کنید.

آخرین دانش تخصصی رشته

معمولاً آخرین نظریه‌ها و تغییراتی که در رشته‌ها رخ می‌دهد، مدتی بعد به صورت کتاب‌ها و مقالات در اختیار قرار می‌گیرد. بنابراین اگر در جست‌وجوی این تغییرات هستید، لازم است به مقالات و کتاب‌هایی که در یکی دو سال اخیر تألیف و ترجمه شده‌اند مراجعه نمایید.

این موضوع به‌خصوص در زمینه پژوهشی که برای رساله دکتری خود مدنظر دارید می‌توانید مهم باشد. چرا که از شما انتظار می‌رود به عنوان کسی که ادعای توانایی پژوهش در یک زمینه خاص را دارید، تسط نسبی بر آن داشته باشید.

سوالات روش تحقیق و آمار

اگر داوطلب رشته‌هایی هستید که درس روش تحقیق و آمار را گذرانیده‌اید، ممکن است از مباحث مهم در ارزیابی شما باشد. بنابراین پیش از مصاحبه نگاهی به مبانی روش تحقیق و آمار که پیش از این آموخته‌اید و در صورت امکان کتاب‌های معتبر در این زمینه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سوالات روش تحقیق در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری دانشگاه‌ آزاد

سوال از پایان نامه کارشناسی ارشد از متداول ترین سوالاتی است که ممکن است در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مطرح شود. موضوعات کلی سوالات پایان نامه ارشد و نمونه سوالات محتمل به شرح زیر است:

۱. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد: چرا این موضوع را انتخاب کرده‌ای؟ چرا فلان موضوع را انتخاب نکرده‌ای؟ این موضوع چه نوآوری داشته؟

۲. روش تحقیق پایان نامه: چرا این روش را استفاده کرده‌ای؟ درمورد روش تحقیقت توضیح بده. چرا فلان روش را استفاده نکرده‌ای؟

۳. بروز کردن اطلاعات درمورد پایان نامه ارشد: جدیدترین نظریه درمورد موضوع پایان نامه ارشدت را می‌دانی؟

۴. شیوه ارجاع دهی پایان نامه: در پایان نامه کارشناسی ارشد خود از کدام شیوه ارجاع دهی استفاده کردی؟ ارجاع دورن‌متنی در این شیوه چگونه است؟ به مقالات در این شیوه به چه شکل ارجاع می‌دهند؟ آیا روش‌های ارجاع دهی دیگر را هم بلدی؟

۵. سوالات انگلیسی از پایان نامه در مصاحبه دکتری: چکیده پایان نامه‌ات را به زبان انگلیسی بگو. معادل انگلیسی فلان لغتی که در پایان نامه‌ خود استفاده کردی چیست.

۶. پژوهشگران و افراد شناخته‌شده که در پایان نامه به آنها ارجاع شده: در مورد فلان نویسنده یا پژوهشگر که در پایان نامه‌ات به ایشان ارجاع دادی چه می‌دانی؟ درمورد نظریاتش چه می‌دانی؟ از ایشان چه مقالات و کتاب‌هایی خوانده‌ای؟

۲- نظریه ها و مفاهیم پایان نامه: ممکن است از شما درمورد نظریاتی که در پایان نامه‌تان استفاده کرده‌اید سوال شود و یا درباره مفاهیم و تعاریف کلیدی پایان نامه سوالاتی در مصاحبه دکتری پرسیده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

سنجش زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

برخی داوطلبان تصور می‌کنند که ارزیابی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به سختی دانشگاه‌های دولتی نیست و بنابراین، سوالات زبان هم احتمالا پرسیده نمی‌شود. اما این تصور کاملا غلط است. سوالات مصاحبه دکتری آزاد که در سال‌های قبل از سوی اساتید مطرح شده شامل سوالات زبان انگلیسی هم بوده است.

سوالات زبان در مصاحبه دکتری به اشکال مختلفی مطرح می‌شود که لازم است خود را برای پاسخگویی به آن‌ها آماده کنید. 

حتی اگر سطح زبان شما خیلی خوب نیست، سعی کنید در فرصت باقی‌مانده تا حد امکان برای این سؤالات آمادگی کسب کنید. اما اگر این امر میسر نشد، نگران نباشید، چرا که اولاً ممکن است در مصاحبه شما، سوالات زبان انگلیسی مطرح نشود و دوماً در صورتی که شما توانمندی خود را در جلسه مصاحبه آزمون دکتری اثبات کنید، بعید است اساتید تنها به این علت شما را رد کنند؛ می‌توانید به اساتید اطمینان بدهید که به دنبال ارتقای سطح دانش زبان خود هستید.

انواع سوالات زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری به شکل‌های زیر ممکن است باشد:

1) ارائه متن انگلیسی و درخواست روخوانی و ترجمه: ارائه متن انگلیسی تخصصی از یک کتاب یا مقاله به داوطلب و درخواست روخوانی و ترجمه آن متن از متداول‌ترین اشکال سنجش زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری است. 

در هنگام ترجمه سعی کنید کلیت مفهوم را برسانید؛ اما بوده‌اند اساتیدی که به ترجمه تک‌واژه‌ها نیز اهمیت داده‌اند. اگر معنای یک واژه را نمی‌دانستید، سعی کنید اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنید و با توجه به مفهوم متن، معنا را حدس بزنید.

2) پرسیدن لغات تخصصی رشته موردنظر: گاهی مصاحبه‌گران معنای لغت‌های تخصصی رشته را از داوطلبان سؤال کرده‌اند و  یا معادل انگلیسی برخی کلمات تخصصی را به انگلیسی پرسیده‌اند.

3) مکالمه انگلیسی اساتید با داوطلب: مکالمات عمومی در خصوص معرفی داوطلب، رزومه آموزشی و پژوهشی، هدف از تحصیل در مقطع دکتری و یا مکالمات تخصصی درمورد موضوع پایان‌نامه ارشد و موضوع مدنظر برای رساله دکتری ازجمله مواردی است که در مصاحبه‌های آزمون دکتری صورت گرفته است. برای این بخش می‌توانید برخی متون آماده را نیز حفظ کنید. (نمونه متن معرفی خود به زبان انگلیسی برای مصاحبه دکتری)

سوال درخصوص زمینه پژوهشی داوطلب در مصاحبه دکتری آزاد

پرسیدن سوال درمورد زمینه پژوهشی داوطلبان دانشگاه آزاد اغلب با این هدف است که بررسی شود آیا داوطلب برای تحصیل در مقطع دکتری برنامه‌ای دارد یا نه. بنابراین برای مصاحبه دانشگاه آزاد هم باید از قبل به این مورد فکر کرده باشی.

سوال درخصوص مقالات و کارهای پژوهشی داوطلب

در برخی از مصاحبه‌های دانشگاه آزاد از دانشجویان درباره مقالات و کارهای پژوهشی که پیش از این انجام داده‌اند و نیز پایان‌نامه کارشناسی ارشد داوطلب پرسیده می‌شود. این سوالات ممکن است از بیان مسأله گرفته تا روش تحقیق مطرح شود. حتی ممکن است پژوهش داوطلب به چالش کشیده شده و موضوع و نتایج را زیر سؤال ببرند.

سوالات عمومی در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد

در مصاحبه دکتری ممکن است سؤالاتی عمومی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ادامه تحصیل شما مؤثر است مطرح شود. موارد زیر ازجمله سوالات متداولی است که در مصاحبه آزمون دکتری مطرح می‌شود:

  • معرفی داوطلب (شامل سن، دانشگاه‌های محل تحصیل مقاطع گذشته، عناوین علایق پژوهشی، رزومه پژوهشی و …)  
  • هدف از تحصیل در مقطع دکتری و اهداف داوطلب برای آینده
  • وضعیت تأهل
  • وضعیت شغل و منبع درآمد (ممکن است در مصاحبه دکتری آزاد از شما صریحا پرسیده شود که در صورت قبولی در دوره دکتری دانشگاه آزاد چگونه و از چه منبعی شهریه پرداخت خواهد شد.)
  • وضعیت و محل سکونت
  • اولویت‌های انتخاب رشته دکتری و دلایل انتخاب اولویت‌ها

در صورتی که مایلید نمونه جواب‌هایی که در پاسخ به سوال هدف از تحصیل دکتری می‌توانید مطرح کنید را ببینید به مطلب هدف از تحصیل در مقطع دکتری مراجعه کنید.

همچنین برخی سؤالات ممکن است در مصاحبه مطرح شود که شاید از دید داوطلبان عجیب باشد اما به هر حال اساتید هم دلایل خودشان را برای پرسش این سؤالات دارند. برخی نمونه این سوالات بر اساس تجربیات گذشته به شرح زیر است:

  • آخرین کتابی که خوانده‌اید چه بوده است؟
  • تفریح مورد علاقه شما چیست؟
  • مستقل زندگی می‌کنید یا با پدر و مادر؟

شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چقدر است؟

خیلی از داوطلبان تصور می‌کنند که شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد بسیار بالاست و با هر نمره‌ای امکان قبولی در مقطع دکترا این دانشگاه وجود دارد. اما واقعیت این نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

مکان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کجاست؟

چند سالی است که مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به صورت متمرکز برگزار می‌شود؛ بدین صورت که شما هر تعداد رشته‌محل که انتخاب کرده باشید و به مصاحبه آن دعوت شده باشید، تفاوتی ندارد و تنها در یک مصاحبه حضور پیدا می‌کنید. نمره مصاحبه برای همه انتخاب‌های شما در نظر گرفته خواهد شد. مکان برگزاری مصاحبه های دکتری آزاد در واحدهای دانشگاه آزاد تهران است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها