موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

رشته های مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری مدرسی معارف اسلامی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

شرکت در آزمون دکتری تخصصی رشته‌های مختلف معمولاً با شرط تجانس رشته همراه است. بدین معنا که تنها فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد برخی رشته‌ها مجاز به شرکت در آزمون دکتری مدرسی معارف اسلامی هستند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که داشتن شرط تجانس جهت شرکت در آزمون دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی لزوماً به معنای موفقیت و پذیرش در مقطع دکتری نیست. چرا که آن‌چه در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری به عنوان رشته‌های مجاز به شرکت در آزمون دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی اعلام شده است، تنها به معنای نداشتن منع قانونی برای شرکت در آزمون کتبی است و در فرآیند مصاحبه شفاهی، اساتید مصاحبه‌کننده هستند که با در نظر گرفتن جمیع شرایط، به داوطلب نمره می‌دهند. در نتیجه، گاه ممکن است داوطلبی علی‌رغم داشتن شرط تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری، از سوی اساتید حائز شرایط تحصیل در این رشته شناخته نشود.

رشته های مجاز برای دکتری مدرسی معارف اسلامی کدام رشته ها است؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد با شرایط زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی هستند.

پذیرش دانشجو فقط از میان طلاب و فضلای حوزه علمیه مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و خراسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی (فقط دانشگاه های ذیل الذکر) با شرایط عمومی و اختصاصی زیر صورت خواهد گرفت:

الف) شرایط عمومی

۱) التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی.

۲) داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۳) نداشتن سوء پیشینه به تشخیص مراجع ذیصلاح.

۴) داشتن سلامت جسمانی متناسب با رشته مدرسی معارف اسلامی.

۵) قبولی در مصاحبه علمی و عمومی مدرسی معارف اسلامی (احراز این شرط پس از برگزاری آزمون خواهد بود).

۶) داشتن حداکثر چهل سال سن (مدت خدمت سربازی به سقف سنی افزوده می شود).

تبصره: اعضای رسمی هیأت علمی گروه‌های معارف اسلامی و اساتید حق التدریس گروه‌های معارف اسلامی، به شرط داشتن گواهینامه تدریس از معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (مشروط بر اینکه در ۲ نیمسال گذشته تدریس داشته باشند)، از شرط سنی مستثنی می باشند.

ب) شرایط اختصاصی

داشتن یکی از شرایط ذیل کافی می باشد:

۱) دارای دانشنامه کارشناسی ارشد رشته مدرسی معارف اسلامی.

۲) دارای مدرک سطح سه حوزه علمیه.

۳) دارای گواهی خبرگان بدون مدرک (مرتبه مربی) مورد تأیید مراجع ذیصلاح.

۴) مربیان رسمی گروه معارف اسلامی اعضای هیأت علمی گروه معارف اسلامی در مرتبه مربی) با تأیید معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی

۵) دارای مدرک ارشد دانشگاهی مرتبط + گذشت حداقل ۵ سال از اخذ مجوز قطعی تدریس دروس معارف از معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی به ارائه مدرک حداقل تدریس ۴۰ واحد درسی معارف، در گروه‌های معارف دانشگاه‌ها

۶) حوزویان دارای مدرک سطح دو به همراه مدرک کارشناسی ارشد مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همخوان با رشته های پنج گانه دروس معارف اسلامی به تشخیص گروه آموزشی مربوطه

۷) داوطلبان دانشگاهی دارای مدرک کارشناسی ارشد از مراکز ذیل در رشته گرایش های زیر:

تبصره– پذیرش در دانشگاه معارف اسلامی – قم»، فقط از میان طلاب حوزه علمیه مورد تأیید، صورت می پذیرد.

• یادآوری مهم: داوطلبانی که در این مجموعه امتحانی مجاز به انتخاب رشته شوند، لازم است با مراجعه به سایت modaresi.nahad.ir نسبت به ارسال مدارک در خواستی به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی) اقدام نمایند و پس از احراز شرایط بالا، مجاز به ثبت نام در دانشگاه خواهند بود.

داوطلبان عزیز می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی به انجمن دکتری الهیات مراجعه کنند.

همچنین برای مشاهده رشته های مرتبط با دکتری با سایر رشته‌های امتحانی کلیک کنید.


پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص آزمون دکتری این رشته به صفحات زیر سری بزنید:

دکتری چه رشته ای بخونم؟

اگر چه امکان شرکت در کنکور برخی رشته های دوره دکتری بدون توجه به رشته مقطع ارشد وجود دارد، اما در مقطع دکتری تغییر رشته تنها در صورتی توصیه می شود که بتوانید سطح دانش لازم برابر با یک فارغ التحصیل ارشد آن رشته را داشته باشید؛ و نیز بتوانید اساتید را در مصاحبه دکتری برای این تغییر رشته قانع کنید تا شانس قبولی داشته باشید.

آیا برای شرکت در آزمون دکتری 1403 می توان در رشته دلخواه شرکت کرد؟

خیر، شرکت در آزمون دکتری اغلب رشته ها نیازمند رعایت شرط تجانس رشته مقطع ارشد و دکتری است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رشته های مجاز به ثبت نام دکتری مراجعه کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها