پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

ابلاغ شیوه نامه پذیرش دکتری استاد محور از طریق آزمون دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

شیوه نامه پذیرش دانشجویان دوره دکتری به روش استاد محور از طریق آزمون دکتری تخصصی بر اساس مصوبه جلسه ۹۵۵ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ابلاغ شد.

به گزارش پی اچ دی تست، پذیرش استاد محور دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یکی از طرح‌هایی بود که توسط وزارت علوم در دوره جدید ارائه شد و هدف آن سوق دادن جذب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به سمت نیاز بازار و بر مبنای تحقیقات تقاضامحور است. پیش از این آیین نامه پذیرش دکتری بدون آزمون استاد محور از سوی وزارت علوم ارائه شده بود.

بنا بر این آیین‌نامه، در شیوه پذیرش استاد محور از طریق کنکور دکتری، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. به همین منظور تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند.

سازمان سنجش آموزش کشور، مشخصات استاد پذیرنده به همراه عنوان طرح تحقیقاتی موضوع رساله را به صورت یک کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته دکتری درج می‌کند.

پذیرش داوطلبان براساس این شیوه نامه به صورت مازاد بر ظرفیت تعیین شده برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. روش کار به این صورت است که سازمان سنجش آموزش کشور، پس از برگزاری آزمون کتبی، بر اساس نمره کسب شده در آزمون و اولویت‌های انتخابی داوطلبان، به ازای هر کد رشته محل مربوط به شیوه استاد محور، ۴ نفر از داوطلبان را برای انجام  مصاحبه و ارزیابی‌های علمی به دانشگاه معرفی می‌کند.

پس از قبولی نهایی دانشجو، استاد پذیرنده به عنوان استاد راهنمای دوره دکتری وی خواهد بود. داوطلبانی که با استفاده از شیوه استاد محور پذیرفته می‌شوند، نباید با استاد پذیرنده دارای رابطه نسبی یا سببی باشند. 

گفتنی است در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ کدرشته ای با توضیح استاد محور ارائه نشده است.

آیین نامه پذیرش دکتری استاد محور از طریق آزمون دکتری

مقدمه

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و برنامه‌ی تحول علم و آموزش عالی سند دولت سیزدهم مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره های دکتری، شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در می‌آید. در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. به همین منظور تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند. این شیوه نامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبه‌ی جلسه ۹۵۵ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.

ماده ۱- تعاریف

وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

دانشگاه/موسسه: منظور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

سامانه نان: منظور سامانه نظام ایده ها و نیازها است.

استاد پذیرنده: منظور اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی و دانشیاری است.

داوطلب: منظور داوطلب/داوطلبان ورود به دوره های دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی است.

دوره: منظور دوره‌های دکتری تخصصی است.

ماده ۲- اهداف

۱-۲- استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توان علمی استادان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

۲-۲- اعطای نقش بیشتر به استادان در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی

۳-۲- برقراری عدالت و برابری آموزشی در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی

۴-۲- پذیرش دانشجویان دکتری بر اساس پروژه محوری

۵-۲- اعطای حق انتخاب استاد راهنما توسط داوطلبان دوره‌های دکترا در هنگام انتخاب رشته‌محل

۶-۲- جهت‌دهی رساله‌های دکتری به سمت حل مسائل و نیازهای کشور

۷-۲- برخورداری استادان برتر از دانشجویان مستعد و اولویت دانشجویان مستعد در انتخاب استادان برتر

ماده ۳- روش و ضوابط اجرایی

۱-۳- پذیرش دانشجو از طریق شیوه استاد محور در رشته‌هایی از دوره دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی امکان‌پذیر است که ظرفیت رشته مورد نظر حداقل سه نفر باشد.

۲-۳- تعداد داوطلبان قابل پذیرش به شیوه استاد محور در هر رشته محل بسته به تعداد اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه حداکثر تا سقف ۳ نفر می‌باشد.

۳-۳- پذیرش داوطلبان براساس این شیوه نامه به صورت مازاد بر ظرفیت تعیین شده برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می‌باشد.

۴-۳- دانشگاه موظف است حداقل به میزان ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دکتری تخصصی را به شیوه استاد محور پذیرش نماید.

