مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی (راهنما + سؤالات مصاحبه)

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

برای موفقیت در مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی لازم است خود را برای عملکرد مناسب در مصاحبه آماده کنید. اطلاع از سوالات مصاحبه و نکات مهم به شما کمک زیادی خواهد کرد.

پذیرش در مقطع دکتری رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی به سه شکل صورت می‌گیرد:

1- پذیرش از طریق آزمون دکتری (سراسری و آزاد)

2- پذیرش دکتری بدون آزمون (سراسری و آزاد)

3- پذیرش دکتری پردیس از طریق آزمون اختصاصی

در هر سه حالت فوق برگزاری مصاحبه دکتری جزء جدایی‌ناپذیر پذیرش در مقطع دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی است. در ادامه درباره این سه شیوه توضیحاتی ارائه خواهیم کرد:

پذیرش از طریق آزمون دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

در پذیرش از طریق آزمون دکتری، معمولاً زمان برگزاری کنکور دکتری اوایل اسفند ماه هر سال است. پس از برگزاری آزمون دکتری، نتایج اولیه در فروردین ماه اعلام می‌شود. نتایج اولیه شامل رتبه، نمره‌تراز و نیز اعلام مجاز بودن داوطلبان به انتخاب رشته دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور، غیرانتفاعی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی است.

با انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری داوطلبان نسبت به انتخاب رشته دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی در سایت سازمان سنجش اقدام می‌کنند. نتایج انتخاب رشته دکتری عموماً اواخر اردیبهشت‌ماه اطلاع‌رسانی می‌شود.

زمان مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه‌های سراسری

دعوت به مصاحبه آزمون دکتری رشته رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی بر اساس نمره حد نصاب است؛ یعنی دانشگاه‌ها حداقل تراز مدنظر خود را مشخص کرده و همه کسانی که نمره آزمون کتبی آنها بالاتر از حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی آن دانشگاه باشد، به مصاحبه دعوت خواهند شد.

پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری، زمان مصاحبه دکتری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و نیز سایت دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین لازم است داوطلبان در موعد مقرر نسبت به تکمیل فرم صلاحیت عمومی دکتری در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

محدودیتی در تعداد دانشگاه‌هایی که داوطلبان به مصاحبه آزمون دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دعوت می‌شوند وجود ندارد، چرا که دعوت به مصاحبه بر اساس حدنصاب نمره تراز است و داوطلبان در هر تعداد دانشگاهی که حدنصاب را کسب کنند، مجاز به حضور در مصاحبه خواهند بود.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه آزاد

داوطلبان آزمون دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز با انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد، نسبت به انتخاب رشته دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اقدام می‌کنند.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی دانشگاه آزاد پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری آزاد، از سوی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۱ به صورت متمرکز و در تهران برگزار می‌شود. بدین صورت که داوطلبان دعوت‌شده به مصاحبه همه واحدهای دانشگاه آزاد لازم است تنها در یک مصاحبه در یکی از واحدهای دانشگاهی تهران در زمان اعلام‌شده حضور پیدا کنند.

تأثیر مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در پذیرش نهایی 50 درصد (30 درصد مصاحبه شفاهی و 20 درصد رزومه آموزشی و پژوهشی) و تأثیر آزمون کتبی نیز 50 درصد است. اما بسیار دیده شده که دانشگاه‌ها با دادن نمره بسیار بالا و یا بسیار پایین تأثیر مصاحبه را در پذیرش نهایی پررنگ کنند. بنابراین مصاحبه دکتری در پذیرش نهایی سهم بسزایی خواهد داشت.

پذیرش دکتری بدون آزمون رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

پذیرش دکتری بدون آزمون رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در دانشگاه‌های سراسری و نیز دانشگاه آزاد اسلامی بدین صورت است که داوطلبان واجد شرایط، در موعد مقرر نسبت به ثبت‌نام و ارسال مدارک اقدام می‌کنند.

پس از بررسی مدارک اولیه، نتایج دعوت به مصاحبه دکتری بدون آزمون رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی اعلام می‌شود و داوطلبان لازم است مطابق زمان‌بندی اعلام‌شده در مصاحبه حضور پیدا کنند.

تأثیر مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری بدون آزمون 100 درصد است و تنها عامل تعیین‌کنند پذیرش، کسب امتیاز در مصاحبه دکتری است.

پذیرش دکتری پردیس رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

در پذیرش دکتری پردیس رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی نیز پس از برگزاری آزمون اختصاصی توسط دانشگاه‌ها، نتایج دعوت به مصاحبه اعلام خواهد شد و داوطلبان در زمانی که از سوی دانشگاه اعلام می‌شود در جلسه مصاحبه حضور خواهند یافت.

تأثیر مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری پردیس کاملاً وابسته به نظر پردیس دانشگاهی مربوطه است.

نکته مهم این که در حال حاضر پذیرش مستقل دکتری پردیس بدون شرکت در کنکور سراسری تنها در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی

عوامل امتیازآور در مصاحبه دکتری رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

در مجموع موارد زیر مهم‌ترین و مؤثرترین نکات برای قبولی در مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی هستند:

  • معدل هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نمره پایان‌نامه
  • دانشگاه‌های مقاطع قبلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • کارهای تحقیقاتی و پژوهشی (شامل کتاب‌های ترجمه­‌شده و یا تألیفی، همکاری در طرح‌های پژوهشی، اختراعات ثبت‌­شده و سابقه همکاری با مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی و نیز مقالات)
  • سوابق تدریس دانشگاهی
  • مدرک زبان (مدرک زبان آزمون‌های زبان داخلی و خارجی)

مدارک مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

برای حضور در مصاحبه دکتری رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی لازم است از همه کارها و فعالیت‌هایی که داشته‌اید (تدریس، مقاله، ترجمه، …) فهرستی تهیه و برای آن‌ها تأییدیه‌ها و گواهی‌های لازم را فراهم کنید تا برای مصاحبه ارائه نمایید؛ زیرا در غیر این صورت احتمالاً امتیازی به شما تعلق نخواهد گرفت.

بنابراین علاوه بر مدارک شناسایی (شامل شناسنامه و کارت ملی)، مدارک تحصیلی (شامل مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریزنمرات)، لازم است نسبت به تهیه گواهی پذیرش و چاپ مقالات، گواهی تدریس، تهیه کپی از مقالات، تهیه یک نسخه از کتاب تألیف یا ترجمه، تهیه گواهی همکاری در طرح پژوهشی و یا ثبت اختراع و نیز مدرک زبان اقدام نمایید. 

علاوه بر این، معمولاً داشتن توصیه‌نامه مصاحبه دکتری نیز ضروری است. بنابراین به داوطلبان دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان از استاد مشاور و استاد راهنمای خود در مقطع کارشناسی ارشد توصیه‌نامه بگیرند.

برای این که در صورت دعوت به مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دچار نگرانی برای آماده کردن مدارک مصاحبه دکتری نشوید، توصیه ما این است که تا قبل از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه نسبت به تهیه مدارک خود اقدام کنید.

سؤالات مصاحبه آزمون دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

طیف سؤالاتی که در مصاحبه آزمون دکتری رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی پرسیده می‌شود بسیار متنوع است. ممکن است در مصاحبه‌های مختلف همه یا تعدادی از سؤالات زیر پرسیده شود:

– سؤالات تخصصی رشته: اساتید با طرح این سؤالات سعی بر سنجش میزان توانمندی داوطلبان دارند. توصیه ما این است که داوطلبان علاوه بر خواندن منابع اصلی و پایه رشته، منابع روز و آخرین مقالات را نیز مرور کرده و تا جایی که ممکن است مقالات و کتاب‌های اساتید مصاحبه‌کننده هر دانشگاه را نیز مدنظر داشته باشند.

– تسلط بر موضوع پیشنهادی برای رساله دکتری

تسلط بر کارهای پژوهشی داوطلب: اساتید با طرح این سؤالات معمولاً به دنبال این هستند که از سطح علمی دانشجو و نیز مشارکت واقعی وی در کار پژوهشی اطمینان پیدا کنند.

سؤالات زبان انگلیسی به شیوه‌های مختلف: یکی از مباحثی که در بسیاری از مصاحبه‌های دکتری مورد سؤال است، سؤالات زبان انگلیسی است که ممکن است شامل ترجمه متون تخصصی، دیالوگ‌های عمومی، معرفی خود، موضوع پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری و … باشد.

سؤالات عمومی: این قبیل سؤالات ممکن است شامل شغل، وضعیت تأهل یا تجرد، محل زندگی، فعالیت‌های روزمره و … باشد که با انگیزه‌های مختلفی ازجمله سنجش اعتمادبه‌نفس داوطلب، سنجش امکان وقت گذاشتن برای تحصیل در مقطع دکتری، سنجش شرایط زندگی یک پژوهشگر آینده دکتری و … مورد سؤال قرار می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سوالات مصاحبه آزمون دکتری می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

تجربیات مصاحبه دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

تجربه داوطلبان آزمون دکتری رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی در سال‌های گذشته حاکی از آن است که علاوه بر رزومه آموزشی، پژوهشی و آمادگی علمی برای حضور در مصاحبه، یک عامل بسیار مهم اعتمادبه‌نفس است.

لازم است داوطلبان این مورد مهم را مدنظر داشته باشند و پیش از حضور در مصاحبه آن را تقویت کنند. چرا که در شرایط عادی داشتن اعتمادبه‌نفس در دیدگاه اساتید اثر مثبتی خواهد گذاشت و البته دیده شده که در برخی مصاحبه‌ها نیز اساتید با به چالش کشیدن دانشجو سعی بر سنجش این موضوع دارند. 

برای مصاحبه دکتری چه مدارکی لازم است؟

معمولاً دانشگاه‌ها مدارکی که لازم است برای مصاحبه ارائه شود را اطلاع‌رسانی می‌کنند. با این حال برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به مطلب مدارک مصاحبه دکتری بزنید.

سوالات مصاحبه دکتری رشته رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی چیست؟

در مصاحبه دکترا سوالات متنوعی مطرح می‌شود؛ سوالات تخصصی رشته، سوالات به زبان انگلیسی، پایان نامه کارشناسی ارشد و … . برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سوالات مصاحبه دکتری کلیک کنید.

نکات مصاحبه دکتری چیست؟ به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟

برخی از مهم‌ترین نکات مورد توجه برای حضور موفق در جلسه‌های مصاحبه دکتری را می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۱ ۸:۲۷ ق٫ظ

سلام دوستانی که پارسال مصاحبه رفتار دانشگاه اصفهان دادن لطفا تجربیاتشون را بگن
ممنون

حامد
خرداد ۲, ۱۳۹۸ ۷:۳۷ ب٫ظ

واقعا برای دانشگاه تهران متاسفم که پارسال توو رشته ی ما رتبه ۹۰ دعوت به مصاحبه شد ولی من امسال با رتبه ۱۶حتی شبانه هم دعوت به مصاحبه نشدم و چون رشته ی ما فقط دانشگاه تهران پذیرش داره متاسفانه یکسال دیگه از عمرم رو هم باید توو این کشور خراب شده به امید تحصیلات تکمیلی هدر بدم چون امکان خروج از کشور با این شرایط اسفناک ارزی وجود نداره… واقعا دلیل اینهمه اختلاف رو طی یک سال اصلا نمیتونم درک کنم
از همه بدتر اینکه دانشگاه تهران با این همه ادعا حد نصاب شبانه رو بالاتر از روزانه اعلام کرده . یعنی شانس قبولی برای روزانه خیلی بیشتر از شبانه است. انگار جای روزانه و شبانه عوض شده . توو رشته ما برای قبولی روزانه تراز ۵۵۶۰ اعلام کردند و برای شبانه ۵۷۱۴٫٫ این نشون میده که یکسری افراد بی سواد بی لیاقت فقط با رانت شدن کارمند و استاد و همه کاره دانشگاه تهران که برای روزانه ارزشی کمتر از شبانه قایل شدند… افسوس که توو این کشور متولد شدم افسوس