حمایت مالی از پایاننامههای دکتری دانشگاه تهران ۱۴۰۴
از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظهای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …
دانشگاه تهران از رسالههای دکتری مرتبط با ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا ۱۵ میلیون تومان حمایت میکند.
به گزارش پی اچ دی تست، دانشگاه تهران شیوهنامه حمایتی برای پایاننامههای ارشد و رسالههای دکتری منتشر کرد.
حمایت مالی از رسالههای دکتری و پایاننامههای ارشد دانشگاه تهران ۱۴۰۴
هدف از این شیوهنامه حمایت مالی و تشویق دانشجویان به انجام پژوهشهایی مرتبط با ارائه خدمات رفاهی از جمله تغذیه، اسکان، بهداشت و درمان، مشاوره، ایاب و ذهاب، تخلفات دانشجویی، وام دانشجویی، تسهیلات فرهنگی، هنری و ورزشی است.
از جمله اهداف این شیوهنامه؛ حمایت مالی برای ایجاد انگیزه در بین دانشجویان و اساتید در قالب پایاننامه و رساله برای بررسی مسائل و مشکلات و ارائه پیشنهاد، مطالعه تجربیات جهانی برای الگوبرداری و بومیسازی و هدفمندسازی خدمات رفاهی ارائه شده در دانشگاه و تولید محتوای علمی مناسب و کافی برای افزایش آگاهی عمومی دانشجویان، مدیران، کارکنان، خانوادهها و سیاستگذاران برای برنامهریزی صحیح است.
دانشجویان متقاضی میتوانند با مراجعه به وبسایت معاونت دانشجویی، بخش «حمایت از پایاننامه و رساله» ضمن مطالعه شیوه نامه مربوطه، فرم درخواست حمایت را تا ۳۰ آذرماه تکمیل و ثبت کنند.
مزایای مالی ویژه رساله دکتری دانشگاه تهران ۱۴۰۴
میزان حمایت مالی از این رسالهها و پایاننامهها بر اساس امتیاز کسبشده توسط دانشجو تعیین میشود.
بر اساس این شیوهنامه؛ مطابق با جدول امتیازات و متناسب با امتیازات کسبشده؛ پایاننامههای کارشناسی ارشد تا سقف ۶۰ میلیون ریال و از رسالههای دکتری حداکثر تا ۱۵۰ میلیون ریال مورد حمایت قرار میگیرند.
در صورتی که مقاله فارسی توسط دانشجو منتشر شود، ۲۰ میلیون ریال و در صورت چاپ مقاله انگلیسی ۴۰ میلیون ریال دیگر به دانشجو پرداخت خواهد شد. همچنین در صورتی که از نتایج پژوهشهای انجامشده در رساله یا پایاننامه، کتاب توسط دانشجو منتشر شود، ۴۰ میلیون ریال حمایت انجام خواهد شد.
این حمایتها در چند مرحله انجام میشود و پرداخت پایانی منوط به دفاع از پایاننامه یا رساله و تحویل فایل مربوطه است.

عناوین پژوهشی مورد حمایت دانشگاه تهران از رساله های دکتری ۱۴۰۴
معاونت دانشجویی دانشگاه تهران فهرستی شامل ۲۹ عنوان پژوهشی مورد نظر خود در این زمینه اعلام کرده است. برخی از این اولویتها به شرح زیر است:
– مطالعه تطبیقی تغذیه دانشجویی در دانشگاههای کشورهای عربستان، هند، پاکستان، ترکیه، مالزی، چین، آلمان، انگلستان و ایالات متحده آمریکا
– مطالعه تطبیقی چگونگی اسکان دانشجویان در دانشگاههای منتخب
– ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از کمیت و کیفیت تغذیه و طراحی الگوی مناسب ارائه خدمات تغذیه
– مطالعه تطبیقی تنوع، تعدد و میزان ارائه تسهیلات تحصیلی در دانشگاههای برخی کشورها
– مطالعه تطبیقی مدت زمان سنوات تحصیلی و سنوات رفاهی در دانشگاههای جهان
– سنجش و تحلیل سرانه فضا و امکانات خوابگاههای دانشگاه تهران و مقایسه آن با استانداردهای ملی و جهانی
شیوهنامه حمایت از پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری
دانشگاه ها همواره به عنوان محور تحول و پیشرفت در جوامع نقشی بی بدیل در توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا کرده اند. در این میان، دانشجویان به عنوان اصلی ترین سرمایه انسانی دانشگاهها، عامل کلیدی در تحقق اهداف بلند مدت توسعه کشور محسوب میشوند.
