پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

چگونه برای بخش زبان آزمون دکتری مطالعه کنیم؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب قصد داریم درخصوص نحوه خواندن زبان عمومی آزمون دکتری با هم صحبت کنیم.

به گزارش پی اچ دی تست، در آزمون دکتری به طور کلی سوالات در دو بخش مطرح می‌شود: 1- دروس تخصصی؛ 2- دروس عمومی. دروس عمومی خود متشکل از دو بخش زبان عمومی و استعداد تحصیلی است.

پیش از این، درمورد این که چرا نباید از دروس عمومی دکتری غافل شویم با هم صحبت کرده بودیم. بنابراین، امروز قصد داریم نکاتی درمورد کسب آمادگی برای زبان دکتری را با هم مرور کنیم.

سوالات زبان عمومی آزمون دکتری

قبل از این که درمورد نحوه خواندن درس زبان عمومی دکتری چیزی بگوییم، لازم است بدانیم که سوالات کنکور دکتری از چه مباحثی مطرح می‌شوند و ساختار سوالات این درس چگونه است.

زبان عمومی آزمون دکتری از سه بخش و 30 سوال تشکیل شده است:

1- گرامر

8 سؤال از مجموع 30 تست زبان عمومی مربوط به بخش گرامر است و این یعنی 27 درصد نمره زبان را شامل شده است. شروع سؤالات آزمون زبان هم با این بخش است.

2- واژگان زبان عمومی کنکور دکتری

بخش واژگان دومین بخش آزمون زبان است که از مجموع 30 سؤال، 12 تست را به خود اختصاص داده است. 40 درصد نمره بخش زبان به واژگان مربوط است که نشان دهنده اهمیت آن است.

3- بخش درک مطلب زبان عمومی آزمون دکتری

بخش درک مطلب یک سوم از آزمون (10 سوال) را به خود اختصاص داده و به عنوان آخرین بخش آزمون مطرح می‌شود.

در بخش درک مطلب در سال های اخیر دو متن مطرح شده است و از هر یک 5 سؤال مطرح شده است.

این بخش وقت‌گیرترین بخش آزمون است، اما با کمی تمرین و یادگیری مهارت‌ها می‌توان نمره خوبی از آن کسب کرد.

چگونه برای کنکور دکتری زبان بخوانیم؟

بسیاری از داوطلبان تصور می‌کنند که در صورتی که در درس زبان پیش از این توفیقی نداشته‌اند، برای کنکور دکتری هم بهتر است از آن صرف نظر کنند.

در اینجا به شما خواهیم گفت که مطالعه برخی منابع می‌توانید درصد قابل قبولی از این آزمون کسب کنید:

1- کسب آمادگی برای بخش واژگان

مطالعه کتاب‌های 504 واژه ضروری، لغات ضروری تافل و 1100 واژه ضروری برای پاسخگویی به سؤالات توصیه می‌شود. همچنین مطالعه واژگان سؤالات زبان آزمون دکتری سال‌های گذشته برای این بخش از آزمون توصیه می‌شود؛ چرا که احتمال تکرار تست‌های سال‌های قبل و یا دست‌کم تکرار لغات به‌کاررفته در آزمون بی‌سابقه نیست.

توجه داشته باشید که برای خواندن لغت سعی کنید از ابزارهای مختلفی مثل فلش کارت‌ها، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها که با شیوه مشخصی لغات را مرور می‌کنند استفاده کنید تا در ذهن شما تثبیت شود. استفاده از این ابزارها حسنش این است که یادگیری را به یک فعالیت تفریحی هم تبدیل می‌کند و مثلاً می‌تواند آخر شب‌ها را به این کار اختصاص دهید. به‌ویژه که خواندن لغت در آخر شب بسیار مفید است و باعث می‌شود بهتر در ذهنتان ماندگار شود.

علاوه بر این، یادگیری لغات در متن بسیار کمک‌کننده است و باعث می‌شود در هنگام تست زدن نیز بهتر عمل کنید.

2- کسب آمادگی برای بخش گرامر

علی‌رغم اهمیت بخش گرامر در آزمون دکتری، بسیاری از داوطلبان با این تصور که توانایی لازم در پاسخگویی به سؤالات این بخش را ندارند، به سادگی از آن عبور می‌کنند.

این در حالی است که اگر چه دامنه مباحث گرامری زبان انگلیسی بسیار گسترده است، اما بررسی سؤالات سال‌های گذشته آزمون زبان عمومی دکتری حاکی از آن است که طراحان به طور معمول اکثر سؤالات خود را از مباحث خاصی مطرح می‌کنند. بنابراین با دانستن این مباحث می‌توان تا حد زیادی پاسخگوی سؤالات مختلف این بخش از آزمون بود.

3- مطالعه برای بخش درک مطلب

درک مطلب از مهم‌ترین بخش‌های زبان عمومی آزمون دکتری به شمار می‌آید. درک مطلب فرآیندی است که به استمرار و تمرین فراوان نیاز دارد و نمی‌توان با خواندن چند مهارت و تعداد کمی نمونه سؤال در آن متبحر شد.

در ادامه نکات مهمی را جهت تمرین برای یادگیری این مبحث به شما خواهیم گفت:

– خود را مقید کنید که هر روز حداقل یک درک مطلب را حل کنید. استمرار در خواندن درک مطلب‌های مختلف به شما این توانایی را می‌دهد که بتوانید انواع مختلف تست‌ها راحل کنید.

– مشکلی که بسیاری در پاسخ دادن به سؤالات درک مطلب با آن مواجه می‌شوند، خستگی و عدم تمرکز کافی است. با متنوع خواندن و حل کردن درک مطلب‌های طولانی دامنه تمرکز خود را بالا ببرید.

– گرچه دایره لغات نقش زیادی در پاسخگویی درست به سؤالات درک مطلب دارد، اما تنها عامل موفقیت نیست. با تمرین زیاد باید بتوانید معنای واژگان ناآشنا را حدس بزنید. حتی اگر حدس شما کاملاً درست نباشد به شما امکان می‌دهد خواندن متن را ادامه داده و به سؤالات پاسخ دهید.

– عجله نکنید. شروع آهسته کاملاً طبیعی است. با خواندن چند جمله اول با متن آشنا می‌شوید و آنگاه سرعت خواندن شما بیشتر خواهد شد.

– سعی نکنید چیزی را حفظ کنید. حفظ کردن وقت‌گیر است و فایده چندانی هم ندارد.

منبع رایگان زبان آزمون دکتری

با توجه به این که بیش از دو ماه و نیم تا زمان آزمون دکتری 1403 فرصت باقی مانده است، فرصت مناسبی است که با سرمایه‌گذاری روی یکی از بخش‌هایی که احتمال می‌دهید در آن بهتر عمل کنید، کسب نمره در این بخش از آزمون را از دست ندهید.

درخصوص بخش لغت منابع مناسب را به شما معرفی کردیم. اما برای دو بخش گرامر و درک مطلب می‌خواهیم منبع خوبی به شما معرفی کنیم که به طور خلاصه همه مباحث مهم را در خود دارد.

شما می‌توانید با مطالعه کتاب زبان دکتری پی اچ دی تست نسبت به کسب آمادگی برای درس زبان دکتری اقدام کنید.

برای دانلود رایگان کتاب زبان عمومی آزمون دکتری پی اچ دی تست به صفحه زیر مراجعه نمایید:

کتاب زبان دکتری پی اچ دی تست

ثبت‌نام
باخبرم کن!

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
تیر ۶, ۱۴۰۲ ۳:۴۱ ب٫ظ

سلام
ممنون که کتاب رو رایگان گذاشتید
ببخشید با تسلط پیدا کردن روی مطالب این کتاب تا چه درصدی میتونیم به سوالات زبان پاسخ بدیم؟

مهسا
تیر ۲۴, ۱۴۰۲ ۱:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام
اگه هم بخش آموزشی ش رو بخونید و هم سوالات سال های گذشته رو بخونید، برای بخش گرامر و درک مطلب که تا حد خیلی زیادی کمک میکنه. اما برای بخش واژگان باید منابع مختص خودشون رو بخونید.

کیانمهر
آذر ۲۸, ۱۴۰۰ ۱:۴۴ ب٫ظ

دوستان سلام من سال پیش کنکور دکترا داشتم و کنکورمون چند بار به تعویق افتاد و فرصت مناسبی بود که لغات رو بخونم. به شدت کتاب واژگان عمومی ارشد و دکترای نیک پور رو پیشنهاد میکنم

داوطلبب
آذر ۱۸, ۱۴۰۰ ۲:۵۱ ق٫ظ

سلام
یه کتاب تست در حد لغات ۵۰۴ و ۱۱۰۰ معرفی میکنید

داوطلببب
آذر ۲۱, ۱۴۰۰ ۶:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلبب

؟؟؟؟

همسفر
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۹:۵۸ ب٫ظ

سلام بسیار عالی اما باید توجه داشت که برای سوال های عمومی واقعا زمان کمی در نظر گرفته شده است

مهسا
آذر ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  همسفر

سلام
بله میتونید با توجه به این که در کدوم درس و کدوم بخش ها قوی هستید برنامه ریزی کنید و روی همونا بیشتر تمرکز کنید

سحر
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۳:۴۰ ب٫ظ

سلام. برای کتاب تست زبان دکترا پیشنهادی دارید؟ ممنون

مهسا
آذر ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

سلام
همین کتاب پی اچ دی تست توش نمونه سوالات همه سالهای قبل رو داره.

MEHDI
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۸:۳۰ ب٫ظ

Thx