ضریب تاثیر Impact Factor

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ارزش یک مقاله بر مبنای میزان تاثیر آن بر مقالات بعدی تعیین می شود. براساس تحقیقات انجام شده ، مقالاتی که در حوزه خود موثرتر بوده اند به دفعات بیشتری مورد استناد قرار گرفته اند. ضریب تاثیر اولین بار در سال 1995 توسط گارفیلد بنیان‌گذار موسسه ISI مطرح شد. Impact Factor میانگین تعداد ارجاعات به یک‌ مقاله در یک مجله علمی در طول یک دوره زمانی معین‌ تعریف‌ شده ‌است.
Impact Factor چگونه محاسبه می‌شود؟
اگر یک ژورنال در سال 2012 ضریب تاثیر 3 داشته باشد، آنگاه مقالات منتشر شده آن در سال های 2010 و 2009 بطور میانگین، 3 بار در سال 2012 مورد ارجاع قرار گرفته اند. ضریب تاثیر یک ژورنال در سال 2012 به روش زیر محاسبه می شود.
A : تعداد دفعاتی که مقالات منتشر شده در 2009 و2010 توسط ژورنال های نمایه شده در سال 2012 مورد استناد (ارجاع) قرار گرفته اند.
B : تعداد کل ” مقاله های قابل ارجاع” آن نشریه در سال های 2009 و 2010
ضریب تاثیر 2008 = A/B
به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می‌گردد. به عبارت دیگر و در یک نمای ساده، Impact Factor بیان‌گر آن است که به طور متوسط، هرمقاله منتشر شده در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی دو ساله)

 

سوالات و نظرات خود در خصوص این مطلب را در صفحه راهنمای نگارش ، ارسال و پذیرش مقالات علمی پژوهشی و ISI مطرح فرمایید.