ایجاد محیطی پویا، حمایتگر و متناسب با نیازهای دانشجویان به ویژه در حوزههای رفاهی، روانی و سلامت ضرورتی است که می تواند زمینه ساز شکوفایی استعدادها و ارتقای کیفیت زندگی آنان باشد. لذا توجه روز افزون کمی و کیفی به بخش دانشجویی نظام آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل چاره اندیشی و یافتن راهکارهای جدید برای حل مشکلات آنها لازم و ضروری است.
بدین منظور سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران در نظر دارد با حمایت از پایان نامههای ارشد و رساله های دکتری که در راستای موضوعات مرتبط با ارائه خدمات رفاهی معاونت باشد، با ترغیب و تشویق دانشجویان جهت مطالعه تطبیقی و استفاده از تجربیات جهانی و الگوبرداری از آنها در چگونگی ارائه خدمات رفاهی (تغذیه، اسکان، بهداشت و درمان، مشاوره، ایاب و ذهاب، تخلفات دانشجویی، وام دانشجویی، تسهیلات فرهنگی، هنری و ورزشی) گام موثری بر کیفیت ارائه خدمات در دانشگاه ها بردارد
تعاریف
۱. معاونت: معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران که از این پس در این شیوهنامه «معاونت» نامیده میشود.
۲. کارگروه: کارگروه بررسی و انتخاب پروپوزال که از این پس در این شیوهنامه «کارگروه» نامیده میشود.
ماده ۱) اهداف
حمایت مالی جهت ایجاد انگیزه در بین دانشجویان و اساتید در قالب پایان نامه/رساله جهت بررسی مسائل و مشکلات حوزه های معاونت و ارائه پیشنهادات.
مطالعه تجربیات جهانی جهت الگوبرداری و بومی سازی و هدفمندسازی خدمات رفاهی ارائه شده در دانشگاه تهران.
تولید محتوای علمی مناسب و کافی جهت افزایش آگاهی عمومی دانشجویان، مدیران، کارکنان، خانواده ها و سیاستگذاران جهت برنامه ریزی درست.
ماده ۲) شرایط حمایت از پایان نامه/رساله
انتخاب موضوع یا عنوان پایان نامه/رساله از موضوعات و عناوین اعلام شده توسط “معاونت”.
تکراری نبودن عنوان پایان نامه/رساله و انطباق داشتن با اولویتهای پژوهشی اعلام شده توسط “معاونت” (اولویتهای پژوهشی در جدول شماره سه آمده است).
مساله محور، کاربردی و معطوف به یکی از مشکلات حوزه های مرتبط با معاونت.
تایید پیشنهادیه (پروپوزال) توسط کارگروه انتخاب عناوین پایان نامه ها و رساله ها در معاونت و کسب بالاترین امتیاز طبق جدول امتیازدهی شماره یک.
پذیرش شرایط معاونت در موضوع حمایت از پایان نامه/رساله توسط دانشجو و استاد راهنما.
کسب نمره بالای ۱۸ و سطح کیفی بسیار خوب و عالی در دفاع از پایان نامه/رساله.
تحویل فایل الکترونیکی و هارد کپی پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله ی دکتری پس از دفاع.
در تمامی مراحل انجام پایان نامه/رساله یک نفر ناظر از سوی معاونت عهده دار نظارت بر روند کار و محتوا خواهد بود.
ماده ۳) مراحل و فرآیند حمایت
۱. ارسال درخواست حمایت از پایان نامه/رساله (فرم پژوهانه) به همراه پروپوزال تائید شده توسط استاد راهنما و ارسال مستندات مورد نظر از طریق سایت معاونت (student.ut.ac.ir) با مراجعه به فرم درخواست حمایت از پایان نامه/رساله.
۲. بررسی عناوین و درخواستهای واصله در کارگروه و تصویب عنوان و پیشنهادیه (پروپوزال) و کسب امتیازات لازم.
۳. ارائه تاییدیه رسمی از معاونت علمی، آموزشی، پژوهشی دانشکده/مستقل/دانشکدگان مبنی بر تصویب پیشنهادیه (پروپوزال).
۴. عقد قرارداد همکاری میان دانشجو و “معاونت”.
۵. انجام کار و ارائه گزارش مطابق شرایط شرح خدمات مندرج در قرارداد.
۶. ارسال و ارائه گزارش نهایی و انجام تسویه حساب با معاونت در صورت تایید پایان نامه/رساله توسط ناظر.
تبصره ۱: اعضای کارگروه متشکل از معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران، نماینده معاونت پژوهشی دانشگاه و یکی از مدیران کل حوزه معاونت مرتبط با حوزه کاری موضوع ارائه شده می باشند.
