جذب تنها 20 درصد از فارغ التحصیلان دوره دکتری به عنوان هیأت علمی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: تنها 20 درصد از فارغ‌ التحصیلان دوره دکتری می‌ توانند در محیط‌ های دانشگاهی جذب هیأت علمی شوند.

به گزارش خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌های حوزوی و گروه برنامه‌ریزی و گسترش علوم حوزه‌ای – دانشگاهی بیان کرد: جمعیت دانشجویان مقطع دکتری در همه زیرنظام‌ها حدود 100 هزار نفر است؛ ظرفیت پذیرش سالانه ما در مقطع دکتری حدود 25 هزار نفر است و ظرفیت جذب اعضای هیأت علمی در همه مراکز آموزش عالی کشور و همه زیرنظام‌ها در بهترین حالت سالیانه حدود 5 هزار نفر است.

وی افزود: به عبارتی اگر 25 هزار نفر ظرفیت ورودی سالانه به دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری به موقع فارغ‌التحصیل شوند؛ یعنی سالانه 25 هزار متقاضی ورود به شغل در محیط‌های علمی و دانشگاهی وجود دارد و تنها 20 درصد از این جمعیت متقاضی می‌توانند در محیط‌های دانشگاهی جذب شوند.

شریعتی نیاسر با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی خاطرنشان کرد: این ساماندهی در دو حوزه سازمانی و تشکیلاتی و دوره‌های تحصیلی در حال پیگیری است.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه است و یکی از مواردی است که در دو دهه گذشته مغفول واقع شده؛ به عبارتی مراکز آموزش عالی در گوشه و کنار کشور مدیران‌شان بر این باورند که در همه مقاطع و رشته‌ها ورود پیدا کنند. بنابراین مراکز آموزش عالی باید مأموریت‌محور باشند و شاه‌راه توسعه در همه مراکز آموزش عالی کشور باید تعریف شود.

وی تصریح کرد: تعریف و ترسیم این مسیر باید متناسب با مراکز متناظر و مشابهی باشد که در حوزه فعالیت‌مان وجود دارد؛ هم‌زمان سایر مسیرها باید شناسایی شده و متناسب با آن اولویت‌بندی شوند.

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامان
آبان ۶, ۱۳۹۷ ۳:۱۳ ب٫ظ

ساماندهی دانشگاه ها یعنی فقط کاهش پذیرش دانشجوی دکتری؟

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
مهر ۲۳, ۱۳۹۷ ۶:۲۸ ق٫ظ

دانشگاهها ساماندهی می شوند تا از پذیرش بی رویه دانشجو دکتری ممانعت شود.

meri
مهر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱:۳۰ ب٫ظ

ساماندهی کنند اما تاوانش رو من متقاضی که یکسال از بهترین و مفیدترین دوران عمرمو هزینه کردم نباید بدمٰٰ …این پروسه باید با برنامه ریزی و طی چند مرحله انجام بشه نه به قیمت سوخت شدن تلاشها و ٰبرنامه های امثال من

علی
مهر ۲۲, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۸ ب٫ظ

سالی ۵ درصد هم جذب استاد ندارند شاید حدود یک درصد….. دانشگاه های دولتی الان همش از حق التدریس استفاده میکنند آزاد هم همین طور….

....
مهر ۲۲, ۱۳۹۷ ۳:۱۶ ب٫ظ

خیلی خب بابا
یکی نیست بگه نخواستیم تکمیل ظرفیت
دیگه هم شرکت نمیکنیم خیالتون تخت
ولی حلال نمیکنم که با رتبه تک رقمی با دکترا وداع کردم

علی
مهر ۲۳, ۱۳۹۷ ۳:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  ....

حیف شما نباید به این راحتی صحنه را ترک کنی شمای که توانایی داشتن تک رقمی داری حقت ادامه تحصیل هست…. باید مبارزه کنی حتی اگر شده ۱۰ بار هم آزمون بدهی…. زندگی همه اش چالش هست آن هم در کشور ما..
. این قدر باید بدوی تا به خواسته هایت برسی زود ناراحت نشو ادامه بده..

زندگی بلندی و پایینی داره اینطوری میخواهی…..

....
مهر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  علی

من اونقدر از دانشگاهم و استادام ناراحتم که امکان نداره پام رو اونجا بزارم دیگه چه برسه که دوباره شرکت کنم
خیلی دلم میخواد میتونستم برگردم به سال قبل همین زمانا و شرکت نمی کردم
پارسال همین موقعها بود که تصمیم شرکت در دکترا برای ششمین بار رو گرفتم
اگه میدونستم قرار نیس کسی قبول بشه عمرا زحمت میکشیدم اونم یک سال
اونم همه جوره
برای مدرک زبان و مقاله و…
افسوس

داوطلب
مهر ۲۷, ۱۳۹۷ ۷:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  ....

سلام منم رتبم دو رقمی شد و قبول نشدم از نظر روحی خیلی اذیت شدم و به این نتیجه رسیدم که حیف که ما اینهمه زجر واسترس رو باید تحمل کنیم تا قبول بشیم بعد هم شانس هیات علمی شدنمون صفر باشه .تصمیم گرفتم دیگه شرکت نکنم و افسوس میخورم که این چند سال رو بیهوده صرف خواندن برای دکتری کردم .کاش میرفتم خارج از کشور و اینهمه حسرت نمیخوردم.برخورد نا مناسب برخی اساتید یک دانشگاه در مصاحبه و احترام نگذاشتن به داوطلب حق ما نبود .امیدوارم کسانیکه با انگیزه قصد شرکت در آزمون رو دارند موفق باشند .

....
مهر ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

دقیقا مثل من
الان دو ماهه فقط کارم شده نفرین مسببین این مسئله
من و امثال من درگیر یه جریان مهندسی شده توی دانشکده مون شدیم
چون مدیر گروه همین یه ماه پیش به من گفت از اول هم قرار نبود کسی قبول بشه
ولی یکی از استاداتون اصرار کرد و اجبارا مصاحبه صوری برگزار شد
من به وزارت علوم از طریق نت شکایت کردم ولی هنوز نتیجه ای نگرفتم
تا آخر عمرم هم هیچوقت دیگه دکترا شرکت نمیکنم مگر تحصیل در خارج از کشور

علی
مهر ۲۲, ۱۳۹۷ ۱:۵۸ ب٫ظ

ای کاش بیست درصد باشه ولی حداقل در مورد آزاد خیلی بعیده چون آزاد بنابر گفته خودشان سالی ۴۵ هزار دانشجو دکتری گرفته و امسال کلا هزار نفر جذب هیات علمی داشت.