موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام نحوه پذیرش در کنکور دکتری ۱۴۰۳

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

نحوه پذیرش داوطلبان آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ در دفترچه ثبت‌نام این آزمون اعلام شد.

به گزارش پی اچ دی تست، آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، درقالب دو مرحله سنجش علمی (آزمون متمرکز) و مصاحبه علمی و سنجش عملی و ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری برگزار می‌شود. لذا شرایط و ضوابط ثبت‌نام و شرکت متقاضیان در آزمون مذکور به شرح دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ اعلام می‌شود.

آزمون دکتری برای ورود به رشته‌های دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام‌نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، مشترک دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

ثبت‌نام در آزمون دکتری ۱۴۰۳ فقط به صورت اینترنتی و در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه ثبت‌نام کنکور دکتری ۱۴۰۳ کلیک کنید.

نحوه ثبت نام در کنکور دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز همانند سال گذشته آزمون مجزایی ندارد و علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه لازم است در آزمون سازمان سنجش آموزش کشور ثبت‌نام کنند.

تاثیر معدل در کنکور دکتری

معدل متقاضیان تاثیری در مراحل گزینش این سازمان ندارد و صرفاً بر اساس شیوه‌نامه اعلامی، در مرحله بررسی سوابق آموزشی فرد و توسط دانشگاه‌های محل مصاحبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر معدل در آزمون دکتری را از این صفحه دریافت کنید.

محل برگزاری کنکور دکتری

آزمون ورودی مقطع دکتری تخصصی (Ph. D) سال ۱۴۰۳ منحصراً در داخل کشور برگزار می‌شود.

استفاده از ماشین حساب در جلسه آزمون

سؤالات کنکور دکتری به گونه‌ای طراحی شده که نیاز به استفاده از ماشین حساب در آزمون نیست، لذا از آوردن هرگونه ماشین حساب در جلسه آزمون جداً خودداری شود. در صورت مشاهده، متقاضی به عنوان متقلب محسوب شده و طبق ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوط با ایشان برخورد خواهد شد.

انواع پذیرش در دوره دکتری

تبصره: براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب ۹۴/۱۲/۱۸ مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه‌های: «آموزشی-پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:

توجه: براساس ابلاغیه شماره ۲/۵۱۱۳۰ به تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پذ یرش دانشجو به روش «استاد محور» نیز در برخی از رشته‌های امتحانی صورت خواهد گرفت که توضیحات آن در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نحوه پذیرش داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۳

براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی، شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد.

الف) معرفی اولیه متقاضیان

مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان انجام می‌شود و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل: نمرات خام، نمره‌کل و… در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که متقاضیان مجاز به انتخاب رشته، براساس آن اقدام به انتخاب رشته کرده و براساس کدرشته محل‌های انتخابی و حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شود، با توجه به سهمیه متقاضی به کدرشته‌محل‌های حائز حدنصاب معرفی خواهند شد. (برای اطلاع از سهمیه در کنکور دکتری کلیک کنید.)

عناوین و ضرایب دروس و مواد امتحانی کنکور دکتری 1403

لازم به ذکر است اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و… توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

ب) پذیرش نهایی متقاضیان

پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بر اساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین‌نامه‌های مربوط، اولویت کدرشته محلهای انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه متقاضی صورت خواهد گرفت.

از این رو ۵۰ درصد نمره نهایی مربوط به آزمون کتبی داوطلب است و ۵۰ درصد نمره نیز از بخش ارزیابی داوطلبان به دست می‌آید. جزییات محاسبه این نمره در نمودار زیر درج شده است.

شیوه پذیرش آموزش محور و پژوهش محور

شایان ذکر است گزینش نهایی آزمون براساس معیارهای فوق انجام خواهد شد.

تبصره ۱: نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری

نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه‌نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای همه افراد معرفی شده، نمره‌ای مطابق با شیوهنامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال میکنند.

تبصره ۲: امکان تعیین حد نصاب مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه‌ها

براساس مصوبه جلسه ۱۳۷ به تاریخ ۱۳۹۹/۸/۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند با توجه به نمرات متقاضیان و نظر گروه‌های آموزشی، حدنصاب دعوت به مصاحبه برای هر کدرشته‌محل تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.

تبصره ۳: دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

تبصره ۴: سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران و مربیان مطابق ضوابط مندرج در صفحات ۱۸ تا ۲۱ دفترچه راهنما اعمال می‌شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها