پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

تاسیس سامانه نان با تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جهت‌دهی پژوهش‌ها به نیازهای کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم از راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها برای جهت‌دهی پژوهش‌ها به نیازهای کشور خبر داد.

تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها برای جهت‌دهی پژوهش‌ها به نیازهای کشور

به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت نیازمحورکردن پژوهش‌ها اظهار داشت: سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (سامانه نان) در این دوره راه‌اندازی شد تا پژوهش‌ها بر اساس نیازهای کشور انجام شود، همچنین صندوق عالی عتف تشکیل و برای اولین بار طی سال جاری ۳۵۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت.

محمدعلی زلفی گل در جلسه هیات دولت اظهارداشت: با بیان اینکه کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری در علم قدرت نرم خود را افزایش می دهند و کشورگشایی از طریق علم مقبول است، گفت: در وزارت علوم، اسناد فرادستی را ملاک برنامه های خود را قرار دادیم و برمبنای آنها پنج اولویت برای وزارتخانه تعیین کردیم.

وی ادامه داد: پنج اولویت وزارت علوم، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش بود که برنامه‌های خود را برای تحقق آنها به کار گرفتیم.

زلفی گل گفت: در وزارت علوم ۴ رکن اصلی داریم و برای هر کدام باید برنامه داشته باشیم؛ دانشجو، اعضای هیات علمی، یاوران علمی و محتوای اموزشی، از طرف دیگر وزارت علوم تحقیقات و فناوری که باید برای هر کدام برنامه داشته باشیم و وظیفه داشتیم فرهنگ را هم پررنگ ببینیم.

برنامه راهبردی وزارت علوم براساس اسناد فرادستی و ارزیابی سالانه دانشگاه‌ها

وی توضیح داد: نخست برنامه راهبردی تنظیم کردیم براساس اسناد فرادستی، از تمام روسای دانشگاه‌ها خواستیم برنامه ارائه د هند و هر سال میزان پیشرفت را ارزیابی می‌کنیم و به ۱۰ رئیس دانشگاه برتر، ۲ رئیس پژوهشگاه برتر و ۲ رئیس پارک علم و فناوری برتر نشان سرو را تقدیم می‌کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه از سرگیری آموزش حضوری زمان زیادی از وزارت علوم گرفت، اظهارداشت: در وزارت علوم برای فناوری همچون بخش‌های مختلف برنامه ای وجود نداشت و بیشتر این بخش را معاون علمی و فناوری پیگیری می‌کرد. با چابک‌سازی ساختار آموزش عالی، معاون فناوری و نوآوری تاسیس کردیم که پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را به صورت جدی مدیریت کند و بحث رویش و زایش شرکت‌های دانش بنیان را پیگیری کند.

تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان برای حمایت از پژوهش‌ ها

وی بیان کرد: در وزارت علوم نیاز به زیرساخت‌هایی داشتیم، صندوق عالی علوم و تحقیقات و فناوری (عتف) را برای تامین حمایت‌های مالی از پژوهش‌ها تاسیس کردیم و امسال ۳۵۰ میلیارد تومان به این صندوق واریز شد برای توسعه همه بازیگران زیست بوم علم و فناوری و دانش آموختگان دکتری، امریه پسادکتری، تور فناوری و غیره را حمایت کنیم.

وزیر علوم گفت: برای تحقیقات نیاز محور مشکلاتی وجود داشت و یکی از انتقادات به این وزارتخانه این بود که چرا پژوهش‌ها نیازمحور نیست. برای رفع این مشکل سامانه نظام ایده‌ها و نیاز به اختصار نان را ایجاد کردیم تا تمام سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها نیازها و مسائل تحقیقاتی را در این سامانه ثبت کنند.

اکنون بیش از ۲۰ هزار نیاز در آنجا ثبت شده است براساس این نیازها که در سامانه وجود دارد به اساتید اعلام کردیم اگر پایان نامه‌ها طبق این نیازها باشد می‌توانند از ۲۰ درصد برتر دانشجویان مقاطع پائین تر به مقاطع بالاتر بدون آزمون مستقیم دانشجو بپذیرند و اساتید این توان را دارند که دانشجوی مورد علاقه خود را بپذیرند.

وی اظهارداشت: در جذب نخبگان نیز اقداماتی انجام شد بورس صنعت را برای جذب دانشجویان دکتری را تعریف کردیم و برای المپیادی‌ها بورس بنیاد ملی نخبگان را نیز در نظر گرفتیم.

سامانه دانا برای آشنایی شرکت‌ها و صنایع با متخصصان و اساتید دانشگاه

وزیر علوم گفت: در زمینه فناوری و نوآوری نیاز بود اقداماتی انجام شد سامانه ای ایجاد کردیم. درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان به اختصار سامانه دانا با همین منظور راه اندازی شد و برای هر متخصص و استاد دانشگاه یک صفحه خانگی در این سامانه ایجاد می کنیم تا شرکت‌ها و صنایع بتوانند به آسانی از بین این استادان مشاور خود را انتخاب کنند.

طراحی نظام سنجش و انگیزش برای یاوران علمی و هیات علمی با ۶۰ پایه تشویقی

وی با اشاره به طراحی نظام سنجش و انگیزش در وزارت علوم گفت: در دانشگاه‌ها افراد، توانایی و تلاش متفاوتی دارند و سنجش آنها از یک طریق درست نبود و نظام سنجش را برای یاوران علمی و هیات علمی تعریف کردیم، در این نظام ۶۰ پایه تشویقی طراحی کردیم. اساتید سالیانه می‌تواند به جای دریافت یک پایه، دو تا سه پایه علمی دریافت کند.

وزیر علوم گفت: با توجه به فرمایش رهبری در زمینه جهاد تبیین استادیوی مدرنی را در وزارتخانه افتتاح کردیم تا هر معاون و رئیس دانشگاه کار شاخصی انجام داد در این استودیو و با امکانات تصویری معرفی شود. از ظرفیت قانون جهش تولید برای معافیت مالیاتی دانشگاه ها استفاده کردیم از ظرفیت برنامه توسعه هفتم استفاده کردیم. همچنین به موضوع مرجعیت علمی توجه ویژه کردیم.

زلفی گل تاکید کرد: در زمینه آمار کرسی زبان فارسی و در راستای مرجعیت زبان فارسی، اقدامات خوبی انجام شد. اعتبارات وزارت علوم رشد بسیار عالی در سه سال گذشته داشت. در خیلی از دانشگاه‌ها در ابتدای دولت سیزدهم، حق تدریس چهار ترم پرداخت نشده بود که امروز به روز هستیم و استادان حق تدریس حقوق خود را تا امروز دریافت کرده‌اند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها