پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

صفر تا صد قبولی در مراحل قبولی در آزمون دکتری ۱۴۰۳

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این خبر مروری بر روند پذیرش در آزمون دکتری ۱۴۰۳ داشته ایم. آزمون کتبی، نحوه دعوت به مصاحبه و اعلام نتایج نهایی از جمله این مطالب است.

به گزارش پی اچ دی تست، آزمون ورودی مقطع دکتری (PhD) سال ۱۴۰۳ روز جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ و دریک نوبت (عصر) برگزار خواهد شد.

نحوه پذیرش دانشجویان دکتری

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی، شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه نامه اجرایی آزمون انجام می‌شود:

  • مرحله اول: آزمون کتبی که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.
  • مرحله دوم: بررسی سوابق و مصاحبه شفاهی که توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برگزار می‌شود.

جهت قبولی در دوره دکتری لازم است داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی، در مصاحبه نیز شرکت کنند. پس از اعلام نتایج اولیه، داوطلبان نسبت به انتخاب رشته اقدام می‌کنند. سپس نتایج انتخاب رشته (نتایج دعوت به مصاحبه دکترا) اعلام می‌شود و داوطلبان مطلع خواهند شد که در مصاحبه کدام دانشگاه‌ها می‌توانند شرکت کنند. پس از برگزاری مصاحبه‌ها، جواب نهایی ازمون دکتری اعلام خواهد شد.

قابل توجه است که  آزمون کتبی و مصاحبه هر یک در پذیرش نهایی داوطلبان تاثیر 50 درصدی دارند.تاثیر مصاحبه و آزمون کتبی در قبولی دکتری

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ از آخر مهرماه آغاز می‌شود. کلیه داوطلبان دانشگاه‌های دولتی (دوره های روزانه و شبانه)، پردیس، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد لازم است در بازه زمانی ۳۰ مهر تا ۶ آبان از طریق سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

با توجه به این که آزمون دکتری سراسری و آزاد با یکدیگر ادغام شده است، داوطلبان آزمون دکترا دانشگاه آزاد نیز لازم است در بازه زمانی ثبت نام کنکور دکتری 1403 نسبت به ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمایند.

برگزاری کنکور دکتری

زمان برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۳، عصر چهارم اسفندماه است. سطح سوالات اختصاصی در  سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در هر رشته است. سوالات مطابق سرفصل های آزمون دکتری ۱۴۰۳ مطرح می‌شود.

برای مشاهده فهرست پیشنهادی منابع آزمون دکتری کلیک کنید.

متقاضیانی که در آزمون مقطع دکتری سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده اند، باید بدانند که سوالات به گونه‌ای است که نیازی به استفاده از ماشین حساب در آزمون نیست؛ پس از آوردن هرگونه ماشین حساب به جلسه آزمون جداً خودداری شود. در صورت مشاهده، متقاضی به عنوان متقلب شناخته شده و طبق ضوابط و آئین نامه‌های مربوط با او برخورد خواهد شد.

 جهت کسب اطلاع از جزئیات برگزاری آزمون دکتری مطالب زیر را مشاهده و مطالعه کنید:

مدت زمان آزمون دکتری در هنگام انتشار کارت ورود به جلسه منتشر خواهد شد و برای رشته های مختلف متفاوت است.

مراحل قبولی در آزمون دکتری

سازمان سنجش مرحله اول آزمون متمرکز دکتری را برگزار می‌کند و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل درصد دروس امتحانی، رتبه و نمره تراز و دیگر موارد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

این کارنامه شامل اعلام نتایج و مجاز بودن به انتخاب رشته داوطلبان دکتری سراسری و دانشگاه آزاد است.

نحوه پذیرش دکتری 1403

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته بر اساس این کارنامه و با توجه به رشته‌محل‌ها و ظرفیت‌های پذیرش مندرج در دفترچه انتخاب رشته دکتری، برای انتخاب اقدام می‌کنند.

  • مهم: کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دانشگاه‌های دولتی (دوره های روزانه و شبانه)، پردیس، پیام نور و غیرانتفاعی لازم است در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته کنند و داوطلبان دانشگاه آزاد هم مطابق اطلاعیه این دانشگاه انتخاب رشته خواهند کرد. یعنی هر داوطلب می‌تواند دو انتخاب رشته انجام دهد:
  • انتخاب رشته دکتری سراسری
  • انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

در ادامه، داوطلبان بر اساس حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه دکتری به مصاحبه دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند. حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری از سوی سازمان سنجش با هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شود.

داوطلبانی که دعوت به مصاحبه می‌شوند لازم است بر اساس اطلاعیه دانشگاه‌ها نسبت به ثبت نام و حضور در مصاحبه شفاهی و ارائه سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری خود اقدام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مصاحبه دکتری کلیک کنید.

پذیرش نهایی متقاضیان دکتری ۱۴۰۲

پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بر اساس نتیجه سنجش عمومی آزمون متمرکز و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین نامه‌های مربوط، اولویت کدرشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه متقاضی انجام خواهد شد.

گزینش نهایی آزمون بر اساس معیار‌های زیر انجام می شود:

نمره مصاحبه دکتری (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) بر اساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع دکتری (نیمه متمرکز) ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای همه افراد معرفی شده، نمره‌ای مطابق با شیوه نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال می‌کنند.

بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند با توجه به نمرات متقاضیان و نظر گروه‌های آموزشی، حد نصاب (مرحله دوم) برای متقاضیان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.

دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

مهم: بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور «مصوب ۱۸ اسفند سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات» شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه های: آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور به شرح زیر انجام می‌شود:

مراحل قبولی آزمون دکتری ۱۴۰۱

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
بهمن ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۱۳ ق٫ظ

سلام . اگر دانشگاهی اعلام کند که دانشجو دررشته ای امسال جذب می کند آیا سازمان سنجش خودش می تواند درآن دانشگاه اعلام جذب کند

رحمانی
بهمن ۲۴, ۱۴۰۰ ۴:۳۳ ب٫ظ

چه جوری دعوت به مصاحبه میشیم؟ مثلاً چند دانشگاه دعوت میشیم؟ یا همون اولین دانشگاهی که انتخاب کردیم و نمره مون میخوره؟

مهسا
بهمن ۲۸, ۱۴۰۰ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  رحمانی

سلام
دانشگاه ها حد نصاب نمره تراز اعلام میکنن. اگه نمره ترازی که در آزمون کتبی به دست اوردید و در کارنامه اولیه اعلام میشه، بالاتر از حد نصاب مدنظر دانشگاه باشه، دعوت به مصاحبه میشید. تعداد دانشگاه هایی که دعوت به مصاحبه میشید هم محدودیت نداره.

پریشاد
بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۳ ب٫ظ

مصاحبه در چه ماهی برگزار میشود؟

.
بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ ۱:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  پریشاد

در فرودین اردیبهشت نتایج میاد بعد خرداد وتیر مصاحبه است