پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

برگزاری یا عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۲؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۲ می‌تواند فرصتی دوباره در اختیار داوطلبان این آزمون قرار دهد، اما رییس سازمان سنجش در مصاحبه اخیر خود از از عدم برگزاری تکمیل ظرفیت در سال جاری خبر داد، اما آیا این تصمیم درستی است؟ 

به گزارش پی اچ دی تست، مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری وزارت علوم در شرایطی حذف شد که برخی داوطلبان خواستار برگزاری آن بودند.

حذف تکمیل ظرفیت دکتری از سال ۹۸ بر اساس مصوبه جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی صورت گرفت، اما هیچ‌گاه دلایل محکمی برای آن ارائه نشد. این در حالی بود که در سال ۱۴۰۱، وزارت بهداشت اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری تخصصی نمود.

دلایل منطقی درخواست برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۲ 

حذف تکمیل ظرفیت آزمون دکتری که از چند سال پیش و بدون هیچ توضیحی درخصوص دلایل آن رخ داد، مخالفان زیادی دارد. از  دلایل لزوم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری می توان موارد زیر را ذکر کرد:

حد نصاب مصاحبه؛ دلیلی محکم برای برگزاری تکمیل ظرفیت

یکی از مهم‌ترین دلایل داوطلبان این است که در سال ۱۴۰۲ با اعمال حدنصاب مرحله دوم جهت قبولی در دوره دکتری، بسیاری با رتبه و تراز خوب در آزمون کتبی در نهایت از پذیرش نهایی بازمانده اند. البته طبیعتا این موضوع ممکن است منجر به خالی ماندن بخشی از ظرفیت مقطع دکتری دانشگاه‌ها نیز شده باشد.

تکمیل ظرفیت دکتری فرصتی دوباره برای استعدادهای برتر

علاوه بر این، کنکور دکتری همچون بسیاری از آزمون‌های دیگر همواره با درصدی از خطا در تشخیص داوطلبان برتر همراه است. هرگز نمی‌توان با ۱۰۰ درصد اطمینان گفت که مصاحبه‌هایی که گاه ۵ دقیقه هم طول نمی‌کشد می‌تواند بهترین داوطلبان را بدون هیچ خطایی انتخاب کند و تمامی داوطلبان ردشده در آزمون، استعداد لازم برای تحصیل در این دوره تحصیلی را ندارند. پذیرش تکمیل ظرفیت دکتری باعث می‌شود فرصت دوباره‌ای برای دانشجویان مستعدی فراهم آید که در اثر اشتباهات اساتید مصاحبه کننده از گردونه پذیرش حذف شده‌اند.

ظرفیت‌های خالی دکتری در پذیرش‌های شهریه‌پرداز

موضوع قابل تامل دیگر بالا رفتن شهریه دوره‌های شهریه‌پرداز در مقطع دکتری است که تبدیل به عاملی برای خالی ماندن ظرفیت این دوره‌ها شده است. با توجه به این که پذیرش در دوره‌های غیرروزانه منجر به محرومیت از آزمون دکتری سال بعد نمی‌شود، برخی داوطلبان پس از این پذیرش در این دوره‌ها به دلایل مختلفی ازجمله هزینه بالای تحصیل از ثبت‌نام منصرف می‌شوند و بنابراین ظرفیت خالی ایجاد می‌شود.

مورد دیگر این که ممکن است برخی داوطلبان هم در دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد پذیرش شوند و در نهایت یک رشته‌محل را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. این ظرفیت خالی می‌تواند فرصتی برای داوطلبانی باشد که علاقه‌مند به تحصیل در این دوره‌ها هستند.

امکان پذیرش همزمان در چند کد رشته

داوطلبان کنکور دکتری می‌توانند در یک کدرشته زیرمجموعه وزارت علوم و یک کدرشته دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند. همچنین داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر پذیرش از طریق آزمون دکتری، امکان قبولی در پذیرش بدون کنکور را هم دارند.

از سوی دیگر دانشگاه‌های سراسری نیز از طریق پذیرش استعداد درخشان دکتری و دکتری استاد محور پذیرش دارند و یک داوطلب می‌تواند علاوه بر پذیرش از طریق کنکور در شیوه بدون آزمون هم پذیرفته شود.

همه این انتخاب‌های موازی باعث می‌شود ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه‌های سراسری و آزاد خالی بماند و در صورت عدم برگزاری تکمیل ظرفیت، برخی از دانشجویان از ورود به دوره دکتری محروم شوند.

فاصله کم با پذیرش

بسیاری از داوطلبان کنکور دکتری با اختلاف بسیار کمی از رقبا از پذیرش جا مانده‌اند و این نشان دهنده شایستگی آن‌ها برای تحصیل در دوره دکتری است. برگزاری تکمیل ظرفیت کمک می‌کند تا این داوطلبان از ظرفیت‌های خالی مانده دوره دکتری استفاده کنند و با ورود به این مقطع دوران تحصیل و پژوهش خود را آغاز کنند.

بهره گیری از ظرفیت دکتری استاد محور

در آیین نامه پذیرش دکتری استاد محور، این پذیرش به داوطلبان استعداد درخشان محدود نشده است و پذیرش استاد محور از طریق کنکور نیز در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در دفترچه انتخاب رشته دکتری، ظرفیتی به این نوع پذیرش اختصاص داده نشده است.

برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت این فرصت را فراهم می‌کند که اساتید بتوانند برای این نوع پذیرش هم ظرفیت‌های خالی خود را عرضه کنند و یک سال معطل برگزاری کنکور و پذیرش سال ۱۴۰۳ نمانند. به این ترتیب اهداف مورد نظر وزارت علوم هم در زمینه پذیرش دوره دکتری استاد محور محقق خواهد شد.

مشکلات داوطلبان

برخی داوطلبان هم به دلایل متعددی از جمله بیماری و مشکلات خانوادگی امکان حضور در مرحله مصاحبه را نداشتند. این موضوع بیشتر در مورد دانشگاه آزاد که مصاحبه متمرکز و یکپارچه دارد، مصداق پیدا میکند. تکمیل ظرفیت کمک می‌کند این داوطلبان هم که معمولا شرایط روحی مساعدی ندارند و به تازگی مشکلات بزرگ خود را پشت سر گذاشته‌اند هم امیدوارانه به دنبال فرصت‌های تحصیلی باشند.

نظر شما چیست؟

در بخش نظرات این مطلب منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

99 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehdi
مهر ۲۵, ۱۴۰۲ ۶:۲۱ ب٫ظ

سلام مسولین محترم phdtest خواهش میکنم این پست رو چندروز صفحه اولتون بزارید خیلی ممنون

mina
مهر ۲۱, ۱۴۰۲ ۴:۳۷ ب٫ظ

تکمیل ظرفیت برای رشته محل های دانشگاه آزاد از طریق چه سامانه ای هست؟ چجوری ثبت نام کنیم

رضا
مهر ۲۱, ۱۴۰۲ ۱:۲۱ ب٫ظ

وزارت بهداشت هم برای تخصص و هم برای فوق تخصص تکمیل ظرفیت برگزار کرد وهمین الان ثبت نام تکمیل ظرفیت فوق تخصص پزشکی داره اجرا میشه.متاسفانه معلوم نیست چرا دانشگاه آزاد و و وزارت علوم تکمیل ظرفیت نداره .رشته های پزشکی که با جان مردم سروکار دارند صندلی های خالی شان را دارند پرر می کنند اما وزارت علوم طبق چه سیاست تکمیل ظرفیت نداره الله اعلم. اگر تکمیل ظرفیت نمیخواهید برگزار کنید خب نکنید اما اینکه یه جا باشه و یه جا نباشه…..

negin
مهر ۹, ۱۴۰۲ ۶:۳۹ ب٫ظ

سلام در رشته مدیریت آموزشی من هم دانشگاه فردوسی مشهد قبول شدم هم دانشگاه آزاد علوم تحقیقات والان در دانشگاه فردوسی مشهد ثبت نام کردم می تونم به جرات بگم خیلی از ظرفیت های دانشگاه ازاد نزدیک به ۸۰ درصد باتوجه به مشترک بودن کنکور دکتری خالی مونده واز سال ۹۶ که تکمیل ظرفیت رو لغو کردن هرساله از ۱۲۰۰۰ نفر ظرفیت دکتری دانشگاه ازاد فقط ۲۰۰۰ نفر ثبت نام می کنند و ۱۰۰۰۰ نفر صندلی های دکتری دانشگاه ازاد خالی میمونه چون در دانشگاه دولتی ثبت نام میکنن

Farhad
مهر ۵, ۱۴۰۲ ۰:۵۵ ق٫ظ

باسلام در رشته روانشناسی بالینی یکی از دوستانم هم دانشگاه شیراز قبول شده هم دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات و در دانشگاه شیراز ثبت نام کرده وظرفیت روانشناسی علوم وتحقیات خالی مانده حالا مسولین محترم بازم تکمیل ظرفیت بر گزار نکنین …

مهسا
مهر ۵, ۱۴۰۲ ۷:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  Farhad

من خودم امسال چهار جا قبول شدم و فقط یکی رو ثبت نام کردم.
۱- از طریق آزمون دانشگاه تهران قبول شدم.
۲- از طریق بدون آزمو (استعداد درخشان) دانشگاه تربیت مدرس قبول شدم.
۳- همزمان از طریق آزمون، دانشگاه آزاد تهران مرکز قبول شدم.
۴- از طریق بدون آزمون دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات قبول شدم.

و در نهایت فقط دانشگاه تهران رو ثبت نام کردم. حالا تکلیف اون سه ظرفیت خالی چی میشه؟

بجز این چهار جایی که قبول شدم برای وزارت بهداشت هم ثبت نام کردم ودر صورت قبولی قطعا وزارت بهداشت رو میرم و از دانشگاه تهران انصراف میدم. یعنی چهار ظرفیت خالی میمونه!

نصیحت
مهر ۶, ۱۴۰۲ ۹:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام چه رشته ای؟

هادی
شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ ۰:۲۷ ق٫ظ

متاسفانه نگرش حذف تکمیل ظرفیت خام و باید بازنگری بشه چون سال دیگه کنکور دادن فقط تلف کردن عمر من که با رتبه خوب ولی مصاحبه سلیقه ای رد شدم

سید
شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  هادی

سلام
دقیقا درست میفرمایید. الان من هفته پیش متوجه شدم فردی که نفر قبل من بوده و قبول شده بود طبق گفته استاد راهنما داره مهاجرت میکنه و میره. و من نفر بعد ایشون بودم. اگر تکمیل ظرفیت اعلام کنند من قبول میشم. ولی اگر اعلام نکنند اون ظرفیت خالی میمونه و استاد طبق گفته خودش تا سال آینده دانشجو نداره. منم تا کنکور سال بعد معلوم نیست زنده باشم یا مرده. نمیدونم چرا این تکمیل ظرفیت را لغو کردند. واقعا طرح ابتری بود.

محمدی
شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  سید

سید جان کو گوش شنوای مسئولین؟ همین موردی که شما گفتی فقط یکی از موارد منطقی و قابل قبوله.کلی مورد دیگه هم هست که میشه مثال زد و ثابت کرد عدم وجود تکمیل ظرفیت منطقی نیست.امسال در رشته … پلی تکنیک ۲ خانم قبول شدن یکیشون به خاطر ازدواج نمیخواد ثبت نام کنه و یکیشون هم در دانشگاه لاوال پذیرش گرفته و از آبان ماه مهاجرت میکنه. الان تکلیف این دو صندلی ای که خالی میمونه چیه؟ استاد چی میشه؟ استادی که این دو نفر را انتخاب کرده آخرین دانشجوی مقطع دکتری اش شهریور دفاع کرده…یعنی تا سال آینده دانشجو نداره…ازین دست موارد زیاده. من الان دانشجویی را در تربیت مدرس میشناسم که امسال دکتری قبول شده اما برای خریدن زمان قرار هست ترم ۱ رو بخونه و بعد از اینکه آیلتس را گرفت مهاجرت کنه. خب این یعنی در این رشته که فقط ۲ ظرفیت داره یک ظرفیتش مجدد از ترم دوم خالی میشه و تا سال بعد خالی میمونه. تکلیف این صندلی های خالی و افرادی که نفرات بعد این دوستان هستن و قبول نشدن چی میشه؟ اصلا فرض بگیریم در یک رشته گرایش در یک دانشگاه مشخص هیچکس ثبت نام نکرد خب تکلیف چی میشه؟ چرا این طرح با این هم نقص باید وجود داشته باشه و کسی پیگیرش نشه؟ آخه بی عدالتی تا کجا؟

علیپور
شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ ۸:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمدی

از این دست موارد زیاده منتهای مراتب در این سال ها هرچه فکر کردم که چرا سیستم با تکمیل ظرفیت مخالفه هیچ دلیل منطقی و انسانی براش پیدا نکردم. البته مسئولین ما علامه هستن و من حتما دچار مشکلات عقلی هستم. اونها بهترین رو برای ما میخوان

افشین
شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۴ ب٫ظ

من دانشگاه دولتی روزانه قبول شدم اما به دلایلی نتونستم ثبت نام کنم
کاش تکمیل ظرفیت برگزار بشه که چنین ظرفیت هایی خالی نمونن

قاسم
شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۷ ب٫ظ

من شریف و علوم تحقیقات قبول شدم اما علوم تحقیقات ثبت نام کردم پس صندلی من تو شریف خالی هست…خود دانید

دکتر
مهر ۸, ۱۴۰۲ ۲:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  قاسم

مطمئن نوشته ات هستی؟ دانشگاه شریف نرفتی ولی …رفتی؟ ای بابادکتر خوبی؟

Hossein
شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ ۵:۰۶ ب٫ظ

سلام
دوستان کسی اطلاع داره کلاس ها معمولا از چ تاریخی شروع میشه؟

مشخصا برای هفته بعد میخام بدونم

دانشگاه فقط ۶ واحد انتخاب کرده برامون رو روزهای برگزاری ک اونم هر کلاس در یک‌ روز هست ک عملا نشدنیه

رقیه جانعلی زاده
شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

من تو ازمون کتبی قبول شدم واینکه تو مصاحبه هم حد نصاب نمره دانشگاه رو گرفتم بعد رتبه منو زدن ۶ ومردود
و ۵ نفر گرفتن.اگه تکمیل ظرفیت باشه حداقل میشه امیدوار بود .با این شرایط فکر نکنم کسی به قبولی سال بعد هم امیدوار باشه چون این روال هم‌چنان ادامه داره.

.......
شهریور ۲۷, ۱۴۰۲ ۹:۲۵ ب٫ظ

من قبول شدم، و به نظرم تکمیل ظرفیت باید باشه، چه منطقی پشت ظرفیت های خالی مونده س اونم وقتی توی دفترچه نوشتن که ظرفیت داریم…

ز
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۹ ب٫ظ

سلام وقتتون بخیر
کاش برای کارشناسی ارشد هم تکمیل ظرفیت بذارید ؟

صاذق
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۹:۵۸ ب٫ظ

کجای دنیا دید به علت مشکلات ناخواسته حق کسی را ضایع کنند لطفاً در خصوص تکمیل ظرفیت تجدید نظری بعمل اید

صاذق
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۹:۵۵ ب٫ظ

من خودم برا مصاحبه دعوت شدم ولی به علت بیماری در استراحت مطلق بودم واقعا ظلم بزرگی برای ما

مجید
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۹:۳۹ ب٫ظ

سلام ببخشید من برای دکترا از روز مصاحبه جا موندم، الان من برای تکمیل ظرفیت نمیتونم اقدام کنم؟؟؟

دانشجو
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۷:۵۹ ب٫ظ

در تکمیل نظرم باید عرض کنم که من با معدل ۱۷ در کارشناسی ومعدل۱۹ در کارشناسی ارشد و داشتن چند گواهی نامه معتبر برای مقاله هایی که داشتم همچنین توصیه نامه هایی از استادان دانشگاه متاسفانه در مصاحبه ایی که شاید پنج دقیقه شد ان هم با ان همه اذدحامی که بود که به نظر بنده یک روش کاملا اشتباهی بود اگر در ان دانشگاهایی که دعوت به مصاحبه شده بودم انجام میشد با یک مصاحبه خوب میتوانستند توان علمی واهداف بنده را تشخیص بدهند اینگونه از تحصیل باز نمیماندم در هر صورت امیدوارم که فرصتی دوباره ایجاد بشه

احمدرضا عابدزاده
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۷:۲۷ ب٫ظ

ادمین عزیز در مورد انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد هم مطلب بذارین. باتوجه به مواد ۱-۱۲ ۲-۱۲ ۳-۱۲ آیین نامه میهمانی و انتقالی بدو پذیرش و بند ۹ ضوابط و مقررات آیین نامه برای دانشجویان دکتری بدو پذیرش هم شرایط انتقال هم میهمانی در نظر گرفته شده ولی تو سامانه فقط گزینه میهمانی داره.پس برای انتقال چه باید کرد؟؟؟

دانشجو
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۷:۲۶ ب٫ظ

سلام من هم از از ان عده ایی هستم که در یک مصاحبه پنج دقیقه ایی رد شدم با اینکه در استعداد درخشان شرکت کرده بودم و سوالات مصاحبه من هیچگونه ارتباطی با تحصیل یا رشته خودم نداشت امیدوارم که فرصتی دوباره پیدا بشه ….

دانشجو
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۴:۳۷ ب٫ظ

ای کاش تکمیل ظرفیت برگزار می شد بخدا من از روزی که کلمه مردود رو دیدم افسردگی گرفتمه

محمود خرمن دار
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۳:۴۶ ب٫ظ

با سلام. به نظر بنده تکمیل ظرفیت فرصتی است که داوطلبانی که به دلیل نمره ناعادلانه مصاحبه پذیرش نشده اند بتوانند پذیرش شوند. با احترام .

فاطمه
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۳:۱۳ ب٫ظ

سلام
بنظرتون تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارزش داره؟

احسان
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۱:۲۳ ب٫ظ

قانونا باید تکمیل ظرفیت برگزار بشه چون هم دانشجویان برتر و مستعدی جذب خواهند شد هم وزارت علوم و دانشگاه ها از استعداد دانشجویان برتر میتونن بیشتر بهره ببرند و در جهت شکوفایی دانشگاه ها از اون ها استفاده کنند. در غیر این صورت ظلم به دانشجویان میشه فقط فقط.

مسعود شبستری
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۱:۱۲ ب٫ظ

سلام خدمت همه دوستان با لیاقتی که متأسفانه مردود شدند.
من رتبه ۱۰ رشته خودم با دو مقاله و چند مدرک معتبر آزمایشگاهی که به حتم میتونم بگم رقیب های تهرانی برای سه دانشگاه تهران و مدرس و بهشتی اینگونه مدرک عملی نداشتند. من حد نصاب دو دانشگاه رو به دست آوردم اما یکی از دانشگاه ها درخواست پول کرد برای دوره روزانه که مثلاً رایگان هست و دانشگاه دوم دلیلی که آورد این بود چرا ما رو اولویت سوم قرار دادی!! من در دوران پر استرس خدمت سربازی درس خوندم و کلی انگیزه داشتم و معتقدم که قبول شدگان بر اساس هیچ حساب کتابی پذیرفته نشدند.

کوروش کبیر
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

کنکور روانشناسی همش تقلب بود اون از کلید سولات که نصفش اشتباه بود و اصلاح نکردن این از مصاحبه حالا دلتون خوش باشه که دکتر شین

مریم
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۸:۴۷ ق٫ظ

واقعا مسئولین سازمان سنجش باید خجالت بکشن با این تصمیماشون، چرا با سرنوشت جوانان این مملکت بازی میکنین؟؟ با چه منطقی تکمیل ظرفیت رو حذف کردین؟؟؟

کوروش کبیر
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

با منطق بند پ

فرشاد بشیری
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۸:۳۶ ق٫ظ

با سلام و احترام. ممنون که صدای همه ما شدید. خدا خیرتون بده. من حد نصاب را بالاتر دارم ولی قبول نشدم

مهران
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۸:۲۴ ق٫ظ

واحد علوم و تحقیقات اطلاعیه داده که:
“پذیرفته شده محترم
ضمن تبریک به مناسبت قبولی در واحد علوم و تحقیقات به عنوان برترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی به اطلاع می رساند، با توجه به درخواست برخی پذیرفته شدگان که تا کنون به دلایل مختلف موفق به ثبت نام غیر حضوری (اینترنتی) خود نشده اند و به منظور رفاه حال شما نخبگان، زمان ثبت نام تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ تمدید گردید.
معاونت آموزشی و مهارتی واحد علوم و تحقیقات”
این اطلاعیه یعنی توی به قول خودشون “برترین واحد دانشگاه آزاد” هم هنوز ظرفیت‌ها خالی هست و مهلت رو تمدید کردن. ضمنا دانشگاه آزاد برای واحدهای ارس،کیش و امارات تکمیل ظرفیت اعلام کرد. چرا تعارف میکنن؟ خب به جای تمدید مهلت، تکمیل ظرفیت اعلام کنید دیگه! اگه کسی میخواست ثبت نام کنه، تا حالا کرده بود!!!