۵-۳- اعضاء هیات علمی دارنده عنوان استاد نمونه کشوری، سرآمدان آموزشی، پژوهشی و فناوری کشوری، دانشمندان یک درصد و دو درصد مستخرج از پایگاه‌های ESI ، WOS یا ISC، برگزیدگان جشنواره‌های پژوهشی مانند فارابی، خوارزمی، رازی و نظایر آنها و منتخبین جشنواره‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری با مرتبه استادی و دانشیاری می توانند با استفاده از این شیوه نامه دانشجویان دوره های دکتری تخصصی را در چارچوب ضوابط پذیرش نمایند.

۶-۳- استاد پذیرنده به عنوان استاد راهنمای دانشجو می‌باشد و بایستی موضوع رساله دکتری دانشجو را در هنگام اعلام ظرفیت دانشگاه و حسب مورد پس از تائید شورای آموزشی یا پژوهشی دانشکده و یا دانشگاه، در سامانه نظام ایده ها و نیازها «نان» ثبت نماید.

۷-۳- سازمان سنجش آموزش کشور موظف است در دفترچه انتخاب رشته دوره‌های دکتری تخصصی، مشخصات استاد پذیرنده به همراه عنوان طرح تحقیقاتی موضوع رساله را به صورت یک کد رشته محل درج نماید.

۸-۳- داوطلبان در زمان انتخاب رشته، کد رشته‌محل مربوط به دانشگاه، رشته و استاد راهنما را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب می‌نمایند.

۹-۳- سازمان سنجش پس از برگزاری آزمون مرحله اول، بر اساس نمره کسب‌شده در آزمون و اولویت‌های انتخابی داوطلبان، به ازای هر کد رشته‌محل به شیوه استاد محور، ۴ نفر از داوطلبان را برای انجام مرحله دوم آزمون (مصاحبه و ارزیابی‌های علمی) به دانشگاه معرفی می‌نماید. استاد پذیرنده پس از انجام مرحله دوم آزمون مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، نمره کسب‌شده توسط هر یک از داوطلبان را به دانشگاه اعلام می‌نماید و دانشگاه نمرات اخذشده توسط داوطلبان را به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌نماید.

۱۰-۳- تا زمان اعلام رسمی پذیرفته‌شدگان توسط سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه و استاد پذیرنده حق هیچ‌گونه اعلام نتیجه به داوطلبان را ندارند و نتایج محرمانه قلمداد می‌شود.

۱۱-۳- سازمان سنجش آموزش کشور پس از تکمیل فرآیندهای مربوطه و بر اساس اولویت‌های انتخابی داوطلب، در صورت قبولی داوطلب در کد رشته محل انتخابی به شیوه استاد محور، نتیجه را به داوطلب و دانشگاه اعلام می‌نماید.

۱۲-۳- پس از قبولی داوطلب بر اساس شیوه استاد محور، در صورتی که به هر دلیلی ادامه‌ فعالیت استاد پذیرنده به عنوان استاد راهنمای رساله‌ دانشجو امکان پذیر نباشد، انتخاب استاد راهنمای جدید که حتی الامکان حائز شرایط استاد پذیرنده در این شیوه نامه باشد، پس از تصویب در گروه آموزشی، شورای آموزشی/پژوهشی دانشکده و شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امکان پذیر خواهد بود. دانشگاه موظف است حداکثر یک ماه پس از تصمیم گیری در مورد تغییر استاد راهنما، موضوع را به صورت مکتوب به معاونت آموزشی وزارت عتف اعلام نماید.

۱۳-۳- داوطلبانی که با استفاده از شیوه استاد محور پذیرفته می‌شوند، نباید با استاد پذیرنده دارای رابطه نسبی یا سببی باشند. در صورت اثبات رابطه نسبی یا سببی داوطلب با استاد پذیرنده در هر مرحله از تحصیل، دانشجو از تحصیل محروم خواهد شد.

تبصره ۱: مصادیق رابطه نسبی و سببی توسط معاونت آموزشی وزارت عتف به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ خواهد شد.

ماده ۴- مسئولیت نظارت و تفسیر

مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌نامه بر عهده دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و سازمان سنجش آموزش کشور است. شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی و نظارت بر حسن اجرا بر عهده مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف خواهد بود.

این شیوه نامه مشتمل بر یک مقدمه و ۴ ماده و یک تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از زمان ابلاغ لازم‌الاجراست.

دانلود آیین نامه پذیرش دکتری با آزمون استاد محور

علاقه مندان می‌توانند از طریق لینک زیر، آیین نامه پذیرش دانشجویان دکتری استاد محور از طریق آزمون دکتری را دانلود کنند.

دانلود آیین نامه دکتری استاد محور از طریق کنکور دکتری

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها