پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

جشنواره خوارزمی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

جشنوراه خوارزمی نام یک جشنواره علمی در ایران است  که به منظور حمایت از عالمان و فرهیختگان عرصه علم و فناوری و ایجاد انگیزه برای نوآوری و ابتکار در زمینه های مختلف علمی، فنی و فرهنگی در دو بخش دانش‌آموزی (تحت نام جشنواره جوان خوارزمی) و دانشجویی (تحت نام جشنواره بین‌المللی خوارزمی) برگزار می‌گردد. نام این جشنواره از نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند مشهور ایرانی گرفته شده‌است.

هر دو جشنواره با هدف شناسایی و معرفی طرح‌های برتر در زمینه پژوهش‌های نوین بنیادی،‌کاربردی، توسعه ای، ‌اختراع و نوآوری برگزار می‌شوند. جشنواره بین‌المللی در عرصه جهانی و با مشارکت فرهیختگان به‌ویژه اساتید دانشگاه‌ها،پژوهشگران، نوآوران ، فناوران و متخصصان داخل و خارج کشور(با شرط سنی بالای سی سال) و جشنواره جوان با مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان، نوآوران و متخصصان جوان داخل کشور (با شرط سنی زیر سی سال) برگزار می‌شود.

جشنواره جوان خوارزمی:

دو بخش جشنواره جوان خوارزمی

1-     دانشجویی _ آزاد ( برگزارکننده: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران)

2-     دانش‌آموزی و دوره‌های کاردانی (برگزارکننده: معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش)

جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانشجویی و آزاد

شرکت کنندگان در این جشنواره دانشجویان و داوطلبان آزادی هستند که تا زمان فراخوان سن آنها حداکثر سی سال تمام باشد. ثبت نام به صورت الکترونیک بوده و طرح ها پس از بررسی در گروه تخصصی، در هیات داوران بررسی و برگزیدگان نهایی اعلام می شوند. دانشجویان و داوطلبان آزاد که متقاضی شرکت در این جشنواره هستند برای دریافت هر گونه اطلاعات در مورد نحوه شرکت در این جشنواره می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی http://khwarizmi.irost.org/young مراچعه فرمایند.

جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانش‌آموزی

شرکت کنندگان در این جشنواره دانش آموزان مقطع متوسطه، پیش دانشگاهی و دوره های کاردانی آموزش و پرورش می باشند که از لحاظ پذیرش طرح و بررسی های تخصصی زیر نظر معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، و بخشی از داوری اولیه در استانهای ذیربط و بخشی در دانشگاه رجایی انجام می شود و داوری نهایی در هیات داورانی که ترکیبی از اعضای داوری از هر دو وزارتخانه می باشند در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی صورت می پذیرد.

برگزیدگان کشوری جشنواره جوان خوارزمی از تسهیلات زیر جهت ورود به دانشگاه بهره‌مند می‌شوند:

  • ورود به دانشگاه با شرکت در کنکور و کسب حد نصاب علمی برابر ۸۵٪ تا ۹۸٪ (با توجه به رتبه و درصد مشارکت
  • ورود بدون کنکور به دانشگاه‌ها و یا موسسات و مراکز آموزش عالی درصورت اخذ پذیرش از دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی مربوط.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی

این جشنواره برای مخترعان بالای ۳۰ سال در گروه های تخصصی برق و کامپیوتر، مکانیک، مکاترونیک، هوافضا، طرح های ویژه، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مواد و متالورژی‌، انرژی‌های نو، صنایع شیمیایی، فناوری نانو، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، عمران، علوم پایه ، زیست فناوری محیط زیست و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری برگزار می شود. دراین جشنواره افراد از کشورهای دیگر هم حق حضور دارند و در آن ﻃﺮحﻫﺎﯾﯽ ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﻤﻮل ﯾﮑﯽ از ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺑﻨﯿﺎدی، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎیﮐﺎرﺑﺮدی، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪای، اﺑﺘﮑﺎر و اﺧﺘﺮاع ﺑﺎﺷﺪ، ﻃﺮحﻫـﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎﺗﯽ و ﭘﺎﯾـﺎنﻧﺎﻣـﻪ دورهﻫـﺎی  ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ، ﻓﻮقﻟﯿﺴﺎﻧﺲ و دﮐﺘﺮی ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺟﺸﻨﻮاره ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

فرایند پذیرش و ارزیابی طرح‌های جشنواره خوارزمی

دبیرخانه جشنواره خوارزمی در یک برنامه زمان‌بندی شده از طریق رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، و چاپ فراخوان، دریافت طرح‌ها را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی اعلام می‌دارد. بدنبال فراخوان عمومی کلیه فناوران، پژوهشگران و نوآوران می‌توانند با ثبت نام و تکمیل و ارسال الکترونیک پرسش‌نامه شرکت در جشنواره و یا با معرفی توسط نهادهای علمی، دانشگاه‌ها و شخصیت‌های برجسته علمی تا پایان مهلت اعلام شده از طریق پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www.khwarizmi.ir نسبت به ثبت طرح خود و ارسال مدارک تکمیلی به دبیرخانه جشنواره اقدام نمایند.‌ برحسب ضرورت تمدید مهلت فراخوان وجود دارد. دبیرخانه جشنواره پس از پذیرش و دریافت طرح‌ها اقدام به کارشناسی اولیه، تکمیل اسناد و مدارک و تشکیل پرونده متقاضیان می‌نماید و پس از تعیین گروه، آنها را برای گروه‌های تخصصی که متشکل از کارشناسان و متخصصان رشته مربوط است به‌منظور کارشناسی علمی و فنی ارسال می‌نماید. طرح‌هایی که نیاز به بررسی عمیق تر و بازدید دارند توسط اعضای گروه تخصصی از نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از ارزیابی‌طرح‌ها در گروه‌های تخصصی، طرح‌های برتر برای داوری نهایی و انتخاب طرح های برگزیده برای هیات داوران ارسال می‌شود. هیات داوران نیز طی جلسات متعدد از میان طرح‌های منتخب گروه‌های تخصصی برگزیدگان نهایی را انتخاب و معرفی می‌نمایند. با اتمام مراحل یاد شده، طی آیین ویژه‌ای با حضور رییس جمهوری و دیگر مقامات علمی، فرهنگی و اجرایی از برگزیدگان نهایی تقدیر و تجلیل معنوی و مادی به‌عمل می‌آید.

 

ارکان علمی جشنواره  های خوارزمی

گروه‌های تخصصی: افراد متخصص و صاحب‌نظرانی می‌باشند که با حکم دبیر جشنواره منصوب می‌شوند.

ـ هیات داوران : دانشمندان و صاحب‌نظران برجسته ایرانی می باشند که با حکم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می‌شوند.

معیارهای ارزیابی طرح‌ها

ـ میزان نو بودن پژوهش در ایران و جهان از نظر موضوع یا روش،

ـ ارزش فنی، اقتصادی و اجتماعی حاصل از اجرای طرح،

ـ ارزش فعالیت‌های انجام شده در طرح از نظر ارتقای علمی، آموزشی و تربیت نیروی متخصص،

ـ اعتبار نشریاتی که نتایج پژوهش در آن به چاپ رسیده است،

– ثبت اختراعات معتبر داخلی و خارجی،

ـ تعداد موارد استناد (Citation) به موضوع پژوهش،

ـ امتیازات طرح نسبت به نمونه‌های مشابه،

ـ میزان ابتکار در روش ساخت

– تأییدیه های معتبر از مراجع ذیصلاح.

زمان برگزاری جشنواره: 

جشنواره جوان: در هفته پژوهش (آذرماه)

زمان ثبت نام: خردادماه

جشنواره بین المللی: دهه فجر (بهمن ماه).

زمان ثبت نام: اواخر شهریورماه

زمان دقیق ثبت نام از طریق رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، و چاپ فراخوان، به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی اعلام می شود. مهلت ثبت نام جشنواره ها برحسب نیاز تمدید می شود.

جوایز برگزیدگان جشنواره‌ها

بسته تشویقی، حمایت های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان، تندیس و تقدیرنامه ریاست جمهوری اسلامی ایران برای رتبه‌های اول تا سوم.

زمینه‌های علمی مورد پذیرش دبیرخانه

برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع شیمیایی، مواد،‌متالورژی و انرژی‌های نو، عمران،‌ صنایع و مدیریت فناوری،‌علوم پایه، ‌زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، فناوری نانو، فناوری های نوین، هنر و معماری، طرح های ویژه دفاعی.

سوالات و نظرات خود در خصوص این مطلب را در صفحه راهنمای نگارش ، ارسال و پذیرش مقالات علمی پژوهشی و ISI مطرح فرمایید.