ایرانی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۷:۰۱ ق٫ظ

با سلام
تو رو خدا تکمیل ظرفیتو‌ تو همین هفته اعلام کنید تا دانشگاه ها ماهارو هم بپذیرن ،آخه چرا انقد ناعادلانس.بدترین سیستم آموزشی را داریم .اساتید هم که به جای توجه به تمام مهارت های دانشجو یا میخوان تو جلسه مصاحبه دانشجو رو اذیت کنن چنان که از درس خوندن زده بشه یاهم میخوان پیش همکاراشون پز بدن که دیدی سوالمو نتونست جواب بده من استادم نه تو .
وقتی فضا انقد ناعادلانه ،چرا ما باید یک سال عقب بیفتیم .

حسینی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۶:۴۴ ق٫ظ

سلام هر ساله بیش از ۱۸۰ هزار نفر در کنکور دکتری شرکت میکنند و امید دارند تا بتوانند مدارک علمی را طی کنند که یا برای موقعیت بهتر شغلی و یا علاقه شخصی بتوانند در این آخرین مرحله علمی کشور اثری داشته باشند ولی بنا به گفته رئیس ساز مان سنجش :ما در دوره دکتری ۱۴ هزار ظرفیت پذیرش داشتیم که ۱۰ هزار و ۸۷۱ نفر اعلام قبولی شد. اگر تعداد کسانیکه ثبت نام نمی کنند هم اضافه کنیم عدد قابل ملاحظه‌ای میشود شاید حدود یک سوم جای خالی باشد چرا چرا چرا خیلی جای تامل دارد که سکاندار علمی کشور جلوی پیشرفت علمی را بگیرند که می گویند مصوبه مجلس در سال ۹۶ است که جای تامل بسیار دارد تازه همان پذیرش هم بسیار اشتباه است یعنی باید با استادی رابطه داشته باشی تا بتوانی وارد دکتری بشوی یعنی امتیاز ۵۰ که دست اساتید است اینقدر سلیقه‌ای عمل میشود که هرساله افرادی با رتبه های حتی تک رقمی نمی توانند وارد دکتری شوند واین نا عدالتی را هر ساله ۱۸۰ هرار نفر به چشم می‌بینند و تو خود بخوان اثر این رفتار مجلسیان و سکاندار ان علمی کشور را بعلاوه هزینه ثبت نام دکتری ۲۰۰ هزار تومان هزینه تایید صلاحیت ۲۰۰ هزار تومان اگر ۵۰ اولویت اجازه شرکت در مصاحبه داشته باشید برای هر اولویت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای اجازه شرکت در مصاحبه بعدش هم هیچ غالبا اساتید دانشجویان خودشون را سلیقه خودشون انتخاب میکنند طول این مراحل حدود هفت ماه بلاتکلیفی است که ساعت روز… ادامه نظر»

داوطلب
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۳:۰۵ ق٫ظ

سلام. تکمیل ظرفیت دکتری یک ضرورته و فقدانش کاملا مسخره و غیرمنطقی! من خودم علی رغم رتبه و تراز و مصاحبه خوب با اختلاف یک نمره در نهایت پذیرفته نشدم بغیر از اینکه صرف چند دقیقه مصاحبه اصلا نشوندهنده کشف فرد توانمند نیست و ممکنه بر حسب تصادف و ‌… جو مصاحبه برای فردی خیلی همراه باشن و برای افرادی بالعکس و چه بسا به هر دلیل ممکنه در آن زمان خاص بدلیل شرایط محیطی خانوادگی جسمی و….فرد نتونه خود واقعیش رو نشون بده در حالیکه چه بسا در زمان و شرایط دیگه همین مصاحبه کننده ها باور و اطمینان پیدا میکردن ب توانمندی و استعدادی فردی که نظرشون منفی بوده ضمن اینکه چه بسا ظرفیتهای خالی باشه و فردی با اختلاف یک الی دو نمره در نهایت پذیرفته نشده و بدلیل شرایط روحی انگیزه ای مالی و…هرگز نتونه برای دکتری آزمون مجدد بده یا فرصت صرف وقت مجدد برا مطالعه داشته باشه یا اصلا براش بسیار طاقت فرسا باشه! و حقیقتا یکسال هم زمان کمی نیست در حالیکه ظرفیتهای خالی بوده اما محروم بشه.
لطفا بخاطر برقراری عدالت و دفاع از یک ضرورت بدلیلی هم که خودتون اشاره کردین این موضوع رو مصرانه دنبال فرمایید چون واقعا فقدانش ظالمانه ست در حالیکه می‌تونه یک فرصت ناب باشه برا کسانیکه رتبه خوبی کسب کردن یا مستعد بودن اما بخاطر شرایط بد زمانی یا جسمانی و روحی نتونستن خودشونو اینطور ک باید اثبات کنن!

س
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۰:۳۷ ق٫ظ

سلام ادب احترام ارادت خدمت همه‌عزیزان وسروران گرامی این‌حقیر صدهزار بار ممنون میشوم متشکرمیشوم که آنشالله بزرگواری بفرمایند تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۲برگزار بشود انشالله خواهشمندم انشالله باتشکر فراوان

پارسا
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۰:۱۸ ق٫ظ

خیلی عالی میشه اگه اجازه بدن دوباره تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۲ انجام شه ماهم امیدمون بخدا هست

نسیم
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۰:۰۳ ق٫ظ

من هم مصاحبه قبول نشدم…. ولی اصلا مصاحبه کنندگان سطح علمی بالایی نداشتن چطور میتونن مارو تایید یا رد کنن واقعا خنده دار هست… هنوز نمی‌دونست که گرایش رشته من وجود داره در مقطع ارشد جای تاسف داره… بعد ما بعداز کلی تلاش و… با چندتا سوال ساده در مصاحبه رد بشیم..

Zahra
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۴ ب٫ظ

کاش تکمیل ظرفیت برگزار بشه من با رتبه ۱۲ از مصاحبه رد کردن در صورتی که ۲ دقیقه بیشتر مصاحبه من طول نکشید و حتی یه سوال کوچیک نپرسیدن ک علم منو بسنجن. معلومه ک پارتی بازی میشه.
کاش همش کنکور بود

نصیحت
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۳ ب٫ظ

سلام من خودم چند سال مردود شدم ولی امسال روزانه قبول شدم ولی از یک چیز این وقفه راضیم اونم وقتی فهمیدم دکتری دیکه جایگاه سابق رو نداره تمام زندگیم گذاشتم که کار مهمتره شکر خدا صلاحم ب این بود کارم رو پیگیری کنم بعد درس و واقعا خداوند برام اینجور مقدر کرده بود وکرنه با مدرک دکتری عاطل باطل مثل خیلی از دوستانم بودم وای وحشتناکه شرایط انقد هم غمتون و زندکیتون به دکتری گره نزنید بخصوص /اقایون!! خداوکیلی از اساتید یا همون دانشجوهای دکتری دانشکاههای که قبولتون نکردند بپرسید چه خبره!!همکاری دارم سه سال پیش فارغ التحصیل دکتری فردوسی فرصت امریکا الان به بدبختی تونست قراردادی بیاد سرکار بی ربط با رشتش !!!
شماهایییی که سنتون ۳۸ ۳۹ ایناست اصلا رویای هیات علمی از سرتون بیرون کنید یک سرابههههه سن شما ۴۵ ردکنه فارغ التحصیلی دیگه پروندتون بستست برای همیشه !!البته اگر جذبی باشه هنوز فراحوان ۹۹ رو هوان!!

غزاله
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۹ ب٫ظ

با سلام
به عقیده من وظیفه وزارت علوم و دانشگاههاست که میدان را برای مشتاقان ادامه تحصیلات تکمیلی باز بگذارند، هیچ دلیل منطقی وجود نداره که جلوی علاقه و اشتیاق افرادی رو که هم زمان و هم شرایط تحصیلات تخصصی را دارند را بگیرند . مخصوصا در کشور ما که در این چند سال اخیر ، حسابی مدرک گرایی به اوج رسیده ، در همینجا درخواست میکنم تکمیل ظرفیت را باز کنند و راهیان علم و دانش را در آغوش علم و فرهنگ بگیرند.
با تشکر

رضا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴ ب٫ظ

تو مصاحبه دانشگاه ازاد من گروه ۱۰ تا ۱۲ بودم ساعت ۱۱٫۳۵ صدام کردن که محل تحصیل ت کجا بود عنوان پایان نامه ت چیه کجا مشغول به کاری و چرا این گرایش رو انتخاب کردی بعد هم گفتن موفق باشید من مجاز نشدم
بعد یکی از دوستای من تراز ازمون کتبی ش پایین تر مجاز شده همونجا هم به ناظر گفتم که اگر اساتید میخوان برن برای نماز و ناهار چرا مارو فرستادید داخل

تهران مرکز
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۷ ب٫ظ

سلام ترم اول دانشگاه رو هزینه اش رو باید کلا پرداخت کنیم برای انتخاب واحد؟(دانشگاه آزاد)

سعید
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۵:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  تهران مرکز

بله

H
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۸:۳۵ ب٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/218490
لینک حمایت از تکمیل ظرفیت دکتری☝️، البته من و چندتا دیگه اقدام کردیم روی ۲۹۵ تا مونده و اصلا ا%افه نمیکنه عددو، احتمالا مشکلی تو سیستم هست، اگر کسی میتونه پیگیری کنه.
کاش میشد واسه استعداد درخشان که فقط تو شرایطش نوشتن دانشجوهای ارشد دولتی میتونن ثبت نام کنن هم شکایت کرد دیوان، من گناه نکردم که ارسدمو آزاد خگدندم در حالیکه الان رزومه ی خوب دارم، حتی فرصت رقابت نمیدن.
۳ ساله عمرم گشت کنکور دکتری داره میگذره

علی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۸:۳۴ ب٫ظ

هزینه شهریه ها بالا شده. فقط روزانه بخونید. ترمی ۲۵ ملیون شبانه

احمدپور
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۵۹ ب٫ظ

انجام مصاحبه در مقطع دکتری باعث می شود که سلیقه افراد مصاحبه کننده و آشنایی قبلی اساتید با مصاحبه شونده در نمره ای که به داوطلب داده می شود تاثیر زیادی داشته باشه و این بی عدالتی ، جفا در حق سایرین هست.

دکتر بعد از این
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۵۷ ب٫ظ

من خودم یه خانمی رو میشناسم رتبه زیر ۲۰، ایشون تمام دانشگاهای موجود توی رشته ما رو رفته توی هر شهرستانی، حالا تهران قبول شده، یعنی در هر دانشگاهی توی شهرستان یه رتبه اشغال شده که خالی میمونه!!!! بعد ما که حدنصاب آوردیم و رتبه بندی شدیم باید ۱سال دیگه پدرمون در بیاد در حالیکه با به تصمیم درست میشه راهی دانشگاه شد!!!! ولی فریاد ما بجایی نرسید، زررررررررررشک پلو

ویکتاریون
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۵ ب٫ظ

نه اونجوری که نیست. مثل کنکورهای مقاطع قبلیه. وقتی کسی توی یه انتخاب قبول میشه، سنجش توی انتخاب های بعدیش نفرات بعدی رو قبول می کنه. در دو صورت خالی می مونه: دانشگاه های بعدی به کس دیگه حدنصاب نداده باشن، که در اون صورت یعنی با علم به اینکه ظرفیتشون خالی می مونه شما رو نخواستن.
دوم اینکه قبول بشه و ثبت نام نکنه. مثلا ایشون اگر قبولی تهرانش رو ثبت نام نکنه جاش فقط توی همون تهران خالی می مونه.
اگر توی شهرستان حدنصاب آوردین و قبول نشدین به خاطر اون کسی که تهران قبول شده نیست. نفرات دیگه ای هم بودن که نمره شون بیشتر از شما شده و همون دانشگاه شهرستان قبول شدن.

یاسر
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۳۱ ب٫ظ

باتوجه به اینکه مصاحبه ۵دقیقه ای نتیجه تلاش دانشجویان را مشخص نمی‌نماید ونظر اساتید مصاحبه گر را هم جلب نمیکند حداقل تکمیل ظرفیت فرصت مناسبی برای درخشش استعدادهای دانشجویان دکتری می‌باشد.

اکبر
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۶:۲۷ ب٫ظ

منم با اختلاف دو نمره. این سال چندم هم هست که مصاحبه میرم. تاسف اونجاست که تصمیم گیرنده ها و روسا حتی این نظرها و بدبختی های ما رو نه میبینن و نه میخونن و نه میخان که بدونن. آب در هاون کوبیدنه

Majid
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۶:۲۱ ب٫ظ

سلام. دوستانی که تهران هستید میتونید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید یا اینکه این خبر رو به مجلس برسونید، فک کنم آقای نادری تو مجلس میتونن پیگیر این امر باشن. دوستان تهرانی لطفا همت کنید ما هم حمایتتون میکنیم.

شبستری
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۶:۰۹ ب٫ظ

با سلام رتبه تک رقمی باشی و بری دانشگاه تهران فقط معیار پذیرششون پول دادن باشه برای دوره روزانه، دانشگاه مدرس بری معیارشون فقط انتخاب دانشگاه برای دانشجویان باید اول باشه وگرنه کنسله. دانشگاه بهشتی هم کلا پنج نفر رفتن مصاحبه و ۴ نفر معلوم نیست از کجا انتخاب کردند… اینها درد کسیه که با ۲۵ سال سن و حین سربازی برای دکتری خونده و میگن دنبال حقت باش… کدوم قانونی وجود داره که رسیدگی کنه.

حسین
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  شبستری

دقیقا همینطوره، من پارسال با رتبه ۱۰ تو مصاحبه تهران و تربیت مدرس ردم کردن

تهران مرکز
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  حسین

مثل امسال من دیگه میرم آزاد

ابوالفضل
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۶:۰۷ ب٫ظ

بنظر من برگزاری تکمیل ظرفیت می تواند یکسال انتظار بی مورد رو برای داوطلبان با شرایط نزدیک قبولی را از بین بردارد

علیرضا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۴۷ ب٫ظ

تکمیل ظرفیت در صورتی خوبه که آنهایی که حقشان ضایع شده به حقشان برسند به طور مثال من با رتبه ۱۵ در هیچ یک از دانشگاه های تهران پذیرفته نشدم. نحوه مصاحبه هم بسیار متفاوت هست مثلا در دانشگاه شریف من خودم را که معرفی کردم گفتند به سلامت اصلا وارد مسائل علمی نشدند حاصل سه سال مطالعه و تلاش را از بین بردند.

فریماه
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۲۷ ب٫ظ

توروخدانکمیل ظرفیت روبرگزارکنید۱سال خیلیه بازبخوایم ازاول بخونیم

سما
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۴:۵۸ ب٫ظ

خدا کنه تکمیل ظرفیت برای دوره ی دکتری بزارن.این همه جای خالی دارن.نزدیک به ۳۰۰۰ جای خالی دارن توی دکتری.من با فاصله ی کمی رد شدم.لااقل تکمیل ظرفیت میتونه یه موهبت باشه برای ما.

ناصر
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۴:۴۲ ب٫ظ

سلام، من ایثارگر هستم و در زمان جنگ مدت ۲۵ ماه منطقه بودم، ولی به دلیل آماده نبودن کارت ایثارگری موقع آزمون سهمیه آزاد شرکت کردم ودر رشته مهندسی مکانیک ساخت و تولید تراز علمی حدود ۴۳۰۰ را آوردم ولی متاسفانه در مصاحبه رد شدم و کارنامه نهایی دانشگاه آزاد بنده را هم بدون ثبت نتیجه نمره مصاحبه مردود اعلام کرده در صورتیکه تراز علمی لازم برای دانشگاه آزاد در این رشته را خود دانشگاه ۹۰۰ اعلام کرده می خواستم بدانم چنانکه سهمیه پذیرش خالی باشد بعد آزمون می توانم در مصاحبه از سهمیه خود استفاده کنم و همچنین مگر دانشگاه آزاد جهت آزمون و برگزاری مصاحبه از ما هزینه دریافت نکرده و همچنین افرادی که به مصاحبه دعوت می شوند مگر جهت حضور در مصاحبه وقت و هزینه نمی گذارند، چرا برای بنده کارنامه نهایی بدن نتیجه صادر کردند و نتیجه مصاحبه را در کارنامه برای بنده را ثبت نکردند.
با تشکر

گمنام
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۴:۲۲ ب٫ظ

کاش تکمیل ظرفیت برای دکتری ۱۴۰۲ اعمال بشه منی که فقط انتخاب رشته یک دانشگاه انتخاب کردم و بدلایل سلیقه ای حذفم کردن بتونم دانشگاههای دیگه شانسم امتحان کنم.تو رو خدا اگه میشه تکمیل ظرفیت اجرا کنید.ممنونیم

فرحان حیاوی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۴:۰۱ ب٫ظ

کاملا صحیح و امسال بطور ظالمانه ایی رتبه ها و طراحیهای بالا فقط بخاطر سلیقه مصاحبه کنندگان رد شدند. تکمیل ظرفیت و شانس مجدد واقعا مورد نیاز است

علیرضا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۳:۴۶ ب٫ظ

متاسفانه مصاحبه ها یک پوشش ظاهری برای گرفتن افراد مورد نظر اساتید می باشد( دانشجویان خودشان یا دانشجویان با نفوذ خاص) و اینکه اعلام می کنند ۵۰ درصد علمی (آزمون سنجش) و ۵۰ درصد مصاحبه در عمل آنچه ملاک قرار نمی گیرد آزمون سازمان سنجش است( به خصوص دانشگاه های تهران)

محسن ۵۴
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۳:۴۲ ب٫ظ

به‌نظر من‌تکمیل‌ظرفیت‌خیلی خوب هستس ،‌بنده در دورا های قبل با‌آزمون و در مرحله اول وارد مقطع کارشناسی و کارشناسی ارسد شدم‌، اما در مراحل تکمیل ظرفیت چند دانشجو عزیز از طریق تکمیل طرفیت‌وارد دانشگاه و همکلاس سدیم‌، اما در ادامه تحصیل اکثر جزو دانشجویان برتر شدن‌و با بهترین پایان نامه و معدل فارِغ التحصیل شدن‌ و الان هم در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستن ؛ حالا شما فکر کنید که تکمیل ظرفیت نبود و این عزیزان‌وارد دانشگاه نمی شدن‌، سرنوشت تحصیلی و زندگی شان‌چگونه می شد . در نهایت‌به نظر بنده تکمیل‌ظرفیت باتوجه خالی برخی صندلی دانشگاه و کمک به باسوادی امری ضروری هستش . ممنون میشم مسئولین امر توجه کافی و تجدید نظر نمایند

با تشکر فراوان

Sh
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۳:۳۲ ب٫ظ

انشالله که تکمیل ظرفیت تصویب بشه .من با رتبه خوب و اختلاف دو نمره در مصاحبه نتونستم نمره قبولی رو بیارم و این نکته هم در نظر گرفته بشه که تعداد زیادی از داوطلبین ۴۰ سال به بالا هستن و نگرانی بالا رفتن سن هم به تمام دغدغه ها اضافه میشه .دانشجویی که در مقطع ارشد معدل ۱۹ و نمره پایان نامه اون کامل هست به نظرتون حق قبولی در دوره دکتری رو نداره .