جدول ۱: امتیازدهی
| ردیف | عنوان | شرح امتیاز |
| ۱ | دارای معدل کل بالای ۱۶ برای مقطع کارشناسی ارشد و بالای ۱۷ برای دکتری تخصصی | به ازای هر ۰/۱ نمره بالاتر از معدل ذکر شده، یک امتیاز |
| ۲ | برگزیده جشنواره های معتبر علمی داخلی و بین المللی | ۱۰ امتیاز برای هر عنوان در جشنواره بین المللی، ۵ امتیاز برای هر عنوان در جشنواره داخلی |
| ۳ | دارای مقاله در نشریات معتبر داخلی و بین المللی (پذیرفته شده) | نویسنده یا مسئول ۷ امتیاز برای هر مقاله ISI، نویسنده یا مسئول ۵ امتیاز برای هر مقاله علمی پژوهشی، نویسنده یا مسئول ۳ امتیاز برای هر مقاله علمی ترویجی، نویسنده یا مسئول ۲ امتیاز برای هر مقاله کنفرانس |
| ۴ | دارای اختراع ثبت شده در نهادهای معتبر داخلی یا مؤسسات معتبر بین المللی | هر اختراع بین المللی ۱۰ امتیاز، هر اختراع داخلی ۵ امتیاز |
| ۵ | تألیف و یا ترجمه کتاب در حیطه تخصصی | تألیف هر عنوان ۱۰ امتیاز، ترجمه هر عنوان ۵ امتیاز |
تبصره ۲: دانشجویان نمونه دانشگاهی و نمونه کشوری در اولویت انتخاب می باشند.
تبصره ۳: در صورت چند نفره بودن نویسندگان، امتیازدهی بر اساس آیین نامه ارتقاء خواهد بود
ماده ۴) معیارهای ارزیابی و امتیازدهی
۱. انجام پژوهش بر اساس پیشنهادیه (پروپوزال) مصوب.
۲. پایبندی به روش علمی تحقیق و رعایت اخلاق حرفه ای پژوهش.
۳. اعمال اصلاحات اعلامی ناظر معاونت در هر مرحله از انجام پایان نامه.
۴. رعایت کامل اصل محرمانگی و حفظ و حراست از اطلاعات، آمار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده ای که به واسطه انجام این پژوهش در اختیار دانشجو قرار می گیرد.
۵. رعایت کامل حقوق مادی و معنوی معاونت در تولید گزارش نهایی و سایر آثاری که مبتنی بر این پایان نامه/رساله تولید میگردد.
۶. ارائه به موقع و مکتوب گزارش کامل هر مرحله به همراه فایل متن آن.
۷. ارائه به موقع و مکتوب نسخه نهایی گزارش پایان نامه/رساله در دو نسخه صحافی شده مطابق با قالب مصوب معاونت به همراه فایل متن آن در پایان قرارداد.
۸. ارائه نتایج حاصل از پایان نامه/رساله در قالب نشست علمی یا کارگاه آموزشی که توسط حوزه های معاونت برگزار می گردد.
۹. پاسخگویی به مراجع ذیصلاح در صورت بروز حوادث مرتبط با اجرای پایان نامه/رساله و یا هر گونه ادعای مرتبط با محتوای پایان نامه/رساله که ناشی از عدم رعایت قوانین، مقررات، حقوق مادی و معنوی اشخاص ثالث یا اخلاق حرفه ای پژوهش.
۱۰. درج برخورداری از حمایت معاونت در صفحه تقدیر پایان نامه/رساله و در مقاله در صورت چاپ.
۱۱. ارائه نامه رسمی از دانشکده مبنی بر تایید دفاع دانشجو از پایان نامه یا رساله با ذکر مشخصات دانشجو، عنوان پایان نامه/رساله، تاریخ و نمره دفاع.
۱۲. اعلام زمان دفاع از پایان نامه/رساله به معاونت حداکثر ۱۰ روز قبل از دفاع.
ماده ۵) میزان حمایت از پایان نامه/رساله
۱. مطابق با جدول امتیازات و متناسب با امتیازات اخذ شده، حداکثر تا سقف مبلغ شصت میلیون ریال برای دانشجویان کارشناسی ارشد و صد و پنجاه میلیون ریال برای رساله های دکتری تعلق میگیرد.
تبصره ۴: در صورت چاپ مقاله فارسی توسط دانشجو، مبلغ بیست میلیون ریال علاوه بر بند یک و پس از تایید کارگروه به دانشجو پرداخت خواهد شد.
تبصره ۵: در صورت چاپ مقاله انگلیسی توسط دانشجو، مبلغ چهل میلیون ریال علاوه بر بند یک و پس از تایید کارگروه معاونت به دانشجو پرداخت خواهد شد.
تبصره ۶: در صورت چاپ کتاب توسط دانشجو، مبلغ چهل میلیون ریال علاوه بر بند یک و پس از تایید کارگروه معاونت به دانشجو پرداخت خواهد شد.
تبصره ۷: پس از تصویب پروپوزال در دانشکده مربوطه و تایید کارگروه معاونت، پرداخت طبق جدول شماره ۲ در قالب همیار دانشجویی انجام خواهد شد.
تبصره ۸: در صورت تأخیر در تحویل پایان نامه/رساله به ازای هر ماه تأخیر تا شش ماه ۵ درصد و بعد از آن به ازای هر ماه ۱۰ درصد از مبلغ حمایت کسر خواهد شد. در نهایت زمانبندی موضوع بر اساس ماده ۶ این شیوه نامه خواهد بود.
تبصره ۹: در صورت عدم رعایت تعهدات دانشجو و یا عدم ارائه گزارش پیشرفت کار به صورت ماهیانه، پرداختها متوقف خواهد شد.
نحوه پرداخت اعتبار حمایتی مطابق جدول ذیل می باشد:
جدول شماره ۲: نحوه پرداخت اعتبار حمایتی
| مقطع تحصیلی | مراحل پرداخت | زمان پرداخت | میزان پرداخت |
| کارشناسی ارشد | مرحله اول | پس از انعقاد قرارداد | ۲۵ درصد مبلغ حمایت |
| مرحله دوم | پس از تایید ۵۰ درصد پیشرفت کار | ۲۵ درصد مبلغ حمایت | |
| مرحله سوم | پس از دفاع از پایان نامه/رساله و اجرای تعهدات و صدور تاییدیه توسط ناظر | ۵۰ درصد مبلغ حمایت | |
| دکتری تخصصی | مرحله اول | پس از انعقاد قرارداد | ۲۵ درصد مبلغ حمایت |
| مرحله دوم | پس از تایید ۵۰ درصد پیشرفت کار | ۲۵ درصد مبلغ حمایت | |
| مرحله سوم | پس از دفاع از پایان نامه/رساله و اجرای تعهدات و صدور تاییدیه توسط ناظر | ۵۰ درصد مبلغ حمایت |
تبصره ۱۰: پرداخت پایانی منوط به دفاع از پایان نامه/رساله و تحویل فایل مربوطه و همچنین فایل ارائه می باشد.
حمایت از اساتید راهنما به منظور تقدیر از زحمات اساتید راهنما در جهت تشویق دانشجویان به موضوعات حوزه های مرتبط با ارتقای خدمات رفاهی دانشجویان در دانشگاه، بعد از اتمام پایان نامه/رساله، لوح تقدیر و گواهی اختتام طرح از سوی معاونت به اساتید راهنما اهدا خواهد شد.
ماده ۶) مدت زمان اجرا
۱. حداکثر مدت قرارداد حمایت برای دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یک سال و برای دانشجوی مقطع دکتری تخصصی دو سال میباشد.
۲. تمدید این مدت با درخواست دانشجو و تایید استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی ارشد شش ماه و برای دانشجویان دکتری یک سال پس از تایید ناظر و موافقت “معاونت”، بدون افزایش مبلغ تسهیلات قابل تمدید خواهد بود.
ماده ۷) نظارت
• به منظور بهبود هر چه بهتر پژوهش، یک ناظر علمی تحت نظر “معاونت” انتخاب میشود.
• دانشجو موظف است در هر مرحله از فصول پایان نامه، گزارشی از پیشرفت کار با تایید استاد راهنما را به ناظر معاونت ارائه نماید.
این شیوه نامه در ۷ ماده و ۱۰ تبصره به تصویب شورای مدیران معاونت رسید و از تاریخ ۱۴۰۴/۰۶/۲۴ لازم الاجرا می باشد.