شیرازی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۲:۴۶ ب٫ظ

من که با تکمل ظرفیت کلا مخالفم
دلیل: وقتی از همه مصاحبه گرفتن و بعضیا رو قبول کردن و بعضی حد نصاب علمی رو نیاوردن، دلیل نمیشه که دوباره مصاحبه بگیرن و تکمیل ظرفیت بزارن و به هر قیمتی شده صندلی های دانشگاه رو پر کنن.
مگه یک نفر که دو سه ماه پیش تو مصاحبه رد شده بعد از دو سه ماه چه پیشرفت علمی جدیدی داشته که حالا بخواد قبول بشه.
منطقی باشید لطفا، شوخی که نیست مقطع دکتری خیلی حساسه

ویکتاریون
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  شیرازی

داوطلبا به دو دسته ی دارا/فاقد حد نصاب تقسیم نمیشن. به سه دسته ی دارای حدنصاب/ قبول، دارای حدنصاب/مردود و فاقد حدنصاب تقسیم میشن که اون دسته ی دوم از نظر مصاحبه کنندگان شایسته بوده، صرفا نسبت به داوطلبان دیگه، و نه صندلی خالی، در اولویت نبوده.
ضمن اینکه حدنصاب مصاحبه واقعا کسب کردنی نیست و دادنیه. نه اونی که بالای ۴۵ گرفته اون نمره رو خودش به دست آورده و نه کسی که زیر ده گرفته یا براش غیبت رد شده اون قدرها مقصره. کافیه توی فرصت بعدی با همون رزومه یه دانشگاه دیگه شرکت کنه، یا حتی همون دانشگاه رو اولویت اول بزنه، یا حتی یه مدیر گروه یا رییس دانشکده عوض شده باشن توی این بازه تا ببینین نمره ها چه قدر تغییر می کنه. اتفاقا اگر بخوایم منطقی باشیم اصلا حساس نیست و کاملا شوخیه.

داوطلب
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۳:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  شیرازی

شما خیلی جدی گرفتین در حالیکه گزینش ها خیلیم جدی نیست! ای کاش واقعا بهترینها پذیرفته میشد. در ضمن افرادی هستن که در یک روز چند مصاحبه رفتن یا طی چند روز چند مصاحبه و چند گرایش قاعدتاً بسیار محتمله شخصی در گرایشی بتونه بدرخشه اما بخاطر ذیق وقت و شرکت در مصاحبه چند گرایش پشت سر هم و در نتیجه عدم فرصت مطالعه کافی و غلبه استرس ناشی از همین نگرانی‌ها، نتونه امادگی لازم رو در اون روز مشخص داشته باشه در حالیکه همین آدم بتونه در یه روز دیگه بدرخشه!
پس فکر نکنید که لزوما برترین کشف شدن و از پل عبور میکنن!!!

مهسا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱:۵۵ ب٫ظ

بجز این چهار جایی که قبول شدم برای وزارت بهداشت هم ثبت نام کردم ودر صورت قبولی قطعا وزارت بهداشت رو میرم و از دانشگاه تهران انصراف میدم. یعنی چهار ظرفیت خالی میمونه!

مهسا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱:۴۹ ب٫ظ

من خودم امسال چهار جا قبول شدم و فقط یکی رو ثبت نام کردم.
۱- از طریق آزمون دانشگاه تهران قبول شدم.
۲- از طریق بدون آزمو (استعداد درخشان) دانشگاه تربیت مدرس قبول شدم.
۳- همزمان از طریق آزمون، دانشگاه آزاد تهران مرکز قبول شدم.
۴- از طریق بدون آزمون دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات قبول شدم.

و در نهایت فقط دانشگاه تهران رو ثبت نام کردم. حالا تکلیف اون سه ظرفیت خالی چی میشه؟

art
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱:۱۳ ب٫ظ

شما که تعداد افراد خواسته شده و نام دانشگاه رو نگفتین و بصورت متمرکز مصاحبه کردید چرا ما وقت مون رو گذاشتیم این همه راه رو اومدیم تهران و هزینه هم برامون در برداشت
ایا هدف دریافت مبلغ بوده؟؟
واقعا بی انصافیه که تکمیل ظرفیت نداشته باشه خصوصا دانشگاه ازادش

الهه
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۱۹ ب٫ظ

سلام
توی دفترچه یه کد رشته ای رو زده ۳ نفر ظرفیت داره، ولی وقتی کارنامه سبز اومد دیدم ۲ نفر رو گرفته و من رو زده نفر ۳، و رد شدم در اون کد رشته.
خب وقتی دفترچه زده ۳ نفر، ولی ۲ نفر رو گرفتن، اون نفر سوم پس چی شده

ویکتاریون
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

خیلی ظرفیتا خالی می مونه، ولی شما چون سوم شدین و قبول نشدین یعنی جایگاه سوم با سهمیه پر شده.

شیرازی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۲:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

ممکنه هم اصلا نفر سوم رو قبول نکنن. یعنی سه نفر ظرفیت داشتن ولی فقط دو نفر حدنصاب علمی رو اوردن. برای من که اینجوری شد. سه نفر ظرفیت داشتن فقط یک نفر قبول شد و دو نفر خالی موند.

ویکتاریون
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  شیرازی

اگر حدنصاب نگرفته بود رتبه براش ثبت نمی شد قاعدتا.

داوطلب
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

دقیقا برای منم همینطور بود
رفتم سازمان، گفتن که اون نفر سوم سهمیس تو لیست شما نمیاد

پارسا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۹ ب٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/218490

سلام دوستان برای پیگیری برگزاری تکمیل ظرفیت به این آدرس مراجعه کید و تعداد حمایت هارو به ۱۰۰۰ برسونید شاید

داوطلب
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  پارسا

آقا ما رای دادیم ۲۹۵ تا مونده و هست، تکون نخورده

یاسر
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۸ ق٫ظ

به نظر من یک دانشجو یک سال زحمت کشیده و نتوانسته تو مصاحبه نمره کامل را بگیری و الان ظرفیت که خالی میشه سازمان سنجش تکمیل ظرفیت را برا دکترا مجدد به روال پذیرش قرار بدهد

سارا

مهسا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  یاسر

سار؟

جواد
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

تکمیل ظرفیت شده بهونه ای برای اینکه یدور دیگه از داوطلب ها پول بگیرن.
اکثر دوستان نوشتن با تکمیل ظرفیت میتونسن برن جای کسی که ثبت نام نکرده ثبت نام کنن. اتفاقاً وجود چیزی مثل تکمیل ظرفیت باعث میشه خیلی ها نرن قبولیشون رو و منتظر بمونن.
برای من قابل درکه که دوست داشتید بجای سال بعد همون سال و با ۶ ماه دیرکرد درستون رو شروع کنید، اما باور کنید این گزینش دلبخواه اساتید توی مصاحبه، دلیلی نداره توی تکمیل ظرفیت وجود نداشته باشه و همه شرایط همونه.
بنظر من راهش اینه که تأثیر مصاحبه رو کمتر کنن و همچنین داوطلبی که قبول میشه اما ثبت نام نمیکنه رو باهاش برخورد کنن، ملت چ گناهی کردن؟ یکی که روزانه قبول میشد شبانه قبول شد، یکی که شبانه قبول میشد اصلا قبول نشد.

فاطمه فردوسی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

یلام وعرض ادب.بزرگواران جسارتا من حتی به کافی نت مراجعه کردم دوروزپیش ولی سایتی تحت این عنوان اصلا جایی برای ثبت نام نداشت چه برسدبرای استعدادهای درخشان شما بفرماییدتکلیف من وامثال من چیست؟؟!!باتشکر

سارا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

با سلام منم با اختلاف یکی دو نمره از دکتری امسال باز موندم. سنم در حال بالا رفتنه نمیدونم سال بعد چی میشه.ای کاش امسال میزاشتن میتونستم برم.
منم به این اوضاع خیلی معترضم.منم شکایت دارم.

علیرضا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۶ ق٫ظ

سلام
من رفتم دانشگاهی ۴ نفر می خواستند من ۵ م شدم. خانمی اومده بود می گفت پارسال قبولم نکردند گفتم سال بعد قبولت می کنیم، فلان مصاحبه کننده اقوام مون هست، هیچی هم بلد نبود. خواستم بگم مصاحبه خیلی خیلی الکیه و آشنا بازی. ولی کاش تکمیل ظرفیت رو برای همون دانشگاه هایی که رفتیم مصاحبه بزارن حقی ضایع نشه، دوستان عزیز تهرانی برید مجلس یا دیوان عدالت اداری خدا خیرتون بده

راستین
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۰ ق٫ظ

من برای مصاحبه ۵۰ تا اولویت داشتم. از شریف بگیر تا محقق از مدرس بگیر تا لرستان از دانشگاه تهران بگیر تا کاشان . فردوسی مشهد و تبریز و اصفهان و شیراز و خوارزمی وعلم و صنعت و … . فقط و فقط رفتم گیلان. نه روزانه قبول شدم نه نوبت دوم نه پردیس! چرا ؟ ؟ چون گرایش ارشدم شیمی فیزیک بود اما شیمی تجزیه شرکت کرده بودم. خوب لامصب اگه قراره غیر گرایش قبول نشه چرا برای ثبت نام غیر گرایش مجاز هست؟؟ الان من چکار کنم؟

م.ح
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  راستین

دقیقا من هم مشکل شمارو داشتم چون مقالات و…را برای من لحاظ نکردند به دلیل عدم تطابق ارشد و دکترا.ازاد گیلان قبول شدید؟

H
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۸:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  راستین

واقعا منم همینطور،
منم با کلی آمادگی رفتم مصاحبه، یه رشته ی میان رشته ای که در بر گیرنده ی رشته ی ارشد من و یه رشته ی دیگر بود و از بین مصاحبه شوندگان و رزومه و دروسی که پاس کرده بودند من بیشتر می‌فهمیدم این مباحث چیه، منو رد کردند، و ۹ نفر مصاحبه کننده، فقط مدیر گروه مالی دانشگاه تهران از همون اول شروع کرد ترور شخصیت و اصلا سوالای مصاحبه ارو نپرسید و انگلیسی از معرفی خود و اینام نپرسید از جای دیگه بود، شنیده بودم که قبلا خودشون با دانشجو ها میبندن، ولی اون مدیر گروهه اصلا ربطی بهش نداشت رشته ی من، و آنقدر با تنفر نگاه می‌کرد و دریغ از ذره ای احترام به داوطلب، انگار با من خصومت شخشی داشته باشه یا بگه تو بچه اینجا چیکار میکنی .

هادی علیزاده
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۰ ق٫ظ

متاسفانه اساتید یه قانونی به نفع خودشون در آوردن که باعث اجحاف بین دانشجویان زرنگ میشود.و خدا ازشون نگذره اونایی که زحمت میکشن درس میخونن رتبه خوب میارن در مصاحبه ۵ دقیقه دوتا استاد بیسواد مردود میشن.

فاتح
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۸ ق٫ظ

با عرض سلام به نظر من تکمیل ظرفیت باید همیشه وجود داشته باشه ..در کل شرایط تحصیل برای دکتری برای هر متقاضی فراهم گردد این سخت گیری های مصاحبه واقعا منطقی نیست حتی الامکان ورودی دتری رو راحت کنن اما تحصیل و دانش آموختگی رو سخت بگیرن این انصاف نیست که براحتی در مصاحبه دانشجو رو رد کنن

زهرا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

واقعا همچنین تصمیمی اجحاف در حق ماست و با ۵ دقیقه مصاحبه و اعلام مردودی یکسال دیگر باید منتظر بمونیم

Majid
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۷:۴۹ ق٫ظ

سلام. دوستانی که تهران هستید میتونید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید یا اینکه این خبر رو به مجلس برسونید، اونا حتما پیگیری میکنن.

هادی پیری
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  Majid

زمان خیلی کم برای شکایت بعد انلاین شده شکایت در دیوان عدالت اداری ولی من تهران هستم بفرمایید من شکایت کنم

پارسا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  هادی پیری

سلام دوست عزیز لطفا اعلام بفرمایید که ما هم شمارو حمایت کنیم

داوطلب
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۹:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  هادی پیری

سلام
به نظر من از خالی ماندن ظرفیت ها باید شکایت کنیم. اساتید محترم کارمند دولت هستند. حقوق میگیرن دانشجو پرورش دهند، من با رتبه تک رقمی پذیرفته نشدم. یکی از بیسوادها به من میگه من به تیپ طرف نگه میکنم که بهش خانم دکتر یا آقای دکتر میاد یا نه!!!!
و الان ۳ سال هست ظرفیت هام رو خالی می ذارم.
به هر حال باید ظرفیت ها باید پر بشه. حتی دانشجویی ضعیف باشه استاد باید زحمت بکشه. ماشالله اساتید دانشجویی میخوان با مقاله آماده برای ارتقا خود میخوان.
من هم قصد دارم به دیوان شکایت کنم. منتظر نتیجه اعتراضی به سنجش هستم.

علی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۲:۴۱ ق٫ظ

خودتان گفتید دلیل محکمی برای عدم اعمال تکمیل ظرفیت دکتری اعلام نشد پارسال من با یک رتبه اختلاف قبول نشدم امسال فهمیدم همان دانشگاه یک نفر قبولی اصلا ثبت نام نکرده بود.من عطای دکتری را به لقایش بخشیدم اما مسببین این وضع را به خداوند واگذار می کنم. روزی من هم در آواره گی وطن است.

زهرا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  علی

سلام
من کاشان قبول شدم و مرحله اول ثبت نام و در اموزشیار انجام دادم درصورت اعلام تکمیل ظرفیت میتونم ثبت نام کنم؟

امیر حسین
شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  علی

احسنت همین شکل اتفاقی پارسال و امسال برای منم افتاده آدم از همه چیز دلسرد و زده می‌کنند