جدول ۳: عناوین پژوهشی مدنظر معاونت
ردیف | عنوان |
|---|---|
۱ | مطالعه تطبیقی تغذیه دانشجویی در دانشگاههای کشورهای عربستان، هند، پاکستان، ترکیه، مالزی، چین، آلمان، انگلستان، ایالات متحده آمریکا از نظر کمیت، کیفیت، فرآیند تهیه، مواد اولیه، پخت و عرضه، چگونگی نظارت و تضمین سلامت و بهداشت مواد غذایی و قیمت گذاری و سهم دانشجو در بهای وعده های صبحانه، ناهار و شام |
۲ | مطالعه تطبیقی چگونگی اسکان دانشجویان در دانشگاه های منتخب |
۳ | ارزیابی میزان رضایت مندی دانشجویان از کمیت و کیفیت تغذیه و طراحی الگوی مناسب ارائه خدمات تغذیه |
۴ | مطالعه تطبیقی چگونگی تشکیل و فعالیت شوراهای صنفی دانشجویان در دانشگاههای برخی کشورها (از جمله کشورهای عربستان، هند، پاکستان، ترکیه، مالزی، چین، آلمان، انگلستان و ایالات متحده آمریکا) |
۵ | مطالعه تطبیقی تنوع، تعدد و میزان ارائه تسهیلات تحصیلی/وام دانشجویی در دانشگاههای برخی کشور (از جمله کشورهای عربستان، هند، پاکستان، ترکیه، مالزی، چین، آلمان، انگلستان و ایالات متحده آمریکا) |
۶ | مطالعه تطبیقی مدت زمان سنوات تحصیلی و سنوات رفاهی در دانشگاه های جهان |
۷ | بررسی آسیبهای اجتماعی و چالشهای روان شناختی دانشجویان و راهکارهای کنترل آن |
۸ | بررسی کمی و کیفی آسیبهای اجتماعی و چالشهای روان شناختی دانشجویان |
۹ | ارتقای بهداشت محیطی رستورانها، خوابگاهها و …. و روشهای کنترل جمعیت حشرات و سایر موجودات |
۱۰ | روشهای استانداد دفع بهداشتی و ایمن زباله های آزمایشگاهی، الکترونیکی و مواد خطرناک |
۱۱ | تحلیل و ارزیابی سبک زندگی خوابگاهی با هدف آماده سازی دانشجویان برای ورود به جامعه |
۱۲ | نقش زندگی خوابگاهی در تحکیم هویت ملی و دانشگاهی |
۱۳ | سنجش و تحلیل سرانه فضا و امکانات خوابگاههای دانشگاه تهران و مقایسه آن با استانداردهای ملی و جهانی |
۱۴ | ارائه استانداردها و الگوهای طراحی خوابگاههای دانشجویی نوین |
۱۵ | بررسی و ارزیابی الگوها و روشهای جدید سامانه های تأسیساتی خوابگاه ها |
۱۶ | نظر سنجی و سنجش امکانات و نیازهای خوابگاهی از منظر دانشجویان |
۱۷ | بررسی و ارزیابی تجهیزات خوابگاههای دانشجویی با وضعیت معماری و طراحی الگوی مناسب |
۱۸ | امکان سنجی توسعه فضای سبز کم نیاز و جایگزینی کم هزینه گیاهان مقاوم با گیاهان موجود با لحاظ پایداری و زیبایی |
۱۹ | پایش و ارزیابی منابع آب مصرفی در دانشکده ها، سلفها و خوابگاه های دانشجوی |
۲۰ | راهکارهای کاهش مصرف آب و استفاده مجدد از آب خاکستری در خوابگاه های دانشجویی |
۲۱ | راهکارهای کاهش مصرف حاملهای انرژی در خوابگاههای و ترویج الگوی بهینه مصرف منابع |
۲۲ | راهکارهای استفاده از فناوریهای نوین و خصوصا استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در خوابگاه ها و سایر رفاهیات دانشگاه تهران |
۲۳ | راهکارهای شناسایی استعدادها و خلاقیتهای شغلی دانشجویان خوابگاهی |
۲۴ | راهکارهای ارتقای مهارتهای عمومی و تخصصی دانشجویان |
۲۵ | راهکاری ارتقای مهارتهای دانشجویان برای گذار از دانشگاه به بازار کار، مداخله در اشتغال پذیری |
۲۶ | راهکارهای جلب مشارکت دانشجویان در امور اجرایی، فرهنگی و ورزشی خوابگاه ها |
۲۷ | شناسایی و ارائه راهکار برای ظرفیتهای پیشگیرانه از تخلفات دانشجویی |
۲۸ | شناسایی راهکارها و ارائه الگوهایی برای جذب کمکهای دولتی و غیر دولتی، نهادینه سازی جایگاه حامیان با هدف توسعه و ارتقای خدمات رفاهی دانشجویان (خوابگاه، تغذیه، سلامت جسم و روان) |
۲۹ | ترسیم زندگی خوابگاهی در قالب زبان هنر ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته سینما و کارگردانی |

























